אנבידה רוצה להיות מפלצת של שבבים - המתחרות מנסות למנוע את המיזוג

אנבידיה מתכוונת לרכוש את חברת השבבים ארם לפי שווי של 40 מיליארד דולר: העסקה צריכה לעבור אישורים רגולטוריים: חברות מתחרות לצד מייסדי החברה מתנגדים להשתלטות  
אור צרפתי | (1)
נושאים בכתבה אנבידיה

מניות אנבידיה (סימול:NVDA) מזנקות לאחר שהחברה הודיעה כי תרכוש את ארם מקבוצת סופטבנק, לפי שווי של 40 מיליארד דולר, במזומן ובמניות (לכתבה המלאה).

 

רכישת חברת השבבים, מציבה את החברה בתחרות ישירה אל מול הענקית אינטל (סימול:INTC), ואל מול AMD, בפיתוח שבבי הליבה המרכיבים את המחשבים האישיים והשרתים השונים. התקווה של אנבידיה היא שהיא תהפוך למעצמה חזקה עוד יותר במרכזי הנתונים, על ידי כך שתוכל לשלב את המעבד הגרפי שלה, יחד עם יחידת העיבוד המרכזית של ארם.

 

האנליסטים נרגשים מהפוטנציאל לשילוב, אך מעלים כמה שאלות בנוגע לאופן המיזוג. מנכ"ל אנבידיה, ג'ן-סון הואנג, צפוי לצאת לקרב של חייו. החברה תצטרך לקבל אישורים מכמעט כל מקום, בהתחשב ברישיונות העולמיים של ארם. זה כולל את אישור מארה"ב, בריטניה, האיחוד האירופי וסין.

 

לא ברור אם באיחוד האירופי או בבריטניה, יראו התלהבות כמו בארה"ב, וכנראה שהחברה תצטרך לשלם הוצאות לבריטים, בדיוק כמו סופטבנק.  צמיחה בהוצאות של ארם, חרגה מהרבה מהצמיחה בהכנסותיה, אך אסטרטגיה זו הייתה מוכוונת.

 

אנבידיה תצטרך להתמודד גם מול בסיס הלקוחות הנוכחי שם ארם, מדווחים האנליסטים. "נראה כי קיים סיכון שבעלות עצמאית עלולה לפגועה בזרם הלקוחות הנוכחי, ובערך נכסיהם. עלינו להודעות שהרעיון של אנבידיה, או כל חברה אחרת, לקנות את ארם היא מגרדת ראש, מכיוון שהערך של ארם נובע מעצמאותה" כתבו.

מנגד, הדומיננטיות של אנבידיה תורחב לכל תחום מחשוב חשוב. העזה של הפעולה, מעלה את מחיר היעד של החברה ל-545 דולר, על ידי האנליסיטים של Stacy Rasgon, תשואה של כ-6%.

האנליסיטים של ג'פריס, נראו אופטימים יותר והעלו את מחיר היעד ל-680 דולר, מ-570 דולר.

 

אישור העסקה עשוי להיות מסובך. ככל הנראה יהיו שחקנים רבים שיתלוננו על העסק, כולל סין, בריטניה וחברות כמו Qualcomm (סימול:QCOM) ואפל. האנליסיטים מעריכים כי חתימת החוזה תסתיים רק בעוד כ-18 חודשים.

קיראו עוד ב"גלובל"

נראה כי החברות המתחרות יתנגדו בצורה קשה בכל הרגולטוריים האזוריים כשלצידם מייסדי ארם. אחד מהמייסדים, האוזר, אמר כי ההשתלטות היא "אסון מוחלט" עבור בריטניה ואירופה, וביקש ממשלת בריטניה להתערב. האוזר התנגד בערב גם לעסקה עם סופט בנק וצייץ "ארם היא ההישג שאני הכי מתגאה בו בחיי. המכירה לסופטבנק הוא היום העצוב ביותר עבורי ועבור הטכנולוגיה בבריטניה"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    צבי נוי 15/09/2020 07:51
    הגב לתגובה זו
    התערבות הרגולטורים היא זאת שיוצרת מונופולים, לא מפרקת אותם. אין כמעט שום מקרה מתועד של מונופול ששרד לאורך הרבה שנים ללא התערבות ממשלתית
צי צבא סין, קרדיט: גרוקצי צבא סין, קרדיט: גרוק

לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן

לאחר שראש ממשלת יפן הצהירה כי תקיפה סינית על טייוואן עלולה להצדיק תגובה צבאית יפנית, שרת החוץ הסינית הבהירה כי תקיפה כזו תגרור "מכה החלטית" מצד סין


הדס ברטל |

לראשונה זה עשורים: אפשרות ממשית להסלמה בין שתי אויבות היסטוריות. בשבוע שעבר התבטאה ראש ממשלת יפן,סנאא טקאיצ'י, באופן חריג ואמרה בוועדה פרלמנטרית כי אם יתפתח מצב חירום בטייוואן עם שימוש "בספינות מלחמה ושימוש בכוח, אז זה עלול להוות מצב המאיים על הישרדותה של יפן, לא משנה איך מסתכלים על זה. המצב בטייוואן הפך להיות כה חמור שעלינו לצפות לתרחיש הגרוע ביותר."  מדובר בשבירה של מדיניות עמימות אסטרטגית שהחלה ביפן במשך עשורים, מהלך שמעורר תגובות זועמות מצד סין ומעצים את החששות מפני התנגשות אזורית שיכולה לערער את היציבות במזרח אסיה כולו. כעת עולה כי סין אינה מתכוונת להישאר אדישה למה שהיא תופסת כפרובוקציה יפנית מסוכנת. משרד ההגנה הסיני הזהיר במפורש כי יפן תיתקל בניצחון מוחץ אם תתערב בסוגיית טאיוואן.
סין, כידוע, רואה בטייוואן כשטח שלה ואינה מכבדת את הריבונות הטייואנית באי. טייוואן היא מדינת אי דמוקרטית עם תעשיית שבבים, מהגדולות בעולם, וכעת עומדת בפני איום ממשי של סין לכיבוש האי. סין הבהירה כי לא תהסס להשתמש בכוח כדי לכבוש את האי, למרות איומי הנשיא טראמפ על ההשלכות שתספוג אם תתקוף.

לאור ההסלמה ביחסה של סין כלפי טייוואן, יפן משנה את גישתה ולא בהצהרות בלבד. דוח ההגנה היפני האחרון מזהה את הפעילות הצבאית הסינית המואצת סביב טאיוואן כאיום מרכזי, ומצהיר כי האזור נכנס לעידן משברי חדש. בקרב הציבור היפני ישנה תמיכה גוברת בעמדה הנחרצת הזו, כאשר כמעט מחצית האזרחים תומכים בהתערבות יפנית במקרה של עימות סביב טאיוואן. אך ההתפתחות המדאיגה ביותר היא ההצעה מטוקיו לבחון רכישת צוללות מונעות גרעינית, צעד שמסמן אולי שינוי אמיתי במדיניות האנטי-גרעינית הקדושה שמחזיקה יפן מאז תום מלחמת העולם השנייה. שר הביטחון שינג'ירו קוימזומי הצהיר בגלוי כי כל האופציות פתוחות, כולל שימוש בכוח גרעיני לצוללות, מהלך שעורר גל של זעם בבייג'ין.

התגובות אינן נשארות במישור המילולי בלבד, שכן הצי הסיני מגביר את שליחת ספינות משמר לחופי האיים היפניים השנויים במחלוקת, והפעילות האווירית סביבן מתגברת. מצב זה מעיד על כך שהמשבר נתפס על ידי שני הצדדים לא כהצהרות תקשורתיות בלבד אלא כבעל פוטנציאל ממשי לפעולה צבאית, והופך את יפן לאחד השחקנים המרכזיים בזירת המתח המחמירה עם סין.




טייוואן, קרדיט: פיקסהביי
טייוואן - קרדיט: פיקסהביי


אויבות היסטוריות שהפכו לבעלות ברית כלכליות

היחסים בין יפן לסין נושאים עד היום את צלקות העבר הטראומטי של מלחמת העולם השנייה, שבמהלכה ביצעה יפן הקיסרית פלישה אכזרית לסין והותירה אחריה מיליוני הרוגים ופצועים. ההערכות מדברות על כשבעה עד עשרים מיליון הרוגים סינים במהלך התקופה הקולוניאלית היפנית. זיכרון הזוועות הללו חרוט עמוק בתודעה הסינית, ובייג'ין לא מהססת להשתמש בו ככלי פוליטי בכל פעם שהיחסים עם טוקיו מתחממים.

ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.