עו"ד ברנדס ילווה את מכירת ארקיע ופעילות כנפיים

מונה על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים בכדי שישמש נציג מטעמו למכירת הפעילות המדוברת לעובדי ארקיע. הערר שהגישה אל על בעבר לביטול חובת המכירה נדחה בבית המשפט
חזי שטרנליכט |

הממונה על הגבלים עסקיים הודיע על מינויו של עו"ד חנינא ברנדס ממשרד עו"ד נשיץ, ברנדס ושות', כנציג מלווה מטעם הממונה למכירת ארקיע ויתר פעילות התעופה של כנפיים, לידי עובדי ארקיע.

המינוי, מסרו ברשות להגבלים עסקיים, נעשה במטרה לוודא כי מתבצעים במלוא המהירות והתכליתיות כל הצעדים הנדרשים להעברת השליטה בחברה לאלתר - לידי העובדים וכי המכירה מתבצעת כהלכה, תוך הפרדה מלאה בינתיים, בין ענייני אל על ובעלי השליטה בה לבין ניהולה של ארקיע.

כזכור, ב-4 אוגוסט הודיע הממונה על הגבלים עסקיים על הסכמתו לאשר בתנאים את המיזוג בין כנפיים לבין אל על. למיזוג נקבעו שלושה תנאים מרכזיים וביניהם "חובת מכירה" לפיה, חוייבה כנפיים למכור את הפעילות התעופה שלה לידי צד שלישי בלתי תלוי שיאושר על ידי הממונה, וזאת עד מועד מסוים שנקבע (מועד שנקבע כחסוי), כיחידה אחת כוללת ועסק חי.

ערר שהגישה אל-על ובו ביקשה, בין היתר, לבטל את חובת המכירה של ארקיע נדחה על ידי בית הדין להגבלים עסקיים, וכמוהו נדחתה גם בקשה שהגישה כנפיים לדחיית מועד ביצוע המכירה. לאחר החלטות אלה של בית הדין להגבלים עסקיים הודיעה כנפיים ביום 30 במרץ 2005 כי חתמה על הסכם למכירת ארקיע לידי ועד העובדים של ארקיע.

הממונה נטל את ההסכם לבדיקה ואחרי עיון ופגישות עם הצדדים התברר כי העברת השליטה למעשה לעובדים - טרם בוצעה וכי השלמת העיסקה מותנית בהסכם בתנאים מתלים רבים. בנסיבות אלה, החליט הממונה כי קיים צורך מיידי במינוי נציג מטעמו אשר יוודא את ביצוע המכירה והעברת השליטה וזאת על מנת להביא להשלמת המכירה בדרך המהירה ביותר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.