מחירה של מתב מגלם את מרבית השיפור הצפוי בפעילות

כך סבור האנליסט מיקו מור מבית ההשקעות מנורה גאון. הותירו את המלצתם למניית החברה על "החזק" תוך מחיר יעד של 34.1 שקל, נמוך ב-1.1% ממחירה הנוכחי של המניה
דרור איטח |

בבית ההשקעות מנורה גאון עידכנו את המלצתם למניית חברת התקשורת - מתב. בבית ההשקעות הותירו את המלצתם למניית החברה על "החזק" תוך מחיר יעד של 34.1 שקל, נמוך ב-1.1% ממחירה הנוכחי של המניה. לדברי האנליסט, מיקו מור, בהחלט יתכן שנראה ברבעונים הבאים שיפור במעמדה התחרותי של החברה, אולם להערכתו מחיר המניה מגלם את מרבית השיפור הצפוי בפעילות.

לדברי מור, המשך ההדרדרות של התוצאות הכספיות של מתב איננו מפתיע לאור העבודה שמגזר האינטרנט לא צומח מבחינת הכנסות ובמקביל מספר מנויי הטלויזיה הרב ערוצית יורד.

החל ממרץ 2005 משווקת החברה (כחלק מהוט) חבילת תקשורת ללקוחות הכוללת טלוויזיה רב ערוצית, אינטרנט מהיר וטלפוניה ובכך משנה את אסטרטגיית נתח השוק אשר הייתה נהוגה החל מיוני 2004 ואשר פגעה בהכנסה הממוצעת מלקוח (ARPU). הנהלת החברה מאמינה ששיווק חבילת התקשורת ושיווק השירותים החדשים שמוצעים כגון VOD תעזור לשנות את מאזן הכוחות מול YES ותגרום למנועי צמיחה חדשים אשר ישפרו את המצב החברה.

מנוע הצמיחה העיקרי של מתב אמור להיות הטלפוניה הפנים ארצית, אולם תהליך החדירה של הוט טלקום הינו תהליך מורכב מאוד מאחר והוט טלקום תצטרך לשכנע את הצרכנים לוותר על קו הבזק, מאחר והיא מעונינת שהשיחות הנכנסות יהיו לרשת שלה וכך היא תוכל בעתיד לגבות דמי קישורית. כמו כן לאור רפורמת ה-VOB שמשרד התקשורת מעונין להחיל, הוט טלקום עשויה להתחרות עם עוד 5-6 חברות. מור מזכיר שה-VOB הינו אספקת טלפוניה פנים ארצית באמצעות התשתית של בזק או הוט טלקום, ועפ"י המסמך המקורי של משרד התקשורת בזק והוט טלקום לא יהיו זכאיות לפיצוי בגין השימוש בתשתיות שלהם.

לדברי מור, קשה לדעת מה תהיה האסטרטגיה של בעלי השליטה החדשים בבזק. האם יבחרו להמשיך ולנגח את חברות הכבלים דרך YES או שיבחרו להוביל את שוק הטלוויזיה הרב ערוצית לשפיות ולרווחיות. כזכור כאשר בזק תרד מתחת ל-85% במגזר מסויים (פרטי או עיסקי) היא רשאית לבקש אישור לשיווק סל שירותים באותו מגזר לקוחות.

רכישת השליטה בסלקום ע"י קבוצת אידיבי יכולה להיות איום עבור מתב במידה וסלקום תכנס לטלפונה הנייחת, אולם יכולה להיות גם הזדמנות במידה והצדדים יגבשו קבוצת תקשורת משותפת שתתחרה בבזק.

בשלב זה פרשת הסוס הטרויאני עדיין בחיתוליה. סביר להניח שבמידה ואכן יוכח שאחת מחברות התקשורת המתחרות השיגה מידע סודי של מתב בדרכים לא חוקיות, מתב תגיש תביעה כספית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מקדים את תשלום הקצבאות - הזכאים יקבלו כבר ביום ראשון

אילו קצבאות יכללו בהקדמה ומה יקרה בחודש הבא?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי

לקראת ראש השנה, שיחול ביום שני הקרוב (22 בספטמבר), המוסד לביטוח לאומי נערך להקדים את העברת הקצבאות ארוכות המועד ולשלם אותן כבר ביום ראשון (21 בספטמבר). מדובר במהלך שצפוי להקל על מאות אלפי משפחות, קשישים ואנשים עם מוגבלות, שנדרשים להיערך להוצאות החג.

בדרך כלל מועברות הקצבאות ארוכות המועד ב-28 בכל חודש, אולם הפעם הוחלט על הקדמה של שבוע, כדי לאפשר לזכאים נזילות מוקדמת ונוחות כלכלית בתקופה שבה ההוצאות גדלות באופן טבעי - קניות לחג, ארוחות משפחתיות והוצאות שוטפות.

אילו קצבאות ייכללו בהקדמה?

על פי הודעת הביטוח הלאומי, התשלום המוקדם יכלול קצבאות נכות כללית, קצבאות ילדים נכים, שירותים מיוחדים לנכים קשים, קצבאות ניידות, קצבאות לנפגעי עבודה, גמלאות שיקום, גמלת סיעוד, קצבאות מזונות, קצבאות אזרח ותיק (זקנה), קצבאות שארים וכן קצבאות לאסירי ציון. כולן יופקדו בחשבונות הבנק של הזכאים כבר ביום ראשון.

גם קצבת הילדים הרגילה (עבור ילדים שאינם נכים) הוקדמה החודש ושולמה כבר ב-17 בספטמבר, שלושה ימים לפני המועד הקבוע, ה-20 בחודש. תשלומי אבטלה והבטחת הכנסה שולמו כרגיל ב-12 בספטמבר, אך באוקטובר הם יוקדמו ל-9 בחודש.

בכל שנה נושא הקדמת הקצבאות עולה מחדש סביב חגי תשרי, שהם החגים הארוכים והעמוסים ביותר מבחינה כלכלית. הוצאות על מזון, מתנות, טיולים משפחתיים ולעיתים גם חובות שנצברו במהלך השנה, הופכים את התקופה הזו לרגישה במיוחד עבור משקי בית מעוטי יכולת.

קרדיט ורד פרקשקרדיט ורד פרקש

תובנות על הישראלי הממוצע מהמהלך של בנק הפועלים

מעל מיליון לקוחות היו זכאים להטבה ששווה כסף מזומן, אך כמעט מחצית מהם כלל לא השתתפו; חלק העדיפו מענק של 100 שקלים על פני מניות בשווי גבוה יותר וללא עמלות, עדות להעדפת ודאות על פני פוטנציאל; הפערים בין צעירים למבוגרים ובין נשים לגברים משרטטים את דמותו של ה"ישראלי הממוצע"

תמיר חכמוף |

בנק הפועלים פועלים -1.67%   חילק אתמול מאות אלפי מניות ללקוחותיו במהלך ראשון מסוגו בישראל. מעבר לאירוע הסמלי, הנתונים מהחלוקה מספקים הצצה ייחודית להרגלי החיסכון וההשקעה של הישראלי הממוצע.

אדישות מפתיעה

בישראל יש אמרה של "נותנים לך - תיקח", לכן האדישות שעולה מהנתונים של הבנק דיי מפתיעים. מעל מיליון לקוחות היו זכאים לקבל את ההטבה, אך בפועל פחות מ-600 אלף לקוחות (כ-593 אלף לקוחות המחזיקים בכ-440 אלף חשבונות) בחרו באחת מהאפשרויות לקבלת ההטבה שחילק הפועלים. כלומר, כמעט מחצית כלל לא טרחו להצביע או אפילו לבדוק מה מוצע להם. זה מלמד על פער גדול בין הציבור לבין העולם הפיננסי, גם כשהבנק מציע כסף או מניות בחינם, רבים מעדיפים להתעלם. אפשר לקרוא לזה ריחוק מהבנק, חוסר מודעות או פשוט אדישות, אבל התוצאה היא שחלק גדול מהלקוחות ויתר על הטבה ממשית מבלי להתעניין.

שנאת הסיכון

הבחירה במענק הכספי של 100 שקלים, על פני מניות בשווי גבוה יותר, המוערך בכ-124.5 שקל ביום ההטבה, ממחישה עד כמה חלק בציבור מעדיף ודאות על פני פוטנציאל. רבים מהלקוחות ויתרו על ערך עודף מיידי, פשוט מפני שהכסף המזומן נראה להם "בטוח יותר". גם כשהבורסה מציעה נזילות מלאה, חוסר ההבנה או החשש מהלא נודע מובילים לחירות כלכלית מוגבלת, הציבור מוכן להפסיד כדי להרגיש שקט נפשי. חלק מהלקוחות ויתרו על רווח מיידי, למרות שהמניות ניתנו ללא עמלות, ללא דמי משמורת וללא אירוע מס, כלומר הטבה נטו לחשבון.

חשיפה ראשונה לשוק ההון?

כ-60% מהלקוחות שבחרו במניות לא החזיקו קודם לכן ניירות ערך בחשבון הבנק. מצד אחד, מדובר במהלך שפתח את הדלת לעשרות אלפי משקי בית שלא היו מחוברים כלל לשוק ההון. מצד שני, ייתכן שהנתון הזה משקף גם תופעה אחרת. הרבה ישראלים שמבינים בהשקעות כבר מזמן לא עושים זאת דרך הבנקים, אלא דרך בתי השקעות חיצוניים שמציעים עמלות נמוכות יותר. כך או כך, מדובר בתזכורת לפערים גדולים מאוד בגישה להשקעות.

פער גילאים מובהק

בפילוח גילאים נחשף פער משמעותי, כאשר רק 58% מהצעירים בני 18-25 בחרו במניות, לעומת 70% בקבוצת גילאי 46-55. זה לא בהכרח "שנאת בורסה", אלא יותר תחושת ריחוק וחוסר עניין אצל הצעירים, שעוסקים פחות בחיסכון והשקעות לטווח ארוך ויותר בבזבוזים של כאן ועכשיו. האבסורד הוא שהבורסה היא כלי שמאפשר נזילות כמעט יומיומית, ושווי ההטבה שהתקבל מהמניות גבוה מזה שהתקבל במענק החד פעמי בגובה 100 שקל. מנגד, ככל שהגיל עולה, כך גדלה המוכנות לבחור באפיק שמסמל השקעה, גם אם מדובר במתנה קטנה. התמונה שעולה היא של דור צעיר שנשאר קרוב יותר למזומן, לעומת דור מבוגר יותר שכבר מבין את החשיבות שבהשקעות.