וול סטריט פתחה באדום: ליפמן קופצת ב-1.6%

בעקבות הזמנת המשך מבנק טורקי. עוד במרכז: טי.טי.איי קופצת ב-2.3%, על אף דו"חות מאכזבים, מטאלינק צונחת ב-2.5%, אלביט הדמיה קופצת ב-1.8% וגם: ממתינים לפתיחת המסחר בכור ב-17:00
שרון שפורר |

וול סטריט פתחה את יום המסחר השלישי בשבוע בירידות שערים. המשקיעים ממתינים בדריכות לדו"ח מלאי הנפט השבועי שיתפרסם בעוד כשעה ובנתיים מחירי הנפט קרבים שוב לרף ה-50 דולר לחבית, גם אם נרגעו במעט מלפני שעות מספר ונסחרים בשעה זו של המסחר האלקטרוני בבורסת הסחורות בניו יורק בעליה של 0.14% סביב מחיר של 49.74 דולר לחבית הנמסרת ביולי.

הנאסד"ק יורד ב-0.4% לרמה של 2,053.44 נקודות. מדד הדאו ג'ונס נסוג ב-0.31% לרמה של 10,471.54 נקודות.

טרם הפתיחה התפרסם נתון מאקרו מעודד למדי, אשר הציג זינוק חד מהצפוי בשיעור של 1.9% בהזמנות למוצרים ברי קיימא בחודש אפריל, לאחר צניחה של 2.3% בחודש מארס שקדם לו ובעוד האנליסטים מצפים לזינוק אמנם, אך מתון יותר בשיעור של 1.3%. ועם זאת, בנטרול ההזמנות לכלי תחבורה - קטגוריה תנודתית במיוחד - ירדו ההזמנות בשיעור של 0.2%והגיעו להיקף הנמוך מבחינה דולרית מאז דצמבר אשתקד.

נתון מאקרו נוסף העתיד להתפרסם בעוד כשעה הינו נתון מכירות הבתים החדשים בחודש אפריל. הלה צפוי להציג ירידה לקצב שנתי של 1.3 מיליון משיא של 1.4 מיליון בחודש מארס. אתמול, נזכיר, דווח על שיא במכירות הבתים הקיימים באפריל לקצב שנתי של 7.2 מיליון.

במרכז המסחר ממשיכות לעמוד מניות אינטל (INTC) ואפל (AAPL). בתקשורת האמריקנית התפרסם אתמול, כי ענקית המחשבים אפל (AAPL) עשויה להתחיל להשתמש בשבבים שלה למחשבים שהיא מייצרת. מדובר בידיעה גדולה משום שלאפל יש נתח נכבד משוק המחשבים בעולם, ועד היום היא נהגה להשתמש במעבדים מתוצרתה לצורך ליבת העסקים שלה. מניות אינטל פתחו בירידה קלה של 0.11% ומניות אפל נסחרות בשעה זו בירידה של 0.43%.

יצרנית ציוד אחסון המידע, נטוורק אפליאנס (NATP) דיווחה על זינוק של 74% ברווח הנקי ל-63.4 מיליון דולר, אך תחזית הכנסות לרבעון הנוכחי הנמוכה במעט מתחזיות חלק מהאנליסטים מפילה את מניות החברה ובשיעור של 4.05%.

ובישראליות. מניות כור תסחרנה (החל מ-17:00 ב-NYSE) על רקע תוצאות חברת האחזקות לרבעון הראשון של השנה, שפורסמו הבוקר. הרווח הנקי של כור הסתכם ברבעון החולף ב-109 מיליון שקל, גידול של 16.1% לעומת כ-94 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בשורה העליונה רשמה החברה הכנסות של 545 מיליון שקל. נזכיר, כי כור היא מועמדת רצינית לחזרה למדד ת"א 25 ממנו נפקדה רבעונים רבים. היא נמצאת במקום ה-18 כיום בשוויה הבורסאי, והרשימה תסגר בחודש יוני למחצית השנה הבאה.

עוד בעניין כור. נוחי דנקנר רכש היום מניות כור ב-100 מיליון דולר. בעל השליטה בחברת אי.די.בי רכש את קרן הרמס המחזיקה בכ-10% ממניות כור ושילם כ-282 שקל למנייה, מחיר הגבוה בכ-1.87% ממחיר הפתיחה של המניה נכון לפתיחת המסחר. העסקה התבצעה ככל הנראה על ידי בנק ההשקעות UBS.

טי.טי.איי טלקום עולה בפתיחה ב-2.3%, זאת, למרות שהחברה הציגה היום תוצאות מאכזבות למדי עבור הרבעון הראשון של השנה. הכנסותיה של טי.טי.איי הגיעו ברבעון החולף ל-9.1 מיליון דולר - ירידה של 20% לעומת הכנסות של 11.4 מיליון דולר ברבעון המקביל, שנה קודם לכן. ואף על פי כן, ההפסד הנקי של החברה דווקא הצטמצם ל-4.9 מיליון דולר או 41 סנט למניה, לעומת הפסד של 5.6 מיליון דולר או 47 סנט למניה ברבעון הראשון של 2004.

ולבסוף. ליפמן עולה בשעה זו ב-1.6%, לאחר שדיווחה הבוקר על הזמנת המשך לאספקת מסופים נייחים מדגם "נורית 8320", מאחד הבנקים הפרטיים הגדולים בטורקיה בהיקף של 6.1 מיליון דולר. אספקת המסופים עתידה להתבצע במהלך הרבעון השני של שנת 2005.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.