וול סטריט פתחה באדום: ליפמן קופצת ב-1.6%
וול סטריט פתחה את יום המסחר השלישי בשבוע בירידות שערים. המשקיעים ממתינים בדריכות לדו"ח מלאי הנפט השבועי שיתפרסם בעוד כשעה ובנתיים מחירי הנפט קרבים שוב לרף ה-50 דולר לחבית, גם אם נרגעו במעט מלפני שעות מספר ונסחרים בשעה זו של המסחר האלקטרוני בבורסת הסחורות בניו יורק בעליה של 0.14% סביב מחיר של 49.74 דולר לחבית הנמסרת ביולי.
הנאסד"ק יורד ב-0.4% לרמה של 2,053.44 נקודות. מדד הדאו ג'ונס נסוג ב-0.31% לרמה של 10,471.54 נקודות.
טרם הפתיחה התפרסם נתון מאקרו מעודד למדי, אשר הציג זינוק חד מהצפוי בשיעור של 1.9% בהזמנות למוצרים ברי קיימא בחודש אפריל, לאחר צניחה של 2.3% בחודש מארס שקדם לו ובעוד האנליסטים מצפים לזינוק אמנם, אך מתון יותר בשיעור של 1.3%. ועם זאת, בנטרול ההזמנות לכלי תחבורה - קטגוריה תנודתית במיוחד - ירדו ההזמנות בשיעור של 0.2%והגיעו להיקף הנמוך מבחינה דולרית מאז דצמבר אשתקד.
נתון מאקרו נוסף העתיד להתפרסם בעוד כשעה הינו נתון מכירות הבתים החדשים בחודש אפריל. הלה צפוי להציג ירידה לקצב שנתי של 1.3 מיליון משיא של 1.4 מיליון בחודש מארס. אתמול, נזכיר, דווח על שיא במכירות הבתים הקיימים באפריל לקצב שנתי של 7.2 מיליון.
במרכז המסחר ממשיכות לעמוד מניות אינטל (INTC) ואפל (AAPL). בתקשורת האמריקנית התפרסם אתמול, כי ענקית המחשבים אפל (AAPL) עשויה להתחיל להשתמש בשבבים שלה למחשבים שהיא מייצרת. מדובר בידיעה גדולה משום שלאפל יש נתח נכבד משוק המחשבים בעולם, ועד היום היא נהגה להשתמש במעבדים מתוצרתה לצורך ליבת העסקים שלה. מניות אינטל פתחו בירידה קלה של 0.11% ומניות אפל נסחרות בשעה זו בירידה של 0.43%.
יצרנית ציוד אחסון המידע, נטוורק אפליאנס (NATP) דיווחה על זינוק של 74% ברווח הנקי ל-63.4 מיליון דולר, אך תחזית הכנסות לרבעון הנוכחי הנמוכה במעט מתחזיות חלק מהאנליסטים מפילה את מניות החברה ובשיעור של 4.05%.
ובישראליות. מניות כור תסחרנה (החל מ-17:00 ב-NYSE) על רקע תוצאות חברת האחזקות לרבעון הראשון של השנה, שפורסמו הבוקר. הרווח הנקי של כור הסתכם ברבעון החולף ב-109 מיליון שקל, גידול של 16.1% לעומת כ-94 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בשורה העליונה רשמה החברה הכנסות של 545 מיליון שקל. נזכיר, כי כור היא מועמדת רצינית לחזרה למדד ת"א 25 ממנו נפקדה רבעונים רבים. היא נמצאת במקום ה-18 כיום בשוויה הבורסאי, והרשימה תסגר בחודש יוני למחצית השנה הבאה.
עוד בעניין כור. נוחי דנקנר רכש היום מניות כור ב-100 מיליון דולר. בעל השליטה בחברת אי.די.בי רכש את קרן הרמס המחזיקה בכ-10% ממניות כור ושילם כ-282 שקל למנייה, מחיר הגבוה בכ-1.87% ממחיר הפתיחה של המניה נכון לפתיחת המסחר. העסקה התבצעה ככל הנראה על ידי בנק ההשקעות UBS.
טי.טי.איי טלקום עולה בפתיחה ב-2.3%, זאת, למרות שהחברה הציגה היום תוצאות מאכזבות למדי עבור הרבעון הראשון של השנה. הכנסותיה של טי.טי.איי הגיעו ברבעון החולף ל-9.1 מיליון דולר - ירידה של 20% לעומת הכנסות של 11.4 מיליון דולר ברבעון המקביל, שנה קודם לכן. ואף על פי כן, ההפסד הנקי של החברה דווקא הצטמצם ל-4.9 מיליון דולר או 41 סנט למניה, לעומת הפסד של 5.6 מיליון דולר או 47 סנט למניה ברבעון הראשון של 2004.
ולבסוף. ליפמן עולה בשעה זו ב-1.6%, לאחר שדיווחה הבוקר על הזמנת המשך לאספקת מסופים נייחים מדגם "נורית 8320", מאחד הבנקים הפרטיים הגדולים בטורקיה בהיקף של 6.1 מיליון דולר. אספקת המסופים עתידה להתבצע במהלך הרבעון השני של שנת 2005.

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?