עוד יום אדום בתל אביב: אודיוקודס צונחת ב-6.6%
הבורסה לני"ע בתל אביב פתחה את יום המסחר השלישי והמקוצר (תזכורת: בחול המועד המסחר מסתיים ב-14:30) בירידות שערים, על רקע הירידות שנרשמו אמש בוול סטריט.
מדד ת"א 25 יורד ב-0.37% לרמה של 648.68 נקודות. מדד ת"א 100 מחליק בכחצי אחוז סביב 670.15 נקודות והתל טק 15 נסחר בנפילה של 1.3% לרמה של 400.16 נקודות. מחזורי המסחר דלים ומסתכמים בכ-34 מיליון שקל.
את המגמה האדומה באחד העם מובילות ללא עוררין המניות הדואליות. 4 מתוך 5 חברות המעו"ף פתחו בירידות שערים, לאחר שהחלו את המסחר בפערי ארביטראז' שליליים: טבע מוסיפה להדרים הבוקר וב-1.23%, תוך מחזור של קרוב ל-2 מיליון שקל, אלווריון נופלת ב-1.24%, פרטנר מאבדת 1.2%, גיוון מחליקה ב-0.83% ובודדה בצידו הירוק של המתרס, אלביט מערכות שעולה ב-0.96%, לאחר שפתחה בפער ארביטראז' חיובי.
עוד בדואליות: נייס צונחת ב-1.8%, אורכית מאבדת 2.82%, אודיוקדס בולטת עם צניחה של 6.6%, תוך מחזור של 3.8 מיליון שקל - השני בהיקפו הבוקר באחד העם.
ואחרונה לפרק זה - ליפמן צונחת ב-3.7%, תוך מחזור הפתיחה הגבוה ביותר של כ-8.2 מיליון שקל. ברקע למסחר במניה, דווח כי מבטח שמיר ופימי ממשות חבילת מניות בהיקף של 52 מיליון דולר. מבטח שמיר צפויה לרדת מאחזקה של 17.9% ל-13.8%.
ובבנקים. הרעיון להפרטת לאומי ממשיך לעורר הדים. היום מתפרסם ב"מעריב" כי ברנרד שרייר, איש העסקים הבריטי ששלט בעבר בבנק מרכנתיל דיסקונט, עשוי לבקש לרכוש את הבנק. הוא פנה בשבוע שעבר למנכ"ל מ.י נכסים, יצחק קליין, בכדי לקבל פרטים. שרייר מחזיק ב-20% מלאומי שוויץ, ובעבר החזיק שיעור דומה בלאומי בריטניה. מניות לאומי פתחו את המסחר הבוקר בעליה בת 0.65%, תוך מחזור של כ-1.2 מיליון שקל.
זאת ועוד. הועדים של הבנקים החליטו להוועץ בעו"ד בני כהן, שסייע לבנק דיסקונט בהליך ההפרטה שלו, בכדי להקפיא את יישום מסקנות ועדת בכר. ב"ידיעות אחרונות" מתפרסם כי הם אינם מרוצים מהיקף התמיכה שמעניקה להם ההסתדרות. מניות דיסקונט פתחו בירידה של 0.7%, מזרחי מחליק ב-0.47%, הבינ"ל נותר ללא שינוי ומניות הבנק הגדול במדינה - הלא הוא בנק הפועלים משילות מעליהן הבוקר 0.13%, תוך מחזור של כ-700 אלף שקל בלבד.
ואם כבר בנק הפועלים. מכירת האחזקות במלח ממשיכה לייצר כותרות. הבוקר מפרסם "ידיעות אחרונות" כי שני בני משפחת דנקנר מתנגדים ומונעים את מכירת 30% מתעשיות מלח למאיר שמיר. אתמול חשף העיתון, כי האחרון מבקש לרכוש את הנתח של הדנקנרים בחברה תמורת 65 מיליון דולר. סכום זה משקף שווי של 200 מיליון דולר לחברה. תעשיות מלח מחזיקה כזכור כ-7% מבנק הפועלים. מניות מלח נותרות בשלב טרום הפתיחה ללא כל שינוי ויחלו להסחר בשעה 10:30.
מגדל one world trade tower קרדיט: גרוק10 המגדלים הגבוהים בעולם
בין חלקם יש תחרות, רובם שברו שיא כלשהו וכולם מהווים הישג הנדסי, היכנסו לראות מיהם המגדלים הגבוהים בעולם: איפה תוכלו לעלות לקומה ה-96 ב-40 שניות ואיפה תוכלו לעמוד על רצפת זכוכית בקומה ה-120
כל אחד מהמגדלים הגבוהים בעולם הוא הישג הנדסי וטכנולוגי, אך נראה כי מתקיימת מאין תחרות בין המתכננים שלהם על שיאים שונים: בין אם מעליות מהירות, השעון הכי גדול, קומת התצפית עם הנוף הכי רחוק ומה לא. מעבר ליוקרה ולחדשנות יש לכל אחד מהם גם אלמנטים תרבותיים שמדברים על זהות ולאומיות. ריכזנו עבורכם רשימה שכולה שבירת שיאים בלתי ייאמנים של הנדסה, טכנולוגיה וחדשנות, יחד עם עוד 10 מגדלים ישראליים שמביאים לנו גם קצת כבוד.
1 # Burj Khalifa, דובאי, איחוד האמירויות
הגובה של המבנה מגיע לכ-828 מטרים. הוא הושלם ונפתח בשנת 2010. המבנה כולל כ-154 קומות + 9 קומות תחזוקה. העלות הכוללת לבנייתו הוערכה בכ-1.5 מיליארד דולר . בשעתו, המגדל שבר שיאים רבים והפך לסמל של פריצת גבולות האדריכלות והנדסה. המבנה משמש בעיקר למגורים, מלון, משרדים ותצפית לתיירים.
המגדל נבנה כחלק מהשאיפה של דובאי להפוך למרכז גלובלי של עסקים ותיירות,
תצפית "at the top" שנמצאת בקומה 124, מושכת מיליוני מבקרים מדי שנה ומאפשרת ראייה של עד 80 קילומטר בימים בהירים. האדריכל אדריאן סמית שאב השראה מצמח ההימנוקליס המדברי בעיצוב הצורה המדורגת של המגדל, שמטרתה להפחית את עומסי הרוח בגובה רב כל כך. המעליות במגדל נוסעות במהירות של עד 10 מטר לשנייה ומחזיקות בשיא עולמי למהירות למעליות בודדות.
- בנייה לגובה בירושלים? לא כל כך מהר
- 1,654 דירות חדשות ייבנו בבת ים. כמה הן יעלו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

אנבידיהקריית טבעון - למה אנבידיה בחרה בה ו-10 עובדות על האזור
רשות מקרקעי ישראל אישרה הקצאת קרקע בפטור ממכרז לחברת אנבידיה בקריית טבעון, כחלק מתוכנית להקמת קמפוס טכנולוגי ענק - קריית טבעון על המפה של אנבידיה: הקמפוס החדש צפוי לשנות את פני הצפון. הפרויקט, שממתין לאישור סופי מהנהלת החברה העולמית, צפוי להעסיק קרוב ל-10,000 עובדים ולהשפיע על לפחות 10,000 נוספים. קריית טבעון שמתגוררים בה כ-20,000 תושבים, עומדת לכאורה בפני שינוי גדול. האם הציפיות מוגזמות?
הקמפוס החדש יעסיק כאמור עובדים חדשים רבים, אבל לא חייבים לגור בקריית טבעון כדי לעבוד באנבידיה. יש ישובים רבים בסמוך, חיפה במרחק של 18 דקות. גם תל אביב במרחק של שעה, נתניה בפחות מ-50 דקות. ויש תחבורה יחסית נוחה - זה היה התנאי הגדול של אנבידיה. כלומר, זה בהחלט אירוע חשוב לקריית טבעון ולאזור כולו, אבל צריך לקחת אותו בפרופורציות. חלק גדול מהעובדים יגיע לאזור בבוקר ויעזוב אחרי הצהריים. יהיו כאלו שיעדיפו לגור בסביבה, אבל צריך לזכור שמדובר על הקמה שתיקח שנים ושהמעבר לאזור על פני שנים, כנראה לא יהיה בהיקפים ענקיים - כן, האזור יגדל באוכלוסייה, יתחזק כנראה כלכלית, אבל האם קריית טבעון תגדל ל-30 אלף איש תוך 3 שנים? - מה פתאום. ועדיין זה כמובן יכול להיות משמעותי, במיוחד, אגב התקופה שהיא "החלום". ההבנה שהולך לקום דבר גדול מאוד בקריית טבעון של המובילה העולמית בתחום הטכנולוגיה, מוסיפה כבר ביום הראשון כמה אחוזים טובים למחירי הדירות.
מחירי הדירות בקריית טבעון
מחירי הדירות יעלו. גם ככה אין היצע גדול של דירות והמחירים בעלייה, והציפיה לאנבידיה תוביל לעלייה מדורגת במחירי הדירות באזור. יהיו עסקים רבים בקמפוס והתעסוקה באזור תגדל - גם של יהודים וגם של ערבים (שמהווים כ-25%-30% מאוכלוסיית האזור). האם זה יוביל לפריחה אדירה? אולי זה יקרה במרחק של 10 שנים מהיום, אם הקמפוס יילך ויתרחב. אלו תהליכים ארוכים. תהיה פריחה, אבל לא בום כלכלי אדיר באזור.
בינתיים, הדיווחים על כך שאנבידיה תקים את הקמפוס כמובן מעודדים את האזור. השיח על כך כבר משפיע על שוק הנדל"ן המקומי כי אלו שרצו למכור חושבים פעמיים או מעלים מחיר והקונים כנראה יסכימו להוסיף סכום מסוים כי תהיה השבחה עתידית. ביישוב כבר יש תחושת ציפייה, בעלי בתים מקווים לעליית ערך הנכסים, תושבים מדברים על האפשרות לשדרוג תשתיות וחיזוק השירותים העירוניים. על פניו, מדובר בהזדמנות נדירה ליישוב קטן להפוך לחלק משמעותי ממפת ההייטק הצפונית.
- קריית טבעון על המפה של אנבידיה: הקמפוס החדש צפוי לשנות את פני הצפון
- השאלה שעולה מדוח המבקר בנושא הארנונה: לאן נעלמו 10 מיליארד שקל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לא כולם בטוחים שזה יביא רק בשורות. אין עדיין תחנת רכבת, דרכי הגישה עמוסות, והרחוב הראשי כבר פקוק ברוב שעות היום. גם ההשפעה על מחירי הדיור אינה חד-משמעית, מצד אחד צפוי ביקוש מצד עובדים פוטנציאליים, מצד שני ההיצע מוגבל מאוד ואין תוכניות בנייה משמעותיות באופק.
