Bizportal מציג: המדריך למשקיע המתחיל בסין

הבורסות בשנגחאי, שנזן והונג קונג: סוגי המניות, כמות ההון, חלוקתו והנגישות למשקיעים זרים. כל אלו ועוד כמה נתונים, בלעדיהם לא תוכלו להשקיע באחד השווקים האטרקטיביים בעולם לשם פיזור סיכונים
אמיר כהן |

בכתבותיי הקודמות, עמדתי והצגתי את השוני המהותי בין הסטנדרטים הנהוגים בארצנו, לאלו המוכרים בשווקי הענק של סין והודו. בעקבות פניות רבות מצד הקוראים, כפי שהבטחתי, אתחיל השבוע לבחון עבורכם, את שווקי ההון של הודו וסין. עם זאת, לטעמי יש להכירם ראשית. את הכתבה הראשונה בסדרה אקדיש לסין, בשל העניין הרב אשר היא מעוררת בקרב קוראינו, ובשבוע הבא, אעסוק בהודו. על השווקים העיקריים, ההגבלות העומדות בפני משקיעים זרים, סוגי המניות הנסחרות והרכבן בשוק.

אציין, כי אולי הפרט החשוב ביותר לגבי שווקים אלו, הינו כי הקורלציה שלהם עם שווקי המערב נמוכה מאוד. בעשור האחרון. לפי מחקרים של בנק UBS השוויצי, הקורלציה בין ביצועיי המניות בסין עם שווקי המערב עומדת על פחות מ-0.2. נתון זה הינו בעל משמעות, בעולם בו רוב השווקים בעלי קורלציה גבוהה מאוד, כגון השוק שלנו וארה"ב. לפיכך, משקיע נבון הרוצה לפזר סיכוניו, ימצא עניין רב בהשקעות בשוק ההון הסיני.

הונג קונג זה בסין?

עד כמה שהתשובה לשאלה זו טריוויאלית, באשר לשוק ההון אין זה ברור בכלל. המסחר בניירות ערך בסין, מתנהל בשלוש בורסות עיקריות. בורסות "היבשת" (mainland), ובורסת הונג-קונג. בבורסה זו נסחרות המניות הזרות ה-H והרד צ'יפס, עליהן ארחיב בהמשך. בורסת הונג קונג מרכזת כ-175 מיליארד דולר, עלפי נתוני בנקים זרים בה ורשומות בה למסחר כ-120 מניות.

בורסות היבשת, מצויות בשנגחאי ובשנזן. בבורסות אלו מתנהל הסחר בניירות מקומיים, מניות ה-A וה-B. עיקר ההון הסיני ממוקד בשווקים אלו. כמות ההון בשווקים אלו עומדת על מעל ל-500 מיליארד דולר. כלומר, סך הון ניירות הערך בסין, הינו כ-700 מיליארד דולר. לצורך השוואה, בארה"ב וביפן, היקף ההון בשווקים, עומד על 14 טריליון דולר ו-4 טריליון דולר בהתאמה. אציין, כי כמות ההון המיוצג בבורסת שנגחאי, הגדולה בסין, היא כמעט כפולה מזו אשר בשנזן. אוסיף, כי היקף המסחר היומי בשלושת הבורסות העיקריות של סין הוא כ-4 מיליארד דולר ליום.

מניות סוג א' ? ה-A SHARES

מרבית ההון בשווקי סין מרוכז סביב מניות אלו. אם סך כל ההון בשווקי המניות של סין עומד על 700 מיליארד דולר, הרי שמניות ה-A מהוות 71.4% ממנו, או חצי טריליון דולר. שוק זה, הינו השלישי בגודלו באסיה, מבחינת כמות ההון בו. במניות A ניתן לסחור, כאמור, רק בבורסות היבשה. אלו מניות של חברות סיניות הפתוחות למשקיעים מקומיים בלבד, ולקרנות חוץ תחת הגבלות כבדות, עליהן אעמוד מיד. בבורסות ה"יבשה" רשומות כ-1,200 מניות כאלה. חברות אלו כפופות לחוקי הדיווח החשבונאי של מערכת החשבונאות הסינית, ונעשים בהתאם לכלליה.

מניות ה-A, היו סגורות בפני משקיעים זרים, ויש הטוענים כי גם היום, הם אינן נגישות כלל. בנובמבר 2002, הושק המוסד למשקיעים מוסדיים זרים מאושרים (QFII). תחת הוראות אלו, יכולים משקיעים זרים לסחור במניות ה-A, בשנגחאי או בשנזן. בנוסף, נפתחו בפני משקיעים מוסדיים אלו, שווקי האג"ח המקומיים, הממשלתי והתאגידי, כמו גם ניירות נוספים אשר מאושרים מעת לעת. למשקיעים המאושרים (לא בהכרח תרתי משמע) על ידי השלטונות, ניתן חופש פעולה בקנייה ומכירה של ניירות הערך הסיניים.

חופש פעולה, טוב אז לא ממש. על מנת לקבל את האישור האמור, יש לעמוד במספר הגבלות. ראשית, ההון של המשקיע המוסדי חייב "להיכנס" כולו, במלוא היקפו, עם כניסת המשקיע לסין. במידה וכסף זה אינו מושקע, הוא מוחזק בחשבונות יואניים, בבנקים מקומיים. ההתחייבות הבסיסית של כל קרן שכזו, היא להון שאינו נמוך מ-50 מיליון דולר. הקרן הזרה, אינה יכולה למשוך את כספה בחזרה לפני שעברה שנה מכניסתה לשוק, ולאחר מכן, היא יכולה למשוך כל שלושה חודשים, סכום שלא יעלה על 20% מהשקעתה הראשונית. יש עוד. רווחי הקרן הזרה, ניתנים למשיכה בסוף כל שנה חשבונאית לאחר בחינת ספרי הקרן, על ידי הרשות המוסמכת.

אם עומדת הקרן הזרה בכל המגבלות הנ"ל, היא תוכל לסחור בניירות ערך סיניים. עם זאת, היא לא תוכל להחזיק יותר מ-10% מסך הון המניות של חברה, אשר מניותיה הן מסוג A. לקרנות זרות אסור להחזיק יותר מ-20% מחברות אלו, יחדיו. כלומר, אם קרנות אחרות מחזיקות כבר ב-20% מחברה כלשהי, קרן נוספת לא תורשה לרכוש מניות, בטרם יקטינו קרנות אחרות את אחזקתן. דבר זה, עלול ליצור מצב בו המניות למשקיעים זרים, ימכרו במחיר גבוה יותר מאשר למקומיים.

רד צ'יפס, מניות B ו-H

שוק המניות של סין מכיל, כאמור, 4 סוגי מניות. מניות הרד צ'יפס, הן מניות של חברות אשר מאוגדות ורשומות במדינות מחוץ לסין, כאשר לצורך עניין זה, הונג קונג, נחשבת מחוץ לסין, אפרופו השאלה שעלתה כאן מוקדם יותר. עם זאת, חברות האם, או האגף המרכזי של אותה חברה, חייבים להיות רשומים כסיניים. בנוסף, חלק מהבעלות בהן היא ממשלתית - ועיקר הכנסותיהן מקורן בסין. מניות של החברות הללו, כפופות לנוהלי מסחר מארה"ב, כגון החשבונאות המקובלת (GAAP).

מניות ה-H הן בעלות מאפיינים דומים לרד-צ'יפס. מניות אלה נסחרות על פי מטבע זר, וחלקן דואליות - למניות A הרשומות ביבשה. מניות אלה נקראות רד צ'יפס ו-H ורשומות למסחר מחוץ ל-MAINLAND, בעיקר בהונג קונג, כמו גם בבורסות זרות אחרות.

לבסוף, מניות ה-B הן מניות סיניות הרשומות ביבשה, כלומר, בשנגחאי ובשנזן. מניות אלו נסחרות על פי מטבעות זרים, אשר המניה מוצמדת אליהם. הן "פתוחות" לקהל הרחב, בכללו, משקיעים זרים. כיום, יש מעל ל-110 מניות שכאלה בבורסות היבשת. הן כפופות, כמו הרד צ'יפס וה-H, לסטנדרטים חשבונאיים בינלאומיים.

הרכב שוק המניות הסיני

אנשי בנק UBS, מצביעים על השוני בין הרכב המניות בסין לבין שאר העולם. בסין, הם מדגימים: ענף האנרגיה מהווה מעל ל-22% משוק ההון, בעוד בשאר העולם, מניות האנרגיה מהוות רק כ-7%. ענף הטלקום הסיני, מהווה 24% מהשוק, בעוד בשאר העולם, הוא מהווה לא יותר מ-5%. כמובן, שאיש אינו מופתע מהרכב זה, שכן למדנו על החסרון בשירותים פיננסיים בסין, והנה הביטוי לכך בשוק המניות. בעוד שבשאר העולם, מניות פיננסיות מרכיבות כ-24% מהשוק בממוצע, הרי בסין, מניות של גופים פיננסים מהוות רק כ-7.5%, מהשוק. על שירותי הבריאות גם כן דנו בעבר, מניות שירותים אלו בסין, מהוות כ-0.32% מהשוק, בעוד בשאר העולם הם כ-12%, פי 36.

*בשבוע הבא, כאמור, אציג בפניכם, ממעוף הציפור, את שלל בורסות הודו. לאחר מכן, נרד ונסקור מניות ספציפיות בסין והודו, כלומר חברות מקומיות וניירות ערך מכל סוג. אשמח, אם תמשיכו לכתוב ולהאיר את עיניי מנסיונכם במדינות אלו, כמו גם אם ברצונכם כי ארחיב לגבי סקטור מסויים או כל דבר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טראמפ בישראל CHATGPTטראמפ בישראל CHATGPT

ארה״ב סירבה להפחתת המכסים: שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל יהיה 15%

לאחר מו"מ של מספר חודשים של משרד הכלכלה מול משרד הסחר האמריקאי, במטרה להוריד את המכס מרמה של 17% לשיעור של 10%, הושגה הפחתה מוגבלת בלבד; ארה״ב הודיעה כי תעמיד את שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל על 15%; גורמים מוסרים כי טראמפ מחזיק בקלף של 10% והפחתה מלאה של המכסים, כמנוף במו"מ להסכמים אזוריים 

רן קידר |

ממשל טראמפ הודיע כי שיעור המכס הכללי שיוטל על יצוא סחורות מישראל לארה״ב יעמוד על 15%, נמוך מהרמה של 17% שנקבעה בתחילה אך גבוה מהיעד המרכזי שאליו כיוונה ישראל, מכס מינימלי של 10%. ההחלטה התקבלה לאחר חודשים של מגעים אינטנסיביים בין נציגי משרד הכלכלה והתעשייה לבין משרד הסחר האמריקאי, ונחשבת בירושלים לפשרה חלקית בלבד, שאמנם כוללת הקלות משמעותיות ברמת המוצרים, אך אינה מספקת מענה מלא לחשש מפגיעה מתמשכת ביצוא הישראלי.

ההחלטה צפויה לקבל תוקף רשמי עם פרסום הודעת משרד הסחר האמריקאי עד סוף החודש, כחלק מהשלמת מערך הסכמי המכסים המעודכנים של ארה״ב עם שותפות סחר נוספות. מדובר במהלך רחב יותר שמוביל ממשל טראמפ, שמטרתו לעדכן את מדיניות הסחר האמריקאית ולצמצם גירעונות מסחריים, גם מול מדינות ידידותיות.

מו״מ ממושך והישג חלקי בלבד

במהלך המגעים ביקשה ישראל להוריד את תקרת המכס הכללית מ-17% ל-10%, רמה שנקבעה על ידי ארה״ב עבור מספר מדינות אחרות. המשלחת הישראלית, שכללה בכירים ממשרד הכלכלה והנספחים המסחריים בארה״ב, הדגישה את מעמדה הייחודי של ישראל כמדינה בעלת הסכם סחר חופשי מלא עם ארה״ב מזה עשרות שנים, ואת תרומתה של התעשייה הישראלית לשרשראות אספקה אסטרטגיות עבור המשק האמריקאי.

למרות זאת, וושינגטון עמדה על כך ששיעור של 15% יהיה הרף התחתון במסגרת מדיניות המכסים החדשה, החלה על מדינות בעלות מאזן סחר שלילי מול ארה״ב. גורמים כלכליים בישראל ציינו כי הנשיא טראמפ אינו מוכן בשלב זה לרדת מתחת לרמה זו, מתוך רצון לשמור על אחידות מדיניות ולהותיר לעצמו מרחב תמרון להסכמים עתידיים.

פטורים רחבים ומאות מוצרים ללא מכס

לצד האכזבה מהשיעור הכללי, ההסכם המתגבש כולל שורה ארוכה של פטורים והקלות סקטוריאליות. לפי גורמים המעורים בפרטים, מאות מוצרים ישראליים צפויים ליהנות מפטור מלא ממכס, בהם רכיבים לתעשיות התעופה והרכב, שבבים, תרופות גנריות, וקטגוריות נרחבות בתחומי הכימיה, המתכות, המזון והתוספים הרפואיים.

ארנון בר דוד ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

בית המשפט: ארנון בר-דוד יורחק מההסתדרות 90 יום נוספים

בית משפט השלום בראשון לציון קיבל את עמדת המשטרה וקבע כי חזרתו של ארנון בר-דוד לכהונת יו״ר ההסתדרות בשלב זה עלולה לאפשר השפעה על עדים ולשבש את החקירה; הורה על המשך הרחקתו מהארגון ועל איסור יצירת קשר עם עשרות מעורבים בפרשה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה הסתדרות

בית משפט השלום בראשון לציון קיבל את עמדת המשטרה והורה על הארכת הרחקתו של יו״ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, מתפקידו ומהארגון לתקופה של 90 ימים נוספים. בהחלטה קבעה השופטת דורית סבן-נוי כי בשלב הנוכחי של החקירה קיימת סכנה ממשית לפגיעה בה ולשיבושה, אם בר-דוד ישוב לכהן בתפקידו. לדבריה, השבתו לכהונה, "בשים לב לעוצמת הראיות שהונחה לעיוני בשלב כה מוקדם של החקירה", עלולה "לאפשר השפעה על עדים וסיכון ממשי לפגיעה בחקירה ושיבושה".

בהתאם להחלטה, נאסר על בר-דוד להתקרב למשרדי ההסתדרות ולגופים הקשורים אליה למרחק של לפחות 500 מטר, וכן ליצור קשר ישיר או עקיף עם כ-30 גורמים המעורבים בפרשה, בהם חשודים ועדים. בית המשפט קבע כי חזרתו לתפקיד בשלב זה עלולה לא רק להשפיע על עדים, אלא גם להקל על ביצוע עבירות דומות לאלו המיוחסות לו. השופטת הדגישה כי מדובר ב"תפקיד בעל השפעה רבה על הציבור והמשק בכללותו", ולכן כל החלטה הנוגעת לחזרה לתפקיד מחייבת זהירות יתרה.

בהחלטה ניתנה התייחסות נרחבת גם למצב הראייתי בתיק. השופטת ציינה כי החומר שהוצג בפניה מצביע על תשתית ראייתית משמעותית כבר בשלב מוקדם יחסית של ההליך. לדבריה, לאחר שעיינה בחקירותיו של בר-דוד, הן במהלך ימי מעצרו והן לאחר שחרורו, לא נמצא בהן דבר שיש בו כדי להחליש את החשד. להפך, "ביצוע פעולות החקירה מאז שחרורו של המשיב הוביל דווקא להתעצמות והתעבות החשד הסביר בעניינו". עוד צוין כי החקירה נמצאת בעיצומה, עם מאות עדויות שנגבו ועשרות חשודים ועדים שנחקרו, והיא ממשיכה להסתעף לכיוונים נוספים.

בית המשפט דחה גם את טענת ההגנה שלפיה מדובר בפרשנות שגויה של סמכויות יו״ר ההסתדרות. בהחלטה נקבע כי קיים חשד סביר לכך שבר-דוד פעל לכאורה "בכובעו כיו״ר ההסתדרות וניצל את מעמדו הרם שלא כדין", תוך שימוש בכוח ובסמכויות הנלווים לתפקיד. השופטת הבהירה כי מארג הראיות אינו נשען על מקור אחד בלבד, אלא מבוסס על מצבור רחב של ראיות הקושרות את בר-דוד באופן ישיר לחשדות.

על פי החשד, בר-דוד ובכירים נוספים בהסתדרות פעלו לקדם אינטרסים כלכליים של סוכנות ביטוח מסוימת בקרב ועדי עובדים המאוגדים בהסתדרות, ללא קיום הליכי מכרז, ובתמורה לטובות הנאה שונות. המשטרה טוענת כי מדובר במנגנון שיטתי שנועד לעשות שימוש במשאבי ההסתדרות לצרכים פרטיים. בהקשר זה דחה בית המשפט את הצעתו של בר-דוד לשוב לתפקידו תחת מגבלות ופיקוח, לאחר שנקבע כי העבירות בוצעו לכאורה "בחדרי-חדרים ובדלתיים סגורות", וכי גם מנגנוני פיקוח פורמליים אינם מפחיתים את החשש לביצוען.