טיפים לתכנון וארגון המשרד האופטימלי לעסק שלך
ידוע היטב שהתנאים הסביבתיים של חלל מסוים – הבולטים לעין והנסתרים מהעין כאחד – משפיעים באופן ישיר על האנשים הנוכחים בו מבחינת הריכוז, המיקוד, הערנות ועוד.
לכן מוקדשת יותר ויותר מחשבה אודות עיצוב, תכנון וארגון נכונים של המשרד כדי לייצר את התנאים האופטימליים עבור האנשים הנוכחים בו – הם העובדים, הלקוחות, השותפים, הפרטנרים העסקיים ועוד.
באופן הזה אפשר לגלות קשר מהותי בין החזות והארגון של המשרד לבין הפרודוקטיביות של העסק, ובאמצעות תכנון נכון ניתן להבטיח סביבה עבודה ידידותית ובריאה במיוחד.
ההשפעה של משרד מעוצב
העיצוב של המשרד מכיל בו מאפיינים מרובים אשר כולם כאחד הם בעלי השפעה ישירה על היבטים קוגניטיביים שונים עבור האנשים שנמצאים במשרד.
ניתן להבחין בכך קורה גם בכל רמות העיצוב – ברמת המיקרו, הבחירה בצבעים מסוימים או תכנון מסוים של אור עשוי לייצר השפעות מזעריות על העובדים, אשר לאורך זמן יכו גלים ויציירו לחלוטין את הרגשתו של העובד במשרד, ואילו ברמת המאקרו, סגנונות עיצוב שונים ייצרו אסוציאציות שונות עבור העובדים וכך יגרמו להם להרגיש בהם נמצאים בסביבה ידידותית או עוינת.
- שירותי משרד שמגדילים הכנסות בעסק
- 5 דרכים להפוך משרד קר למרחב נעים ומעורר השראה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לבסוף, כל שלל האלמנטים מתכנסים ביחד כדי לייצר השפעה על התפקוד של הנוכחים במשרד מבחינת עירנות, מיקוד ועוד, כאשר ניתן להתייחס בעיקר להיבטים הבאים:
- הרגשה: עיצוב הפנים של המשרד מייצר אסוציאציות רגשיות אשר משפיעות על הנוכחים בו בשלל רמות, ומשרד שמעוצב באופן קפדני ונכון יכול לגרום להם להרגיש בנוח ובפתיחות במשרד, להזדהות עם העסק ועוד.
- תפקוד: ההרגשה של העובדים משפיעה באופן ישיר על התפקוד שלהם, ולכך נוספת ההשפעות של התנאים הפיזיים של המשרד, כמו המרחב שלו או החשיפה שלו לאור טבעי – משרד שמעוצב באופן חכם יוכל לסייע לעובדים להיות ערניים ורעננים יותר, לקבל החלטות במהירות גבוהה יותר ועוד.
- רושם: המשרד הוא הפנים של העסק, וכל מי שיגיע למשרד יזהה את העסק עם המשרד עצמו – כך, משרד מעוצב מהווה סמל סטטוס שיכול לא רק לסייע לעובדים להזדהות איתו ולשאוף לפעול לטובתו, אלא גם להרשים את האורחים של המשרד, בין אם מדובר בעובדים פוטנציאליים, לקוחות, שותפים עסקיים ועוד.
החשיבות של מקום מרווח, פתוח ונוח
כאשר בוחנים את המאפיינים הפיזיים של המשרד וההשפעה שלהם על התפקוד וההרגשה של הנוכחים בו, ההיבט העיקרי הוא ככל הנראה המרחב שהמשרד מציע.
החשיבות של מקום מרווח, פתוח ונוח באה לידי ביטוי בהרגשה הכללית של העובדים כאשר המאפיינים הללו עשויים לענות על הציפיות שלהם ממקום העבודה, ולשקף את מערכת היחסים הרצויה בינם לבין העסק.
ניתן להצביע על שלושת המאפיינים הללו ולהתייחס לחשיבות של כל אחד מהם בנפרד:
- משרד מרווח: משרד מרווח, אשר מתאפיין לא רק בגודל של המשרד אלא גם בארגון האלמנטים בו וברמת הצפיפות שלו, יוצר הרגשה של מרחב, אשר את היתרון המהותי של הרגשת המרחב ניתן לבחון כנגד ההרגשה ההפוכה של היעדר מרחב, כלומר של מחנק, בה הפרט מרגיש כלוא ורמות הלחץ שלו עולות – עם הרגשת מרחב, הפרט מרגיש חופשי ויכול לעבוד בנחת.
- משרד פתוח: המשרד הפתוח משקף באופן הטוב ביותר את הפתיחות והשקיפות בין המחלקות השונות ובין דרגי הניהול השונים – הדבר לא גורע מן המודל ההיררכי אשר מאפיין כל בית עסק, אבל הוא מחסל את הניכור בין איבריו השונים של העסק וכך גם מסייע לפרט להרגיש בטוח יותר וגם מסייע לשיטת עבודה הרמונית ואורגנית יותר.
- משרד נוח: הנוחות של המשרד שומרת על הנוכחים הקבועים בה – כאשר עיקרם הוא העובדים במשרד – בתפקוד מיטבי מכיוון שהיא מסירה מהם מטרדים קטנים וגדולים, אשר כל אחד מהם הוא בעל פוטנציאל לצמיחה לאורך זמן עד אשר יגרום לפגיעה בתפקוד.
- יפית גריאני נבחרה להוביל את כאל בעיצומו של תהליך מכירה
- יד 2 - מאפס ל-3 מיליארד שקל; האתר הכי רווחי בישראל עובר לאייפקס
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
שלושת המאפיינים החשובים הללו משולבים ביותר ויותר משרדים כיום, והדבר ניתן תודות לאפשרויות הטכנולוגיות הקיימות כיום.
לדוגמה, המודעות ההולכת וגוברת לצרכים פיזיולוגיים ואורתופדיים מאפשרת יצירה של משרדים נוחים יותר לשהייה באופן מדויק וקפדני.
באמצעות שימושים חדשניים בזכוכית ובחומרים אחרים, תוך שילוב של טכנולוגיות לבקרת אקלים ולבידוד אקוסטי ניתן להגביר משמעותית את השקיפות במשרד ולהקנות לו תכונות של פתיחות.
לבסוף, המזעור של הכלים הטכנולוגיים ובעיקרם של המחשבים, יוצר חיסכון אדיר בחלל וכך מאפשר ליצור סביבה מרווחת יותר.
שילוב של טכנולוגיה במשרד
הכלים הטכנולוגיים הקיימים כיום מאפשרים יצירה של משרד בעל מאפיינים חדשניים ויעילים במיוחד, אשר מספקים יתרונות בשלל תחומים.
בסופו של דבר, הכלים הטכנולוגיים הללו מביאים לקישור נכון וישיר יותר בין החלקים השונים של המשרד, וכך מאפשרים לו לפעול כיחידה אורגנית ואחידה אשר כל חלקיה מתקשרים באופן ישיר ורציף.
זה מתבטא ראשית ברשתות המחשבים, אשר מאפשרות ליצור מרחב קיברנטי משותף עבור כל עובדי המשרד שבאמצעותו ניתן לא רק לתקשר באופן יעיל ומהיר יותר, אלא גם לבצע בקרה מקיפה ונכונה יותר על העבודה.
אך ההתקדמות הטכנולוגית המובהקת יותר ניכרת דווקא בהיבטים של טכנולוגיה חכמה, אשר מייצאת את הממשקים הפיזיים של המכשירים השונים במשרד לכדי ממשק וירטואלי אחיד ויעיל יותר.
הטכנולוגיה החכמה מאפשרת שליטה יעילה יותר בכל המערכות של המשרד, החל ממערכת התאורה ועד לכדי מערכת בקרת האקלים, ובנוסף לכך היא מאפשרת גישה אינטואיטיבית יותר למכשור אלקטרוני משרדי כמו מקרנים, טלוויזיות ועוד.
כל אלו ביחד יוצרים יתרונות מהותיים אשר מאפשרים יעילות גבוהה הרבה יותר למשרד:
- חיסכון בזמן ובמשאבים: השימוש במערכות חכמות מאפשרות גישה אינטואיטיבית יותר אל המכשור האלקטרוני וכך חוסכת את הצורך במתן מענה נקודתי כל פעם מחדש.
- חיסכון בחשמל: השליטה הרחוקה במערכות מאפשרת חיסכון יעיל יותר בחשמל, כאשר ניתן לכבות או להדליק את המערכות על פי דרישה, וכך אין צורך להשאיר מערכות דלוקות רק מפני שאין מי שיהיה לו גישה פיזית אליהן.
- סמל סטטוס: השימוש בכלים טכנולוגיים מתקדמים מהווים סמל סטטוס אשר מעניק ערך מסוים לבית העסק – הוא ממקם את החברה כמעודכנת ומודרנית, ומסייע לה להיתפש כך בעיני העובדים ובעיני האורחים של המשרד כאחד.
התפתחות – שיפוץ המשרד או מעבר למשרדים גדולים
כאשר החברה מתפתחת, עולה השאלה האם לשפץ את המשרד הקיים או לעבור למשרד אחר.
ההיבטים העיקריים שעולים תחת השאלה הזו הם בנושא המרחב ובנושא הכלכלי – מבחינת המרחב, נשאלת השאלה האם ההתפתחות של החברה כוללת התרחבות של צוות העובדים, ואז האם המשרד הנוכחי יוכל לאכלס את הצוות המורחב.
מבחינה כלכלית, העלויות של שיפוץ המשרד הקיים ושל מעבר למשרד חדש מושמות אלו כנגד אלו – עבור משרד חדש, יש לשלם עבור שיפוץ ועיצוב שלו, ועבור ההעברה של כל הציוד מהמשרד הנוכחי.
"תהליך העברה של משרד יכול לקחת כמה ימים" אומר יבגני רשטניקוב, בעלים של חברת ההובלות טראסט מובינג, "ההובלה היא תהליך שכולל אריזה ארמטית של כל הציוד (ריהוט, מחשבים וכלי תקשורת, ציוד מקצועי שקיים במשרד ועוד), שינוע זהיר באמצעות משאית גדולה שיכולה להכיל את כל הציוד ואפילו ברוב המקרים מבצעים 2 או 3 סבבים, ובסיום פריקה הכוללת סידור של כל הציוד בחלל החדש".
עבור שיפוץ המשרד הנוכחי, מצד שני, יש לשלם רק עבור השיפוץ שלו, אך פעמים רבות יש צורך בשכירת משרד זמני, העברת הציוד אל המשרד הזמני ובחזרה, או להתמודד עם ההשלכות הכלכליות של תקופת עבודה במשרד אשר מתבצעים בו שיפוצים.
עם זאת, ישנם שני היבטים אשר יש להם השפעה מכרעת על החזות של בית העסק ועל ההרגשה הכללית של הנוכחים במשרד, וחשוב לא לפספס אותם בכל הנוגע לשיקולים ולהחלטה בין שיפוץ המשרד הקיים לבין המעבר למשרד חדש:
- מיקום: המיקום של המשרד גם הוא בעל משקל גדול משלל בחינות, החל מהנוחות בגישה אליו ועד לכדי סמל הסטטוס של המיקום – באופן הזה, חשוב לשאוף לשמר מיקום טוב, או לחילופין, להעדיף מעבר אם המיקום החדש יכול לייצר ערך מוסף עבור נוחות באי המשרד ועבור המיתוג של המשרד.
- עיצוב: שיפוץ של משרד קיים או שיפוץ של משרד חדש גוררים בהכרח עבודה עיצובית כלשהי, וכדאי למנף אותה כדי לעצב היטב את המשרד כדי להפוך אותו לאופטימלי – באופן הזה, חשוב לבחון את המשרד הקיים ואת המשרדים החדשים האפשריים מבחינת הפוטנציאל העיצובי שלהם, ובאילו מהם יהיה ניתן ליישם באופן הנכון ביותר את העיצוב הכי טוב עבור המשרד.
הטרנדים של ריהוט המשרד ב-2018
2018 הביאה איתה מספר טרנדים חדשים לעיצוב הפנים ועיצוב המשרדים בפרט, וניתן לראות כיצד רבים מהם עוד משקפים את התפתחות המגמות הגואות מן השנים האחרונות.
בין האלמנטים העיקריים אשר מאפיינים את השנה ניתן להצביע בעיקר על הבאים:

החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
וגם - הון שחור והעלמות מס, שאלות ותשובות
רשות המסים, באמצעות משרד פקיד שומה חקירות ירושלים והדרום ובשיתוף אגף החקירות של ביטוח לאומי, מנהלת חקירה גלויה בחשד להעלמת הכנסות בהיקף של כ-1.5 מיליון ש"ח על ידי חאתם תמימי, תושב העיר העתיקה בירושלים העוסק בשיפוצים ובנייה. החשוד, בן 45, נלקח לחקירה באוקטובר 2025 ושוחרר בתנאים מגבילים על ידי בית משפט השלום בירושלים, הכוללים איסור יציאה מהארץ, דיווח תקופתי על פעילותו העסקית והתייצבות קבועה בפיקוח.
מבקשת המעצר, שפורסמה לאחרונה, חושפת דפוס התנהלות שיטתי. בשנת 2020, בעקבות ביקורת ניהול ספרים, נפתח תיק נגד תמימי, אך הוא לא הגיש דו"חות מס לשנים 2020–2024, כולל הצהרת הון שנדרשה ממנו. בשנת 2022, פתח תיק על שם בת זוגו כמנגנון הסוואה, ובמסגרתו ביצע עבודות שיפוצים ובנייה ברחבי הארץ – בעיקר בירושלים, תל אביב ובאזור המרכז – ללקוחות פרטיים ומסחריים. עם זאת, דיווח רק על חלק קטן מההכנסות, בעוד ששארן נשמרו במזומן או בצ'קים שפודו אצל נותני שירותי מטבע כדי להימנע מתיעוד בנקאי. עדויות מלקוחות, שנגבו במסגרת החקירה, מאשרות תשלומים ישירים בסכומים של עשרות אלפי שקלים לעבודות כמו שיפוץ מטבחים, התקנת ריצופים והרחבות דירות, ללא חשבוניות.
החקירה חשפה כי תמימי לא ניהל ספרי חשבונות כנדרש בחוק, ולא הגיש דו"חות שנתיים מלבד דו"ח חלקי לשנת 2022 על שם בת זוגו. חיפושים שנערכו בביתה של בת הזוג תפסו מסמכים, מחשבים ורישומים ידניים המעידים על הכנסות נוספות של כ-300 אלף ש"ח בשנה. ממצאים אלה מצביעים על העלמה רטרואקטיבית בין 2020 ל-2023, עם פוטנציאל להרחבת החקירה ל-2024. רשות המסים מעריכה כי הסכום הכולל עשוי לגדול בעקבות ריבית וקנסות, והיא שוקלת העמדה לדין פלילי בעבירות של העלמת מס והלבנת הון.
מקרה זה אינו מבודד בענף השיפוצים והבנייה, הנחשב לאחד האזורים הרגישים להעלמות מס בישראל. על פי דוחות רשות המסים לשנת 2025, הענף מהווה כ-15% מכלל החקירות הפליליות בתחום המס, בעיקר בשל תשלומים במזומן, חוסר חובה להוצאת חשבוניות ללקוחות פרטיים וקושי באימות נתונים. בחודשים האחרונים דווחו מקרים דומים: במאי 2025, קבלן שיפוצים מדרום הארץ, יוסף פרץ, נחשד בהעלמת כ-2 מיליון ש"ח על פני חמש שנים, באמצעות פדיון צ'קים בצ'יינג'ים והעברות ישירות לספקים, כפי שפורסם בהחשד: העלמת הכנסות של כ-2 מיליון שקל בידי קבלן שיפוצים. באוגוסט 2025, חקירה משותפת של רשות המסים וביטוח לאומי חשפה רשת קבלנים במרכז שדיווחו רק 40% מההכנסות, בהיקף כולל של 4 מיליון ש"ח, עם תפיסת מסמכים וקנסות ראשוניים של 1.2 מיליון ש"ח. בנובמבר 2025, קבלן בנייה בתל אביב נעצר זמנית בחשד להעלמת 800 אלף ש"ח, לאחר תלונה של ספק חומרים שחשד בפעילות לא מדווחת.
- עורך דין ידוע סיפק חברות קש לרשת שהרוויחה מאות מיליונים מחשבוניות פיקטיביות
- רופאת בוטוקס חשודה בהעלמת הכנסות של כ-2 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האכיפה הממוקדת בענף משקפת מגמה של רשות המסים להגברת שיתופי פעולה עם גופים כמו משרד הבינוי והשיכון ומאגרי נתונים בנקאיים. ב-2025, נפתחו כ-450 חקירות חדשות בתחום, לעומת 380 ב-2024, עם דגש על קבלנים עצמאיים שאינם רשומים בפנקס הקבלנים. מצד אחד, זו תגובה לגירעון התקציבי ולצורך בגביית מסים נוספים, כפי שמעידים תיקוני החקיקה האחרונים שהעלו את שיעור המע"מ ל-18%. מצד שני, מבקרים בענף טוענים כי האכיפה יוצרת עומס על קבלנים קטנים לגיטימיים, שמתקשים להתמודד עם דרישות דיווח מורכבות, וממליצים על פישוט הליכים דיגיטליים להוצאת חשבוניות.
יפית גריאני (רמי זרנגר)יפית גריאני נבחרה להוביל את כאל בעיצומו של תהליך מכירה
מובילה את החברה בתקופת מעבר לבעלי בית חדשים, עם פרשת דלק שעדיין לא לגמרי נסגרה
דירקטוריון חברת כרטיסי האשראי כאל מאשר היום (1 בדצמבר 2025) את מינויה של יפית גריאני לתפקיד המנכ"לית. המינוי, שייכנס לתוקף לאחר קבלת אישור בנק ישראל, מגיע בשיאו של תהליך מכירה מורכב: בנק דיסקונט מוכר את החזקותיו, 72% ממניות כאל, לקבוצת יוניון-הראל של ג'ורג' חורש בתמורה ל-3.75 עד 4 מיליארד שקל, בהתאם לעמידה ביעדי רווחיות מוגדרים בשנים 2026-2028.
גריאני (57), כיהנה בעבר כמשנה למנכ"ל ישראכרט ובתפקידי ניהול בכירים בדיסקונט, ומחליפה את לוי הלוי שכיהן כמנכ"ל מאז 2018. ועדת האיתור בחנה שבעה מועמדים בכירים, בהם רם גב מבנק הפועלים ואורי וטרמן משופרסל, ובחרה בגריאני על בסיס ניסיונה הבנקאי, ההיכרות העמוקה עם כאל והתמיכה שקיבלה ממנכ"ל דיסקונט, אורי לוין.
בין דיסקונט לבעלי הבית החדשים
המינוי ממקם את גריאני בדיוק על קו התפר בין בעלת השליטה היוצאת לבין הקבוצה שנכנסת. בפועל, היא נדרשת לנהל בתקופה אחת גם את סגירת הקשר עם דיסקונט וגם את התאמת הארגון לציפיות של יוניון-הראל, כשמחיר העסקה עצמו קשור ישירות ליכולת של כאל לשמור על
רווחיות לאורך השנים הקרובות. זה יוצר מציאות ניהולית שבה כל החלטה תפעולית, החל בהוצאות וכלה בהתרחבות לאשראי חוץ בנקאי, נבחנת גם דרך ההשפעה שלה על מנגנון התמורה בעסקה.
המינוי מתרחש ברקע עסקה שעדיין ממתינה לאישורי רשות התחרות ובנק ישראל. הרגולטורים בוחנים במיוחד את הקשרים בין קבוצת יוניון לרשת סופר־פארם, ואת האופן שבו הם משתלבים עם שיתוף הפעולה האסטרטגי של כאל עם מועדון BE של שופרסל. ההחלטות הניהוליות שתקבל גריאני בתקופה הקרובה עשויות להשפיע ישירות הן על עמידת החברה ביעדים התפעוליים והן על השווי הסופי שיקבל דיסקונט בעסקה.
- הבינלאומי מצטרף לעסקת כאל: מוכר את מלוא ההחזקה תמורת 1.056 מיליארד שקל
- למה דיסקונט מתעקש למכור את כאל בזול?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
להרחבה: דיסקונט מוכר את כאל להראל וג'ורג' חורש תמורת עד 4 מיליארד שקל
