האם ניתן היה להימנע מהעלאת גורפת במע"מ תוך ביטול הפטורים?
הצעות האוצר לתיקון הגירעון בתקציב הכוללות שורה של קיצוצים והעלאות מסים צפויות לקבל היום (ב') את אישור הממשלה כאשר במקביל ביקורת ציבורית נוקבת. האם נכון היה לקצץ ולהעלות את המסים הספיציפיים הללו? האם ישנם מקורות הכנסה אחרים שהממשלה יכולה להשתמש בהם? רו"ח גיא רשטיק, ראש תחום מסים בפירמת רואי החשבון "בייקר טילי" טוען עם בשיחה עם Bizportal שהיה ניתן להשיג את הכספים הנחוצים בדרכים אחרות.
"ראשית מאד קל ופופוליסטי לבקר את ראש הממשלה ושר האוצר על צעדי העלאת מיסים, אך אנו צריכים לזכור שבכדי לאזן את התקציב יש לבחור באחת משתי אופציות - צמצום צד החובה כלומר קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה ו/או הגדלת צד הזכות שמשמעותה היא העלאת מיסים", אומר רשטיק בהתייחסות כללית.
"ניתן להימנע מהעלאת המע"מ באופן גורף"
המס מתחלק בעצם לשתיים מיסוי עקיף ומיסוי ישיר. בצד המיסוי העקיף העלו את המע"מ באחוז ויקרו את המסים הנלווים למוצרי הבירה והסיגריות. בהתייחסות לגזרה זו אמר רשטיק: "לטעמי היה ניתן להימנע מהעלאת המע"מ באופן גורף, תוך הטלת מס על מוצרים שלא ברור מדוע פטורים ממע"מ או חייבים במע"מ אפס".
כאן נכללים הפטור ממע"מ הניתן על פירות וירקות למשל, ככל הנראה מסיבות היסטוריות הנוגעות להתאגדות וליחס למגדלי הפירות והירקות. המשמעות של ביטול הפטור על פירות וירקות מוערכת בכ-2 מיליארד שקל לקופת המדינה. כמו כן, הפטור ממע"מ על מוצרים רבים באילת, גם לתושבי ישראל. הפטור נועד למטרה אחת (הוזלת השהות לתיירים היות וישראל ממלא לא נחשבת מדינה זולה) ומשמש הלכה למעשה למטרה אחרת. ביטול ממע"מ באילת משמעו כ-600 מיליון שקל בשנה. דוגמא נוספת היא הפטור ממס על יהלומים. ראש תחום המסים בפירמה מציע לבטל את כל שלושת הפטורים הללו.
פטור נוסף וכנראה מוצדק ביותר בעיני הציבור הוא הפטור על השכרת דירות למגורים. "מהלך של ביטול המע"מ על השכרת דירות המגורים צפוים ליפול על השוכרים ולייקר את שוק המחייה כך שבפטור זה אסור לגעת. ביטול הפטור לתיירים גם הוא לא יהיה צעד חכם כיוון שזה כמו לירות לעצמנו ברגל", מצויין בשיחה.
האם ראוי לבטל פטורים על זכיות בהגרלות?
לגבי המיסוי הישיר הצעדים המתוכננים הינם העלאת מס ההכנסה על יחידים ועל חברות (מס החברות לא ישתנה בסבב זה של גזירות). עמדת רו"ח גיא רשטיק היא שגם כאן ישנם "עיוותים" או מקורות הכנסה אפשריים ואולי עדיפים לממשלה.
"כיום מוסד ציבורי פטור ממס על התרומות שמקבל. לעניות דעתי מיסוי עמותות ומוסדות ציבור יהיה פיתרון טוב, אולי במס מופחת, אבל גם למסות חלק מסוים שווה המון כסף. ניתן לבטל את הפטור החל על פרסים של הימורים והגרלות כאשר כיום יש רצפת חיוב של 60,000 שקל כשסטטיסטית מרבית הזכיות הם בסכומים אלה. אציין כי מעבר לזה מס ההכנסה עומד על 25%".
השאלה הנשאלת היא האם ראוי למסות את ההכנסה השוטפת או את החסכונות. רשטיק מציין כי ניתן לשקול את ביטול הפטור ממס על קרנות השתלמות שמזמן הפכו לאפיק חיסכון (ולא אפיק השתלמות) הכמעט יחיד שפטור ממס. ניתן עוד לשקול למסות את פיצויי הפרישה או הקטנת תקרת הפטור במחיר הגדלת הנטו השוטף של האזרח בשנות עבודתו. כיום יש פטור של עד 10,000 שקל לכל שנת עבודה לפיצויי פיטורים.
בהקשר של העלאת מס החברות, הופסק המתווה להורדת מס החברות והועלתה האפשרות להעלות את מס החברות מ-25% ל-26% כאשר לגבי מהלך כזה מציין רשטיק כי הוא "פוגע בכדאיות לקיים עסקים בישראל אך ייתכן ולא תיוותר ברירה". בשלב זה צעד כזה לא הובא להחלטת הממשלה.
לגבי הרווחים הכלואים, הטענה היא שבטווח הקצר תגדל גביית המיסים באפיק זה, אך "הנזק התדמיתי ותחושת אי הנוחות שהוראה זו, שבעצם נותנת הנחה והקלה לחברות, מביאה על הציבור עלולה לגרום להרבה יותר נזק בטווח הארוך. מלבד זאת ישנו אפיק משפטי שמתנהל כרגע ויש להניח למאבק להתנהל במישור זה".
- 3.יועץ מס 30/07/2012 16:57הגב לתגובה זוראש הממשלה ושר האוצר הלכו על האופציה הקלה. חיפשו לקחת כמה שיותר מהר. לא מעניין אותם שלציבור הרחב יש פחות כסף זמין עכשיו
- 2.סקוויד ויד 30/07/2012 16:06הגב לתגובה זוגם יפרק פרמידות, יוריד מונופולים בטווח הארוך וגם יכניס כסף בטווח הקצר בקיצור win win
- 1.צביקה 30/07/2012 14:47הגב לתגובה זוהמדינה צריכה לקבוע אזור מס 1 . כך שהמע"מ יחול גם באילת . ומס הכנסה יהיה אחיד בפריפרייה -בלי פטור ישובים . עכשיו אם רוצים לעזור אפשר לתת לאילת טיסות ב-50% .
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם
תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים
במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות.
החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים.
יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים.
שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס.
- טלפון של חשוד יישאר בידי החוקרים לעוד 180 יום
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?
המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות
הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.
לתוך המערכת הזו נכנסות
השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט
ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.
מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת
השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.
התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה.
במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.
- מס חדש: הארנונה עלולה לזנק ב-10% ומעלה ב-2026
- תושבי ירושלים יקבלו החזר ארנונה של אלפי שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב
ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.
