עובד עירייה שנעדר מעבודתו בזמן מלחמת לבנון ה-2 ללא הצדקה לא ייהנה מהגנת חוק ההגנה על עובדים בשעת חירום

ע"ע 400/09 רפאל לב ארי נ' עירית מעלות תרשיחא. בבית הדין הארצי לעבודה, ע"י כבוד הנשיא סטיב אדלר, ניתן ביום 13.1.2020. תקציר מאת: עו"ד ליאת קרופקין - קליין.
עו"ד לילך דניאל |

העובדות

----------

רפאל לב (להלן: "העובד") החל לעבוד בעיריית מעלות תרשיחא (להלן: "המעבידה") כסמנכ"ל לפרויקטים בקידום העיר, עפ"י חוזה בכירים לתקופה קצובה.

מנכ"ל המעבידה יצר קשר עם העובד וביקש ממנו להגיע לישיבה דחופה והעובד טען, כי אין באפשרותו להגיע כיוון שעזב את אזור הצפון עם משפחתו בשל מלחמת לבנון ה-2 (להלן: "המלחמה"), ושב רק לאחר שתמה המלחמה.

ראש העיר התקשר לעובד וביקש ממנו להגיע לפגישה ושוב הבהיר העובד, כי אין באפשרותו להגיע בשל מחויבותו למשפחתו, וכי יגיע לעבודה רק באמצע השבוע. ראש העיר הביע את כעסו ומורת רוחו. העובד נעלב מדבריו והם אשר הביאו אותו להחלטה שלא להופיע לעבודה בטרם תתקיים שיחה "בטון אחר וברוח מפוייסת".

ביום 16.08.06 שוחח העובד עם מזכירתו לברר את עניין החזרת הרכב אשר נלקח ממנו, על מנת שיוכל להגיע לעבודה. נמסר לעובד, כי מכתב מאת ראש העיר, מיום 30.07.06 בדרך אליו, המכתב התקבל ביום 20.08.06, ובו ניתנה לעובד הודעה ע"י ראש העיר, כי עקב אי הגעתו של העובד לעבודה בשעת חירום הוא רואה אותו כמי שהתפטר מתפקידו.

לטענת העובד הוא מעולם לא התפטר והפסקת עבודתו אינה כדין.

העובד הגיש תביעה לבית הדין האזורי לעבודה לקבל תשלומים שונים המגיעים לו מכוח חוק הגנה על עובדים בשעת חירום, התשס"ו-2006 (להלן: "החוק"), על בסיס חוזה העבודה שבין הצדדים, לרבות הפרשי שכר, פיצוי בגין הפרת חוזה ועוגמת נפש.

העובד הגיש ערעור על החלטת בית הדין האזורי.

פסק הדין

---------

מטרתו של החוק לפרוש הגנה על עובדים אשר בשל המצב, שאינו ניתן לשליטתם, נבצר מהם להגיע לעבודה או לבצעה. במקרה דנן, עפ"י העובדות אשר נקבעו בבית הדין האזורי, ואינן שנויות במחלוקת, העובד יכל להגיע לעבודתו, אך בחר שלא, וזאת משנעלב מדברי ראש העיר ודרש התנצלות.

העובד יכל לעבוד ממרכז הארץ אך בחר שלא ליצור קשר עם מי מהגורמים במעבידה בכל תקופת היעדרותו.

לאור האמור נקבע, כי ההגנה המוקנת בחוק אינה חלה על העובד, כיוון שסיום עבודתו לא נבע מהיעדרותו או בשל אי ביצוע תפקידו, אלא מטעם אחר אשר יסודו במערכת היחסים שבין העובד והמעבידה.

השאלה האם העובד פוטר או התפטר יש לבחון על יסוד מכלול הנסיבות ובחינת התמונה בכללותה. האבחנה בין מקרה שבו היעדרות מעבודה תהווה הפרת חוזה עבודה או הפרת משמעת לבין מקרה שבו היעדרות תחשב כזניחת העבודה והתפטרות תלויה בכלל נסיבות המקרה.

במקרה דנן, ניתן לראות את עזיבת העובד את תפקידו, וזאת למרות פניות הממונים עליו, והשבת רכבו למעבידה, כפעולות המעידות על כוונתו להתפטר מתפקידו. ואכן כך פירשה המעבידה את התנהגותו של העובד.

אולם, אין בפרשנות התנהגות העובד ע"י המעבידה על מנת ליצור מעשה של התפטרות מצד העובד. מכלול נסיבות המקרה מצביעות, כי העובד פעל בתקופת המלחמה במטרה לעצב את מערכת יחסיו עם ראש העיר כפי הבנתו, וזאת מתוך מטרה וציפייה להמשיך ולהיות מועסק בתפקידו. מסקנה זו משתלבת עם קביעת בית הדין האזורי, כי ניתוק הקשר עם העירייה נבע מכעסו של העובד על דברי ראש העיר בשיחתם הטלפונית מיום 15.07.06.

בית הדין הארצי סבר, כי יש לפרש את התנהלות הצדדים כפיטורים אשר באו עקב הפרה יסודית של חוזה העבודה ע"י העובד. הנהלת המעבידה הגיעה למסקנה, כי אין להמשיך ולהעסיקו בתפקידו הבכיר בשל התנהלותו בתקופת המלחמה, נוכח הפרת חוזה העבודה שהתבטאה בהיעלמותו ממקום עבדותו, בלא לקבל את אישור הממונים עליו, ואף מבלי לספק הסבר ולנסות ליישב את ההדורים.

שכרו של העובד שולם עד סוף חודש יולי, למרות שעבד כמחצית החודש, ולכן אין לחייב את המעבידה לשלם סכום נוסף עבור דמי הודעה מוקדמת, אלא יש לראות בתשלום העודף כתשלום עבור הודעה מוקדמת.

אשר להיעדר שימוע, יש להודיע לעובד באופן רשמי על כוונה להפסיק את העסקתו, תוך פירוט הנימוקים לכך ולאפשר לעובד להשמיע את טענותיו. אולם, בנסיבות המיוחדות של המקרה דנן, הגיע בית הדין למסקנה שאין לפסוק פיצוי כספי בגין העדר שימוע וניתן לראות בתשלום העודף ששולם לעובד, כאמור לעיל, כסכום הכולל פיצוי גם בגין אי קיום השימוע. זאת, בייחוד נוכח העובדה שפיטורי העובד באו בעקבות הפרה יסודית ברורה ונמשכת של חוזה עבודה על ידי העובד. זאת, בנוסף ובמצטבר לתקופת עבודתו הקצרה ביותר בעירייה, אשר אף לא הגיעה לכדי שלושה חודשים.

מרבית מרכיבי הערעור נדחו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיילים סייבר 8200
צילום: דובר צהל

משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת

השוק גואה, האפליקציות זמינות - ומחנות צה"ל הופכים לזירות של  מסחר ואמביציה; גם החיילים שחוזרים מהקרב משקיעים-מהמרים בשווקים; בינתיים כולם מרוויחים
ענת גלעד |
נושאים בכתבה חיילים בורסה

יום שלישי, 23:00. חדר המגורים בבסיס האימונים בדרום שקט יחסית. אור יחיד בוקע מהפינה שבה יושב סמל איתי כהן. רוב חבריו לפלוגה כבר קרסו מותשים מיום מפרך בשטח, אך הוא לא מצליח לעצום עין. הראש שלו עובד שעות נוספות על הגרף האדום המהבהב באפליקציית המסחר בטלפון הנייד שלו. איתי, לוחם בגדוד חי"ר, לא חולם רק על סוף המסלול או על הדרגות הבאות.

במקום סתם לגלול באינסטגרם, הוא מנצל את השעות השקטות כדי לנהל תיק השקעות קטן. "כשהחבר'ה מדברים על המשחק כדורגל אתמול, אני בודק מה עשה הביטקוין", הוא מספר בחיוך קטן. 

בין שמירה לשמירה ובין אימון ניווט למארב, איתי חולם במספרים, והוא לא לבד. בשנתיים האחרונות, המסכים של הסמארטפונים השתנו: אפליקציות משחקים פינו את מקומן לאפליקציות בנקאות, ושיחות על כדורגל או יציאות לסופ"ש הוחלפו בדיונים על מדדי S&P 500, קרנות מחקות וגם קריפטו. בסיסי צה"ל הפכו, בניגוד גמור לדימוי המסורתי של "תקופת ביניים" חסרת דאגות כלכליות, לחממת השקעות לוהטת, והשינוי הזה אינו מקרי. 

נקודת המפנה המשמעותית התרחשה בינואר 2022, אז נכנסה לתוקף העלאה דרמטית בשכר החיילים הסדירים - זינוק של 50%. עבור לוחם כמו איתי, מדובר בתוספת משמעותית שהפכה את המשכורת החודשית מכסף כיס סמלי לסכום המאפשר חיסכון משמעותי. "פתאום אתה רואה 'נכנס לחשבון 2,400 שקל'", הוא מסביר, "זה סכום שאפשר לעשות איתו משהו. להשאיר אותו בעו"ש זה פשוט לבזבז אותו על שטויות. הבנתי שאני רוצה שהכסף הזה יעבוד בשבילי".

 חלק מהשגרה, כמו טיול לשק"ם

הגורם השני שתרם לשינוי הוא הזמן. במיוחד בקרב המשרתים בתפקידי לחימה, שגרת השירות כרוכה בימים ארוכים של המתנה, שעות רבות בבסיס ויציאות מצומצמות הביתה (מגמה שהתעצמה משמעותית מאז ה-7 באוקטובר). הזמן הזה, שבעבר נוצל למנוחה או שיחות בטלות, מתועל כיום ללימוד. "אנחנו יושבים באוהל, אחרי שסיימנו את המשימות, במקום סתם לגלול בטיקטוק, אנחנו רואים סרטוני הסבר על בורסה. זה הפך להיות חלק מהשגרה, כמו טיול לילי לשק"ם", מספר איתי.

אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב

ליאור דנקנר |

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.


עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות

ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.

בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.