עובד עירייה שנעדר מעבודתו בזמן מלחמת לבנון ה-2 ללא הצדקה לא ייהנה מהגנת חוק ההגנה על עובדים בשעת חירום

ע"ע 400/09 רפאל לב ארי נ' עירית מעלות תרשיחא. בבית הדין הארצי לעבודה, ע"י כבוד הנשיא סטיב אדלר, ניתן ביום 13.1.2020. תקציר מאת: עו"ד ליאת קרופקין - קליין.
עו"ד לילך דניאל |

העובדות

----------

רפאל לב (להלן: "העובד") החל לעבוד בעיריית מעלות תרשיחא (להלן: "המעבידה") כסמנכ"ל לפרויקטים בקידום העיר, עפ"י חוזה בכירים לתקופה קצובה.

מנכ"ל המעבידה יצר קשר עם העובד וביקש ממנו להגיע לישיבה דחופה והעובד טען, כי אין באפשרותו להגיע כיוון שעזב את אזור הצפון עם משפחתו בשל מלחמת לבנון ה-2 (להלן: "המלחמה"), ושב רק לאחר שתמה המלחמה.

ראש העיר התקשר לעובד וביקש ממנו להגיע לפגישה ושוב הבהיר העובד, כי אין באפשרותו להגיע בשל מחויבותו למשפחתו, וכי יגיע לעבודה רק באמצע השבוע. ראש העיר הביע את כעסו ומורת רוחו. העובד נעלב מדבריו והם אשר הביאו אותו להחלטה שלא להופיע לעבודה בטרם תתקיים שיחה "בטון אחר וברוח מפוייסת".

ביום 16.08.06 שוחח העובד עם מזכירתו לברר את עניין החזרת הרכב אשר נלקח ממנו, על מנת שיוכל להגיע לעבודה. נמסר לעובד, כי מכתב מאת ראש העיר, מיום 30.07.06 בדרך אליו, המכתב התקבל ביום 20.08.06, ובו ניתנה לעובד הודעה ע"י ראש העיר, כי עקב אי הגעתו של העובד לעבודה בשעת חירום הוא רואה אותו כמי שהתפטר מתפקידו.

לטענת העובד הוא מעולם לא התפטר והפסקת עבודתו אינה כדין.

העובד הגיש תביעה לבית הדין האזורי לעבודה לקבל תשלומים שונים המגיעים לו מכוח חוק הגנה על עובדים בשעת חירום, התשס"ו-2006 (להלן: "החוק"), על בסיס חוזה העבודה שבין הצדדים, לרבות הפרשי שכר, פיצוי בגין הפרת חוזה ועוגמת נפש.

העובד הגיש ערעור על החלטת בית הדין האזורי.

פסק הדין

---------

מטרתו של החוק לפרוש הגנה על עובדים אשר בשל המצב, שאינו ניתן לשליטתם, נבצר מהם להגיע לעבודה או לבצעה. במקרה דנן, עפ"י העובדות אשר נקבעו בבית הדין האזורי, ואינן שנויות במחלוקת, העובד יכל להגיע לעבודתו, אך בחר שלא, וזאת משנעלב מדברי ראש העיר ודרש התנצלות.

העובד יכל לעבוד ממרכז הארץ אך בחר שלא ליצור קשר עם מי מהגורמים במעבידה בכל תקופת היעדרותו.

לאור האמור נקבע, כי ההגנה המוקנת בחוק אינה חלה על העובד, כיוון שסיום עבודתו לא נבע מהיעדרותו או בשל אי ביצוע תפקידו, אלא מטעם אחר אשר יסודו במערכת היחסים שבין העובד והמעבידה.

השאלה האם העובד פוטר או התפטר יש לבחון על יסוד מכלול הנסיבות ובחינת התמונה בכללותה. האבחנה בין מקרה שבו היעדרות מעבודה תהווה הפרת חוזה עבודה או הפרת משמעת לבין מקרה שבו היעדרות תחשב כזניחת העבודה והתפטרות תלויה בכלל נסיבות המקרה.

במקרה דנן, ניתן לראות את עזיבת העובד את תפקידו, וזאת למרות פניות הממונים עליו, והשבת רכבו למעבידה, כפעולות המעידות על כוונתו להתפטר מתפקידו. ואכן כך פירשה המעבידה את התנהגותו של העובד.

אולם, אין בפרשנות התנהגות העובד ע"י המעבידה על מנת ליצור מעשה של התפטרות מצד העובד. מכלול נסיבות המקרה מצביעות, כי העובד פעל בתקופת המלחמה במטרה לעצב את מערכת יחסיו עם ראש העיר כפי הבנתו, וזאת מתוך מטרה וציפייה להמשיך ולהיות מועסק בתפקידו. מסקנה זו משתלבת עם קביעת בית הדין האזורי, כי ניתוק הקשר עם העירייה נבע מכעסו של העובד על דברי ראש העיר בשיחתם הטלפונית מיום 15.07.06.

בית הדין הארצי סבר, כי יש לפרש את התנהלות הצדדים כפיטורים אשר באו עקב הפרה יסודית של חוזה העבודה ע"י העובד. הנהלת המעבידה הגיעה למסקנה, כי אין להמשיך ולהעסיקו בתפקידו הבכיר בשל התנהלותו בתקופת המלחמה, נוכח הפרת חוזה העבודה שהתבטאה בהיעלמותו ממקום עבדותו, בלא לקבל את אישור הממונים עליו, ואף מבלי לספק הסבר ולנסות ליישב את ההדורים.

שכרו של העובד שולם עד סוף חודש יולי, למרות שעבד כמחצית החודש, ולכן אין לחייב את המעבידה לשלם סכום נוסף עבור דמי הודעה מוקדמת, אלא יש לראות בתשלום העודף כתשלום עבור הודעה מוקדמת.

אשר להיעדר שימוע, יש להודיע לעובד באופן רשמי על כוונה להפסיק את העסקתו, תוך פירוט הנימוקים לכך ולאפשר לעובד להשמיע את טענותיו. אולם, בנסיבות המיוחדות של המקרה דנן, הגיע בית הדין למסקנה שאין לפסוק פיצוי כספי בגין העדר שימוע וניתן לראות בתשלום העודף ששולם לעובד, כאמור לעיל, כסכום הכולל פיצוי גם בגין אי קיום השימוע. זאת, בייחוד נוכח העובדה שפיטורי העובד באו בעקבות הפרה יסודית ברורה ונמשכת של חוזה עבודה על ידי העובד. זאת, בנוסף ובמצטבר לתקופת עבודתו הקצרה ביותר בעירייה, אשר אף לא הגיעה לכדי שלושה חודשים.

מרבית מרכיבי הערעור נדחו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.

מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.