שיקולים לבחירת קרן פנסיה מקיפה
בעבר, עד שנת 1995, היו נהוגות קרנות פנסיה וותיקות לצד פוליסות ביטוח מנהלים לשכירים וקופות גמל לעצמאיים. משנת 1995 לא התאפשר לעמיתים חדשים להצטרף לקרנות הפנסיה הוותיקות ובמקומן החלו לפעול קרנות הפנסיה החדשות.
העמית בקרן הפנסיה הוותיקה נהנה מזכויות ידועות מראש שלא היו מושפעות מהתנודות בשוק ההון. זאת ועוד, הבחירה של קרן הפנסיה לא היתה בידי העובד. הבחירה של המוצר הפנסיוני נעשתה על ידי המעסיק או על ידי ארגון עובדים או בהסכם בין ארגוני מעסיקים לבין קרנות הפנסיה.
שינויי החקיקה שהתחוללו בשנים האחרונות, נתנו בידי העובד, את הזכות הבלעדית לבחור את המוצרים הפנסיוניים המתאימים לו. אולם עובד מן השורה אינו מרגיש בטוח די הצורך לבחור את המוצר הפנסיוני האופטימאלי עבורו. יתירה מזו, המצב החדש הגדיל את מבוכתו של העובד, שנדרש לקבל החלטה כה משמעותית ואין בידיו הכלים לכך. כך מוצא את עצמו העובד בפני הדילמה: "איך אני בוחר את קרן הפנסיה המתאימה לי"?
מאמר זה מתמקד כאמור בקרנות הפנסיה החדשות. מטרת המאמר, להציג את הנקודות שיש לשקול בעת בחירת קרן פנסיה מקיפה. יצוין, כי קיימים אפיקי חיסכון נוספים ואין בכוונת המאמר לתת המלצות לגבי אפיק זה או אחר.
להלן מספר נקודות מנחות, לעמיתים המעוניינים לבחור קרן פנסיה מקיפה:
1. היקף הנכסים המנוהלים על ידי הקרן - כיום רוב הכספים באפיק חיסכון זה מנוהלים על ידי מספר מצומצם של קרנות פנסיה גדולות. קרנות אלה הינן ברובן בבעלותן של חברות הביטוח. לצד הקרנות הגדולות, פועלות גם קרנות פנסיה קטנות יותר, שהוקמו בשנים האחרונות בעיקר על ידי בתי השקעות. הקרנות הגדולות פועלות כאמור משנת 1995. הקרנות הצעירות יותר, מנהלות נכסים בהיקפים קטנים יחסית. כאן יש לציין, שהחוסך יבחר לעצמו את גודל הקרן הרצוי לו לפי השקפת עולמו.
2. איזון אקטוארי - קרנות הפנסיה מחויבות באיזון אקטוארי. המשמעות היא, שהקרן חייבת להתאים מעת לעת את זכויות המבוטחים, במידה וערך הנכסים שבידי הקרן אינו תואם את תחזית התחייבויותיה.
האיזון האקטוארי מושפע מהגורמים הבאים:
- שינוי בהרכב הדמוגראפי של מבוטחי הקרן. הגורם לשינוי יכול לנבוע משינוי בתוחלת החיים של המבוטחים או בגלל אי הצטרפותם של מבוטחים צעירים.
- רווחי השקעות של הקרן. קרן הפנסיה משקיעה את כספי המבוטחים המיועדים לחיסכון באפיקי השקעה מגוונים. קרנות פנסיה מחזיקות בתיק השקעותיהן 30% מהנכסים באג"ח של המדינה בריבית מובטחת של 4.86%. כל חישובי התחזיות נעשים תחת הנחה שהקרן תשיג תשואה ריאלית שנתית של כ- 3.74%. יש לציין, כי רווח זה אינו מובטח ולאחרונה, אף היו שנים בהן היה הפסד בתיק ההשקעות. אולם, בממוצע רב-שנתי, רוב הקרנות השיגו רווח גדול מהחזוי.
גובה ההפקדה החודשית של מבוטח יחיד בקרן פנסיה מקיפה, אשר נהנית מאג"ח של המדינה כאמור, מוגבל בתקרה של 20.5% מוכפל בכפל השכר הממוצע במשק.
- אירוע ביטוחי רב נפגעים בקרב מבוטחי הקרן. בקרן פנסיה קטנה, אירוע כזה עלול לגרום להרעה משמעותית בזכויות המבוטחים. קרנות אחדות מבטחות את עצמן בביטוחי משנה מפני אירועים כאלה.
- עיסוקם של המבוטחים. קרן פנסיה גדולה, אינה מגבילה בדרך כלל קבלת מבוטחים בעלי עיסוק בסיכון גבוה, זאת, מאחר שבגלל גודלה של הקרן, סיכון שהיא לוקחת בגין עיסוקם של חלק ממבוטחיה אינו משמעותי. אולם בקרנות הקטנות זהו גורם יותר משמעותי ולכן חלקן של קרנות אלה דוחות מבוטחים שעיסוקם עתיר סיכון.
3. דמי ניהול - דמי הניהול שגובה קרן פנסיה חדשה מקיפה מורכבים מדמי ניהול על ההפקדות השוטפות ודמי ניהול מצבירה. דמי הניהול המרביים שהקרן רשאית לגבות הם: 6% מההפקדה השוטפת ו-0.5% מצבירה. בדרך כלל, ארגונים מקבלים הנחות משמעותיות בדמי הניהול. ככל שהסכום הצבור גבוה יותר, כך גובה דמי הניהול מצבירה משמעותי יותר. הכספים שמתקבלים מההנחה בדמי הניהול מנותבים לחיסכון או לכיסוי ביטוחי נוסף. ליחידים קשה יותר לקבל הנחות בעיקר בשל העובדה שהמעסיק מבצע את ההסדרים באמצעות מנהל הסדרים או על ידי סוכן. לכן, במקרה זה, לקרן הפנסיה יהיה יותר קשה לתת הנחות בדמי הניהול. למרות הקושי כאמור, המבוטח יכול לקבל מספר הצעות של קרנות פנסיה שונות ולשקול אותן בהיבט של גובה דמי ניהול.
4. תשואה ארוכת טווח - כפי שהוסבר לעיל, קרן הפנסיה משקיעה את כספי המבוטחים באפיקי השקעה שונים. התשואה שהשיגה הקרן ב-12 החודשים האחרונים מתעדכנת מידי חודש באתר פנסיה נט של משרד האוצר. כמו כן ניתן לבדוק את התשואה ב-3 השנים האחרונות או בכל תקופה אחרת מיום הקמתה של הקרן. כאן יש לציין, כי התשואה המתפרסמת היא לפני ניכוי דמי הניהול.
את התשואה יש להשוות לאורך תקופה של שלוש שנים לפחות, תוך שמתחשבים בדמי הניהול שנגבו בפועל.
5. מסלול השקעות - בשנים האחרונות, קרנות אחדות מציעות לעמית אפשרות לבחור את מסלול ההשקעה המתאים לו, בהתאם לגילו, מצבו המשפחתי ומידת הסיכון הרצויה לו. כיון שמדובר במכשיר חיסכון ארוך טווח, יש משמעות לבחון את מסלול ההשקעה מעת לעת ולהתאימו למצב העדכני של המבוטח. נציין שבכוונת המחוקק לקבוע כללים מנחים לגבי רמת הסיכון הרצויה בכל גיל. כך, העמית שאינו בוחר ביוזמתו את מסלול ההשקעות, הקרן תקבע לו את מסלול ברירת המחדל לפי הנחיות המחוקק. המודל המדובר נקרא "המודל הצ'ילייאני".
6. מסלול ביטוחי - קרנות הפנסיה מציעות מבחר של מסלולי ביטוח. קיימים מסלולים מוטי חיסכון, מוטי שארים או עם מרכיב ביטוחי מוגבר לנכות. ניתן גם לבחור שילוב בין המרכיבים - כגון מסלול מוטה חיסכון, נכות ושארים ועוד. המבוטח צריך לשקול היטב מהו המסלול המתאים לו. לדוגמה למבוטח רווק אין צורך בביטוח שארים. מבוטח, שיש לו ילדים מתחת לגיל 21, עשוי לבחור את מסלול מוטה השארים. יצוין, כי תוספת של מרכיב ביטוחי כרוכה בעלות, שבאה על חשבון צבירת החיסכון.
בנוסף לנקודות שפורטו לעיל, נציין בקצרה, כי קיים גם מסלול פנסיה, אותו יצטרך המבוטח לבחור בעת פרישתו. מאמר זה מתמקד בקרנות פנסיה מקיפות חדשות. כפי שנאמר לעיל, קיימת תקרת שכר שניתן לבטח בקרנות אלה. לצד קרנות אלה, קיימות קרנות פנסיה משלימות בהן ניתן להפקיד בגין שכר הגבוה מהתקרה. קרנות אלה נבדלות מאחיותיהן המקיפות בנקודות נוספות. על כך נפרט במאמר נפרד.
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןיותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים
5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?
בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר.
לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם
לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים.
שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק
שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.
לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.
- מעל אלף מיליונרים חדשים ביום - האמריקאים התעשרו ב-2024
- UBS: "צופים 45,000 מיליונרים בישראל עד 2029"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

בוקר טוב למבקר המדינה שחשף ש"מלחמה עולה כסף": הדוח הלא רלוונטי של מתניהו אנגלמן
דוח המבקר חושף כשלים בהיערכות הכלכלית למלחמה, התנהלות בעייתית של הקבינט החברתי-כלכלי והיעדר מענה מערכתי ליישובי הצפון ומאשים בנזקים כלכליים חמורים, אבל זה לא דוח עמוק, מלא ואובייקטיבי; והכי חשוב: המצב האמיתי הוא לא "התרסקות כלכלית", הכלכלה הישראלית ניצחה - התועלת מהמלחמה ומהחזרת החטופים החיים עולה על כל פיפס בגירעון
מעמד של מבקר הוא מעמד על. אתה נמצא למעלה, שולט, מסתכל למטה ומחליט מה לבקר, איך לבקר, כמה לבקר. אין כנראה גוף ציבורי אחד שתיפקד באופן מושלם מה-7 באוקטובר הארור. גם משרד האוצר וכל ההתנהלות הכלכלית שלו היתה מחדל, אם כי הדרג המקצועי התעשת שם יחסית מהר. הראש - לא. מה לעשות? שר האוצר במלחמה, ויש לו אג'נדה ברורה. הכלכלה מבחינתו בעדיפות שנייה, שלישית. ברור שזה מחדל, זה היה כך מהיום הראשון, כנראה שכל אזרח כאן ראה ורואה את זה. אגב, באופן יחסי, חייבים להגיד וגם לשבח - הכלכלה מצוינת. המבקר מבקר, אבל צריך להגיד מילה טובה לעם, לעסקים, לממשלה, לאוצר. רוב המדינות אחרי שנתיים של מלחמה היו מגדילות את הגירעון במספרים מטורפים ואפילו קורסות אצלנו העלות יחסית נמוכה.
המבקר טועה שהוא כותב על נזק-עלות ענקית לדורות הבאים ומבליט את זה בדוח שלו. זו תמונה חלקית, ולא אובייקטיבית. הוא כנראה צריך לחזור ולהתרענן בקורסים בכלכלה. אף אחד לא חושב שמלחמה לא עולה כסף, אבל מול העלות הזו יש גם תועלת. שיבדוק המבקר מה באמת העלות לעומת התועלת בהישגים במלחמות בכמה חזיתות ויבין שהעלות ששילמנו באופן יחסי היא נמוכה - כמה שווה להוריד את האיום האיראני? יש לזה בכלל מחיר?
כמה שווה להחזיר את החטופים החיים ורוב החללים? יש לזה מחיר?
בכלכלה יש מונחים מאוד ברורים - מדברים שם על תועל ועלות וזה לא חייב להיות בכסף, זה במשאבים, במקורות ועוד. התועלת שבהחזרת כוח ההרתעה שווה הרבה. המבקר צריך לתת לנו גם את ההתייחסות לזה. אחרת, מה עשה בעצם - אמר לנו שמלחמה עולה כסף?
ובכן, בוקר טוב, אדוני המבקר, מתניהו אנגלמן. אומרים עלייך ועל תפקידך שבסוף אלו אנשים והאנשים מוטים. אנחנו לא חשבנו שאתה מוטה, אבל הדוח שלך הוא לא רציני. אתה צודק לחלוטין לגבי סמוטריץ', לגבי הקבינט הכלכלי שלא תיפקד, לגבי ההפקרה של התושבים בצפון. אבל דוח צריך להאיר גם על המקומות שהיו תקינים ולתת תמונה מלאה. הדוח הזה יצא לא מאוזן, לא אובייקטיבי ולא רלבנטי.
- נגמרה הביקורת: אנגלמן מבקש חצי מיליון לדרך - השכר לא הספיק?
- מבקר המדינה באיום לרמטכ"ל: "אם לא תהיה ברירה - אפעיל סמכויות חקירה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתמונה הגדולה, הכלכלה היא המקום שתיפקד הכי טוב בשנתיים האחרונות.
ונביא כאן את ריכוז עיקרי הממצאים של הדוח שמשתרע על פני מאות עמודים וחושף תמונה מדאיגה ומורכבת של כשלים מערכתיים בהיערכות הכלכלית לשעת חירום, התנהלות בעייתית ואף מחדלים בתפקוד הקבינט החברתי-כלכלי, והיעדר מענה מערכתי ראוי לתושבי הצפון שספגו את נזקי המלחמה הממושכת.
