מהפכת נתניהו: הממשלה תקצה למעלה מחצי מיליארד שקל לרפורמת התכנון והבנייה
חוק התכנון והבנייה החדש יוצא לדרך- תזכיר החוק שפורסם היום להערות אמור לייעל ולפשט את תהליכי התכנון והבנייה ולתת מענה לצרכי התכנון בישראל.
מעוניין לדעת כמה הבית שלך שווה? צפה במחירון הנדל"ן החדש של זזים
לפי החוק החדש סמכויות רבות יבוזרו לוועדות המקומיות מהוועדות המחוזיות וכל תכנית תידון בוועדה אחת בלבד. ניכר החשש כי הוועדות המקומיות אינן מקצועיות מספיק כדי לטפל בבקשות מורכבות. משרד הפנים יטפל בסוגיה בעייתית זאת על ידי שינוי הרכב הוועדות המקומיות והתמקצעות חבריהן.
רישוי פשוט ורישוי מורכב
תזכיר החוק קובע אבחנה בין רישוי פשוט של אזרח פרטי לבין רישוי מורכב של יזם. נקבעו מועדים קבועים וקשיחים לסיום הטיפול בבקשות לרישוי: חודש וחצי לבקשה פשוטה ועד 3 חודשים לבקשה מורכבת. מכון בקרה מהמגזר הפרטי יערוך בקרה הנדסית ובטיחותית לצורך עמידת המבנים בתקנים.
הרחבת סמכויות הוועדות המקומיות
החוק החדש אמור לשים סוף להליכי הבירוקרטיה המעיקים: הוועדות המקומיות יאשרו תכניות מפורטות ויעניקו התרי בניה,הוועדות המחוזיות יאשרו תכניות מתאר מחוזיות בלבד, ואילו המועצה הארצית תאשר תכניות מתאר ארציות ותכניות לתשתיות.
קיצור הליכי אישור תכניות
החדשות החשובות ביותר בחוק החדש הן הקיצור המשמעותי בלוחות הזמנים: יקבעו לוחות זמנים מחייבים ויוקנו לוועדות סמכויות למתן סנקציות ותמריצים. היעד שהוצב לאישור תוכנית מפורטת פשוטה, הוא עד 10 חודשים, במקום שנתיים היום, ולאישור תוכנית מתאר לישוב עד שנתיים, במקום מעל 7שנים היום.
לצורך ייעול הליכי האישור ניתן יהיה לראשונה להגיש תכניות באמצעות האינטרנט ויתאפשרו מעקב ובקרה יעילים אחר התוכניות.
החוק יוצר לראשונה אחידות בתחום תשלום הפיצויים והיטלי ההשבחה. תיקבע מערכת פשוטה הממקדת את תשלום היטלי ההשבחה וקבלת פיצויים רק בגין שינוי תכנוני שיש בו ממש.

בוקר טוב למבקר המדינה שחשף ש"מלחמה עולה כסף": הדוח הלא רלוונטי של מתניהו אנגלמן
דוח המבקר חושף כשלים בהיערכות הכלכלית למלחמה, התנהלות בעייתית של הקבינט החברתי-כלכלי והיעדר מענה מערכתי ליישובי הצפון ומאשים בנזקים כלכליים חמורים, אבל זה לא דוח עמוק, מלא ואובייקטיבי; והכי חשוב: המצב האמיתי הוא לא "התרסקות כלכלית", הכלכלה הישראלית ניצחה - התועלת מהמלחמה ומהחזרת החטופים החיים עולה על כל פיפס בגירעון
מעמד של מבקר הוא מעמד על. אתה נמצא למעלה, שולט, מסתכל למטה ומחליט מה לבקר, איך לבקר, כמה לבקר. אין כנראה גוף ציבורי אחד שתיפקד באופן מושלם מה-7 באוקטובר הארור. גם משרד האוצר וכל ההתנהלות הכלכלית שלו היתה מחדל, אם כי הדרג המקצועי התעשת שם יחסית מהר. הראש - לא. מה לעשות? שר האוצר במלחמה, ויש לו אג'נדה ברורה. הכלכלה מבחינתו בעדיפות שנייה, שלישית. ברור שזה מחדל, זה היה כך מהיום הראשון, כנראה שכל אזרח כאן ראה ורואה את זה. אגב, באופן יחסי, חייבים להגיד וגם לשבח - הכלכלה מצוינת. המבקר מבקר, אבל צריך להגיד מילה טובה לעם, לעסקים, לממשלה, לאוצר. רוב המדינות אחרי שנתיים של מלחמה היו מגדילות את הגירעון במספרים מטורפים ואפילו קורסות אצלנו העלות יחסית נמוכה.
המבקר טועה שהוא כותב על נזק-עלות ענקית לדורות הבאים ומבליט את זה בדוח שלו. זו תמונה חלקית, ולא אובייקטיבית. הוא כנראה צריך לחזור ולהתרענן בקורסים בכלכלה. אף אחד לא חושב שמלחמה לא עולה כסף, אבל מול העלות הזו יש גם תועלת. שיבדוק המבקר מה באמת העלות לעומת התועלת בהישגים במלחמות בכמה חזיתות ויבין שהעלות ששילמנו באופן יחסי היא נמוכה - כמה שווה להוריד את האיום האיראני? יש לזה בכלל מחיר?
כמה שווה להחזיר את החטופים החיים ורוב החללים? יש לזה מחיר?
בכלכלה יש מונחים מאוד ברורים - מדברים שם על תועל ועלות וזה לא חייב להיות בכסף, זה במשאבים, במקורות ועוד. התועלת שבהחזרת כוח ההרתעה שווה הרבה. המבקר צריך לתת לנו גם את ההתייחסות לזה. אחרת, מה עשה בעצם - אמר לנו שמלחמה עולה כסף?
ובכן, בוקר טוב, אדוני המבקר, מתניהו אנגלמן. אומרים עלייך ועל תפקידך שבסוף אלו אנשים והאנשים מוטים. אנחנו לא חשבנו שאתה מוטה, אבל הדוח שלך הוא לא רציני. אתה צודק לחלוטין לגבי סמוטריץ', לגבי הקבינט הכלכלי שלא תיפקד, לגבי ההפקרה של התושבים בצפון. אבל דוח צריך להאיר גם על המקומות שהיו תקינים ולתת תמונה מלאה. הדוח הזה יצא לא מאוזן, לא אובייקטיבי ולא רלבנטי.
- נגמרה הביקורת: אנגלמן מבקש חצי מיליון לדרך - השכר לא הספיק?
- מבקר המדינה באיום לרמטכ"ל: "אם לא תהיה ברירה - אפעיל סמכויות חקירה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתמונה הגדולה, הכלכלה היא המקום שתיפקד הכי טוב בשנתיים האחרונות.
ונביא כאן את ריכוז עיקרי הממצאים של הדוח שמשתרע על פני מאות עמודים וחושף תמונה מדאיגה ומורכבת של כשלים מערכתיים בהיערכות הכלכלית לשעת חירום, התנהלות בעייתית ואף מחדלים בתפקוד הקבינט החברתי-כלכלי, והיעדר מענה מערכתי ראוי לתושבי הצפון שספגו את נזקי המלחמה הממושכת.
