בנק ישראל: הייצוא בישראל רגיש יותר לסחר העולמי מאשר לשער החליפין

בנק ישראל מציג היום קטע מתוך דו"ח בנק ישראל לשנת 2008, שיפורסם בסוף החודש. הכלכלנים בבנק גורסים כי הפגיעה בסחר העולמי משפיכה לרעה על הייצוא הישראלי, בעוד השיפור בתנאי הסחר והפסקת הייסוף הריאלי צפויים להשפיע לחיוב
שהם לוי |

בנק ישראל מציג היום קטע מתוך דו"ח בנק ישראל לשנת 2008, שיפורסם בסוף החודש. קטע זה לקוח מתוך הפרק הדן ב "התוצר, השימושים וענפי המשק".הנושא העיקרי עליו מדבר הפרק הוא ה-"גורמים המשפיעים על היצוא התעשייתי".

בעיקרי הדברים אומרים בבנק ישראל כי הסחר העולמי ותנאי הסחר (מחירי היצוא יחסית למחירי היבוא) הם הגורמים בעלי ההשפעה החזקה ביותר על היצוא התעשייתי של ישראל.

אבל, שינויים בסחר העולמי, משפיעים על היצוא הישראלי בו-זמנית שינויים בתנאי הסחר משפיעים בפיגור של שנה. כמו כו שינויים בשער החליפין הריאלי משפיעים על ענפי התעשייה המעורבים באופן חיובי.

במחלקת המחקר של הבנק אומרים במבט לעתיד, כי הפגיעה בסחר העולמי המתרחשת בימים אלה משפיעה לרעה על היצוא הישראלי, בעוד שהשיפור שחל לאחרונה בתנאי הסחר והפסקת הייסוף הריאלי צפויים להשפיע לחיוב.

בפתח הדברים מציינים בבנק ישראל את פרק הצמיחה במשק שהחל בשנת 2004 ונבלם במהלך השנה האחרונה, מאז חלו שינויים רבים בסביבה הכלכלית המשפיעה על היצוא הישראלי ובפרט על התעשייה: הסחר העולמי גדל בקצב מהיר, תנאי הסחר הורעו משמעותית, ושער החליפין הנומינלי והריאלי אופיין בתנודות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
לוגו יד2 – שימוש הוגן לצורכי דיווח וחדשותלוגו יד2 – שימוש הוגן לצורכי דיווח וחדשות

יד 2 - מאפס ל-3 מיליארד שקל; האתר הכי רווחי בישראל עובר לאייפקס

מאתר מודעות צנוע ליד שנייה ודרושים לעסק דיגיטלי שנמכר בכ-950 מיליון דולר לקרן אייפקס, אחרי מסלול בעלים שנע בין וואלה, אקסל שפרינגר ו-KKR

ליאור דנקנר |

מה שהתחיל כפלטפורמה פשוטה לפרסום מודעות דרושים ומכירת יד שנייה, הפך לאחד האתרים המרכזיים בישראל ששווה 950 מיליון דולר (3.07 מיליארד שקל). יד2, אחד המותגים החזקים באינטרנט הישראלי, נמכר היום לאייפקס. המוכרת KKR קיבלה את האתר כחלק מרכישת אקסל שפרינגר שהחזיקה בו, אחרי שרכשה אותו מוואלה ב-2014 ב-820 מיליון שקל.


יד2 - כך נבנתה הדרך לאקזיט

2005 - ההתחלה הצנועה

שני יזמים, שמעון וינר ויאיר גולן, משיקים את yad2.co.il כפלטפורמה לפרסום מודעות קנייה ומכירה של מוצרים ושירותים - בעיקר רכבים, נדל"ן, דרושים ויד שנייה. תוך זמן קצר האתר הופך לכתובת מוכרת למודעות חינם באינטרנט.

2009 - רכישה על ידי וואלה תקשורת

לוחם מקבל מידע מסוכן AI (דובר צה"ל)לוחם מקבל מידע מסוכן AI (דובר צה"ל)

צה"ל מקים חטיבת AI - סוכני AI יעזרו ללוחמים במידע וניתוח מהיר ורלבנטי

צה"ל מפרק את לוט"ם ומקים שתי חטיבות טכנולוגיות לקראת עימותים עתידיים. במקום חטיבה אחת יפעלו מעתה שתי זרועות מתמחות - אחת תעסוק ביישומי בינה מלאכותית לשדה הקרב, והשנייה תתמקד בשליטה בתקשורת לוויינית ולוחמה אלקטרונית



רן קידר |

צה"ל מודיע על ארגון מחדש של מערך הטכנולוגיה הצבאית: חטיבת לוט"ם תפורק, ובמקומה יוקמו שתי חטיבות נפרדות שיסמנו את כיוון הפעולה של הצבא בעשורים הקרובים. מדובר במהלך אסטרטגי שמתבסס על לקחי מבצע חרבות ברזל, ומטרתו להיערך לאתגרי הלחימה בעידן מבוסס מידע, אלגוריתמים וקישוריות גלובלית.

חטיבת AI: מהפכה דיגיטלית בעבודת המטה והשטח

חטיבת הבינה המלאכותית תאגד את כל כוחות המחשוב, התוכנה והדאטה של צה"ל, כולל יחידות ממר"ם, מצפן ושחר. המשימה המרכזית: לפתח ולהטמיע מודלים מבצעיים מתקדמים, מבוססי AI, שישמשו את כלל הדרגים בלחימה.

בין השימושים המרכזיים של החטיבה: סיכום שיחות ברשתות קשר, תחקור אירועים בזמן אמת, הצגת תמונת קרב עדכנית על גבי מפות דיגיטליות, תיאום תקיפות ומניעת ירי דו-צדדי. כל זאת, תוך שמירה הדוקה על אבטחת מידע וצמצום התלות בשירותי ענן מסחריים, באמצעות שימוש בקוד פתוח ומערכות מבוזרות.

בצה"ל כבר החלו בשדרוג משמעותי של תשתיות העיבוד הגרפי, עם הגדלה ניכרת של כמות המעבדים והרחבת תשתיות החשמל הייעודיות ל-AI. תפקידים חדשים נולדים במסגרת החטיבה, ביניהם: מידענים צבאיים, אנליסטים ומדעני נתונים שילוו את הכוחות בשטח.

חטיבת הספקטרום: מענה צבאי למרוץ לחלל

החטיבה השנייה תתמקד בתחום הספקטרום והלוויינים, ותאגד את יחידות חושן, מעוף ופריזמה. יעדה המרכזי: מתן פתרונות תקשורת ולוחמה אלקטרונית גם בזירות מרוחקות ומאוימות, תוך היערכות לאתגרי מרחב החלל.