חישוב פיצויי פיטורים לעובד בשכר חודשי שהפך לעובד בשכר שעתי

מעביד, אשר עובדו עבד כשנתיים על בסיס שכר חודשי ובשנתו האחרונה ביקש לעבוד על בסיס שכר שעתי, מבקש לדעת כיצד יש לחשב את פיצויי הפיטורים עבור העובד? תשובה מאת עו"ד אנדראה קאופמן- חיקין
עו"ד לילך דניאל |

חוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג-1963 (להלן: "החוק") והתקנות לפיו, לא התייחסו לדרך חישוב הפיצויים במקרה של שינוי יסודי בדרך ההעסקה, לרבות למצב בו עובד חודשי הופך לעובד שעתי (או ההפך).

אולם בפסיקה נקבע, על דרך ההיקש מסיטואציות דומות בחוק, כי יש לערוך חישוב פיצויים נפרד בגין כל אחת מצורות ההעסקה (חברתמנפאואר ישראל בע"מ נ' צפרירגוטרמן).

סעיף 12 לחוק ותקנות פיצויי פיטורים (שיעורי פיצויי פיטורים לעובד בשכר), תשמ"ג-1983 (להלן: "התקנות") קובעים, כי שיעור הפיצויים לגבי עובד חודשי או עובד שעתי/יומי יהיה שכר אחרון כפול שנות עבודתו של העובד.

לעניין זה, שכרו האחרון של העובד השעתי, יחושב על פי הפסיקה, בהתאם לממוצע שעות עבודה ב-12 החודשים האחרונים לעבודתו, כפול תעריף שעתי אחרון של העובד [סנונית הדגמות וקידום מכירות (1989) בע"מ נ' שולמית פרץ (טרם פורסם)].

ולמקרה דנן, יש לחשב פיצויים לכל תקופה בנפרד ולחבר בין השניים כלהלן:

תקופת ההעסקה הראשונה בה הועסק כעובד על בסיס שכר חודשי - יחושבו פיצויי הפיטורים עפ"י המשכורת האחרונה ששולמה לעובד עבור אותה תקופה כפול הוותק באותה התקופה (במקרה זה שנתיים).

בעבור התקופה השנייה, בה הועסק העובד על בסיס שכר שעתי - ייערך ממוצע שעות עבודה ב-12 החודשים האחרונים לעבודתו כפול תעריף שעתי אחרון כפול הוותק לאותה תקופה (שנה במקרה זה).

חיבור הפיצויים בגין שתי התקופות כאמור יהווה את סך פיצויי הפיטורים להם זכאי העובד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שדה תעופה טיסה טיסות נתב"ג
צילום: ISTOCK

חנוכה באוויר: כ-508 אלף נוסעים צפויים לעבור בנתב״ג

ברשות שדות התעופה מדווחים על עלייה של כ-50% לעומת החג בשנה שעברה, עם ימים שחוצים את רף ה-60 אלף נוסעים. התנועה מתקרבת לרמות שנראו בשנות שיא, והעומסים צפויים להתגבר סביב גלי ההמראות

ליאור דנקנר |

חנוכה דוחף את התנועה בנתב״ג למעלה, ובאוויר כבר מרגישים את זה. זו לא רק תחושה של “יותר אנשים עם מזוודות”, אלא חזרה של קצב עבודה גבוה יותר לאורך היום. לפי הודעת רשות שדות התעופה, במהלך חג החנוכה צפויים לעבור בנמל התעופה בן-גוריון כ-508 אלף נוסעים בטיסות בינלאומיות, עלייה של כ-50% לעומת תקופת החג אשתקד. מבחינת נתב״ג, זה מתרגם ליותר תנועת נוסעים בשעות הבוקר והערב, יותר לחץ על השרשרת התפעולית, והרבה פחות “מרווח נשימה” בין גלי הטיסות.

ברשות מציינים שגם פתיחת חופשת החנוכה במערכת החינוך תרמה לעלייה בביקושים, ובשילוב חזרת חברות תעופה וקווים לתדירות גבוהה יותר, מתקבלת תנועה שמזכירה יותר את דפוסי סוף השנה שהיו מוכרים לפני התקופה האחרונה. בפועל, בתקופות כאלה הביקוש לא מגיע רק מנופשונים קצרים, אלא גם מנסיעות משפחתיות, ביקורי קרובים, וחופשות שמתיישבות על כמה ימי חופש רצופים, מה שמעלה את העומס גם באמצע השבוע ולא רק בסופי שבוע.


כבר עכשיו רואים עומס, ויש עוד שלושה ימי שיא בדרך

אחד מימי השיא חל כבר היום, יום ראשון, ה-14 בדצמבר, עם כ-65 אלף נוסעים שעוברים בנתב״ג. המספר הזה לא נשאר על הנייר. הוא מורגש בשטח בצ’ק אין, בבידוק, באזורי העלייה למטוס וגם בנתיבים הפנימיים של הטרמינל. לשם השוואה, בדצמבר 2023, בתחילת המלחמה, ביום העמוס ביותר של חנוכה עברו כ-20 אלף נוסעים בלבד, פער שמחדד כמה מהר השוק יודע “להתכווץ ולהתרחב” בהתאם למצב.