פישר: "אנחנו עדיין לא מדפיסים כסף אבל נעשה גם את זה במידת הצורך"
נגיד בנק ישראל, הפרופ' סטנלי פישר, נאם היום בתל-אביב בכנס חטיבת הסטטיסטיקה הראשון של הבנק המרכזי. בפתח דבריו אמר פישר כי "ברבעון הרביעי זה היה כאילו שהעולם הכלכלי נפל מצוק. בכל המשק המערבי יש מיתון, צמיחה שלילית. חשבנו שאסיה תינצל אבל זה לא קרה והמצב באסיה לא פחות חמור מהמצב באירופה וארה"ב. התחזית של בנק ישראל לישראל היא צמיחה שלילית של 0.2 השנה אבל כמובן שהמצב יכול להיות קשה יותר. פשוט רצינו להדגיש שיש אפשרות לצמיחה שלילית".
בנוגע לפעילות הממשלה אמר פישר כי "התחזית שלנו היא לגרעון של כארבעה אחוזים. יכול מאוד להיות שהגרעון יגיע יותר קרוב ל-5 אחוזים. כמובן שיש את השאלה אם הממשלה החדשה תעמוד בזה. קשה מאוד בארץ לנהל מדיניות תקציבית מרחיבה בגלל החוב הגדול יחסית של המשק, אנחנו לא במצב של ארצות הברית. אין לנו יכולת להגיע לגרעון של 10-12 אחוזים. אצלנו יש מגבלת תקציב. אם לא נשמור על משמעת תקציבית, שיעורי הריבית אצלנו יעלו לרמות שיהיה מאוד קשה לאוצר להתמודד איתם. יהיה מאוד קשה ומאוד יקר לאוצר לגייס כסף. גם הסיכוי שנקבל הפעם ערבויות מממשלת ארצות הברית הוא נמוך הרבה יותר מ-2002.
עדיין לא הגענו לשפל של המיתון
"נצטרך לסמוך לכן על המקצוענים במשרד האוצר. אני סומך עליהם ועל כל מקבלי ההחלטות האחראיים כדי לעשות את הכל ולהבטיח לשמור על משמעת תקציבית כמו זו שהצלחנו לשמור עליה מאז 2003. זה לא בגלל שאני חושב שלא צריך להרחיב את התקציב, אלא שאין לנו את היכולת לעשות את זה. השווקים לא יתנו לנו את זה"
בנוגע למצבה של מערכת הבנקאות הישראלית ציין פישר כי "ירידת השווי של הבנקים בארץ הרבה יותר נמוכה לעומת הבנקים בעולם. אין כאן בנק שהיה פושט את הרגל. אנחנו לא דורשים מהבנקים שלנו הלימות הון מוגזמת ביחס לעלום. אנחנו עדיין לא הגענו לשפל של המיתון, עומדים בפני הבנקים אתגרים לא פשוטים. חשוב שלא נתחיל את התקופה בירידה חדה בהון של הבנקים. לכן אני תומך בגישה שזה לא הזמן להקלות בדרישה להלימות הון. חשוב לשמור על היציבות של המערכת הבנקאית. זו אחת הסיבות שמצבינו טוב יחסית לשאר העולם. הכוונה שלנו זה להיות בטוחים שלא יהיה לנו את הצורך להתערבות ממשלתית בכדי לעזור למערכת הבנקאית".
מאוד קרובים למלכודת הנזילות
עוד אמר פישר כי "הפעילות של הפדרל ריזרב הצליחה להחזיר חלקים חשובים של המערכת הפיננסית פחות או יותר לפעילות נורמלית. ריבית הלייבור ירדה, המרווחים ירדו, שוק האג"ח הקונצרני חזר לפעול וכעת הם פועלים גם בשוק המשכנתאות.
בחזרה למצב המשק. פישר אמר כי "התחלנו לפעול במרץ 2008, היה לנו מזל שרצינו כבר אז להגדיל את הרזרבות כבר אז. קבענו את היעד לרכישות לרזרבות באיזור 44 מיליארד דולר. אנחנו קרובים לכך אז אנחנו צריכים להחליט בקרוב על הצעדים שלנו ביחס לשוק המט"ח. חשבנו כבר במרץ-אפריל 2008 שאנחנו לקראת מיתון אז התחלנו להוריד ריבית אבל מיד לאחר מכן הייתה קפיצה באינפלציה. באפריל-מאי עליות המחירים החלו לחלחל לכל המשק, ציפיות האינפלציה עלו אז היינו צריכים להעלות את הריבית, עד שבספטמבר היה ברור שהאינפלציה תרד אז חזרנו להוריד את הריבית.
על הצעד האחרון של בנק ישראל, ההתערבות בשוק האג"ח על ידי רכישת אג"ח ממשלתי בשוק המשני, אמר פישר כי "אנחנו מאוד קרובים למלכודת הנזילות, כלומר לאפס אחוז ריבית. העקום היה מאוד תלול, כלומר הריבית לטווח ארוך היתה גבוהה יחסית. הריבית לטווח ארוך חשובה יותר ללווים במשק מריבית בנק ישראל, זה משפיע על הלוואות בריבית קבועה, בריבית משתנה ועל גורמים נוספים. כולם התמקדו בעובדה שהורדות הריבית שלנו לא מחלחלות לריביות הבנקים אבל זה גם לא מחלחל לריביות לטווח ארוך אז חשבנו שכדאי לנו גם להתחיל לפעול בשוק האג"ח הממשלתי כדי להשפיע כאן. אם נגיע לרמת הריבית הנמוכה ביותר ונרצה להמשיך לנהל מדיניות מוניטארית מרחיבה אז נעבור לבצע "הקלה כמותית".
עדיין לא מדפיסים כסף
בתגובה לטענות שנשמעו בימים האחרונים ולביקורת על צעדי הבנק המרכזי אמר פישר "אנשים אומרים שאנחנו מדפיסים כסף. בשלב הזה אנחנו עדיין לא מדפיסים כסף אולם בהחלט ייתכן שבשלב מאוחר יותר נרצה להוסיף נזילות למשק. זה יהיה חלק של המדיניות המוניטארית ולא הפיסקאלית. אנחנו לא מממנים את הממשלה על ידי רכישת האג"חים. כל עוד נעבוד בשוק המשני אנחנו לא עוברים על שום חוק אלא מנהלים מדיניות מוניטארית. אנשים גם אומרים שמה שאנחנו עושים זה אינפלציוני אז אני רוצה להגיד שאם האינפלציה צפויה להיות מתחת ליעד אז חובה עלינו לנסות ולהחזיר אותה ליעד. זו המטרה שלנו, לחזור לאינפלציה יותר גבוהה. אנחנו נמשיך להילחם באינפלציה נמוכה מדי, כמו שנלחמנו באינפלציה כשהיא היתה גבוהה מדי.
בעניין ההקלה הכמותית והקלת אשראי אמר פישר כי מדובר בעיקר בגידול בכמות הכסף, כלומר צד ההתחייבויות של הבנק המרכזי. זו דרך אחת להמשיך לנהל מדיניות מוניטארית מרחיבה כשכלי הריבית כבר מיצה את עצמו. לקנות נכסים כמו אגרות חוב. הפד מנסה להתערב בחלקים של השוק שעדיין לא פועלים, כמו שוק המשכנתאות. אנחנו נגיע לשלב הזה בקרוב, גם נעשה הקלה כמותית ואם יש דרכים לגרום להקלת בעיות האשראי במשק, נעשה גם את זה.

הבונוס של מצרים מסיום המלחמה ולמה היא קיבלה העלאת דירוג אשראי?
חברת הדירוג S&P העלתה את דירוג האשראי של מצרים לרמה של B עם אופק יציב; איך סיום הלחימה ישפר את המצב הכלכלי של מצרים?
חברת הדירוג S&P העלתה את דירוג האשראי של מצרים לרמה של B עם אופק יציב - שלב נוסף בחיזוק ההתאוששות הכלכלית של המדינה הערבית המאוכלסת ביותר. השדרוג מצטרף לשורת מהלכים כלכליים שמובילה קהיר מאז תחילת 2024, במטרה להחזיר את אמון המשקיעים הזרים והשווקים הגלובליים.
העלאת דירוג האשראי משקפת את הרפורמות בהובלת צמיחה מחודשת בכלכלה, עם צפי לצמיחה של 4% בשנת 2025, בהשוואה ל-3.8% ב-2024. ההעלאה בדירוג צפויה להקל על גיוס הון בעלויות נמוכות יותר בשווקים הבינלאומיים, מה שצפוי לתמוך בהמשך יציבות המטבע ובשיפור המאזן התקציבי של מצרים.
כלכלני חברת הדירוג , מסבירים כי המעבר של מצרים לשער חליפין גמיש מהווה גורם מרכזי בשיפור התחזית הכלכלית. המדיניות החדשה תורמת להאצת הצמיחה, מעודדת עלייה בתיירות ובהעברות כספים ממשפחות בגולה, ומשפרת את המאזן החיצוני - לרבות מאזן ההון וחשבון השוטף.
במקביל, סוכנות הדירוג Fitch אישרה מחדש את דירוג B עם אופק יציב, בעוד Moody's ממשיכה לדרג את מצרים ברמה של Caa1 עם אופק חיובי מאז מרץ 2024. הרפורמות במצרים כוללות גם הפחתת סובסידיות על אנרגיה ומזון, צעד שמסייע בריסון הגירעון התקציבי ומאפשר השקעה בתשתיות, כמו פרויקטי התחדשות עירונית בקהיר ואלכסנדריה.
- פדיונות של 144 מיליארד דולר ביום אחד ותנועת המחאה שקמה בארה"ב וסחפה את העולם
- האינפלציה במצרים נחלשת חודש שני ברציפות - הריבית בדרך לרדת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כלכלת מצרים משתפרת
מאז מרץ 2024, כאשר הבנק המרכזי של מצרים איפשר למטבע המקומי להיחלש בכ-40% במטרה להתמודד עם מחסור חמור במטבע חוץ, מתרחשת התייצבות הדרגתית בזירה הפיננסית. שיעור האינפלציה, שזינק בשיא המשבר לרמה של כ-38%, ירד בחדות לשפל של שלוש שנים. במקביל, המטבע המצרי מתחזק על רקע גידול בהשקעות בתיקי השקעה זרים, התאוששות ביצוא ועלייה בהכנסות מתיירות.

גז ישראלי - רווח מצרי; כך א-סיסי מרוויח מיליארדי דולרים בשנה על חשבון ישראל
כחלק ממערכת היחסים הסבוכה עם מצרים, ישראל דרך מאגר לוויתן מספקת גז למצרים שמשמש גם לייצוא. הרוו ח עליו הוא סביב 80% - ב-15 שנים הבאות תספק ישראל גז למצרים ב-130 מיליארד דולר, חלקו יעבור לאירופה וישאיר סכומי עתק במצרים - מחיר השלום
מצרים מתכננת להגדיל את יצוא ה-LNG לאירופה החל מנובמבר הקרוב. ידיעה לקונית שפורסמה בתקשורת האמריקאית והמצרית, מסתירה סיפור גדול. מצרים שלה מאגרי גז משל עצמה לא יכולה לשרת את האנרגיה שלה היא נזקקת והיא מייבאת גז מישראל בכמויות שהולכות וגדלות. אלא שחלק מגז הזה לא משמש לצרכים פנימיים כי הממשל עושה חשבון פשוט ורואה שכדאי לייצא את הגז הזה לאירופה ולהרוויח סכומי עתק.
כעת, בהמשך לפיתוח והרחבת ההפקה של מאגר לוויתן היקף העברת הגז למצרים יעלה. דיווח על כך ניתן לפני חודשיים ובמקביל מתברר מצרים תיערך להגדלת הייצוא. זה מהלך עסקי לכאורה, אבל יש כאן הרבה מאוד פוליטיקה וקשר עסקי שתומך בעצם בשלום. אחרי הכל, למה בעצם ישראל נותנת מתנה כזו גדולה לשכנה שלה ולא מוכרת בעצמה לאירופה? נכון, יש להקים תשתיות, אבל מלכתחילה הכוונה היתה לספק גז לשכנות (גם ירדן מקבלת גז מישראל) כסוג של עוגן להסכמי השלום והרחבת האינטרסים המשותפים. זה כנראה בחשבון הכולל משתלם - ירדן היתה שותפה שקטה בהגנה על ישראל בעת הטילים, מצרים דחפה להסכם. אבל זה החשבון המדיני, מה עם החשבון של השותפויות - ניו מד ורציו, ושל שברון המחזיקות במאגר?
האם יכול להיות שייצוא כבר לפני שנים לאירופה היה מגדיל את הרווחים שלהם? בטח. אבל, ייצוא הגז לצד שאלות כמה גז להשאיר לדורות הבאים ולאן לייצא הן שאלות פוליטיות. תחום הגז והנפט בעולם בכלל מעורב בפוליטיקה. המחזיקים בלוויתן התיישרו לפוליטיקה.
על פי הדיווחים האחרונים, הממשלה המצרית מנהלת מגעים למשלוח של גז נוזלי נוסף מדי חודש ממתקן ההנזלה באידקו, החל מחודש נובמבר ועד סוף מרץ. המהלך מתבצע על רקע מאמצים לחזק את שיתופי הפעולה עם חברות זרות ולהבטיח להן חלק מייצוא התפוקה המשותפת. לא מדובר כאן בשימוש בתוספת הייצוא של הגז הישראלי, זו תקפוץ מדרגה רק בהמשך. אבל, לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שלמצרים תהיה האפשרות להגדיל את הייצוא ולהגדיל רווחים, כשאירופה עדיין זקוקה מאוד לגז בהינתן המשבר הגדול מול רוסיה. עם זאת, מצרים עצמה מתנדנדת עם ייצוא הגז בהתאם לצרכים המקומיים. בשנה האחרונה היא הורידה את היקף הייצוא, על רקע דרישות הכרחיות של התעשייה המקומית.
- הבונוס של מצרים מסיום המלחמה ולמה היא קיבלה העלאת דירוג אשראי?
- פדיונות של 144 מיליארד דולר ביום אחד ותנועת המחאה שקמה בארה"ב וסחפה את העולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסכם הענק - 35 מיליארד דולר ל-130 BCM
באוגוסט האחרון נחתם הסכם ייצוא חדש בין שותפי לווייתן למצרים בהיקף של 35 מיליארד דולר, הגדול ביותר שנחתם אי פעם בתחום. ההסכם כולל ייצוא של כ-130 BCM עד לשנת 2040, בשני שלבים: כ-20 BCM בשלב הראשון החל מ-2026, ו-110 BCM נוספים לאחר הקמת צינור גז חדש. צינור זה, שייקרא "ניצנה", צפוי לחבר ישירות את מאגר לווייתן למצרים ולהכפיל את קיבולת ההולכה, עם תוספת של כ-600 מיליון רגל מעוקבת ליום. פרויקט זה, שהובילו שברון והחברות הישראליות, נועד לשדרג את תשתיות ההולכה ולהתאים את הייצוא לגידול העתידי.