שוק המטבעות: הקרונה האיסלנדית
הקרונה האיסלנדית נמצאת בזמן האחרון במגמה של התחזקות. גם ההשפעה השלילית של משבר האשראי שבארצות-הברית, שהביא להיחלשותה, בדומה למטבעות אקזוטיים רבים, כמעט פגה, והמטבע מתקרב לשער החליפין (כנגד ה-USD) שבו היה לפני פרוץ האירוע.
נקודת התמיכה המרכזית של המטבע האיסלנדי בזמן האחרון היא הריבית המוניטרית הגבוהה במדינה, העומדת על שיעור של 13.3%, אשר הביאה להתחזקותו מאמצע 2006.
בשנת 2006 נראתה הכלכלה האיסלנדית איתנה למדי, תוך כדי שהיא צומחת בשיעור של 2.6%. בשימושי המשק חלה צמיחה נאה. לדוגמה, ההוצאה הפרטית עלתה ב-4.6% וההשקעות צמחו ב-13.0%, כאשר מתוכן ההשקעות של המגזר העסקי נסקו בשיעור של 13.8%.
משנת 2007 נראים הדברים טובים הרבה פחות. הגידול בהוצאה הפרטית יסתכם השנה ב-1.0% בלבד. ההשקעה בענפי המשק צונחת בכ-26%, לעומת רמתה בשנת 2006. מבשנים 2008 ו-2009 צפויה הידרדרות נוספת בשני המרכיבים האלה. הצריכה הפרטית עתידה להצטמצם ב-3.2% וב-5.3% בשתי השנים האלה, בהתאמה.
ביחס להוצאה הפרטית, ישנו צמצום בהוצאה על כלי-רכב והוא משפיע על ההוצאה הכוללת. ההשקעות במשק צפויות להצטמצם בשיעור של 15.8% ו-8.9%, בשנים 2008 ו-2009, בהתאמה. מפאת היותה של כלכלת איסלנד קטנה מאוד, אזי ההשקעה במפעל לייצור אלומיניום השפיעה לטובה על ההשקעה ומיצויה משפיע לשלילה. עוד גורם ממתן להשקעות הוא מיצוי ההשקעה בכלי-טיס.
חשוב לציין כי, ההיחלשות של ההשקעות והצריכה במשק הן פונקציה ישירה של הריבית הנומינלית והריבית הריאלית הגבוהות.
לפי הערכת הבנק המרכזי, החולשה הכלכלית באיסלנד תביא לידי כך שהריבית הרשמית תופחת מהרמה שבה היא נמצאת כיום, 13.3%, לכדי 12.4% בסוף 2008 ול-7.3% בשנת 2009. פועל יוצא של הפחתת הריבית הוא שינוי במגמת המסחר של המטבע המקומי בשנים הקרובות. במיוחד עקב יציאה או אי כניסה של השקעות פיננסיות במדינה. לעומת זאת, בבנק המרכזי צופים כי הגירעון הקיים בחשבון השוטף של מאזן התשלומים האיסלנדי יצטמצם בשנים הקרובות וימתן את הלחץ לפיחות המטבע.
בהשפעת הגורמים שתוארו לעיל, צופים בבנק כי הקרונה האיסלנדית תיחלש כלפי סל מטבעות של מדינות הסחר המרכזיות של המדינה. כך, בשנת 2008 צפויה הקרונה להיחלש כנגד הסל בשיעור של כ-2% ושל כ-8% בשנת 2009.

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.
