שוקי המטבעות: האם זהו זמנו של הדולר הקנדי?

רון אייכל מציע למשקיעים לשים לב הצפי בשווקים לגבי הדולר של המדינה הצפונית התלוי כל כך במחיר הנפט
רון אייכל |

הין היפני נחלש בשבוע האחרון כנגד כל מטבעות הסחר המרכזיים. העלאת הריבית באנגליה, הסימנים כי גם בגוש האירו צפויה העלאה בקרוב ובמידה רבה גם בקנדה (השבוע) הביאו להתרחבות הסנטימנט השלילי כנגד הין היפני המשלם את הריבית הנמוכה ביותר

לא רק המשקיעים הגלובליים פועלים כנגד הין. כך עושים גם המשקיעים היפניים הפונים אל מחוץ למשק, וממירים ינים למט"ח, מביאים להיחלשותו.

מזה תקופה אנו עדים להיחלשות הין היפני, בעוד נתוני הבסיס של המשק ביפן, המתאפיין בעודף במאזן התשלומים ובמטבע זול יחסית. לפי מודל ה- PPP שערו של הין הפני כנגד ה- USD היה צריך להיות ברמה של 100 לערך.כלו אלו, כאמור, היו צריכים לפעול להתחזקותו.

למרות ערכו של הין והעודף במאזן התשלומים, קשה לראות את המטבע הולך ומתחזק באופן ניכר השנה. משקיעי ה-Carry נהנים מרמת התנודתיות הנמוכה למדי בשוק המטבעות העולמי ומכך שהבנק המרכזי ביפן אינו ממהר להעלות את הריבית.

לפיכך, נראה כי הלחצים להיחלשותו עוד צפויים להימשך.

גם הדולר הקנדי נהנה השבוע מהתחזקות כנגד כל מטבעות הסחר ואף מגיע לשיא של 30 השנים האחרונות כנגד הדולר האמריקני.

התייקרות הנפט הגולמי מחזקת את כלכלת קנדה הנהנית מיצוא של חומר הגלם. מעבר לכך, מצבו של המשק בקנדה טוב למדי. שיעור האבטלה בקנדה הוא הנמוך לפחות מאז ראשית העשור. השכר עולה מעבר לשיעור האינפלציה, שעלתה ב-2.2% ב- 12 החודשים האחרונים. לממשלה עודף פיסקלי של כ- 1.7 אחוזי תוצר.

לקנדה גם עודף במאזן התשלומים והמגמה הזאת רק הולכת וגדלה. ברבע הראשון של 2007 נרשם למעשה העודף הגדול ביותר אי פעם - 6 מיליארד דולר. אפשר לומר, כי מתוך קבוצת ה-7G, מצבה של קנדה הוא הטוב ביותר. גם האינדיקטורים המובילים לקנדה מצביעים על מגמה חזקה בהמשך 2007 וגם בראשית 2008.

אף על פי שהריבית הועלתה בפעם האחרונה ל-4.25% בחודש מאי לפני שנה, לאחרונה התגברו הסימנים כי זו תועלה השבוע ל-4.5% כאשר מנגד, נרשמה עצירה ברורה בריבית ארצות-הברית. כל אלה הביאו להתחזקותו הנאה של הקנדי מראשית השנה.

אמנם, יש במטבע הקנדי הרבה מן הספקולציה לגבי מחירי האנרגיה וערכו מושפע במידה רבה ממחיר הנפט הגולמי (ראה תרשים). עם זאת, גם אם ירד מחיר הנפט במהרה להערכתנו הקנדי צפוי לשמור על ערכו במידה רבה.

נציין, כי בסיכום שבועי התחזקו כנגד הדולר האמריקני המטבעות הבאים: הקרונה האיסלנדית (1.9%) הקרונה הצ'כית (1.6%) והבהט התאילנדי (1.3%). מנגד, נחלשו לעומת ה-USD הין היפני (0.8%), הפרנק השוויצרי (0.6%) והרנד הדרום אפריקאי (0.5%).

*מאת: רון אייכל, אסטרטג ראשי לשווקים הבינלאומיים, אי.בי.אי. בית-השקעות.

*הערה: אין לראות בכתבה המלצה לפעולה כלשהי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.

בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.