שוק המטבעות: מחכים לנתוני התעסוקה בארה"ב
שנת 2006, שכבר הסתיימה הייתה טובה למדי למהמרים כנגד הדולר האמריקאי. כך, מתוך 70 מטבעות הנסקרים במערכת Bloomberg, הרי ש-24 מהם נחלשו כנגד הדולר של ארה"ב.
שני מטבעות, הקרונה הסלובקית והליי הרומני, רשמו ייסוף של יותר מ-20 כנגד הדולר. אחריהם, 13 מטבעות רשמו התחזקות דו-ספרתית כנגד הדולר. ביניהם נציין את: הקרונה הצ'כית (17.9%), הבהט התאילנדי (15.7%), הליש"ט (13.7%), הפורינט הונגרי (11.9%) והאירו (11.4%).
מבין המטבעות שנחלשו כנגד הדולר האמריקאי בשנה האחרונה נציין את הקרונה האיסלנדית (11.1%-), הרנד-הדרום-אפריקאי (9.7%-) והלירה הטורקית (4.7%-).
הגורמים שפעלו להתחזקות האירו כנגד הדולר האמריקאי צפויים להתמתן ב-2007 כאמור, בשנת 2006 נהנה האירו מהתחזקות נאה למדי כנגד הדולר האמריקאי. ההחלשות של הדולר כנגד האירו נבעה במיוחד ממספר גורמים:
(1) התקררות של הכלכלה האמריקאית בעוד שזו האירופית דווקא מתחזקת.
(2) עליית ריבית בגוש האירופי וצמצום פער הריביות אל מול ארה"ב, כאשר הציפיות להפחתת ריבית בארה"ב גדלות.
(3) חוסר יציבות פיננסית בארה"ב כאשר הגירעון במאזן התשלומים נותר גבוה, כ- 6.7 אחוזי תוצר.
במבט לשנת 2007, נראה כי השפעתם של גורמים אלו צפויה להיחלש במידה מסוימת.
(1) הכלכלה האמריקאית הצומחת לאחרונה בקצב של כ-2%, צפויה לחזור לקצב הצמיחה הפוטנציאלי של המשק שהוא כ-3%.
(2) הריבית האירופית הנמצאת ברמה של 3.5% היא כבר קרובה לשיא. הבנק המרכזי האירופי לא ימהר להעלות את הריבית כאשר האירו נסחר בשער הגבוה מ-1.30 דולרים לאירו. הכלכלה האירופית היא מוטת חסר חוץ ולפיכך, ההשפעה של המטבע על הפעילות הכלכלית היא גבוהה. ריבית גבוהה מעודדת את התחזקות המטבע אשר פוגע בכושר התחרות ובסחר ומדכא את הצמיחה הכלכלית.
לפיכך, ייתכן כי מגמת הפיחות של הדולר כנגד האירו תיעצר בשנת 2007. כל זאת, במקביל לעלייה ברמת הרגישות של שער החליפין להתפתחויות הכלכליות ובעיקר להפתעות.
בשבוע המסחר הקרוב: המסחר יתנהל השבוע בציפייה לנתוני שוק העבודה האמריקני אשר יפורסמו ביום ו', ה-5/1. השוק צופה לתוספת של 115 אלף משרות חדשות בחודש דצמבר 2006 כאשר ככל הנראה יחול צמצום במשפר המשרות בסקטור היצרני והבנייה.
אינדיקטור חשוב נוסף אשר אמור להתפרסם בשבוע הקרוב ביום ד' הוא מדד ה-ISM לסקטור היצרני אשר צפוי להיות ברמה של 50 נק' המעיד על יציבות בפעילות הסקטור, בעקבות רמה של 49.5 נק'.

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.

יותר טסים לחו"ל, החברות הישראליות ממשיכות לתפוס נתח שוק רחב
תנועת הנוסעים באוקטובר זינקה בכ-65% לעומת אוקטובר אשתקד, כשאל על, ישראייר וארקיע מחזיקות ביותר ממחצית השוק; החברות הזרות חוזרות בהדרגה אבל הטסים נכון לעכשיו מעדיפים כחול לבן
תנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג המשיכה באוקטובר לטפס בקצב מהיר, עם 1.79 מיליון נוסעים, עלייה של כ-65% לעומת אוקטובר שעבר. שלוש החברות הישראליות, אל על אל על 2.65% , ישראייר ישראייר גרופ 2.45% וארקיע, הטיסו יחד 935 אלף נוסעים, המהווים 52% מכלל התנועה, נתח שוק רחב ביחס לשנים שלפני המלחמה.
אל על ממשיכה להוביל את שמי ישראל בפער ניכר. באוקטובר טסו עמה 564 אלף נוסעים,
המהווים כ-31% מכלל תנועת הנוסעים בנתב״ג, עלייה של כ-3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. החברה נהנית מביקוש גבוה ליעדים ארוכי הטווח כמו ארה״ב ואירופה, ובצל חזרת חברות הזרות, היא מצליחה לשמור על מעמדה המרכזי ולנצל את האמון של הציבור בחברה המקומית הגדולה ביותר.
ישראייר רושמת קפיצה מרשימה בפעילות עם 205 אלף נוסעים באוקטובר, שהם כ-11% מכלל הטסים, עלייה של כ-15% לעומת השנה שעברה. הביקוש הגבוה ליעדים קצרים כמו יוון, קפריסין ובולגריה ממשיך לתדלק את הצמיחה, והחברה מחזקת את מעמדה
כחברת הפנאי הבולטת של השוק המקומי, במיוחד בתקופה שבה הישראלים מעדיפים לטוס עם חברות ישראליות.
ארקיע מציגה את השיפור החד ביותר מבין השלוש, עם 161 אלף נוסעים, שהם כ-9% מכלל התנועה, מדובר בזינוק של יותר מ-30% לעומת
אוקטובר 2024. החברה נהנית מהתאוששות הקווים לאילת וליעדים קרובים באגן הים התיכון, וגם מפעילות הצ’רטרים, שחזרה בהדרגה לקצב שלפני המלחמה.
- הסטארט-אפ שביקש לשנות את עולם העבודה פושט רגל, ומה קרה היום לפני 77 שנה
- יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנתונים מגיעים על רקע חזרתה ההדרגתית של התעופה הזרה לישראל. מאז סיום הלחימה, חברות רבות חידשו פעילות: לופטהנזה, סוויס, KLM, יונייטד, דלתא, אייר פראנס, טראנסביה, אג'יאן, יורווינגס ו-וויזאייר, שחזרה ללוח מלא ואף הפכה לאחת משלוש החברות הפעילות ביותר בנתב"ג. גם איבריה, בריטיש איירווייז, אייר אירופה ו־אייר קנדה כבר שבו לטוס לישראל. במקביל, חברות נוספות כמו ITA האיטלקית ואייר אינדיה הודיעו כי יחזרו בינואר 2026, ואמריקן איירליינס מתכננת חזרה במרץ.
