לאחר 4 ימי עליות - הדולר מתקן ויורד ב-0.27%
לאחר 4 ימי עליות רצופים בהם התחזק הדולר למול בשעור של 1.18%. מתקן הבוקר המטבע האמריקני ופותח את המסחר בירידה, בהתאם למגמתו בעולם. בשעה זו נסחר הדולר בירידה של 0.27% סביב רמת 0.27%. מנגד, האירו שסבל בימים האחרונים מירידות מול הדולר והשקל, פותח את המסחר בעליה של 0.17% ונסחר סביב רמת 4.534 שקל.
מדד המחירים לצרכן שפורסם אתמול הצביע על עליה של 0.8% במדד, כשלעליית הדולר ומחירי הדלקים מרכיב לא מבוטל בעלית המדד. ככל הנראה עליית המדד שמציבה כעת את יעד האינפלציה הטווח העליון של בנק ישראל, בנוסף לתחזיות להמשך העלאת הריבית בארה"ב, תוביל להעלאה נוספת בריבית השקלית בעוד כשבועיים.
בעולם
הבוקר, הדולר נחלש מעט לאחר ימים של התחזקות. ההיחלשות באה על רקע העברת המקל אתמול בערב מידו של אלן גרינספן לזו של בן ברנקה. למרות שברנקה אינו צפוי לשנות את מדיניותו של גרינספן, על פי הערכות של כלכלנים רבים, משקיעים בשוק הפגינו את ספקותיהם במכירות של הדולר. למרות חשיבותה של ההעברה, בפינוטק לא רואים במהלך זה השפעה על הדולר.
מאידך, העובדה שמכירות קמעונאיות בארה"ב נפלו באוקטובר בשיעור של 0.1% בעצם מצביעה על הלחץ האמיתי על הכלכלה האמריקנית והסבירות גבוהה יותר כי הנתון הנ"ל הינו ההשפעה הרלבנטית להיחלשותו של הדולר. חשוב לציין כי ככול שמחירי הנפט עולים כך גם יורדים מחירי הרכבים, תרגיל שיווקי של יצרני הרכבים לכסות את הפגיעה על הצרכנים של מחירי האנרגיה ההולכים ועולים.
העובדה הזו בעצם גורמת להאטה במכירות הקמעונאיות. העובדה שצרכנים אינם קונים בעוד מדד ה-PPI, מדד מחירים ליצרן אשר התפרסם אתמול בירידה של 0.3% והינה הירידה הגדולה ביותר מאז אפריל 2003, גם הוא בירידה, בעצם מצביע על אפשרות שהבנק המרכזי של ארה"ב לא יעלה את שיעור הריבית בפגישתם הקרובה.
כל המרכיבים הללו בעצם משפיעים על הדולר לרעה אולם החשיבות של ה-PPI והמכירות הקמעונאיות הינו עליונה. למרות הפסימיות, ביממה הקרובה, בפינוטק עדיין מצפים להמשך התחזקותו של הדולר בעקבות העובדה שלא צפויים פרסומים כלכליים היום ? דבר שיותיר את התמקדותם של משקיעים בנושא הריבית, אשר בטווח הרחוק עדיין צפויה להיות בעלייה.
האירו הפגין התחזקות מינורית במהלך היממה האחרונה, אולם חשוב לציין כי עלייה זו נראית רגעית בלבד. יתכן כי האירו התחזק אל מול הדולר בעקבות הפרסום שהצמיחה בגוש האירופאי עמדה על שיעור של 0.6% ברבעון השלישי כאשר הציפיות עמדו על שיעור של 0.3% בלבד. למרות זאת, לא צפויים שינויים במדיניות המוניטארית של הגוש בתקופה הקרובה, דבר שצפוי לגרום להמשך היחלשות של האירו לאור העובדה שארה"ב בונה לעצמה פער ריביות חיובי.
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- בקרוב? ההחלטה שעלולה לעלות למדינה מאות מיליונים
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
