חודש קשה לאלקטרה ושפיר הנדסה - הנה הסיבה

נפילה במניות התשתיות
המניות הנפגעות ביותר החודש הן אלקטרה -3.03% עם ירידה של 15% עד כה, ו-16.4% מתחילת השנה. מניית שפיר הנדסה 1.27% ירדה ב-9% ו-19% מחילת השנה. אשטרום קבוצה 0.63% ירדה ב-6.55 ו-17.5% מתחילת השנה ו דניה סיבוס 1.76% איבדה מתחילת החודש 6.8% ומתחילת השנה כ-18.5%. ועדיין - מניות התשתיות למעט אשטרום שיש בה פעילות נוספת (בנייה, נכסים ועוד), נסחרות הרבה מעל ההון העצמי. זו תופעה של העשור האחרון כשלפני כן מניות התשתיות בהגדרה נתפסו מסוכנות ונסחרו באזור ההון עם מכפילי רווח נמוכים. הסיבה היתה רווחיות מאוד נמוכה ואי וודאות לגבי האומדנים של החברות האלו.תוצאות חלשות - מה יהיה בהמשך?
הדוחות שלהן מבטאים הרבה הערכות לגבי הכנסות עתידיות והוצאות עתידיות של הפרוקיטים ובמקרים רבים לקחו בחשבון פיצוי ותוספת מהמדינה (שהיא לקוח גדול בתחום התשתיות). במקרים רבים התברר שאלו היו הערכות גדולות מדי ובגלל שמלכתחילה המרווח מאוד נמוך, המעבר מרווח קטן להפסדים היה מהיר. חברות תשתיות רבות קרסו, לרבות דורי בנייה שבה היה הכל מהכל - לרבות הונאת דוחות, אלא שבעשור האחרון על רקע הפרויקטים הענקיים שהוציאה המדינה, התחום מקבל התייחסות אחרת. זה עשוי להשתנות כאשר בחודשים האחרונים יש מחלוקת מול המדינה בעניין הצמדת התקבולים למדד. המדינה משלמת לחברות התשתיות על פי מדד תשומות הבנייה בתשתיות. חברות התשתיות אומרות שהמדד לא משקף. הן מציגות את העלייה בשכר כוח האדם, העלייה במחירי חומרי הגלם, אבל המדינה אומרת שבדיוק בשביל זה יש מדד. לא ברור איך החברות מתייחסות לזה בדוחות, האם הן נוקטות בגישה שלהן או בהצמדה בלבד. אבל גם אם הן שמרניות (ולא בטוח), התוצאות של שני הרבעונים האחרונים חלשות ביחס לעבר.החברות הבולטות בענף
אלקטרה - הרווח ברבעון ירד ל-55 מיליון שקל לעומת 62 מיליון במקביל. הצבר בעולם גדל, לחברה יש פעילות ייזום למגורים משמעותית. שווי החברה 4.8 מיליארד שקל במבחן של מכפילי רווח מדובר על מכפיל רווח של 21-22, לא נמוך, אבל החברה מפוזרת בין מספר פעילויות רב. שפיר - הרווח צנח ל-12 מיליון שקל, הוצאות המימון כבדות. החברה חווה ירידה בהכנסות. נסחרת ב-6.8 מיליארד שקל. היתרון הבולט שלה הוא החזקה במחצבות, היא בעצם מחזיקה בכל שרשרת הייצור של התחום. אבל כשהתחום חלש זו פגיעה כפולה. דניה סיבוס - מצליחה להגדיל הכנסות, אבל הרווח בשורה התחתונה נשחק לכ-42 מיליון שקל, ירידה של 25% לעומת תקופה מקבילה. הצבר גדל, נסחרת ב-2.45 מיליארד שקל. אשטרום קבוצה - נסחרת ב-4.7 מיליארד שקל בדומה להון העצמי שלה. הרווח התאפס. הקבוצה מפוזרת על פני מספר גדול של פעילויות.הקשר בין התקציב לבין שערי המניות
הפעם הראשונה שבה חלה האטה בתקציב התשתיות מאז תקציב המדינה 2014 היה בתקציב המדינה לשנת 2022. באותה שנה רמת הביצוע בפועל של הפרוייקטים בתקציב ירד מ-39 מיליארד שקל ל-37.2 שקל. מניות ביצוע התשתיות לא איחרו להגיב ובאותה שנה ירדה אלקטרה כ-12%, אשטרום כ-22.2% ודניה סיבוס ירדה מעל 20%. בתקציב לשנת 2024 נחתך סעיף התשתיות בצורה קשה לעומת 2023, 42.5 מיליארד דולר ב-2024 לעומת 49.1 ב-2023. המניות כאמור בירידה.
עוד גורם לצניחה במניות התשתיות הוא אמברגו היבוא מטורקיה, שמעכב יבוא של ברזל, פלדה ומלט הנחוצים בצורה נרחבת לתשתיות. מתחילת השנה ועד מועד האמברגו הטורקי, חודש מאי, ירדו מניות תשתיות בממוצע בכ-7%. עם כניסת האמברגו לתוקף בראשית מאי, הואץ קצב צניחת המניות. עם זאת, בחברות מדגישים כי אין מחסור בציוד וחומרים.
מה יהיה בהמשך?
בחברות משדרים אופטימיות. היקף העבודה חזר למצב סביר, המשק חוזר למסלול, אם כי בקצב איטי ומבחינתם - הצבר הגדול מבטיח עבודה למשך תקופה ממושכת. בחברות מעריכים שתחום התשתיות יהיה הקטר של המשק ליציאה מההאטה הנוכחית, כשהם מצביעים על כך שיש פרויקטים שאין בהם דרך חזרה. באוצר יודעים ומדגישים כי התשתיות הוא תחום מאוד חשוב למשק, אבל כשיש גירעון של 40 מיליארד שקל, כל התחומים עשויים להיפגע, גם התשתיות. אחרי הכל זה עניין של תעדוף - במה לפגוע קודם, בקצבאות של ביטוח לאומי או לקצץ בתשתיות? לא תמיד התשובה ברורה, אבל נראה שכל עוד המשק נמצא במגננה כלכלית, תחום התשתיות ייפגע. השאלה החשובה היא האם המחירים כבר מבטאים זאת.
- 4.יריב 19/09/2024 15:01הגב לתגובה זורק הפרוייקט שלה בבת ים שווה כמעט חצי משווי השוק שלה. השוק לא מתמחר לדעתי את החברה נכון.
- 3.לרון 19/09/2024 11:47הגב לתגובה זווהמחירים מתהפכים מדי תקופה,כשהריבית גבוהה ,והיא לא תרד הרבה יותר,המחירים גבוהים וכשמשקיעים במטרו מיותרת בת"א המצב לא יהיה איאיאי
- 2.מ. כהן 19/09/2024 09:37הגב לתגובה זוהאם מכפיל היסטורי של 22 מצדיק את מחיר המניה ? שהתחזית מבחינת התשתיות כה עגומה ? למרות שפעילות אלקטרה מגוונת מאוד ,וצבר ההזמנות ענק של מעל 30 מיליארד, המניה עדיין יקרה למרות הירידות.
- לרון 19/09/2024 11:48הגב לתגובה זולא כמו מכפיל הייטקי,זה LOW TECH!לשבת למי שמעוניין ולא לתזמן!
- 1.שפיר לדעתי במחיר מציאה (ל"ת)משה 19/09/2024 08:13הגב לתגובה זו
- יהושע הפרוע מהולילנד 23/09/2024 01:37הגב לתגובה זוחשבתי שתעלה בחלומות שלי ההזויים...
- לרון 19/09/2024 11:50הגב לתגובה זושהןתמיד מציאה,שאלו את באפט!

הציבור מטומטם, אז הציבור משלם - 0.8% על פוליסת חיסכון שקלית של חברות הביטוח
אם חשבנו שהעושק של חברות הביטוח בפוליסות החיסכון מסתיים במסלולים על ה-S&P שם הם כנראה ניצלו את הנהירה הציבורית לאפיקים האלה, התבדינו. גם באפיק השמרני ביותר - הפוליסה השקלית הדפוס הזה ממשיך. זה אמור להיות מסלול סולידי שנותן לחוסכים יציבות, נזילות וביטחון, אבל בפועל הוא מכרה זהב בשביל חברות הביטוח ותשואת זבל לחוסכים. מדובר במוצר שמנוהלים בו למעלה משני מיליארד שקל מכספי הציבור, עם דמי ניהול שמגיעים עד ל-0.8% בשנה על השקעות שאין בהן כמעט ניהול ויש להם תחליפים באפס דמי ניהול - קרנות כספיות הן בדמי ניהול של כ-0.15%-0.2% והן מוצר עדיף שמספק תשואה טובה יותר, ופיקדונות בנקים עם אפס דמי ניהול ומק"מים גם עם אפס דמי ניהול, אך עם עמלת קנייה ומכירה (של 0.05% עד 0.1%). כל המוצרים האחרים נתנו בנטו יותר במבט לאחור ועם עלויות נמוכות יותר. איך אתם הייתם קוראים לזה? ניצול, עושק, שוד, אולי אפילו גניבה?
צריך להגיד שזה חוקי. חברות הביטוח פועלות בהתאם לחוק, אם החוק מאפשר אז הן נכנסות לשם, אבל שלא יתפלאו אחר כך שהן בהדרגה הופכות לשנואות - הבנקים "זכו בצדק" בטייטל של הגופים השנואים במדינה, אבל חברות הביטוח מתקרבות לשם בצעדי ענק עם ביטוחים יקרים, דמי ניהול מופרזים וניצול של חוסר הידע של הציבור. לא הוגן ולא הגון, אבל טוב לכיס - חברות הביטוח בשנת שיא ברווחים וזה מתבטא בזינוק במניות בבורסה.
ובחזרה למוצר השקלי. מוצר פשוט עם הרבה תחליפים. פוליסת חיסכון שקלית היא הפוליסה הסולידית ביותר, אמורה להניב תשואה חסרת סיכון. הסיכון מגיע ממקור אחר לגמרי - מדמי הניהול.
במרכז התמונה נמצאת הראל, היא מנהלת כ-727 מיליון שקל במסלול השקלִי וגובה עליו 0.76% דמי ניהול. מדובר בכ-5.5 מיליון שקל שנגבים מדי שנה מהחוסכים על השקעה שהניבה 4.5% בשנה האחרונה, מתחת לתשואה של קרנות הכספיות, רק שבקרנות הכספיות זה הנטו. בפוליסה צריך לתת 0.76% להראל וזה משאיר סדר גודל של 3.75%.
- הקרן המכניסה ביותר בישראל - הנה הסיבה (השלילית) שאף אחד לא עוזב אותה
- תביעת הדיבה של היזם נדחתה: הדיירים זעמו - ובצדק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כל הפוליסות חיסכון הן בסביבה דומה של תשואה נטו - מתחת למכשירים האחרים, הראל היא לא היחידה, אבל היא הגדולה ביותר.
בדקנו את כל הגופים -התשואה הממוצעת בפוליסות השקליות עומדת על כ-4.5% ברוטו לשנה ואם ננכה מזה את דמי הניהול - שנעים סביב 0.7%-0.8% - נשאר עם תשואה של כ-3.7% בנטו. הפיקדונות בתקופה הזו הניבו מעל 4% (ועד 4.4%), הקרנות הכספיות כ-4.5%.
חוץ מהראל שהיא הגדולה ביותר, יש פוליסה למגדל שגובה דמי ניהול של 0.78%, הפניקס 0.74%, ו-כלל עם 0.72%.

מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
אוגווינד מציגה תוכנית אסטרטגית חדשה שמטרתה לעבור משלב הפיתוח לשלב המסחרי של טכנולוגיית ה-AirBattery ולהתרחב לתחומי אגירת אנרגיה נוספים באירופה ובישראל, אבל בין השורות החברה מכינה את הקרקע לגיוס הון
חברת אוגווינד אוגווינד 0.94% עדכנה כי דירקטוריון החברה אישר תוכנית אסטרטגית רחבה שמטרתה למקד את פעילותה סביב המעבר ליישום מסחרי של טכנולוגיית AirBattery, וליצור בסיס כלכלי יציב באמצעות כניסה לתחומי אגירת אנרגיה משלימים וייזום פרויקטים באירופה ובישראל.
עד כה התמקדה החברה בשני מסלולים עיקריים: פעילות התייעלות אנרגטית (AirSmart), שהניבה את ההכנסות בפועל, ופעילות אגירת אנרגיה (AirBattery), שעדיין נמצאה בשלב הפיתוח וההוכחה הטכנולוגית. במחצית 2025 הודיעה החברה כי היא מצמצמת את פעילות ההתייעלות ומעבירה את עיקר המשאבים לפיתוח והשבחה של ה-AirBattery. ההכנסות של החברה היו זניחות ביחס להוצאות המו"פ שלה, כאשר בחצי השנה הראשונה של 2025 רשמה החברה הכנסות של 6.25 מיליון שקל עם רווח גולמי של 1.72 מיליון שקל, בעוד הוצאות המו"פ עמדו על 3.3 מיליון שקל.כעת, החברה מנסה להציג אסטרטגיה חדשה עם מעבר משלב המו"פ לשלב המסחור, תוך כוונה להקים מתקנים מסחריים בפועל ולגייס שותפים אסטרטגיים לצורך יישום הטכנולוגיה בקנה מידה רחב.
החברה עדכנה לפני כחודש על חתימת מזכר הבנות עם שותף אנרגיה בינלאומי בבריטניה לבחינת הקמת מתקן ראשון מסוגו (FOAK), שיחובר לנקרת מלח בקיבולת אגירה של עד 1 ג׳יגה־ואט־שעה. בדיקת ההיתכנות צפויה להסתיים עד סוף הרבעון הראשון של 2026, ובמקרה של הצלחה, הצדדים יתקדמו להסכם מחייב. לפי המזכר , אוגווינד תישא בעלויות התכנון וההקמה ותהיה זכאית ל־80% מהרווחים בשנה הראשונה של הפרויקט – שיעור שיצטמצם בהדרגה ל־50% מהשנה הרביעית ואילך. הפרויקט מיועד לעמוד בתנאי הסף של תוכנית LDES הבריטית, המעודדת פרויקטי אגירה ארוכי טווח (מעל 50MW ולפחות 8 שעות אגירה), מה שעשוי לפתוח דלת לתמיכה ממשלתית עתידית.
בנוסף לתחום ה־AirBattery, החברה מתכננת כניסה לשוק (Battery Energy Storage System) אגירת אנרגיה בסוללות ליתיום המשולבת במתקנים פוטו־וולטאיים באירופה, וכן ייזום והקמה של פרויקטים בישראל בשיתוף שחקנים מקומיים. לפי החברה, מרבית ההשקעות בפרויקטים החדשים יתבססו
על מימון בנקאי בשווקי היעד ובשיתוף גופים מוסדיים ישראליים.
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- אוגווינד משחקת עם המשקיעים - מחביאה הודעה שלילית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המסר ה"נסתר"
בהודעתה כתבה אוגווינד כי היא “בוחנת חלופות מימון לרבות גיוס הון”, ובכך אותתה על הצורך בחיזוק מבנה ההון לצורך מימוש התוכנית החדשה. לאור הנתונים, המעבר למסחור מלא של
ה-AirBattery וכניסה לשווקים חדשים תלויים ביכולת החברה לגייס מימון, לשמר שותפים ולספק היתכנות הנדסית וכלכלית לטכנולוגיה.