הסכמים עם רשות החשמל להקמת פאנלים סולאריים דו שימושיים
לאחרונה נרשם בישראל צעד גדול קדימה בתחום האנרגיה הירוקה בישראל. הצעד, בהתאם להתוויית ממשלת ישראל מקודם על ידי רשות החשמל. בהתאם לזאת, שרת האנרגיה הגב' אלהרר הוציאה לאחרונה את ההודעה הבאה: "אמשיך לקדם מהלכים על מנת להקל על יזמים בתחום ולהפוך את ישראל ליעד עוד יותר אטרקטיבי עבור יזמי אנרגיות ירוקות".
עוד מתקנים, ללא הקצאת שטחים
מתקנים סולאריים מאפשרים יצירת חשמל על בסיס אנרגיה ירוקה. השאיפה היא להקים כמה שיותר מתקנים מהסוג הזה, אך יש לזכור שהם דורשים שטחים. הפתרון הוא להקים כמה שיותר מתקנים כאלה, על בסיס העיקרון הבא שנקרא – דו שימושיות. במקום להקים תאים פוטו וולטאים על שטחי קרקע פנויים, תקדם רשות החשמל הקמת חשמל סולארי בהתבסס על מקומות בנויים ועל בסיס תשתיות קיימות.
רשות החשמל נותנת עדיפות לנושא
גורמים ברשות החשמל הודיעו כי הוחלט לתעדף את הנושא של הקמת מתקנים סולאריים, על בסיס דו שימושיות של שטחים נתונים. שימוש בקרקע לטובת הפקת חשמל בנוסף על יעוד הקרקע לתכלית נוספת יתבסס למשל על הקמת מערכות סולאריות במבנים קיימים. דוגמאות נוספות הן הקמת תאים פוטו וולטאים מעל חניונים, על גבי מאגרי מים גדולים, מעל חממות חקלאיות וכיוצא בזה. קידום הנושא כבר עבר את שלב קבלת ההחלטה, כמה חברות שיחלו להקים מתקנים מסוג זה כבר נבחרו. ראוי לציין כי הדבר נעשה במסגרת כללי מנהל תקין ולאחר הוצאת מכרז כחוק.
המטרה – מניעת פליטת זיהום וייצור אנרגיה ירוקה
בכירים במשרד האנרגיה הודיעו לתקשורת כי המשרד מקדם במשנה מרץ את ההחלטה להקטין את הפליטות בייצור חשמל בישראל. ייצור אנרגיה על בסיס שמש, עם דגש עם שימוש בקרקעות קיימות (שימוש כפול), מאפשר להתקדם לקראת ההגעה ליעדים שנקבעו.
מעל 800 מגה וואט, כבר בקרוב
רשות החשמל הודיעה אילו הצעות של חברות עסקיות התקבלו, כך שכבר בקרוב יוקמו עוד ועוד מתקנים סולאריים בעלי הספק משמעותי. סך הספק החשמל שייוצר בקרוב צפוי להגיע ליותר מ-800 מגה וואט. מתוך הספק זה ראוי לציין כי ייצור החשמל לא ייעשה באופן שווה. חברת פריים אנרג'י, למשל, תייצר מתקנים שנועדו לייצר את מחצית ההספק הזה. חברת דוראל תייצר עוד כשמינית מהכמות והיתר יתחלקו בין יצרניות קטנות יותר.- אורסטד מזנקת לאחר פסיקה שמבטלת את עצירת טראמפ לפרויקט הרוח
- מניית Plug Power מזנקת 60% בשמונה ימים: האם מדובר בשורט סקוויז קלאסי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אך מתי צפויים להיפרס המתקנים לייצור החשמל? על פי תנאי ההתקשרות בין רשות החשמל לבין יצרני הפאנלים הסולאריים, נקבעו לוחות זמנים מוסמכים להקמת המתקנים. הללו צפויים לקום בצורה מדורגת. במידה ולא יהי עיכובים בלתי צפויים, כלל המתקנים צפויים להתחיל לפעולה במלוא היקפם במהלך 2023 ועד לסוף שנה זו.
איך מבטיחים את כדאיות פריסת המתקנים
רשות החשמל יכולה להבטיח את כדאיות פריסת המתקנים, על ידי קביעת תעריפי חשמל מובטחים. בעבר, תעריפי ייצור החשמל הסולארי הובטחו לפרקי זמן ארוכים במיוחד, של 25 שנה. כיום, כאשר תחום זה כבר התבסס במידה רבה, הסכמים מובטחים לתקופות כה ארוכות לא ריאליים. בשלב זה, הסכמים נחתמים עם החברות השונות לפרקי זמן של עד כ-15 שנה.
צילום: יח"צמה משקיעים בשוק ההון יכולים ללמוד מהמפרסמים בגוגל אדס ואיך עקרונות השקעות הערך חזרו לעולם השיווק הדיגיטלי
בעולם שבו כל קליק שווה כסף, מומלץ להסתכל על עולם השיווק כהשקעה, לא כהוצאה
בעולם שבו כל קליק שווה כסף וכל שנייה של תשומת לב מתומחרת, יש טשטוש גבולות בין פרסום להשקעה. גיא אברמוב, מומחה לשיווק דיגיטלי עם ניסיון של למעלה מ-17 שנה בניהול קמפיינים בגוגל אדס, מציע דרך אחרת להסתכל על עולם השיווק - לא כהוצאה, אלא כהשקעה. בעידן של חוסר יציבות כלכלית, עליות ריבית ואי ודאות בשווקים, ייתכן שדווקא מפרסמים בפלטפורמה של גוגל אדס יכולים ללמד את המשקיעים שיעור חשוב על ניהול הון, משמעת וסבלנות.
שיווק דיגיטלי כהשקעה, לא כהוצאה
הגישה של אברמוב נולדה מתוך חיבור אינטואיטיבי בין שני עולמות שנראים במבט ראשון זרים זה לזה. מצד אחד ניהול תקציבי פרסום בגוגל, עולם של ניסוי וטעייה, מדדים משתנים בזמן אמת ותחרות אינסופית על תשומת לב. מצד שני עולם ההשקעות הקלאסי, שבו ערך נבנה לאורך שנים דרך החלטות שקולות ומבוססות נתונים.
לדבריו, “הטעות הנפוצה ביותר של בעלי עסקים היא שהם מתייחסים לפרסום כהוצאה מיידית, במקום לראות בו השקעה לטווח ארוך. כל שקל שמושקע נכון בקמפיין אפקטיבי פועל בדיוק כמו הון שמושקע במניה טובה והוא מייצר תשואה לאורך זמן”.
גיא אברמוב מסביר, כי ממש כפי שמשקיע בוחן את ביצועי התיק שלו בפרספקטיבה של שנים ולא של ימים, כך גם משווק חכם צריך לבחון את יעילות הקמפיינים שלו בפרקי זמן רחבים יותר. “מי שמסתכל על נתוני קליקים יומיים ומקבל החלטות רגשיות יגלה מהר מאוד שהכסף בורח לו בין האצבעות” הוא אומר. “אבל מי שמתייחס לגוגל אדס כמו משקיע שמתכנן קדימה יוצר מערכת יציבה וצומחת”.
- חברת A2Z והסטארט-אפ Pluro מציעים את הפתרון המלא להנגשת אתרים - איתור, תיקון וניטור במערכת אחת
- השילוש הקדוש של הצמיחה הדיגיטלית: נוכחות, נראות ואינטליגנציה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המכירה הפומבית של גוגל הינה מראה לשוק ההון
במרכז מערכת גוגל אדס עומדת מכירה פומבית בזמן אמת. מפרסמים מתחרים על מילות מפתח כאשר מחירי הקליקים והבידינג עצמו משתנים מדי רגע, והאלגוריתם מחליט מי יופיע ואיפה. זהו מנגנון שמזכיר באופן מפתיע את שוק המניות שהיא תחרות על נכסים בעלי ערך נתפס, מבוססת ביקוש, היצע וציפיות.
