LIGHT
צילום: Pixabay

הסכמים עם רשות החשמל להקמת פאנלים סולאריים דו שימושיים

לאחרונה נרשם בישראל צעד גדול קדימה בתחום האנרגיה הירוקה בישראל. הצעד, בהתאם להתוויית ממשלת ישראל מקודם על ידי רשות החשמל. בהתאם לזאת, שרת האנרגיה הגב' אלהרר הוציאה לאחרונה את ההודעה הבאה: "אמשיך לקדם מהלכים על מנת להקל על יזמים בתחום ולהפוך את ישראל ליעד עוד יותר אטרקטיבי עבור יזמי אנרגיות ירוקות".

תוכן בחסות |

עוד מתקנים, ללא הקצאת שטחים

מתקנים סולאריים מאפשרים יצירת חשמל על בסיס אנרגיה ירוקה. השאיפה היא להקים כמה שיותר מתקנים מהסוג הזה, אך יש לזכור שהם דורשים שטחים. הפתרון הוא להקים כמה שיותר מתקנים כאלה, על בסיס העיקרון הבא שנקרא – דו שימושיות. במקום להקים תאים פוטו וולטאים על שטחי קרקע פנויים, תקדם רשות החשמל הקמת חשמל סולארי בהתבסס על מקומות בנויים ועל בסיס תשתיות קיימות.

רשות החשמל נותנת עדיפות לנושא

גורמים ברשות החשמל הודיעו כי הוחלט לתעדף את הנושא של הקמת מתקנים סולאריים, על בסיס דו שימושיות של שטחים נתונים. שימוש בקרקע לטובת הפקת חשמל בנוסף על יעוד הקרקע לתכלית נוספת יתבסס למשל על הקמת מערכות סולאריות במבנים קיימים. דוגמאות נוספות הן הקמת תאים פוטו וולטאים מעל חניונים, על גבי מאגרי מים גדולים, מעל חממות חקלאיות וכיוצא בזה. קידום הנושא כבר עבר את שלב קבלת ההחלטה, כמה חברות שיחלו להקים מתקנים מסוג זה כבר נבחרו. ראוי לציין כי הדבר נעשה במסגרת כללי מנהל תקין ולאחר הוצאת מכרז כחוק.

 

המטרה – מניעת פליטת זיהום וייצור אנרגיה ירוקה

בכירים במשרד האנרגיה הודיעו לתקשורת כי המשרד מקדם במשנה מרץ את ההחלטה להקטין את הפליטות בייצור חשמל בישראל. ייצור אנרגיה על בסיס שמש, עם דגש עם שימוש בקרקעות קיימות (שימוש כפול), מאפשר להתקדם לקראת ההגעה ליעדים שנקבעו.

 

מעל 800 מגה וואט, כבר בקרוב

רשות החשמל הודיעה אילו הצעות של חברות עסקיות התקבלו, כך שכבר בקרוב יוקמו עוד ועוד מתקנים סולאריים בעלי הספק משמעותי. סך הספק החשמל שייוצר בקרוב צפוי להגיע ליותר מ-800 מגה וואט. מתוך הספק זה ראוי לציין כי ייצור החשמל לא ייעשה באופן שווה. חברת פריים אנרג'י, למשל, תייצר מתקנים שנועדו לייצר את מחצית ההספק הזה. חברת דוראל תייצר עוד כשמינית מהכמות והיתר יתחלקו בין יצרניות קטנות יותר.

אך מתי צפויים להיפרס המתקנים לייצור החשמל? על פי תנאי ההתקשרות בין רשות החשמל לבין יצרני הפאנלים הסולאריים, נקבעו לוחות זמנים מוסמכים להקמת המתקנים. הללו צפויים לקום בצורה מדורגת. במידה ולא יהי עיכובים בלתי צפויים, כלל המתקנים צפויים להתחיל לפעולה במלוא היקפם במהלך 2023 ועד לסוף שנה זו.

 

איך מבטיחים את כדאיות פריסת המתקנים

רשות החשמל יכולה להבטיח את כדאיות פריסת המתקנים, על ידי קביעת תעריפי חשמל מובטחים. בעבר, תעריפי ייצור החשמל הסולארי הובטחו לפרקי זמן ארוכים במיוחד, של 25 שנה. כיום, כאשר תחום זה כבר התבסס במידה רבה, הסכמים מובטחים לתקופות כה ארוכות לא ריאליים. בשלב זה, הסכמים נחתמים עם החברות השונות לפרקי זמן של עד כ-15 שנה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אופיר לוינגר. צילום: יח"צאופיר לוינגר. צילום: יח"צ

מדוע שכונת נווה עופר עוקפת את אזורי היוקרה של ת"א?

בעוד שאזורי היוקרה בעיר רושמים ירידה חדה בכמות העסקאות, המשקיעים והזוגות הצעירים נמשכים דווקא לשכונת נווה עופר. אופיר לוינגר, מאנשי הנדל"ן הפעילים והמנוסים בשכונה, מסביר מה בדיוק מתרחש באזור שהצליח לעקוף את כל שאר השכונות בעיר



נושאים בכתבה נדל"ן

רגע לפני סיום שנת 2026, תמונת הנדל"ן בתל אביב מתבהרת והיא חושפת תפנית לא צפויה. 

אם לאורך השנים התרגלנו לראות את מחירי הדירות בעיר הגדולה מטפסים ללא הפסקה, השנה האחרונה טלטלה את השוק והביאה עימה שינוי כיוון שלא ניתן להתעלם ממנו. 

לפי נתונים עולה כי במחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה של 36% במספר עסקאות יד 2 בעיר, זאת לעומת התקופה אשתקד.

כשבוחנים לעומק את המספרים מגלים תמונה מפתיעה במיוחד. דווקא האזורים היוקרתיים, שנחשבו עד לא כל כך מזמן למבוקשים ביותר, הם אלה שספגו את הפגיעה הקשה. 

לדוגמה, בצפון החדש שיעור העסקאות ירד בכ-58%, בנווה אביבים נרשמה ירידה של 53%, ובנחלת יצחק ירידה של 42%.

צילום: Freepikצילום: Freepik

מיתוסים באחזקת רכב: למה מים מהברז הורסים לכם את האוטו?

 שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים ובחירה לא נכונה של שמן מנוע עלולים לגרום נזק לרכב לאורך זמן. כך תעשו את הבחירה הנכונה ותשמרו על הביצועים והחיים של הרכב 

נושאים בכתבה רכב

כשמדברים על אחזקת רכב, יש מיתוסים רבים שמובילים לבחירות לא נכונות — במיוחד סביב שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים, כמו גם טעויות בבחירת שמן מנוע או טיפול שוטף. להבין נכון את מה שכן חשוב — זה לשמור על הביצועים והחיים של הרכב.

המיתוס על "כל השמנים אותו דבר"

אחד המיתוסים הנפוצים ביותר בקרב בעלי רכבים הוא ההנחה שכל שמן מנוע זהה או דומה — ולכן לא באמת משנה איזה סוג שמן נוזל למנוע. בפועל, לכל מנוע דרישות ייחודיות בהתאם לעיצובו, תקני היצרן, טווחי טמפרטורה וצריכת דלק. שימוש בסוג לא מתאים של שמן מנוע עלול לגרום להצטברות בוצה בתוך הבלוקים, לשחיקה מואצת של החלקים הנעים בתוך הגלילים, לפגיעה ביעילות הדלק ואף לקיצור חיי המנוע. שמן בעל צמיגות לא נכונה יכול לא להגן כראוי על חלקי המנוע בזמן התנעה קרה, או לאפשר טיפול חום יעיל בזמן חום מנוע גבוה, וכל אלה עלולים לגרום לנזק מצטבר לאורך זמן.

גם כאשר מדובר בשמנים באותה קטגוריה (למשל, שמן סינתטי מול שמן חצי-סינתטי), עדיין יש לבדוק ולבחור לפי המלצות היצרן והתקנים הבינלאומיים. המלצה מקצועית היא להיצמד לנחיות היצרן, להחליף שמן בזמן הנדרש לפי ספר הרכב ולבחור שמן איכותי יותר מאשר זול במיוחד — כי זה ישפיע ישירות על ביצועי הרכב ובריאות המנוע לטווח הארוך.

מיתוס "מים זה בסדר – זה בסך הכל נוזל"

המיתוס השני והרע ביותר באחזקת רכב הוא ההנחה שניתן להשתמש במים מהברז במקום נוזל קירור, רק כי "בסך הכל זה נוזל והמידע מסביב הוא מוגזם". ההמלצה החד-משמעית של כל המוסכים והטכנאים המנוסים היא להשתמש אך ורק במוצר תקני של נוזל קירור לרכב, המכיל תוספים מיוחדים המונעים קפיאה בקור, רתיחה בחום גבוה וקורוזיה בתוך מערכת הקירור.

מים מהברז עלולים להקפא בחורף, לעלות על גדותיו בקיץ, לגרום להתרחבות ותזוזה של חלקים בתוך מערכת הקירור ואף ליצור חלודה וצבריות של פתרון שישפיעו על היעילות לאורך זמן. נוסף על כך, מים לבדם אינם מכילים את התוספים שמונעים היווצרות משקעים מזיקים, מעלה את הסיכון לנזק לרדיאטור, לפתח חורים או להוביל למצב שבו מנוע מתחמם יתר על המידה.