משפיענים או שגרירי מותג
צילום: יחסי ציבור
טור

מגמות לקראת שנת 2020: אז לאן הולך שוק המשפיענים

גידול בתקציבים, שילוב פלטפורמות, מיקרו משפיענים, TikTok וסוכנויות משפיענים כמיני משרד פרסום - אלו עיקרי הטרנדים ל-2020 בעולם ה-INFLUENCERS MARKETING
גיא אופק | (4)

שוק  הפרסום באמצעות משפיענים - מה שקרוי INFLUENCER MARKETING - צמח על פי מגזין פורבס ממיליארד דולר ב-2017 ללא פחות מ-4 מיליארד דולר ב-2019, והתחזית היא לכ-10 מיליארד דולר כבר בשנה הבאה. מבחינת תוכן הקמפיינים, מחקר שנערך בארה"ב ואירופה השנה על 350 קמפיינים של משפיענים, מצא כי למרות הגידול בפעילות, ארגונים רבים מודים כי הם לא באמת ידעו לעבוד עם משפיענים. וזה הגיוני, שכן עקומת למידה קיימת בכל תחום, ובוודאי בתחום שכולל נגיעה בהמונים.

 

למעשה, פעילות משפיענים החלה כרכישת מדיה בנכס דיגיטלי של אדם פרטי בעל יכולות השפעה תדמיתיות על הקהל ואמין עליהם (שילוב Reach + Endorsement). עם הזמן, הגדלת הפעילות הובילה חלק מהמשפיענים לא לשמור על אותנטיות, ואלו נהנו מ"תור זהב" קצר כאשר מותגים נהרו לפרסום החדש. כיום, שהתקציבים הגיעו לרמה משמעותית, שגם מקרינים על המותג אבל גם נוגסים בתקציבי הפרסום המסורתיים, הגיעה הנקודה בה סמנכ"לי שיווק נדרשים להחליט על איזו חלופה ללכת, ובשלב זה נכנסת בדיקה מעמיקה יותר של פעילות המשפיענים והתוצאות.

 

המשפיענים ש"חגגו" את תור הזהב ולא שמרו על אג'נדה או אותנטיות, נדחקים והמותגים מחפשים אנשים שהפעילות שלהם קרובה או מתאימה למותג. בישראל ראינו חיבורים נכונים כאלו, למשל, בין שלומית מלכה אחרי תאונת הקורקינט והקמפיין לחבישת קסדה. גם מותג נורופן ילדים עשה נכון בפורמט היוטיוב "מחוברים להורים" כשחברו ללירן כוהנר בחודש השביעי להריונה, וכך גם מושיק גלאמין, המזוהה עם עיצוב הבית, ודלתות חמדיה.

 

אלו דוגמאות לטרנד שילווה את 2020 - חיבורים אותנטיים וארוכי טווח (אמבסדורז), בין משפיענים למותגים. הרווח הוא הדדי - המשפיען מחזק את הזיהוי שלו ובונה עצמו כאוטוריטה בתחום, כמו גם מרוויח עוקבים חדשים של קהל היעד הרלוונטי. המותג מאידך, נהנה מערוץ העברת מסרים עם חשיפה אותנטית לקהל עוקבים נאמן של המשפיען והעברת ערכי הלגיטימיות/נחשקות למותג. פעילות נכונה יכול גם לבנות קהילה סביב הפעילות עם מדדי אמינות ואהדה מעולים למותג.

 

טרנדים נוספים ל-2020 יהיו מיקרו משפיענים. אותם מיקרו משפיענים משיגים מעורבות גבוהה יותר באופן יחסי (אחוזים), אמינות גבוהה אבל השפעה קטנה יותר בבניית לגיטימיות/נחשקות, כמו גם נדרשת תשומת לב לפעילות התוכן של המשפיען ושמירה על ערכי המותג.

 

בנקודה הזו יש טרנד כפול - מותגים הבינו שלתת למשפיען לייצר תוכן זה נכון לקהל שלו, שכן הם שם בשבילו וכנראה שהוא מכיר את שפתם טוב יותר מאנשי המרקום בחדר. מאידך, הוא חייב הכוונה ובקרה. כפי שלא ניתן לאתר מסוים לכתוב כתבת תוכן שיווקי ללא שום דגשים ומסרים, או לעיתונאי לשלוט בכתבה ללא שום בקרה, כך יקרה גם בעולמות הסושיאל.

 

השוק הגיע לנקודת בשלות: סוכנויות המשפיענים השונות מציגות טכנולוגיות ניתוח פרופילים ברמה גבוהה, ובשוק הישראלי המקומי נצברו מספר שנות פעילות שמספקות היכרות עם חלק ניכר מהמשפיענים, מה שלא פחות חשוב, ואולי אף יותר חשוב מטכנולוגיה זו או אחרת בשוק קטן. נראה כי תמה "עונת השידוכים" ונושא המשפיענים הופך לפעילות מושכלת ומותאמת למטרות וליעדים בין אם שימוש במשפיענים כמדיה להפצה, בין אם בבניית Awerness ו/או לחילופין לגיטימיות למותג (Endorsement).

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

הפעילות של המותגים תתחלק, באופן גס כמובן, ל-3 פורמטים:

  1. "חבילת הבסיס" - מותגים שישתמשו במשפיענים לפעילויות אד הוק.
  2. שיתופי פעולה/פעילות אמבסדורז - פעילות מגוונת וארוכת טווח עם משפיען או משפיענים כשגרירי מותג (יכול להשתלב עם משפיעני אד הוק שמחזקים אירוע נקודתי).
  3. פעילות עומק - פעילות בעלת ערכים מוספים דוגמת שילוב פלטפורמות, תוכן חכם, תוכן שיווקי, פורמטים מיוחדים, חשיבת יחסי ציבור בבסיס הקמפיין ותמיכה של הדיגיטל. אלו קמפיינים שדורשים הכרות מוקדמת עם עולמות המרקום ויודעים לשלב בין יתרונות הסושיאל, ה-PR והדיגיטל.
 

אלו להערכתי, יחלו לצמוח במאסיביות החל מחציון השני של 2020 ולטעמי מותגים שישכילו להתנהל כך יזכו לפעילות חכמה והחזר השקעה מאד יעיל.

 

מה עוד? לצעירים שגיל 23 נשמע להם ממש אבל ממש זקן, אפליקציית ה-TikTok תלווה את השנה הזו בווליום גבוה. האפליקציה עברה את כל ההתאמות הנדרשות על מנת להפוך שיתופית (SHARE) ומלאה באתגרים, והיא כאן להישאר.

 

בעולם אנחנו עדים כבר לפעילות מתקדמת יותר של שילוב טכנולוגיות דיגיטל וסושיאל, שילוב משפיענים במוצרי B2B וקמפיינים שנבנים סביב המשפיענים במרכז, ומשם משלימים חלוקת מדיה לפלטפורמות המסורתיות. אבל בישראל נחווה את זה אני מניח, לקראת סוף 2020.

 

גיא אופק הוא בעלים של סוכנות One Social Nation המתמחה בשיווק באמצעות משפיענים

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    yuri 09/01/2020 16:48
    הגב לתגובה זו
    חרטטן בלתי נדלה
  • 3.
    כתבה מעולה! תודה (ל"ת)
    אוהד 24/11/2019 13:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משפיענית 21/11/2019 09:49
    הגב לתגובה זו
    במקום לבלבל את המוח
  • 1.
    מיכאל 20/11/2019 23:07
    הגב לתגובה זו
    נורופן עצרו את כל מהלכי המשפיענים בשל חוסר שביעות רצון מהמהלך האורגני. גם מושיק גלאמין בסכסוך עם המותג שהתלונן על התוצרים. אז על איזו מגמה מקשקש הכותב?
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.