משפיענים או שגרירי מותג
צילום: יחסי ציבור
טור

מגמות לקראת שנת 2020: אז לאן הולך שוק המשפיענים

גידול בתקציבים, שילוב פלטפורמות, מיקרו משפיענים, TikTok וסוכנויות משפיענים כמיני משרד פרסום - אלו עיקרי הטרנדים ל-2020 בעולם ה-INFLUENCERS MARKETING
גיא אופק | (4)

שוק  הפרסום באמצעות משפיענים - מה שקרוי INFLUENCER MARKETING - צמח על פי מגזין פורבס ממיליארד דולר ב-2017 ללא פחות מ-4 מיליארד דולר ב-2019, והתחזית היא לכ-10 מיליארד דולר כבר בשנה הבאה. מבחינת תוכן הקמפיינים, מחקר שנערך בארה"ב ואירופה השנה על 350 קמפיינים של משפיענים, מצא כי למרות הגידול בפעילות, ארגונים רבים מודים כי הם לא באמת ידעו לעבוד עם משפיענים. וזה הגיוני, שכן עקומת למידה קיימת בכל תחום, ובוודאי בתחום שכולל נגיעה בהמונים.

 

למעשה, פעילות משפיענים החלה כרכישת מדיה בנכס דיגיטלי של אדם פרטי בעל יכולות השפעה תדמיתיות על הקהל ואמין עליהם (שילוב Reach + Endorsement). עם הזמן, הגדלת הפעילות הובילה חלק מהמשפיענים לא לשמור על אותנטיות, ואלו נהנו מ"תור זהב" קצר כאשר מותגים נהרו לפרסום החדש. כיום, שהתקציבים הגיעו לרמה משמעותית, שגם מקרינים על המותג אבל גם נוגסים בתקציבי הפרסום המסורתיים, הגיעה הנקודה בה סמנכ"לי שיווק נדרשים להחליט על איזו חלופה ללכת, ובשלב זה נכנסת בדיקה מעמיקה יותר של פעילות המשפיענים והתוצאות.

 

המשפיענים ש"חגגו" את תור הזהב ולא שמרו על אג'נדה או אותנטיות, נדחקים והמותגים מחפשים אנשים שהפעילות שלהם קרובה או מתאימה למותג. בישראל ראינו חיבורים נכונים כאלו, למשל, בין שלומית מלכה אחרי תאונת הקורקינט והקמפיין לחבישת קסדה. גם מותג נורופן ילדים עשה נכון בפורמט היוטיוב "מחוברים להורים" כשחברו ללירן כוהנר בחודש השביעי להריונה, וכך גם מושיק גלאמין, המזוהה עם עיצוב הבית, ודלתות חמדיה.

 

אלו דוגמאות לטרנד שילווה את 2020 - חיבורים אותנטיים וארוכי טווח (אמבסדורז), בין משפיענים למותגים. הרווח הוא הדדי - המשפיען מחזק את הזיהוי שלו ובונה עצמו כאוטוריטה בתחום, כמו גם מרוויח עוקבים חדשים של קהל היעד הרלוונטי. המותג מאידך, נהנה מערוץ העברת מסרים עם חשיפה אותנטית לקהל עוקבים נאמן של המשפיען והעברת ערכי הלגיטימיות/נחשקות למותג. פעילות נכונה יכול גם לבנות קהילה סביב הפעילות עם מדדי אמינות ואהדה מעולים למותג.

 

טרנדים נוספים ל-2020 יהיו מיקרו משפיענים. אותם מיקרו משפיענים משיגים מעורבות גבוהה יותר באופן יחסי (אחוזים), אמינות גבוהה אבל השפעה קטנה יותר בבניית לגיטימיות/נחשקות, כמו גם נדרשת תשומת לב לפעילות התוכן של המשפיען ושמירה על ערכי המותג.

 

בנקודה הזו יש טרנד כפול - מותגים הבינו שלתת למשפיען לייצר תוכן זה נכון לקהל שלו, שכן הם שם בשבילו וכנראה שהוא מכיר את שפתם טוב יותר מאנשי המרקום בחדר. מאידך, הוא חייב הכוונה ובקרה. כפי שלא ניתן לאתר מסוים לכתוב כתבת תוכן שיווקי ללא שום דגשים ומסרים, או לעיתונאי לשלוט בכתבה ללא שום בקרה, כך יקרה גם בעולמות הסושיאל.

 

השוק הגיע לנקודת בשלות: סוכנויות המשפיענים השונות מציגות טכנולוגיות ניתוח פרופילים ברמה גבוהה, ובשוק הישראלי המקומי נצברו מספר שנות פעילות שמספקות היכרות עם חלק ניכר מהמשפיענים, מה שלא פחות חשוב, ואולי אף יותר חשוב מטכנולוגיה זו או אחרת בשוק קטן. נראה כי תמה "עונת השידוכים" ונושא המשפיענים הופך לפעילות מושכלת ומותאמת למטרות וליעדים בין אם שימוש במשפיענים כמדיה להפצה, בין אם בבניית Awerness ו/או לחילופין לגיטימיות למותג (Endorsement).

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

הפעילות של המותגים תתחלק, באופן גס כמובן, ל-3 פורמטים:

  1. "חבילת הבסיס" - מותגים שישתמשו במשפיענים לפעילויות אד הוק.
  2. שיתופי פעולה/פעילות אמבסדורז - פעילות מגוונת וארוכת טווח עם משפיען או משפיענים כשגרירי מותג (יכול להשתלב עם משפיעני אד הוק שמחזקים אירוע נקודתי).
  3. פעילות עומק - פעילות בעלת ערכים מוספים דוגמת שילוב פלטפורמות, תוכן חכם, תוכן שיווקי, פורמטים מיוחדים, חשיבת יחסי ציבור בבסיס הקמפיין ותמיכה של הדיגיטל. אלו קמפיינים שדורשים הכרות מוקדמת עם עולמות המרקום ויודעים לשלב בין יתרונות הסושיאל, ה-PR והדיגיטל.
 

אלו להערכתי, יחלו לצמוח במאסיביות החל מחציון השני של 2020 ולטעמי מותגים שישכילו להתנהל כך יזכו לפעילות חכמה והחזר השקעה מאד יעיל.

 

מה עוד? לצעירים שגיל 23 נשמע להם ממש אבל ממש זקן, אפליקציית ה-TikTok תלווה את השנה הזו בווליום גבוה. האפליקציה עברה את כל ההתאמות הנדרשות על מנת להפוך שיתופית (SHARE) ומלאה באתגרים, והיא כאן להישאר.

 

בעולם אנחנו עדים כבר לפעילות מתקדמת יותר של שילוב טכנולוגיות דיגיטל וסושיאל, שילוב משפיענים במוצרי B2B וקמפיינים שנבנים סביב המשפיענים במרכז, ומשם משלימים חלוקת מדיה לפלטפורמות המסורתיות. אבל בישראל נחווה את זה אני מניח, לקראת סוף 2020.

 

גיא אופק הוא בעלים של סוכנות One Social Nation המתמחה בשיווק באמצעות משפיענים

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    yuri 09/01/2020 16:48
    הגב לתגובה זו
    חרטטן בלתי נדלה
  • 3.
    כתבה מעולה! תודה (ל"ת)
    אוהד 24/11/2019 13:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משפיענית 21/11/2019 09:49
    הגב לתגובה זו
    במקום לבלבל את המוח
  • 1.
    מיכאל 20/11/2019 23:07
    הגב לתגובה זו
    נורופן עצרו את כל מהלכי המשפיענים בשל חוסר שביעות רצון מהמהלך האורגני. גם מושיק גלאמין בסכסוך עם המותג שהתלונן על התוצרים. אז על איזו מגמה מקשקש הכותב?
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)
בלעדי

פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS

פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים

ליאור דנקנר |

ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור. 

גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון. 

דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.

קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת


קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים

הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים. 

מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפער כמעט נסגר: הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

לומר שהמהדורה המרכזית של חדשות 12 זה כמו לומר שיש כח משיכה. זה כמו כח טבע. אבל לאחרונה, מגמת ההיחלשות של 12 - שהשיגה רייטינג חלש יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף - הולכת ומתגברת. בד בבד, ערוץ 14 הולך ומתחזק, ואמנם מבחינת רייטינג עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף, וכבר נמצא עמוק בטריטריות שבהם החזיק 12 לבדו עד היום. וזה עוד לפני שינוי אופן המדידה. 

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם דפנה ליאל בקשת 12 הוביל עם 7.6% רייטינג ו-169 אלף צופים, כאשר אחריהם מוריה וברקו הצליחו להגיע למקום השני, עם 5.4% רייטינג ו-145 אלף צופים בלבד. את הרשימה סגרו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-133 אלף צופים.