1,000$ לאות: למה CBS קנתה עמוד בניו יורק טיימס כדי לפרסם ציוץ טוויטר?

לקראת האוסקר, חברות הסרטים פונות למהלכים ייחודיים, למשל ציוץ שפורסם למרות סירוב הכותב, דבר שמעלה שאלות אתיות לגבי פרסום ותקשורת
משה בנימין | (1)

באתר האינטרנט ADWEEK הגדירו את המקרה הבא בדרך הטובה ביותר כשציינו כי "מהפכת המדיה השלימה סיבוב שלם". המשפט הזה מתייחס לרכישתו של עמוד שלם בעיתון הניו יורק טיימס - על ידי חברת הסרטים CBS בהשקעה כספית לא מבוטלת - למען פרסומת מאוד לא טיפוסית לסרט. כל מה שהיה בה זה עמוד שרובו ריק, ובמרכזו צילום מסך של ציוץ טוויטר, ותו לא.

הסרט שזכה למהלך הייחודי הוא סרטם של האחים כהן Inside Llewin Davis שיצא במהלך 2013, כאשר ברקע נשמעים הלמות התוף שמכריזות על טקס האוסקר הקרב ובא - אירוע השנה של תעשיית הפרסום האמריקאית והבינלאומית.

כאמור, ב-CBS רכשו מהניו יורק טיימס עמוד שלם שבו פרסמו ציוץ טוויטר, אבל לא סתם ציטוט ולא של כותב אלמוני. הציוץ שזכה לכבוד נכתב על ידי מבקר הסרטים של הניו יורק טיימס A.O. Scott ובו נכתב: "I'm gonna listen to the Llewyn Davis album again. Fare thee well my honeys". הציטוט המפרגן של מבקר הסרטים לא נכתב כך במקור. ב-CBS הפכו אותו לפרסומת מדויקת לאחר שערכו אותו וחתכו החוצה התייחסות של המבקר לסרטים אחרים: הזאב מוול סטריט ו-American Hustle. הציוץ המקורי היה: You all keep fighting about Wolf of Wall St. and Am Hustle. I'm gonna listen to the Llewyn Davis album again. Fare thee well, my honeys.

מאחורי הקלעים, מסתבר שאנשי CBS פנו למבקר הסרטים בטרם פורסמה המודעה ושאלו אותו האם יוכלו להשתמש בציוץ כדי לקדם את הסרט. A.O. Scott סיפר כי איש יחסי ציבור מטעם הסרט, פנה אליו והסביר לו שלשם כך, החלק שמתייחס ל-2 הסרטים הנוספים יצטרך להיחתך החוצה. לדברי מבקר הסרטים של הניו יורק טיימס הוא סירב להפיכת הציוץ לפרסומת והסביר לאנשי היח"צ של CBS כי למרות הבקשה המחמיאה הוא "מרגיש שמדובר במדרון תלול שנוגד את הערך האינפורמטיבי והמיידי של השימוש בטוויטר, מה גם שעריכה של הציוץ היא למעשה יצירת ציטוט חדש - דבר שאני נמנע ממנו".

מאוחר יותר נתקל המבקר במודעה שהפכה לפרסומת, עם התעלמות מוחלטת מהערותיו. הדרך שבה הוא הגיב לעניין, היא כמובן באמצעות ציוץ נוסף בטוויטר שבו הוא רשם: we have reached a strange new place in marketing when tweets become full-page print ads.

השיח בתעשיית הפרסום/שיווק סביב הפרסומת של CBS קורא למהלך אמיץ וכזה ש"יש לו ביצים". הפרסומת ששואלת תוכן מתוך פלטפורמה ויראלית וטרנדית ושותלת אותו בתוך המדיה המסורתית מנסה לגלגל כדור אש ויראלי שצובר כח ובסופו של יום עתיד (כך מקווים ב-CBS) לחזור לטוויטר לשיחה נוספת. המודעה, כפי שאנשי CBS ציינו בעצמם עלתה 70 אלף דולר, כ-250 אלף שקלים. רק לצורך ההשוואה, ולמען מי שחושב על מהלך דומה, מחירי עמוד בעיתונים המקומיים בישראל, לפי הערכה גסה, הם: ידיעות אחרונות - 50 אלף שקלים, ישראל היום - 20 אלף שלים, מעריב - 15 אלף שקלים והארץ - 11 אלף שקלים.

עם זאת הוא מעלה לא מעט סימני שאלה לגבי העתקה ושימוש בחשבון הטוויטר הפרטי של אדם, גם אם הוא שייך למבקר סרטים מוכר, כדי לייצר פרסומת. בנוסף, העניין מתחדד כאשר מדובר בציוץ שנערך מבלי שצוין כך באופן ברור ושקוף, וכן מדובר בציוץ/פרסומת שהכותב שלו עובד כמבקר בעיתון שבו הוא פורסם, ואף סירב שישמש כפרסומת.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

טריילר הסרט Inside Llewin Davis של האחים כהן

אחראית האתיקה העיתונאית של הניו יורק טיימס Margaret Sullivan נדרשה לסוגייה זו ונשאלה האם המקרה הנוכחי הוא חציית קו אדום. מפיק הסרט ציין בפניה כי "כאשר מבקר מצייץ את זה, אנחנו חופשיים להשתמש בזה, לערוך את זה, ולצטט מזה את מה שאנחנו רוצים". לדבריו פרסום המודעה על ידי הניו יורק טיימס היא אישור מרומז לתוכן המופיע בה.

סאליבן עצמה לא היססה למתוח ביקורת פנימית על העיתון בו היא מועסקת כ"נציבת תלונות ציבור". היא תהתה למשל, מדוע מחלקת המכירות והפרסום לא פנתה למבקר עצמו ועדכנה אותו כי ציוץ שלו עתיד להופיע כפרסומת בעיתון. עם זאת היא ציינה כי בסופו של יום שום דבר נורא לא קרה, ולמרות זאת זהו רגע, שמחייב, לכל הפחות, דיון פנימי במערכת העיתון למען גיבוש כללי עבודה".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    jackson firm loan 24/01/2014 16:56
    הגב לתגובה זו
    צריך הלוואה דחופה? שלום, האם אתה שקוע בחובות? האם אי פעם סרב הלוואה מהבנק? או שאתה זקוק להלוואה כדי לשלם את החשבונות? לא לדאוג , העזרה שלכם מגיעה יותר עכשיו, חברת הלוואת ג'קסון היא חברת הלוואה שמציעה כל מיני סוגים של הלוואה לאנשים, חברות שצריך הלוואה עם ריבית נמוכה של 3% קשר אלינו בדוא"ל: [email protected] חביב אנא השב רק לדוא"ל זה: [email protected]
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.