בניין לויד לונדוןבניין לויד לונדון

לויד'ס השיקה פוליסת ביטוח לנזקי צ'אטבוטים

הפוליסה החדשה אמורה לכסות נזקים שלא כוסו בעבר, גון עלויות משפטיות ונזקים שייפסקו בבית המשפט לטובת צד ג' במידה ומערכות ה-AI יעשו שגיאות יותר מהצפוי

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח AI

מוצר ביטוחי חדש הושק בלויד'ס לונדון. המוצר יכסה נזקים שיגרמו לחברות בעקבות תפקוד לקוי של כלי הבינה המלאכותית שלהן. סקטור הביטוח מעוניין להרוויח מהחשש של עסקים וחברות מפני הסיכונים של הזיות של צ'טבוטים וטעויות יקרות שעושים סוכני ה-AI. 

הפוליסה פותחה על ידי Armilla, חברת סטארט אפ קנדית שמתמחה בהערכה של מערכות AI ומגובה על ידי מבטחי משנה כגון סוויס, גרילנייט וצ'וסר. החברה יצאה מתוך אקסלרטור Y Combinator (שדרכו הושקו Airbnb, Coinbase, Dropbox, Reddit ועוד). הפוליסה מכסה עלויות משפטיות של חברה שתיתבע ע"י אחד הלקוחות או צד שלישי כלשהו שסבל מנזק כתוצאה מתפקוד לקוי של מערכות AI.

חברות רבות זינקו על ה-AI בשנה האחרונה כדי להגביר את היעילות (וכך את הרווחיות), והכניסו בוטים לשירות לקוחות שלהן עם זאת, לצד היעילות היו גם רגעים מביכים וטעויות יקרות. טעויות כאלה נובעות, לרוב, מליקויים שגורמים למודלים של הבינה המלאכותית להמציא דברים שלא היו ולא נבראו, או במלים אחרות, "להזות".

דוגמא אחת, למשל, קרתה בינואר השנה, כשחברת ההשקעות Virgin Money התנצלה לאחר שצ'טבוט נזף בלקוח על כך שהשתמש במילה Virgin והדבר עלה לה ביחסי ציבור גרועים. חברת השילוח DPD ניתקה חלק מהצ'טבוט לאחר שקילל לקוחות וקרא לחברה "חברת המשלוחים הגרועה ביותר בעולם".  גם אייר קנדה נאצלה להתמודד עם הזיות ה-AI בשנה שעברה, כשנאלצה לכבד הנחה שהמציא בוט שירות הלקוחות שלה. ועוד הזרוע נטויה.

על פי טענת הוגי הפוליסה החדשה, ארמילה, ההפסד שנבע ממכירות כרטיסי טיסה במחיר נמוך יותר היה מכוסה על ידי הביטוח במידה והיה נמצא שהצ'טבוט של אייר קנדה פעל על פי ביצועים גרועים מהצפוי.  

קרת'יק רמאקרישנאן, מנכ"ל ארמילה, טוען שהמוצר החדש יעודד חברות לאמץ AI, היות וחלק והחשש מנזקי הבוטים מהווה חסם משמעותי להטמעה של הטכנולוגיה. אמנם, כבר כיום חלק מהפוליסות מכסות לכאורה הפסדים שקשורים ב-AI, אבל אלה כוללות לרוב תקרה נמוכה של החזרים. פוליסה כללית שמכסה 5 מליון דולר של הפסדים בעקבות כשלים טכנולוגיים, עלולה להיות עם מגבלה של 25,000 דולר בהקשרי אחריות AI, אומר אחד הסוכנים שמפיץ את המוצר של ארמילה.


זאת אומרת, על פי הגדרה, כל המודלים של השפה הם דינמיים, זאת אומרת שהם "לומדים" עם הזמן. צ'טבוט יושק ויפעל בזירת שירות הלקוחות אבל ככל שיחלוף הזמן, המודל אמור להשתנות ולהתייעל. בדרך, כמובן, עלולות לקרות טעויות. ע"פ ארמילה והפוליסה החדשה שלה, לא כל טעות של כלי AI תוביל לתשלום. הפוליסה תכסה את הנזק שנגרם רק במידה והמבטח פסק שמערכת ה-AI סיפקה ביצועים נמוכים מאלה שהוערכו מלכתחילה.

קיראו עוד ב"ביטוח"

למשל, הביטוח של ארמילה ישלם לחברה שהצ'טבוט שלה נתן ללקוחות או לעובדים מידע נכון רק 85% מהזמן, למרות שבזמן ההערכה הראשונית ההערכה עמדה על תשובות מהימנות במשך 95% מהזמן.  "אנחנו מעריכים את מודל ה-AI, מקבלים מושג לגבי סיכויי השגיאות שלו ואז מפצים את החברה, במידה ויש ירידה בביצועים", אמר רמאקרישנן.

בשורה התחתונה, חברות הביטוח לא יכסה מודלים של AI שיהיו עם סיכון גבוה לטעויוות. וכך, ניתן לומר שאנחנו עדים לעוד שלב באבולוציה של הבינה המלאכותית. גם אם לא מדובר ברגולציה ממשלתית, הכניסה של חברות הביטוח לתחום תיצור סטנדרט לשימוש תעשייתי במודלים הללו. אחרי הכל, אם חברת הביטוח לא תסכים לבטח מודל מסוים של בינה מלאכותית, מי ירצה לעבוד איתו?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איציק עוז (אתר החברה)איציק עוז (אתר החברה)

איציק עוז - סוכן הביטוח העשיר במדינה


מאיש ביטוח למיליארדר: הסיפור של איציק עוז שמוכר חלק מסוכנות הביטוח שלו להפניקס ב-763 מיליון שקל ושהונו מוערך בכ-1.2 מיליארד שקל 



עמית בר |
נושאים בכתבה הפניקס איציק עוז

איציק עוז, בן 60, השבוע השלים אחת העסקאות הגדולות בענף הביטוח הישראלי. הפניקס רכשה ממנו 17% מאחזקותיו בחברת הסוכנויות של הקבוצה תמורת 763 מיליון שקל, במהלך שמעלה את שווי האימפריה שבנה לכ-4.4 מיליארד שקל

הדרך
מ"אגם לידרים" למיליארדי שקלים

הסיפור מתחיל לפני כשלושה עשורים כשעוז, יחד עם שותפו משה ששון, הקימו את "אגם לידרים". החברה התמחתה בפיתוח פלטפורמות תפעול ומערכות מחשוב ייחודיות עבור ענף הביטוח והפנסיות. מה שהתחיל כחברת טכנולוגיה הפך עם השנים לאחד ממנועי
הצמיחה החזקים ביותר בשוק הישראלי.

המהלך המכונן היה מיזוג אגם לידרים לתוך הפניקס סוכנויות, תהליך שהוביל לזינוק דרמטי בשווי. ב-2015, השווי עמד על כ-209 מיליון שקל בלבד. היום, לפי הערכות השווי הנוכחיות, האימפריה של עוז מוערכת ב-4.4 מיליארד שקל, עלייה
של למעלה מ-2,000% בתוך עשור.

עוז הבין את החשיבות של סוכני הביטוח בשוק הביטוח ובשוק החיסכון. בניגוד לחברות רבות שתלויות בביצועים משתנים, פעילות הסוכנויות מבוססת על מודל הכנסות יציב במיוחד. החברה מרכזת פעילות ענפה בתחומי ביטוח, ייעוץ פנסיוני וניהול הסדרים
פנסיוניים, כולל שירותים לחברות גדולות ותפעול הפקדות.

מודל ההכנסות מבוסס על עמלות מדמי הניהול שהחברה גובה, מבנה שמייצר הכנסות יציבות לאורך זמן.  בישראל למבנה הסוכנויות יש ערך ייחודי: הלקוח נצמד לסוכן לאורך שנים, במיוחד בנושאים כמו חיסכון
פנסיוני וביטוח בריאות. הסוכן מקבל עמלות ניוד והיקף גם בהעברת לקוחות בין קרנות או חברות, וההכנסה המתקבלת מצטברת לאורך זמן. הסוכנות בעצם מאגדת תחתיה מאות רבות של סוכנים.