רובוט, תכתוב לי אסטרטגיה שיווקית
הבינה המלאכותית משנה את כללי המשחק: כך נראה קמפיין שיווק שלם, במחיר של שעת קופירייטינג אחת
עד לא מזמן, הדרך ליצירת קמפיין שיווקי הייתה ארוכה, יקרה ורבת־שלבים: מנהל שיווק היה יוזם בריף, משרד הפרסום היה מפרש אותו, צוותים של אסטרטגיה, קופי, קריאייטיב ומעצבים היו מגבשים תוצר, ורק אז יוצא הקמפיין לפועל – לרוב בתקציב של עשרות עד מאות אלפי שקלים.
בשנת 2025, התהליך הזה מתקצר בחדות. חברות רבות משתמשות כבר היום במודלי בינה מלאכותית כדי לבנות קמפיינים שלמים – מאסטרטגיה, דרך תוכן ועד ויזואליה – בלי משרדים חיצוניים.
כך נראה קמפיין שנכתב כולו על ידי AI
חברת סטארטאפ בתחום האגרוטק בתל אביב ביקשה להשיק מוצר חדש לחקלאים בארה"ב. בעבר, הם היו פונים למשרד פרסום אמריקאי. הפעם, הם בחרו ללכת על מודל "AI מונחה־אדם".
שלב ראשון: שימוש ב־ChatGPT Enterprise להפקת בריף אסטרטגי (עלות: 60 דולר לחודש למשתמש).
שלב שני: בניית תוכנית תוכן חודשית עם 20 פוסטים לפייסבוק, לינקדאין ואינסטגרם.
שלב שלישי: עיצוב גרפיקות אוטומטיות באמצעות Canva Pro ו־Midjourney (עלות כוללת: 45 דולר לחודש).
- בנק אוף אמריקה מוריד המלצה למאנדיי – ירידה בתנועת המשתמשים האורגנית
- מנכ"ל אפל: ה-AI מחכה שיקטפו אותה ואנחנו אלה שנצליח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שלב רביעי: תזמון קמפיינים בפלטפורמות הפרסום עם טקסטים שנוצרו אוטומטית.
העלות הכוללת לקמפיין: כ־105 דולר לחודש + עלות מדיה (5,000 דולר).
לשם השוואה, קמפיין דומה שנוהל שנה קודם דרך משרד פרסום – עלה 78,000 ש"ח.
האם זה טוב מדי מכדי להיות אמיתי?
מהפכת ה־AI לא רק מקצרת תהליכים ומוזילה עלויות – היא גם מאיצה את הקצב. מה שפעם לקח שלושה שבועות – היום לוקח שעתיים. כלי כמו Jasper.ai, Copy.ai או Notion AI מייצרים נוסחים שיווקיים באיכות גבוהה תוך שניות.
חברת תיירות ישראלית דיווחה כי הפיקה 15 קמפיינים לעונות שונות – בעזרת AI בלבד – והגיעה לתשואה גבוהה יותר מקמפיינים שנעשו ע"י משרד פרסום מסורתי.
איפה הקאץ'?
הטקסטים שמייצרת הבינה המלאכותית הם נטולי "עומק תרבותי" או הבנה רגשית עמוקה. למודלים עדיין אין מספיק ניואנסים מקומיים ורפרנטים תרבותיים ייחודיים, בדומה למה שקופירייטר מוכשר יודע לעשות.
- המטב”ח וקרן ההשקעות של וויקס מביאים את קרנות ההון סיכון לנגב
- מנכ"ל גוגל: "האינטרנט כמו שאנחנו מכירים אותו עומד להשתנות"
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
וזה מוביל אותנו לנקודה הבאה: בעקבות חוסר היכולת של ה-AI לספק יצירתיות "אמיתית" (שהרי בינה מלאכותית עוד לא יודעת ליצור משהו "חדש", אלא רק לשחזר רעיונות קיימים), המסרים לעיתים חוזרים על עצמם.
וגם בהקשר הזה, בעקבות המגבלות של ה-AI בהבנה של קונטקסט, עלולות להתרחש טעויות שיווקיות חמורות אם לא מבצעים תהליך של בקרה אנושית.
האם אנשי הקריאייטיב מסתגלים או נעלמים?
יותר מ־1,000 אנשי תוכן בישראל פנו לתחומים חדשים או החלו להציע שירותי Prompt Engineering, שזה בעצם ניסוח הנחיות מדויקות למודלי השונים. משרדי פרסום שהיו מבוססים על כישרון יצירתי, מצמצמים צוותים או משנים מודל עבודה.
משרד קריאייטיב גדול בתל אביב צמצם ב־2024 את מחלקת הקופירייטינג מ־9 עובדים ל־2, והקים במקום זאת "צוות ניהול בינה" שתפקידו להזין את המודלים, לבדוק תוצרים ולשלב אלמנטים אנושיים רק בסיום.
מי לוקח אחריות על הקמפיין?
כאשר קמפיין מצליח מופק כולו על ידי מודל AI, עולות שאלות משפטיות ואתיות: האם נדרש לייחס זכויות יוצרים ליוצר המודלים? האם לקוח יכול לתבוע משרד במידה והאלגוריתם סיפק מסר שגוי? מי לוקח אחריות במידה והתוכן כולל שגיאות רגולטוריות?
התשובה אינה חד משמעית. בתחום הפרסום – כמו בתחום המשפט, החינוך והרפואה – הגבולות מיטשטשים. אמנם ה־AI אינו בדיוק יצור עצמאי, אך לא מדובר בכלי תמים. זה לא עוד עפרון, אלא סוג של מנצח על תזמורת של ידע, מעין קול אלא קול נוסף שמכנס את כל הקולות. לאחרונה הושק ביטוח על AI שמנסה להיכנס בדיוק לסדקים שהשאלות האלה מייצרות ועדיין אין להם עדיין מענה. הביטוח אמנם מכסה נזקים שגורם ה-AI אבל מבוסס על ההבדל בין אחוז הטעויות שנחזה לו לפני תחילת העבודה ואחוז הטעויות בפועל. זאת אומרת, שלפחות בהקשרי הכיסוי הביטוחי, במידה ו-"גייסתם" מודל AI עם אחוזי דיוק של 97% והוא עשה לכם 2 טעויות ב-100 קמפיינים, לא תהיו מכוסים.
לויד'ס השיקה פוליסת ביטוח לנזקי צ'אטבוטיםסוכן AI מי יודע? גם מפתחי הטכנולוגיה עצמם אינם יודעים
דקה זה היום החדש – איך מחושבות העלויות?
הנה השוואה עדכנית בין עלויות קמפיין שיווק דיגיטלי בשנת 2023 לבין מודל 2025:
רכיב מודל מסורתי (2023) מודל AI (2025)
כתיבת בריף 6,000 ₪ 0 ₪ (אוטומטי)
אסטרטגיה 8,000 ₪ 10 דק' GPT
כתיבת תוכן 10,000 ₪ 40 ₪ לחודש בכלי GPT+Jasper
עיצוב גרפי 12,000 ₪ 45 ₪ בחודש (Canva + Midjourney)
הפקת וידאו 18,000 ₪ 20 דולר לכלי AI (כגון Pictory, Synthesia)
תזמון מדיה 5,000 ₪ זהה (בכל מקרה מתבצע בממשק פלטפורמה)
לקראת עולם שיווק היברידי
בשורה התחתונה, לא כל מותג יכול להרשות לעצמו לסמוך על AI בלבד. מוצרים רגשיים, מותגי יוקרה, מוצרים ושירותים שמתבססים על מסרים חברתיים – כל אלה עדיין דורשים עין אנושית, נראטיב עמוק ושכבת קריאייטיב מתוחכמת.
עם זאת, עבור עסקים קטנים ובינוניים – ואפילו עבור חטיבות פנימיות בתאגידים – השינוי הוא דרמטי והדרך להשיגו היא פשוטה, זמינה וזולה: ה-AI, אפילו בצורתו הנוכחית, יודע להשלים ולהחליף עבודה אנושית יקרה וממושכת וכך דוחק לאט לאט את הגורם האנושי. אנחנו עדיין בתמונה, וככל הנראה שנישאר, אבל התפקידים שלנו משתנים במהירות.
- 1.אנונימי 18/05/2025 18:30הגב לתגובה זובלוג שווה לעיון נמרץ

מנכ"ל גוגל: "האינטרנט כמו שאנחנו מכירים אותו עומד להשתנות"
סונדאר פיצ'אי על העתיד - אינטרנט, משקפיים חכמים, בינה מלאכותית והחזון
סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל סבור שהבינה המלאכותית תחולל מהפכה הגדולה יותר מזו של האינטרנט. הוא מזכיר שכאשר האינטרנט החל את דרכו, גוגל כלל לא הייתה קיימת, ובאותו אופן הוא צופה שבעתיד הקרוב ייווצרו חברות, מוצרים וקטגוריות שכיום איננו יכולים אפילו לדמיין. פיצ'אי אומר את משנתו בתקשורת האמריקאית, ראיונות ופודקאסטים, אספנו את עיקרי הדברים מהזמן האחרון
משקפיים חכמים: מיליונים ינסו את המוצר בשנה הקרובה
גוגל חתמה על שיתופי פעולה אסטרטגיים עם מותגי האופנה הבינלאומיים Gentle Monster ו-Warby Parker, ומתכננת להשיק גרסאות למפתחים עוד השנה. לדברי פיצ'אי, המוצרים שיגיעו למפתחים יהיו קרובים מאוד לגרסאות הסופיות שיגיעו לשוק הרחב.
הוא צופה שמיליוני אנשים ינסו את הטכנולוגיה. עם זאת, עדיין לא מדובר במוצר שיהפוך למיינסטרים ברמה של האייפון. האתגר המרכזי, לדבריו, הוא לשכנע אנשים לענוד מכשיר על הפנים שלהם לאורך זמן - רף שגבוה משמעותית מאשר להחזיק טלפון בכיס.
פיצ'אי מתמודד עם ביקורת חריפה מצד מפרסמים ובעלי אתרים, שבעצם מאשימים את גוגל בגניבת תוכן ובשימוש בו ללא תמורה כלכלית. הוא טוען שגוגל היא החברה היחידה שעדיין מתעדפת שליחת תעבורה לאתרי אינטרנט, בעוד שמתחרים חדשים מצהירים בגלוי שאינם מתכוונים לעשות זאת. הוא מציג מידע כי דפי האינטרנט הזמינים לסריקה של גוגל גדל ב-45% בשנתיים האחרונות בלבד - נתון שלדבריו סותר את הטענות על "מות האינטרנט". כשנשאל אם הגידול נובע מתוכן שנוצר על ידי בינה מלאכותית, הוא מסביר שלחברה יש מגוון טכניקות לזיהוי תוכן שנוצר על ידי מכונות, וזה לא מסביר את המגמה הכללית.
- גוגל משנה כיוון: האם הבינה המלאכותית שלה בדרך לשימושים צבאיים?
- גוגל מזנקת אחרי פריצת דרך בתחום המחשוב הקוונטי; מה ההשפעות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוא משוכנע שכמו בכל המעברים הטכנולוגיים של 25 השנים האחרונות, גם הפעם התוצאה הסופית תהיה חיובית עבור בעלי האתרים.
האם עידן החיפוש המסורתי מגיע לקיצו?
לראשונה מזה 22 שנה נרשמה ירידה בחיפושים בדפדפן Safari של אפל, מה שהוביל לירידה זמנית במחיר המניה של גוגל. פיצ'אי דוחה את החששות ומתעקש שהחברה רואה צמיחה כוללת בשאילתות חיפוש, כולל במכשירי אפל.