סוכן AI מי יודע? גם מפתחי הטכנולוגיה עצמם אינם יודעים
כולם אומרים שסוכני AI זה הדבר הבא בשוק העבודה, רק שאף אחד לא יודע להגדיר בדיוק מה זה. ננסה לעשות סדר
מילת הקסם "AI" נמצאת בכל מקום בשנתיים האחרונות, אך לאחרונה נראה שהצטרפה אליה מילת באז נוספת - "סוכן AI". סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI, טוען כי "סוכני בינה מלאכותית יצטרפו לשוק העבודה השנה". מנכ"ל מיקרוסופט Microsoft Corp -0.91% , סאטיה נאדלה, טען כי סוכנים "יחליפו בקרוב עבודות מבוססות ידע". מנכ"ל סיילספורס Salesforce.com -3.09% , מארק בניוף, הצהיר שמטרת החברה היא "להיות ספק הסוכנים הדיגיטליים הטוב ביותר בעולם" באמצעות שירותי "סוכנות" שהיא מציעה. למרות כל החזונות הללו, אין הגדרה מוסכמת למהו בדיוק סוכן בינה מלאכותית.
וכך, חברות רבות העוסקות בפיתוח אינן עובדות על אותו המוצר. סוכן של גוגל אינו דומה לסוכן של אמזון, שאינו דומה לסוכן של סיילספורס וכן הלאה. כיצד נמנע את הבלבול ומתי נחדל להשתמש במילה המשמשת, ככל הנראה, להכלת משמעויות רבות מדי?
השבוע פרסמה OpenAI רשומה בבלוג שלה המגדירה סוכנים כ"מערכות אוטומטיות היכולות להשלים משימות באופן עצמאי, במקום שהמשתמשים עצמם יעשו זאת". ברשומה אחרת, גם היא מהשבוע שעבר, פרסמה החברה בתיעוד למפתחים הגדרה שלפיה סוכן בינה מלאכותית הוא "מודל שפה גדול (LLM) המצויד בהוראות ובכלים". ואם אין די בבלבול, ראש מחלקת השיווק של החברה כתבה ברשת X כי המונחים "סוכן" ו"עוזר" זהים במשמעותם.
- פורטינט משיקה מוצר אבטחה חדש לדאטה סנטרס
- מהמחיר של חוק הגיוס ועד המחיר של ה-AI: תמונת מצב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז מדוע הבלבול?
סוכני בינה מלאכותית, כמו הבינה המלאכותית עצמה, נמצאים בתהליך מתמיד של התפתחות והגדרה מחדש. חברות כמו גוגל, פרפלקסיטי ו-OpenAI רק החלו להציג את הסוכנים הראשונים שלהן. ל-OpenAI יש את ה-Operator, לגוגל יש את Project Mariner ולפרפלקסיטי יש סוכן קניות. כל אחד מהם מציע יכולות שונות.
לחברות טכנולוגיה יש היסטוריה ארוכה של גמישות בהגדרות שהן עצמן קובעות, כשמטרתן העיקרית היא להשיג את יעדיהן, במיוחד כשמדובר בתחומים המתפתחים במהירות. עם זאת, אפשר להפנות אצבע מאשימה כלפי אנשי השיווק שלקחו מונח בעל משמעות טכנית והפכו אותו למילת אופנה ריקה מתוכן אמיתי.
- מנכ"ל פאלו אלטו: "ריכוז הטאלנט הגדול בעולם בסייבר נמצא בישראל"
- ויולה מגייסת 250 מיליון דולר להשקעות ב-AI
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אקזיט ענק בסייבר - ארמיס תימכר ב-7 מיליארד דולר
אם לשפוט על פי האופן שבו מושג הבינה המלאכותית רק מתרחב והולך, סביר להניח שגם המונח "סוכן בינה מלאכותית" לא יעבור תהליך של סטנדרטיזציה בעתיד
הקרוב, אם בכלל. גם במקרה זה, השפה מתפתחת בעקבות הטכנולוגיה, ולא להיפך.
- 1.אנונימי 14/05/2025 20:13הגב לתגובה זובסוף מדובר בסוג של אפליקציות שמתממשקות עם הllm . כמובן שהמטרה היא שהן יעשו את זה בצורה היעילה ביותר.בסוף האתגר היה ונשאר המשיכה והאיסוף של הדאטה הרלוונטי ביותר לבעיה הנתונה.

אקזיט ענק בסייבר - ארמיס תימכר ב-7 מיליארד דולר
דיווח בבלומברג: ServiceNow תרכוש את ארמיס ב-7 מיליארד דולר
דיווח בבלומברג: ServiceNow תרכוש את ארמיס ב-7 מיליארד דולר. ארמיס, חברת סייבר ישראלית-אמריקאית שנוסדה ב-2015 על ידי יוצאי יחידת 8200 ומבוססת בסן פרנסיסקו, מתמחה בניטור וניהול התקנים מחוברים ללא התקנת סוכנים. הפלטפורמה שלה מזהה אלפי התקנים "עיוורים" ברשתות ארגוניות, כולל IoT, ציוד רפואי, מערכות תעשייתיות OT ותשתיות קריטיות, ומספקת נראות מלאה לסיכונים. הטכנולוגיה מזהה יותר נקודות תורפה מכלים מסורתיים ומשרתת מעל 40% מחברות Fortune 100, כולל 7 מתוך Fortune 10, וכן ארגונים בבנקאות, תעשייה כבדה, תעופה וביטחון.
לאחרונה גייסה ארמיס 435 מיליון דולר בהובלת גולדמן סאקס ו-CapitalG, לפי שווי של 6.1 מיליארד דולר – עלייה משמעותית משווי 4.5 מיליארד דולר שהיה לפני כחצי שנה. ההכנסות החוזרות השנתיות (ARR) חצו את רף 300 מיליון דולר, צמיחה של למעלה מ-50% משנה קודם, עם אלפי לקוחות גלובליים. בשנתיים האחרונות ביצעה שלוש רכישות בתחומי ענן, AI ואבטחת OT, שתרמו מיליוני דולרים נוספים להכנסות. החברה מתכננת להגיע למיליארד דולר ARR תוך שלוש שנים, כשההצהרה היתה שהחברה נערכת להנפקה בעוד שנה-שנה וחצי.
אלא ש-ServiceNow טרפה את הקלפים. ההצעה שלה כנראה היתה "טובה מדי", הצעה שאי אפשר להגיד לה לא. משקיעים כמו Insight Partners (שרכשה ב-2020 תמורת 1.1 מיליארד דולר) ו-CapitalG שהיו בסבבים מוקדמים ירוויחו פי 6-7 על ההשקעה,
כך או אחרת, השילוב של מערכות ארמיס עם ServiceNow, שפלטפורמת ה-ITSM שלה משרתת 85% מחברות Fortune 500, יאפשר ניטור התקנים משולב שמפחית עלויות תפעול ב-25-30% ויחזק חשיפה לשוק IoT שיגיע ל-15 מיליארד התקנים עד 2026. העסקה מבטאת טרנד רחב: 60% מעסקאות הסייבר מאז 2023 כוללות אינטגרציה לפלטפורמות ענק כמו Microsoft, Salesforce ו-Oracle, מקצרת זמן שילוב מ-12 ל-6 חודשים ומגדילה הכנסות משותפות ב-35%. לתעשייה הישראלית, זהו אקזיט נוסף אחרי שוויז נמכרה למיקרוסופט ב-32 מיליארד דולר וסייברארק לפאלו אלטו ב-25 מיליארד דולר.
- ארמיס בוחרת בעצמאות: במקום רכישה גייסה 435 מיליון דולר
- ארמיס במו"מ לגיוס של מאות מיליוני דולרים לפי שווי של יותר מ-5 מיליארד דולר - או מכירה מלאה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טיק טוק מדיטציה (טיק טוק)פרדוקס המסכים: כשמנכ"לי ענקיות הטכנולוגיה מגבילים את ילדיהם
בכירי התעשייה מגנים על משפחתם מהמוצרים שהם בונים. האם הם יודעים משהו שאנחנו לא?
אוסטרליה החלה לאחרונה לאסור בחוק גישה לרשתות חברתיות מתחת לגיל 16, אך בכירי התעשייה כבר נוקטים צעדים דומים בביתם זה שנים. הפער בין הפיתוח לבין המציאות מעלה שאלות קשות על אחריות חברתית ועל רגולציה בישראל.
נראה כי מי שנמצא בצמרת חברות הטכנולוגיה מודע היטב, אולי יותר מכולם, להשפעה האדירה שיש לטכנולוגיה על ילדים ובני נוער. עדויות חוזרות ונשנות מצביעות על כך שמנהלים אלו נוקטים בצעדים אקטיביים כדי להגביל את חשיפת ילדיהם למסכים ולאינטרנט, בעוד שהפלטפורמות שהם מפתחים נועדו במכוון למשוך את תשומת הלב של המשתמשים הצעירים.
החזית הרגולטורית: אוסטרליה מתווה את הדרך
הדיון הפנימי בעמק הסיליקון מתרחב כעת לזירה הגלובלית, כאשר ממשלות מתחילות לנקוט צעדים אקטיביים. בדצמבר 2025 אוסטרליה הפכה למדינה הראשונה בעולם שאוסרת על ילדים מתחת לגיל 16 להחזיק חשבונות ברוב הפלטפורמות הפופולריות, כולל פייסבוק, אינסטגרם, סנאפצ'ט, טיקטוק, X ויוטיוב.
החוק החדש נועד לחייב את החברות לנקוט "צעדים סבירים" לאימות גיל המשתמשים, תוך שימוש בטכנולוגיות שונות, כדי למנוע גישה של קטינים. חברות שיפרו את החוק צפויות לקנסות כבדים של מיליוני דולרים. הרגולטורים האוסטרלים מקווים שהמהלך יוביל לשיפור בבריאות הנפשית של בני נוער, יפחית בריונות רשת ויגן עליהם מפני תכנים מזיקים.
- למען הילדים: כלים שימושיים למיקסום חיסכון לעתיד
- לאומי בפיקדון חדש לילדים: מקבע את ריבית בנק ישראל הנוכחית ל-18 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העדויות המפתיעות מעמק הסיליקון
אך בעוד שהממשלות מתחילות לפעול רק עכשיו, בכירי התעשייה נוהגים כך בביתם זה שנים, על מנת לאפשר לילדיהם ילדות תמימה ו"נורמלית".
