מטוס אמריקן איירליינס
צילום: יח"צ, באדיבות החברה

אמריקן איירליינס מכה את התחזיות אך המניה עדיין יורדת - מדוע?

המשקיעים ציפו ליותר מהחברה, לאחר שהמתחרות פירסמו תוצאות טובות במיוחד ותעשיית התעופה כולה נהנית בתקופה האחרונה מהתאוששות מהירה לאחר משבר הקורונה
עדן ספיר |

​ענקית התעופה האמריקאית אמריקן איירליינס AMERICAN AIRLINES, אחת משלושת החברות המובילות בתחום בארצות הברית, פרסמה אתמול (רביעי) את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של שנת 2022, אשר הסתיים ב-30 ביוני.

אמריקן איירליינס דיווחה על רווח למניה מתואם (EPS) של 1.92 דולר, מעל לתחזיות האנליסטים שעמדו על 1.59 דולר בממוצע. כמו כן, הכנסות החברה הסתכמו ב-14.1 מיליארד דולר, שיא הכנסות רבעוני עבור אמריקן איירליינס. זאת לעומת תחזיות מוקדמות של 13.7 מיליארד דולר. 

בנוסף, אמריקן איירליינס העלתה את תחזית הרווח לשנת- 2023, לטווח שבין 3 ל-3.75 דולר למניה. זאת לעומת התחזית הקודמת שנעה בין 2.5 ל-3.5 דולר למניה. עם זאת, למרות הנתונים הכספיים החיוביים, מניית אמריקן איירליינס הגיבה בירידה. זאת לעומת המתחרה יונייטד איירליינס שדווקא מגיבה בעלייה, לאחר שגם היא פרסמה תוצאות שיא לרבעון השני.

נראה שהציפיות של המשקיעים מאמריקן איירליינס היו גבוהות יותר, לאור הרווחים החזקים במיוחד שדיווחו מתחרותיה העיקריות דלתא איירליינס ויונייטד איירליינס בשבועות האחרונים. תעשיית התעופה כולה נהנית בתקופה האחרונה מהתאוששות מהירה לאחר משבר הקורונה, כאשר הביקוש לטיסות בינלאומיות חוזר לרמות שיא עם הסרת מרבית מגבלות התנועה בעולם.

במקביל חלה ירידה חדה במחירי הדלק, מה שתרם רבות לרווחיות הגבוהה של חברות התעופה. אך למרות שאמריקן איירליינס אכן הציגה תוצאות טובות ברבעון השני, הן פשוט לא עמדו בסטנדרטים החדשים של הרווחיות שהציבו מתחרותיה לאחרונה. יש לציין שמניית אמריקן איירליינס כבר עלתה בכ-17% מאז סוף חודש מאי, עם תחילת עונת הנסיעות האינטנסיבית של הקיץ. המניה של החברה המריאה מסוף מאי על רקע הביקוש החזק לטיסות נופש ופנאי בחודשי הקיץ. 

ייתכן שהמשקיעים ציפו שאמריקן איירליינס תפתיע עוד יותר כלפי מעלה עם תוצאות הרבעון השני, לעומת התחזיות, והתאכזבו כשזה לא קרה. העלייה החדה במחיר המניה בחודשים האחרונים כבר תמחרה את הרווחיות הגבוהה, ולא השאירה מקום להפתעות נוספות משמעותיות.

עם זאת, התחזית לשאר השנה בענף התעופה נשארת חיובית. אמריקן איירליינס, יחד עם דלתא ויונייטד, צפויות להמשיך ולהנות מהתאוששות הביקושים וממחירי הדלק הנמוכים יחסית. אך ייתכן שנדרשים עוד מספר רבעונים עם תוצאות טובות, על מנת לשכנע את המשקיעים שלא מדובר בהתאוששות זמנית בלבד.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.