וורן באפט
צילום: צילום מסך יוטיוב

מה באפט חושב על מניות הרכב? ומה הוא מתכוון לעשות עם כל הכסף?

איל ההשקעות מדגיש את התחרות בשוק הרכב כמכשול מרכזי להשקעות בענף; באפט, בן ה-92, אינו מתכוון לתת לכסף לשכב ומחפש את האתגר הבא; וגם - מדוע לשיטתו נגרמה הטלטלה בבנקים?
דור עצמון | (1)

ברקשייר האת'ווי BERKSHIRE HATHAWAY A לא צפויה להשקיע במניות של יצרניות רכב כמו ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS או פורד FORD MOTOR , אמר המנכ"ל וורן באפט בן ה-92 באסיפת בעלי המניות השנתית של החברה שנערכה אתמול. "צ'ארלי (מאנגר) ואני הרגשנו זמן רב שעסקי הרכב פשוט קשוחים מדי", אמר באפט, והוסיף אנקדוטה על האתגרים של הנרי פורד בתעשייה בתחילת שנות ה-1900.

באפט אמר שיש יותר מדי מתחרים גלובליים כדי שיצרניות הרכב תרשומנה תשואות אטרקטיביות. בנוסף לכך, עולם הרכב נמצא גם בעיצומו של מעבר לרכב חשמלי, מה שמביא לעלויות הון וסיכונים אדירים בטווח הקרוב לפני שיתברר אילו חברות תצלחנה ואילו לא.

מנגד, ברקשייר מעדיפה את עסקי סוכנויות הרכב, שם היא מחזיקה ב-78 סוכנויות ברחבי ארה"ב. אלה מייצרות יותר מ-8 מיליארד דולר בהכנסות שנתיות, מה שהופך את ברקשייר בין קבוצות הסוכנויות הגדולות בארה"ב.

לברקשייר האת'ווי יש גם כמעט 130 מיליארד דולר במזומן ואג"ח במאזנה, ולכן יש ספקולציות מתמשכות לגבי מה החברה עשויה לעשות עם זה ועל אילו יעדים חדשים היא שמה עין. באסיפת בעלי המניות אמר באפט שהוא מעדיף לעשות עסקה עבור חברה גדולה מאשר לשבת על המזומנים, להרוויח ריבית, אבל הכל תלוי במחירים הזמינים, שבדרך כלל יקרים בימינו.

"אם נוכל לקנות חברה ב-15 מיליארד דולר, 75 מיליארד דולר, 100 מיליארד דולר, היינו רוצים לעשות את זה", אמר באפט. הוא ציין כי זה מורכב יותר לקנות חברה בורסאית בגלל ציר הזמן הארוך יותר, הצבעת בעלי המניות וכללים אחרים. אבל פשוט אין כל כך הרבה חברות פרטיות בקנה מידה כזה.

באפט דיבר על הזדמנויות שהופיעו במהלך המשבר הפיננסי העולמי ב-2008, כולל עסקאות לרכישת מניות בכמה בנקים בעייתיים במחירים אטרקטיביים, ואמר כי הוא מצפה שלברקשייר תהיינה הזדמנויות דומות בעתיד. "אין עוד מישהו כמונו שיכול לעשות עסקה בנסיבות הנכונות", אמר באפט. בינתיים, ברקשייר מרוויחה קרוב ל-5% על האג"ח שלה בזמן שהיא ממשיכה לקנות מניות.

למה נגרם המשבר בבנקים?

באפט רואה בנטילת סיכונים מוגזמת בבנקים את שורש הטלטלה הבנקאית ב-2023. הוא קרא לשיטות בנקאות שמרניות יותר ולתקשורת טובה יותר מהרגולטורים באסיפת בעלי המניות. "המצב בבנקאות הוא מה שהיה תמיד", אמר באפט. "פחד מדבק. לפעמים הפחד מוצדק, לפעמים לא". באפט נזכר שאביו, הווארד באפט, איבד את עבודתו במהלך ריצה אל הבנקים בשפל הגדול.

קיראו עוד ב"גלובל"

באפט שיבח את התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות (FDIC) על היציבות הגדולה של המערכת הבנקאית כשזה מציע ביטוח פיקדונות של הרגולטורים, אך אמר שהתאגיד צריך לתקשר טוב יותר עם הציבור האמריקני כדי למנוע ריצות פוטנציאליות נוספות אל הבנקים ולאפשר לשקול להבטיח 100% מההפקדות עד שהמהומה הנוכחית תחלוף. זה רלוונטי במיוחד היום, כאשר הבנקאות הדיגיטלית הופכת את הפיקדונות לפחות "דביקה", אמר.

באפט האשים את ההנהלה בבנק First Republic - שנסגר על ידי ה-FDIC בחודש שעבר לפני השתלטותו על ידי ג'יי פי מורגן - על כך שריכזה את המאזן שלה בנכסים עם תשואה נמוכה שאיבדו ערכם עם עליית הריבית בשנה האחרונה. מאגנר בן ה-99 (!) אמר "אהבתי כשבנקים לא עשו בנקאות השקעות... אני חושב שהרבה בנקאי השקעות מנסים להתעשר וזה לא דבר טוב. אני חושב שבנקאים צריכים להיות יותר כמו מהנדסים, לחשוב מה יכול להשתבש".

מניית ברקשייר האת'ווי עלתה ב-4.5% מתחילת השנה למחיר של 323.9 דולר ושווי שוק של 712.7 מיליון דולר.

דוח חזק

הרווח של ברקשייר ברבעון הראשון של השנה זינק פי 6 לעומת התקופה המקבילה אשתקד בזכות אפל ובזכות התאוששות בעסקי הביטוח. הרווח התפעולי עלה בשיעור של 12% להבדיל מהגידול העצום בשורה התחתונה כי הוא אינו כולל את הרווחים מעליית ערך ההשקעות הסחירות. הרווח התפעולי הסתכם ב-8.1 מיליארד שקל כשבמקביל החברה ייצרה מזומנים שהביאו אותה בסוף הרבעון להחזקה של 130 מיליארד דולר במזומנים ונכסים נזילים.

הרווח הנקי של ברקשייר, כולל עליית ערך ההשקעות הסחירות עלה ל-35.5 מיליארד דולר ברבעון, לעומת 5.6 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ועדיין - באפט שב וחוזר בכל הזדמנות לא לשפוט את החברה לפי הרווח בשורה התחתונה שעולה ויורדת בהתאם לערך המניות הסחירות. באסיפה השנתית של בעלי המניות אמרו באפט וסגנו, צ'ארלי מאנגר כי הולכים לראות הרבה יותר רובוטיקה ותהליכים אוטומטיים בעולם, ועם זאת, הוסיף מאגנר - "אישית אני סקפטי לגבי הייפ סביב ה-AI. אני חושב שהבינה המיושנת עובדת לא רע בכלל". וגם באפט הוסיף - "הבינה המלאכותית לא תגבר על האינטליגנציה האנושית". 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חזאי כלכלי 07/05/2023 22:00
    הגב לתגובה זו
    יש רמז לזה שהוא מחכה שהבנקים יקרסו שוב ואז עוד סיבוב נחמד
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.