וורן באפט
צילום: דניאל בלום

ההשקעה החדשה של באפט: בנק מקוון שנמצא במומנטום שלילי ונסחר בזול

Ally Financial נכנסה לתיק של באפט ברבעון הראשון וברבעון השני האורקל שילש את השקעתו. מדובר בבנק מקוון שפעיל במיוחד בתחום הלוואות לרכישת כלי רכב, ונסחר במכפיל של 5.1 בלבד, מה הקשיים איתם מתמודדת החברה ומה מצא בה באפט?
גיא טל |

בדו"ח 13F שממלאת חברת ברקשייר האת'וואי BERKSHIRE HATHAWAY A היא מגלה את אחזקותיה בסוף הרבעון. רבים משווים את האחזקות הנוכחיות עם אלו שבסוף הרבעון הקודם כדי לראות מה היו המהלכים של באפט וצמד מנהלי ההשקעות שלו טוד וטד (טוד קומבס וטד וושלר). ההנחה היא שההשקעות הגדולות יותר מבוצעות על ידי באפט עצמו. 

הדו"ח האחרון מגלה שבאפט, שנכנס להשקעה בבנק המקוון ALLY FINANCIAL INC ברבעון הראשון של השנה, שילש במהלך הרבעון את אחזקתו, וכעת הוא מחזיק ב-30 מיליון ממניות החברה. מחיר המניה לפני פתיחת המסחר היה 35.67 דולר, מה שמשקף שווי של קצת מעל מיליארד דולר לאחזקה של באפט. הבנק נסחר לפי שווי של כ-11 מיליארד דולר, כך שמדובר על כמעט 10% משווי החברה. במונחים של ברקשייר בעלת תיק ההשקעות של 327.7 מיליארד דולר, 125.1 מיליארד מתוכם במניות אפל APPLE , לא מדובר בהשקעה משמעותית במיוחד. ובכל זאת, כדאי לבדוק למה ראו באפט או מנהלי ההשקעות שלו לנכון להיכנס להשקעה בחברה ולשלש את הפוזיציה ברבעון העוקב.

מניית ערך?

אלי היא מוסד פיננסי דיגיטלי שמספק מוצרים פיננסים ללקוחות, חברות ועסקים בעיקר בארצות הברית ובקנדה. היא פעילה בארבעה סגמנטים: פעולות פיננסיות אוטומטיות שהן עיקר הפעילות, ביטוח, משכנתאות ושירותים פיננסים לעסקים. הבנק המקוון מציג מכפיל רווח של 5.1 בלבד, הרבה מתחת למכפיל ההיסטורי בעשור האחרון שעומד על קצת מעל 9, ותשואת דיבידנד של 3.35%, שני נתונים שוודאי מוצאים חן בעיני משקיעי ערך, אולם הבנק מציג סנטימנט שלילי למדי. ב-12 החודשים האחרונים המניה ירדה ב-35% ומתחילת השנה מחקה 27%.

מה היו התוצאות ומה קרה למניה?

הכנסות הבנק המקוון עלו מ-5.91 מיליארד דולר בשנת 2018 ל-8.67 מיליארד בשנת 2021. הרווחים טיפסו בתקופת הזמן הזו מ-1.26 מיליארד דולר ל-3.06 מיליארד דולר. אולם בהסתכלות רבעונית נרשמת ירידה עקבית מאז הרבעון השלישי של שנת 2021. מרווח של 712 מיליון דולר ברבעון השלישי עברה החברה לרווח של 652 ברבעון הרביעי, 655 ברבעון הראשון של שנת 2022 ו-482 מיליון בלבד ברבעון האחרון. 

הסגמנט המשמעותי של החברה הוא ההלוואות האוטומטיות שיצרו ברבעון השני הלוואות בגובה 13.3 מיליארד דולר. מצב השוק בו המחירים עולים וצרכנים מחפשים מקורות מימון חדשים מאפשר לחברה להגדיל את תיק האשראי שלה. הסגמנט שהביא לעלייה ברווחי החברה בשנים האחרונות הוא הלוואות לצורך רכישת כלי רכב. עליית מחירי הרכב עם שוך המגפה עקב המחסור שנוצר בעקבות הירידה בייצור וקשיי שרשראות האספקה הקפיצו את הצורך בהלוואות כאלה. זו הסיבה להכנסות הגבוהות יחסית בשנת 2021 והירידה היחסית ברבעונים האחרונים. בסוף הרבעון השני לאלי ישנן הלוואות של קוני מכוניות בגובה 82 מיליארד דולר, עליה של 9.5 מיליארד לעומת הרבעון השני של 2019 ו-6.4 מיליארד לעומת השנה שעברה. הריבית הממוצעת על ההלוואות הללו היא 6.85%, עליה של 0.1% לעומת הרבעון הקודם. כל זה מסייע לאלי להציג תשואה על ההון של 23.2%. 

שיעורי הריבית העולים מסייעים לבנק. לדברי הבנק "המגמה של עליית הריבית על ההלוואות הללו ממשיכה לתוך הרבעון השלישי. ההלוואות החדשות ברבעון השני נשאו ריבית של 7.82%, הרבה מעל הממוצע הנוכחי, ואילו ברבעון השלישי הן מגיעות כבר ל-8%". 

מנכ"לית הבנק, ג'ן לאקליר, אומרת שהחברה מאמינה שישנם עדיין בין 4 ל-5 מיליון לקוחות שלא קונים כלי רכב בגלל מחסור במלאי הרכבים למכירה. היא אומרת עוד שהבקשות להלוואות ממשיכות לזרום באופן יציב: "אנו רואים זרימה באמת חזקה של בקשות להלוואה מצד לקוחות בעלי הכנסה גבוהה, שהגדרנו ככזאת של מעל 50 אלף דולר (בשנה). ההכנסה הממוצעת של הלקוחות שלנו היא מעל 100 אלף דולר. כך שבסגמנט הזה, עם קשיי שרשראות האספקה ועם המודל שלנו אנחנו לא רואים שום האטה". 

קיראו עוד ב"גלובל"

החשש של המשקיעים שמורידים את המניה בחודשים האחרונים, הוא שעם החזרה לתנאי שוק רגילים הביקוש הזה כן ייחלש. נזכיר שמחירי המכוניות המשומשות כבר ירדו משמעותית מהשיאים של שנה שעברה. עוד דאגה מתייחסת לעלויות המימון על רקע עליית ריבית הפד'. ההנהלה עושה עבודה טובה במעבר להסתמכות על פקדונות שיוצרות רווחיות גבוהה יותר לעומת מקורות מימון אחרים. בשנת 2018 64% ממימון ההלוואות הגיע באמצעות פקדונות, בעוד ברבעון האחרון הנתון הזה עמד על 85%. אולם עדיין עלות המימון של החברה גבוהה יחסית למתחרות ועומדת של 1.16%, וצפויה להיפגע עוד עם המשך מתווה העלאת הריבית של הבנק המרכזי. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social