וול סטריט
צילום: unsplash.com @bylolo

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים

הירידות החדות במדדי וול סטריט במהלך השבוע החולף, על רקע החלטת הפד', מביאות את האנליסטים לחלוק האחד על השני בנוגע למשמעות של הדברים על שוק המניות בתקופה הקרובה, בין היתר לנוכח נתוני המאקרו המעורבים וסביבת האינפלציה
איתן גרסטנפלד | (9)

שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח על רקע ירידות השערים החדות בחלקו השני של השבוע החולף, על רקע החלטת הפד' להעלות את הריבית ב-0.5%, ודבריו של היו"ר פאוול לאחר מכן. האנליסטים חלוקים בדעתם ביחס לכיוון שוק המניות לאחר אירועי השבועות האחרונים ולנוכח נתוני המאקרו המעורבים. למדור קרנות נאמנות של ביזפורטל עונת הדוחות נמשכת הדוחות הבולטים השבוע: יום ב' - AMC NETWORKS TYSON FOODS INC NOVAVAX INC יום ג' - PELOTON INTERACTIVE INC COINBASE GLOBAL יום ד' - WALT DISNEY RIVIAN AUTOMOTIVE BEYOND MEAT יום ה' - קומפאס SIX FLAGS ENTERTAINMENT יום ו' - היפו בגזרת הישראליות: יום ב'- למונייד JFROG אופקו הלת' (US) לייבפרסון (US) יום ג' - קלטורה צ'ק קאפ פלייטיקה פוורפליט (US) גמידה סל אינספייר סיוה ראדא יום ד' - איי.סי.אל (US) סימילרווב גלמד קורנית דיגיטל פייבר פריגו אבן קיסר אינוויז פוליפיד אמדוקס יום ה' - סייבר ארק איירון סורס אנטרה ביו סופרקום קמטק (US) מג'יק (US) דריו הלת' נובה (US) רדקום  יום ו' - טאבולה למרות הירידות החדות ייתכן שינוי מגמה בקרוב אחרי ירידות השערים החדות בשבוע החולף, אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, דווקא סבור שניתן להגדיל בהדרגה חשיפה למניות. זאת מכיוון שמעבר לעובדה ששוק המניות כבר ירד בשיעור מצטבר די גדול מאז שבבית ההשקעות הורידו את ההמלצה שלהם למניות, ישנן סיבות נוספות שעשויות לתמוך באפיק המנייתי. ראשית, מעריכים במיטב שעליית ריבית הפד' כבר מגולמת במידה רבה, וכי לא צפויה עלייה נוספת משמעותית בתשואות, שהייתה אחת הסיבות לירידות בשוק המניות, במיוחד במניות הצמיחה. שנית, הסיכון למיתון משמעותי בארה"ב יחסית נמוך. מצבו של שוק העבודה האמריקאי צפוי להיות להערכתם יחסית חזק אפילו במקרה של האטה משמעותית במשק האמריקאי. "כריות בטחון" בדמות רמות חיסכון גבוהות של הצרכנים די עבות. על הכוונות הגדלת הצריכה של הצרכנים האמריקאים מעיד גם גידול שיא באשראי הצרכני בארה"ב שהיה בחודשים האחרונים, כפי שפורסם ביום שישי. לכך, מצטרפת העבדה שגם החברות מחזיקות יתרות נזילות גדולות מאוד וממשיכות להשקיע בקצב מוגבר. מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז'  שלישית, על פי הסקר של המשקיעים הפרטיים בארה"ב, הם די פסימיים. נראה שהרבה "כסף חם" כבר יצא מהשוק. רביעית, מכפיל רווח עתידי של מדד S&P 500 במשקל שווה ירד ל-16.2 לעומת הממוצע של 30 השנים האחרונות שעומד על 17.2. המכפיל של S&P 500 עומד על 18.1 וקרוב לממוצע היסטורי של כ-17.5 .לבסוף, אינדיקאטור נוסף שיכול לסמן לדעתם שינוי מגמה קרב בשוק המניות זאת הקורלציה המשותפת של המניות ב-S&P 500 שמתקרבת לרמות בהן שוק המניות עבר את "התחתית" באפיזודות של ירידות שהיו בעשור האחרון, למעט האירוע הייחודי של מרץ 2020. להערכתם, הסיכון הגדול ביותר לכלכלה ולשוק המניות כעת הם השלכות המלחמה באוקראינה וההתמודדות של סין עם המגפה. קשה להעריך כמה זמן האירועים הללו ימשכו ופוטנציאל הנזק שלהם.  מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז'  המתנ של הפד' לא בהכרח תתרפ לשווקים

מנגד, אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות, סבור שהחלטת הפד להעלות את הריבית לאט יותר, היא לא בהכרח חדשות טובות לשווקים שכן לפעמים לאט יותר זה גם לאט מדי. לדבריו, ציפיות האינפלציה בטווחים הארוכים (5Y) עלו לאחר הודעת הפד. עלייה זו מלמדת על כך שהשווקים חוששים שהעלאת ריבית איטית מדי לא תצליח לעצור את האינפלציה בזמן והריבית פשוט תהיה גבוהה למשך זמן ארוך יותר. במילים אחרות, ייתכן בהחלט שהעלאות ריבית חדות וריקון השוק מהאוויר החם שבו עדיפות על העלאות ריבית מתונות והיוותרות במצב שבו יש אלטרנטיבות סולידיות ראויות לאורך זמן. "השינויים במבנה העקום מלמדים שאכן מדובר בחשש לגיטימי בעיני השווקים. לפי עבודה שידידינו בג'יי פי מורגן הוציאו בשבוע שעבר, 93% מהשינויים בתלילות העקום בחצי השנה האחרונה הובלו על ידי התשואה לשנתיים. מדובר כמובן על מסקנה הגיונית מאוד שכן השאלה שהמשקיעים שאלו את עצמם רוב הזמן היתה כמה מהר הריבית תעלה ולא מה היא תהיה בטווח הארוך. לעומת זאת, בימים שלאחר הודעת הפד, עליית התשואות הובלה על ידי התשואות הארוכות והעקום נהיה תלול יותר. שינוי כזה מלמד שהשוק למעשה מאבד אמון ומעריך שהריבית תגיע לרמה גבוהה יותר בטווח הבינוני כי הפד יתקשה לעצור את האינפלציה", מסכם גרינפלד. דו"ח תעסוקה מעורב ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, מצביעים על כך שדוח התעסוקה לחודש אפריל הראה שמספר המשרות בארה"ב כפי שדווח על ידי המעסיקים גדל ב-428,000, ושיעור האבטלה נותר ללא שינוי ברמה של - 3.6%. מספר המובטלים נותר ללא שינוי, ברמה של 5.9 מיליון, בדומה לרמה של פברואר 2020 (3.5% שיעור אבטלה ו-5.7 מיליון מובטלים). עליית התעסוקה בלטה בענפי הפנאי והאירוח, בייצור ובהובלה והאחסנה. השכר לשעת עבודה עלה בחודש אפריל ב-0.3% בהשוואה לחודש מרץ, ל-31.85 דולר לשעת עבודה באפריל. במהלך 12 החודשים האחרונים, השכר הממוצע גדל ב-5.5% ובכך הואט קצב העלייה השנתי יחסית לחודש מרץ. עם זאת, היו מספר מרכיבים מאכזבים בדו"ח זה ובפרט הירידה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה, חזרה ל- 62.2%, ויחס התעסוקה באוכלוסייה (60%), שנותרו מתחת לערכים שנרשמו בפברואר 2020. הירידה בשיעורי ההשתתפות באה לידי ביטוי בעיקר בגילאי ביניים ומבוגרים ובגילאים צעירים יחסית. מקור: סקירת לאומי

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שי לפידות 09/05/2022 12:35
    הגב לתגובה זו
    האינפלציה תעצר כי תכלס יש פחות כסף לאנשים בכל העולם ולאו דווקא בהקשר של רק עלית הריבית . האינפלציה תרד מהר יותר ממה שחושבים.
  • 4.
    איך שלא מסתכלים על זה מבחינה כלכלית המפולת במניות רק התחילה , תהיינה ירידות חדות גם במחירי הדירות בישראל.הדולר יעלה חזק בשנה הקרובה. (ל"ת)
    המפולת בדרך 09/05/2022 10:06
    הגב לתגובה זו
  • מארק 09/05/2022 17:06
    הגב לתגובה זו
    כמות הקרקרעות הולך וקטן
  • 3.
    אנליסטים- טוב להם שישתקו. (ל"ת)
    סייג לחכמה שתיקה 09/05/2022 08:06
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דר' דום 08/05/2022 19:28
    הגב לתגובה זו
    דשדוש עצבני בכיוון מעלה, יתקן חצי מגודל הנפילה. ואז כאשר הריבית תגיע בפועל ל3% בסוף השנה, תתחיל התמוטטות של לווים שלא יכולים לגלגל את החוב השמן שלהם. מעניין מי יפול ראשון, אבל זה לא משנה, הוא כבר יגרום להתמוטטות של כל השאר. הפעם לא יהיה פד עם רשת הצלה.
  • כמה שטויות וחוסר הבנה (ל"ת)
    פז 09/05/2022 09:54
    הגב לתגובה זו
  • קח שורט אח סחור את התובנות שלך לפחות תעשה ארגזים (ל"ת)
    א 08/05/2022 22:01
    הגב לתגובה זו
  • נדב 08/05/2022 21:29
    הגב לתגובה זו
    איזה דשדוש ואיזה נעליים.....זה יהיה ממש מהיר...חכה ותראה
  • 1.
    פניקה מיותרת,גם אם סין מאטה זה אומר שלפועל האמריקאי יש יותר כח קנייה ומכירה (ל"ת)
    יוסף 08/05/2022 18:47
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.