הסיגריות מכניסות עשרות מ' לעיתונים בשנה: כעת הם יאבדו את שמורת הטבע הזו
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום לקריאה ראשונה שתי הצעות חוק המבקשות לבטל את החרגת העיתונות המודפסת מהאיסור על פרסום מוצרי טבק ועישון. הצעה אחת הוגשה על ידי חברי הכנסת עופר כסיף, איימן עודה, סמי אבו שחאדה ועאידה תומא סלימאן, והשנייה של ח"כ מוסי רז.
היקף פרסום של מוצרי טבק בעיתונות, עומד על כמה עשרות מיליוני שקלים בשנה. לאורך השנים הופחתה האפשרות לפרסם מוצרים כאלה בתקשורת, למעט ההחרגה שקיבלו העיתונים בשל מצבם הכלכלי הקשה, והירידה הגדולה בהכנסותיהם.
בפתח הדיון הציג ח"כ רז את הפשרה אליה הגיעו לפיה יבוצע תהליך הדרגתי להפחתת הפרסום עד להפסקתו הסופית ב-1 באפריל 2029. כבר מ-1 באפריל 2025 תהייה הפחתה הדרגתית של 25% בשנה בהיקף הפרסומות. בנוסף, במהלך תקופת המעבר, מאישור החוק ועד אפריל 2025, יהיה פרסום בשטח כפול של מודעות נגד העישון. יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון אמר על כך: "פשרה עושה קניין, בעשרות השנים האחרונות, אלה שלא התפשרו לא מנעו פרסום בעיתונות".
לדברי ח"כ רז, "נפגשתי עם נציגי חברות הסיגריות והעיתונים יותר מפעם אחת, הצעת החוק הזו באה לחדש את החתימה על אמנה של האו"ם להפסקת פרסום סיגריות. אנחנו חרדים למעמד העיתונות ולעובדים ולחופש הביטוי, ולא רוצים להביא לריסוקם. באנו בדברים עם מנהל 'ידיעות אחרונות' והמו"ל של 'הארץ' והגענו להסכמה על לוחות הזמנים של הצעת החוק, כשברור שבסוף התהליך, ב-1 באפריל 2029, יאסר פרסום כליל, גם בעיתונות הכתובה, לסיגריות ומוצרי טבק. כדאי שנלך לכיוון כזה של הסכמה, אני בטוח שתהייה ביקורת משני הצדדים. אולי אם לא הייתי שותף לפשרה אז הייתי שותף לביקורת שזה ייקח זמן, מצד שני אולי תהייה ביקורת שזה יפגע בעיתונות".
ח"כ כסיף הוסיף כי עמדתו העקרונית הייתה שהאיסור יהיה מידי, אך בנסיבות הקיימות, ראה לנכון להגיע לפשרה כדי לקדם את ההצעה. לדבריו, "בנסיבות הקיימות אני לא חושב שהיו אפשרויות אחרות".
במהלך הדיון אמר מנכ"ל ידיעות אחרונות, ינון אנגל, כי לפני 10 שנים ייבאו העיתונים כ-200 אלף טון נייר בשנה, ואילו השנה המספר צנח לכדי 30 אלף בלבד, מה שלדעתו מציק את עומק השבר. 75% משטח הפרסום, אמר אנגל, יהיה לטובת משרד הבריאות, והוסיף כי ביקש מאנשיו לבדוק האם העיתון פרסם ידיעות נגד עישון, והתוצאה שהתקבלה הייתה שבעיתון פורסמו מאות כתבות כאלה, ללא קשר למודעות.
ח"כ ענבר בזק הופתעה לדבריה מהפשרה, ולטענה צריך היה לאסור את הפרסום לגמרי. בזק אמרה כי חברות הטבק מזלזלות בצורה בוטה בחוק הפרסום והולכות על תפר דק ואף "משתינות מהמקפצה". היא ביקשה לתקן את החוק כך שיחודדו כללי הפרסום המותר. מנגד, ח"כ לימור מגן תלם אמרה כי הפשרה מאוזנת ונכונה והתוצאה מצוינת.
- הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, שבי גטניו, מתח ביקורת על ההצעה ואמר כי יש פשרות שאסור לעשות. לדבריו, אין אח ורע בעולם המערבי לכוח שמחזיקים המו"לים בישראל ואמר כי לראיה, אחרי שהוגש כתב אישום נגד ראש ממשלה לשעבר בנימין נתניהו, הוצע לתקן את החוק ולא לאפשר לאדם עם כתב אישום להרכיב ממשלה, אך לא הוצע לתקן את החוק ולאסור על אדם להחזיק בתפקיד מו"ל (ברומזו להעמדה לדין של מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס, א"כ). "הפשרה מבישה, היא תשאיר את ישראל בקבוצה של 43 מדינות בלבד שלא אסרו את הפרסום, ואתם לא רוצים שאקרא את שמות המדינות".
גם נציגת ההסתדרות הרפואית, ד"ר יעל בר זאב, התאכזבה מההצעה. "אתם אומרים שמצילים את העיתונות על חשבון כל האנשים שהולכים למות מההחלטה הזו", אמרה, "לפרסום יש השפעה רחבה על התחלת עישון של בני נוער, מניעת הפסקה וחזרה לעישון של מעשנים בעבר. אם רוצים לא לפגוע בעיתונות צריך לעשות את זה לא על חשבון המעשנים ואלה שיתחילו לעשן. הדחייה היא טקטיקה ידועה של חברות הטבק".
נציג משרד המשפטים, שי סומך, ונציגת משרד הבריאות, ד"ר אפרת אפללו, ביקשו להוסיף להצעה תיקונים נוספים בהמשך, בעת הכנתה לקריאה שנייה ושלישית. ד"ר אפללו אמרה כי המשרד יבקש למנוע הטעיה של הציבור בפרסום כאילו מוצרי עישון מסוימים עדיפים על פני אחרים ולמנוע פרסום שמושך בצורה ויזואלית ולאסור הוספת קוד לסריקה.
היו"ר ביטון אמר כי אי אפשר להאשים את חברי הכנסת כסף ורז שהם באים בשם בעלי ההון. ח"כ כסיף הגיב: "חלילה לנו", וח"כ רז הוסיף: "אפשר להאשים אבל זה לא יהיה נכון".

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם
עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים
שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה
לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה
בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?
אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים
אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.
כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל.
השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.
ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף
ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים.
"I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.
- ביורק תחלק מטבע חדש לרוכשים של אלבומה החדש
- אמנים במוזיקה כבולים לחוזים דרקוניים, חד צדדים וארוכים בצורה בלתי סבירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי
העולם.