הסיגריות מכניסות עשרות מ' לעיתונים בשנה: כעת הם יאבדו את שמורת הטבע הזו
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום לקריאה ראשונה שתי הצעות חוק המבקשות לבטל את החרגת העיתונות המודפסת מהאיסור על פרסום מוצרי טבק ועישון. הצעה אחת הוגשה על ידי חברי הכנסת עופר כסיף, איימן עודה, סמי אבו שחאדה ועאידה תומא סלימאן, והשנייה של ח"כ מוסי רז.
היקף פרסום של מוצרי טבק בעיתונות, עומד על כמה עשרות מיליוני שקלים בשנה. לאורך השנים הופחתה האפשרות לפרסם מוצרים כאלה בתקשורת, למעט ההחרגה שקיבלו העיתונים בשל מצבם הכלכלי הקשה, והירידה הגדולה בהכנסותיהם.
בפתח הדיון הציג ח"כ רז את הפשרה אליה הגיעו לפיה יבוצע תהליך הדרגתי להפחתת הפרסום עד להפסקתו הסופית ב-1 באפריל 2029. כבר מ-1 באפריל 2025 תהייה הפחתה הדרגתית של 25% בשנה בהיקף הפרסומות. בנוסף, במהלך תקופת המעבר, מאישור החוק ועד אפריל 2025, יהיה פרסום בשטח כפול של מודעות נגד העישון. יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון אמר על כך: "פשרה עושה קניין, בעשרות השנים האחרונות, אלה שלא התפשרו לא מנעו פרסום בעיתונות".
לדברי ח"כ רז, "נפגשתי עם נציגי חברות הסיגריות והעיתונים יותר מפעם אחת, הצעת החוק הזו באה לחדש את החתימה על אמנה של האו"ם להפסקת פרסום סיגריות. אנחנו חרדים למעמד העיתונות ולעובדים ולחופש הביטוי, ולא רוצים להביא לריסוקם. באנו בדברים עם מנהל 'ידיעות אחרונות' והמו"ל של 'הארץ' והגענו להסכמה על לוחות הזמנים של הצעת החוק, כשברור שבסוף התהליך, ב-1 באפריל 2029, יאסר פרסום כליל, גם בעיתונות הכתובה, לסיגריות ומוצרי טבק. כדאי שנלך לכיוון כזה של הסכמה, אני בטוח שתהייה ביקורת משני הצדדים. אולי אם לא הייתי שותף לפשרה אז הייתי שותף לביקורת שזה ייקח זמן, מצד שני אולי תהייה ביקורת שזה יפגע בעיתונות".
ח"כ כסיף הוסיף כי עמדתו העקרונית הייתה שהאיסור יהיה מידי, אך בנסיבות הקיימות, ראה לנכון להגיע לפשרה כדי לקדם את ההצעה. לדבריו, "בנסיבות הקיימות אני לא חושב שהיו אפשרויות אחרות".
במהלך הדיון אמר מנכ"ל ידיעות אחרונות, ינון אנגל, כי לפני 10 שנים ייבאו העיתונים כ-200 אלף טון נייר בשנה, ואילו השנה המספר צנח לכדי 30 אלף בלבד, מה שלדעתו מציק את עומק השבר. 75% משטח הפרסום, אמר אנגל, יהיה לטובת משרד הבריאות, והוסיף כי ביקש מאנשיו לבדוק האם העיתון פרסם ידיעות נגד עישון, והתוצאה שהתקבלה הייתה שבעיתון פורסמו מאות כתבות כאלה, ללא קשר למודעות.
ח"כ ענבר בזק הופתעה לדבריה מהפשרה, ולטענה צריך היה לאסור את הפרסום לגמרי. בזק אמרה כי חברות הטבק מזלזלות בצורה בוטה בחוק הפרסום והולכות על תפר דק ואף "משתינות מהמקפצה". היא ביקשה לתקן את החוק כך שיחודדו כללי הפרסום המותר. מנגד, ח"כ לימור מגן תלם אמרה כי הפשרה מאוזנת ונכונה והתוצאה מצוינת.
- מי יקנה את הוט מובייל ובאיזה מחיר?
- מאסטר שף היא התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, שבי גטניו, מתח ביקורת על ההצעה ואמר כי יש פשרות שאסור לעשות. לדבריו, אין אח ורע בעולם המערבי לכוח שמחזיקים המו"לים בישראל ואמר כי לראיה, אחרי שהוגש כתב אישום נגד ראש ממשלה לשעבר בנימין נתניהו, הוצע לתקן את החוק ולא לאפשר לאדם עם כתב אישום להרכיב ממשלה, אך לא הוצע לתקן את החוק ולאסור על אדם להחזיק בתפקיד מו"ל (ברומזו להעמדה לדין של מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס, א"כ). "הפשרה מבישה, היא תשאיר את ישראל בקבוצה של 43 מדינות בלבד שלא אסרו את הפרסום, ואתם לא רוצים שאקרא את שמות המדינות".
גם נציגת ההסתדרות הרפואית, ד"ר יעל בר זאב, התאכזבה מההצעה. "אתם אומרים שמצילים את העיתונות על חשבון כל האנשים שהולכים למות מההחלטה הזו", אמרה, "לפרסום יש השפעה רחבה על התחלת עישון של בני נוער, מניעת הפסקה וחזרה לעישון של מעשנים בעבר. אם רוצים לא לפגוע בעיתונות צריך לעשות את זה לא על חשבון המעשנים ואלה שיתחילו לעשן. הדחייה היא טקטיקה ידועה של חברות הטבק".
נציג משרד המשפטים, שי סומך, ונציגת משרד הבריאות, ד"ר אפרת אפללו, ביקשו להוסיף להצעה תיקונים נוספים בהמשך, בעת הכנתה לקריאה שנייה ושלישית. ד"ר אפללו אמרה כי המשרד יבקש למנוע הטעיה של הציבור בפרסום כאילו מוצרי עישון מסוימים עדיפים על פני אחרים ולמנוע פרסום שמושך בצורה ויזואלית ולאסור הוספת קוד לסריקה.
היו"ר ביטון אמר כי אי אפשר להאשים את חברי הכנסת כסף ורז שהם באים בשם בעלי ההון. ח"כ כסיף הגיב: "חלילה לנו", וח"כ רז הוסיף: "אפשר להאשים אבל זה לא יהיה נכון".

מי יקנה את הוט מובייל ובאיזה מחיר?
פטריק דרהי רוצה למכור את הוט. לא בטוח שיש הרבה קונים, בינתיים הוא מקבל הצעות לרכישת הוט מובייל.
שוק הסלולר הישראלי, שסבל בשנים האחרונות מירידת מחירים דרמטית ומתחרות עזה, עומד שינויים. הוט מובייל, אחת מארבע המפעילות הגדולות עם כ-2 מיליון מנויים ונתח שוק של כ-17%, עשויה לשנות את מפת התקשורת. מכירתה על ידי קבוצת אלטיס שבשליטת הטייקון שפשט רגל בצרפת עשויה לא רק להקל על חובותיו העצומים של דרהי, אלא גם לשנות את המפה התחרותית.
קבוצת גיל שרון מתעניינת בהוט מובייל
גיל שרון, שכיהן כיו"ר בזק וכמנכ"ל גולן טלקום מוביל קבוצת משקיעים שהגישה הצעה לא מחייבת לרכישת הוט מובייל תמורת 1.4 מיליארד שקל. ההצעה הוגשה לאלטיס, והיא כוללת שותפות עם גופים מוסדיים מובילים: לאומי פרטנרס, הראל ביטוח, מנורה מבטחים ומור ביטוח.
המוסדיים יזרימו את רוב ההון, בעוד שרון יכהן כשותף כללי ומנהל תפעולי ראשי. הוא לא מזרים כסף אישי בשלב זה, אך יקבל אופציות להשתתפות עתידית אם העסקה תצליח. האסטרטגיה של הקבוצה של שרון מבוססת על התייעלות מהירה: הוט מובייל סובלת מרווחי רווח נמוכים עקב תחרות מחירים, אך בעלת בסיס מנויים יציב ותשתיות 5G מתקדמות. הוא מתכנן להגדיל הכנסות דרך שדרוג חבילות משולבות, סלולר, אינטרנט ביתי וטלוויזיה, ולהפחית עלויות תפעוליות ב-20%-30%. אם העסקה תתגבש, שרון יפרוש מתפקידו כיו"ר IBC, מיזם הסיבים האופטיים, כדי למנוע חשש מניגוד אינטרסים, שכן מנורה ומור מחזיקות גם שם.
אלא שפלאפון, זרוע הסלולר של בזק, הגישה הצעה גבוהה בהרבה - 2 מיליארד שקל. השאלה אם הרגולטור יסכים לעסקה כזו שתוביל את החברה הממוזגת לנתח שוק של כ-36%. מיזוג עם הוט מובייל ייצור שחקן עם נתח שוק גדול כשסלקום הבאה בתור עם 28%.
- פרטנר שוקלת לרכוש את פעילות הלקוחות העסקיים של הוט
- פלאפון רוצה לרכוש את הוט מובייל ב-2 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרון רכש לפני כ-8 שנים את גולן טלקום יחד עם האחים זלקינד ב-350 מיליון שקל, והפך אותה ממפעילה קטנה לחברה ששווה פי כמה ונמכרה לסלקום במחיר של פי 3. המוסדיים כנראה מאמינים שהוא יעשה זאת שוב בהוט מובייל.
פטריק דרהי, חובות ומניעים
מאסטר שף עונה 12. קרדיט: אתר מאקומאסטר שף היא התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים
הרייטינג חזר לסורו, עם חדשות 12 כמהדורה המרכזית הנצפית ביותר ומאסטר שף, ריאליטי אוכל שעומד בראש הפריים טיים
בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 16.1% רייטינג ו-403 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 7.7% רייטינג ו-221 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג ו-115 אלף צופים,
ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 114 אלף צופים ו-4.1% רייטינג.
פריים טיים
להיטים ותיקים זה תמיד טוב, וכך גם היה עם "מאסטר שף" עונה 12, ששודרה אמש, והיתה בראש, עם רייטינג של 15.4% רייטינג ו-415 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים"
שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, שהונחתה אתמול על ידי איתמר פליישמן, ועמדה על 7.6% רייטינג עם 209 אלף צופים. במקום השלישי היה כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד
הציבורי, ועמד על 7.2% רייטינג ו-163 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 13, עם "ווארט", שעמד על 7% רייטינג ו-173 אלף צופים.
תכניות הבוקר והצהריים
מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את
הרצועה, עם 3.8% ו-85 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שצמצמה פערים, עם 2.6% רייטינג ו-53 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת שהדביקה פערים ונצמדה למקום השני עם העולם הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-51 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, אך התחרות בין 14 ל-12 נותרת צמודה, כשהפעם משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.7% ו-53 אלף צופים, ואילו "על הבוקר" עם נוי בר, היה אחריו עם 1.7% רייטינג, ו-53 אלף צופים. במקום
האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-35 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, ואלמז עם 14 בצהריים של חדשות 12, היתה על 3.4% ו-65 אלף צופים, אחריה היה האולפן הפתוח של עם בועז גולן עמד על 3.2% רייטינג
ו-6* אלף צופים, ואת הרשימה סגר משדר מיוחד עם מאיה ראכלין שהיה עם 1.1% רייטינג ו-25 אלף צופים בלבד.
