אפל כבר עוד מעט בשווי של 2.5 טריליון ועוד יש לה לאן לעלות
לקראת סוף חודש ינואר השנה, האנליסט דן אייבס מוודבוש, אחד מהשוריים בשוק על מניית אפל (AAPL), העריך כי החברה יכולה להגיע לשווי שוק אסטרונומי של 3 טריליון דולר, לאחר שרק אשתקד הגיעה לשווי שוק של 2 טריליון (כאשר רק באוגוסט 2018 החברה חצתה לראשונה שווי של 1 טריליון דולר) ובכך הפכה לחברה הכי גדולה בשווי בהיסטוריה של ארה"ב. "הסופר סייקל של החברה הוא לא אשליה הוא מציאות והוא מתגלגל עכשיו", אמר אייבס, שהעריך כי עד סוף השנה תגיע למספר האסטרונומי של 3 טריליון.
אז אפל לא רחוקה משם. 6 וחצי חודשים לאחר אותה התחזית, חברת הטכנולוגיה שהציגה לעולם את האייפון והאפליקציות, בעלת שווי שוק של כמעט 2.5 טריליון דולר ובוול סטריט ממשיכים להיות שוריים על המניה, במיוחד לקראת הדוחות שלה שידווחו בעוד שבועיים והציפייה הגוברת להשקת האייפון החדש בסתיו הקרוב.
ההכנסות ברבעון הראשון הסתכמו בכ-111.44 מיליארד דולר, צמיחה של כ-21.4% לעומת כ-91.82 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד, ומעל צפי אנליסטים של 103.12 מיליארד דולר. ההכנסות מאייפון הסתכמו בכ-65.6 מיליארד דולר, הרבה מעל צפי אנליסטים של 60.33 מיליארד דולר, וצמיחה של כ-17% בהשוואה לכ-56 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות משירותים הסתכמו בכ-15.76 מיליארד דולר לעומת 14.89 מיליארד צפויים וצמיחה של כ-24%.
בבנק ג'יי.פי. מורגן (JPM) העניקו למניה משקל יתר והעלו את מחיר היעד מ-170 דולר למניה ל-175 דולר למניה – שמהווים אפסייד של 17.6% על מחיר השוק, כשמחיר המניה עומד על כמעט 149 דולר. "אנחנו רואים דרך לחברה להכות את ציפיות המשקיעים לאורך זמן רב, הרבה מעבר לאופק של הדוחות הקרובים", כתב האנליסט סאמיק צ'אטירג'י, שהוסיף כי הוא רואה אפסייד להמשך המכירות של האייפון 12 והמשך חוסן במכירות המאק, כשהוא סבור שהציפיות לאייפון 13 בשוק הן "נמוכות מדי".
- אפל עקפה את הציפיות - אך נחלשה במכירות האייפון ובהכנסות מסין
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל בבלומברג דיווחו שהחברה ביקשה מהספקים שלה לבנות כ-90 מיליון יחידות של האייפון החדש, לעומת 75 מיליון יחידות מהקודם. כזכור, הן בשל המגפה והן בשל הביקושים הגבוהים, החברה התקשתה לספק בזמן לא מעט הזמנות אשתקד. זה אומר עוד שבאפל צופים ביקוש גבוה יותר לדור ה-2 של ה-5G.
- 10.כלכלן 16/07/2021 15:18הגב לתגובה זוכל הכתבים האפסים מהסוג אליו משתייך ארז ליבנה הרי יכתבו הפוך ביום שמניית החברה המטופשת הזאת תתרסק.
- גיל 17/07/2021 00:59הגב לתגובה זואני אישית גם לא אוהב את אפל...יקרנים והכל אצלם תקנים משלהם וצריך לשלם על כמעט הכל. אבל לקרוא לחברה עם מכירות של חצי טרליון דולר בשנה מטופשת זו יהירות במקרה הטוב או טפשות גמורה ככל הנראה... עם עובדות אי אפשר להתווכח: החברה הזו זה מכרה זהב, מדובר באמפרייה מטורפת שחולבת מאות מליארדי דולר מכל מדינות העולם..
- 9.נורת אדום לשוק (ל"ת)מנחם 16/07/2021 04:01הגב לתגובה זו
- 8.אפל תמשוך השווקים למטה (ל"ת)יבגני ק. 16/07/2021 04:01הגב לתגובה זו
- 7.אנו לפני ירידות חדות (ל"ת)איתן כהן 16/07/2021 04:00הגב לתגובה זו
- 6.מאחר ולא פרץ 15000 מפולת לפנינו (ל"ת)מנחם 16/07/2021 04:00הגב לתגובה זו
- 5.כזה נאמר זה רק יירד (ל"ת)יעקב דהן 16/07/2021 03:59הגב לתגובה זו
- 4.ולכן הזמן למכור מפולת לפנינו (ל"ת)רונן 16/07/2021 03:59הגב לתגובה זו
- 3.אברהם 15/07/2021 22:41הגב לתגובה זוהם ממש מיסכנים אין להם כסף בשביל להוסיף מטען לאייפון, ,
- 2.תום 15/07/2021 21:08הגב לתגובה זוגם יש לה דרך ארוכה לרדת מרום גובהה
- 1.אתם עומדים לקבל את אפל בפחות מעשירית מחירה היום (ל"ת)האלו...התבלבלתם 15/07/2021 20:44הגב לתגובה זו
- נכנסתי כשהיתה 100 דו 16/07/2021 02:38הגב לתגובה זוועל מה אתה מתבסס? כנראה אחרת את הרכבת
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
