ענקיות הטק הסיניות מנסות לרצות את הרשויות, בארה"ב נלחמים בהן
בואו נתחיל מרשימת הדברים שקרו לחברות סינית, גם אם מצומצמת: בשנה שעברה הרגולטור בסין ביטל את הנפקת ANT של עליבאבא ALIBABA GROUP (BABA), מה שהייתה אמורה להיות ההנפקה הפרטית הגדולה בהיסטוריה והביאה גם להיעלמותו המסתורית של מייסד באבא, ג'ק מא וגם לקנס של 2.8 מיליארד דולר.
כמו כן, רק בסוף יוני האחרון, לא מזמן, הונפקה דידי (DIDI), מתחרתה הסינית של אובר UBER TECHNOLOGIES (UBER). יומיים לאחר מכן, החלה רשות הסייבר הסינית ה-CAC, להשית עליה סנקציות, מחקה אותה מחנויות האפליקציות והורידה את האפליקציה לגמרי מחלק מהשירותים הנוספים. בד בבד נמחקו עוד מספר אפליקציות, כולן נסחרות בנאסד"ק. כמו כן, ה-CAC הודיע כי בכוונתו לדרוש שכל חברה עם למעלה ממיליון יוזרים תיאלץ לבקש אישור רגולטורי כדי להנפיק מחוץ לגבולות סין. הדיווחים אמרו גם שבייטדאנס, חברת האם של טיקטוק, נמנעה מהנפקה בשל הלחצים הרגולטוריים הגוברים.
בכל יום רשימת הסנקציות מתארכת, כשלא כל כך ברור מה תהיה הסנקציה הבאה. אבל זה לא מונע מענקיות הטק לנסות ולהסתגל למצב החדש, כשהן מנסות להבין מה הרשויות רוצות מהן. לדוגמא ענקית הגיימינג טנסנט TENCENT HOLDINGS (TCEHY), הגבילה החודש את השימוש במשחקיה לילדים מתחת לגיל 18, שלא יוכלו לשחק בין 10 בערב ל-8 בבוקר. בשל הבעיה לזהות מי משתמש במכשיר, כל כניסה למשחק כוללת סריקת פנים לווידוא המשתמש. זאת לאחר שכבר ב-2018 הממשל הסיני הראה דאגה מהמגמה ההולכת וגוברת של שימוש מופרז במשחקים וההשפעה שיש לכך על בריאותם הפיזית והנפשית.
אתמול הוול סטריט ג'ורנל דיווח שבאבא וטנסנט, ששתיהן הקימו סוג של חומה מסביב מוצריהם, כך שלא יהיה ניתן לרכוש באפליקציה המתחרה, כנראה שמבקשות להפוך את ההחלטה העסקית, מחשש מידו של הרגולטור, בשל העובדה שהתנהגות זו נחשבת למונופוליסטית במהותה. "מהלכים שכאלה מראים שענקיות הטכנולוגיה בסין מנסות להקדים את הרגולטורים, כמו שטנסנט תמיד מנסה לעשות ובאבא אף פעם לא עד כה", כתב האנליסט הטכנולוגי ניל קמפלינג במכתב למשקיעים.
- אנבידיה תחת חקירה: סין חוקרת את ענקית השבבים בהפרת חוקי ההגבלים העסקיים; המניה מאבדת 2.5%
- מצפים לדוחות: מניית אנבידיה עולה ב-1.8% לפני פתיחת המסחר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, בשל הלחץ הגובר, החברות שוקלות להקל על העובדים שנאלצים לעבוד 6 ימים בשבוע מ-9 בבוקר ועד 21 בערב – הסינים קוראים לזה 996 –לאור ביקורת ציבורית הולכת וגוברת.
בארה"ב המצב הפוך
מנגד, בארה"ב המצב קצת הפוך. אמנם ועדה של הקונגרס קבעה כי לחברות הטכנולוגיה הגדולות יש יותר מדי כוח וצריך להשית אמצעים שיגבילו את כוחן, אך החברות בגישה יותר מלחמתית. קודם כל בשל העובדה כי הן יכולות. כי בניגוד למשטר הטוטליטרי הסיני, ארה"ב עדיין דמוקרטיה שמקדשת עסקים מעל הכול.
אז אם דיווחנו כאן על כך שאמזון AMAZON (AMZN) מבקשת לפסול את יו"ר רשות התחרות החדשה לינה קאהן מלעסוק בענייניה, בשל טענתם כי היא מוטה נגד החברה, עכשיו גם פייסבוק FACEBOOK (FB) הגישה בקשה דומה למועצה הפדרלית למסחר (FTC), בבקשה לפסול את קאהן מחקירת ההגבלים העסקיים נגדה, בשל העובדה כי קאהן מתחה ביקורת בעבר על החברה.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 1.מעניין. (ל"ת)הקורא 16/07/2021 15:15הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
