לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים
שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח על לאחר שבוע תנודתי במיוחד, במהלכו נרשמו ירידות שערים חדות ועליות חדות לאחר מכן, עד שלבסוף ננעל שבוע המסחר במגמה מעורבת. האנליסטים, ממקדים את עיקר תשומת הלב באינפלציה בארה"ב, אשר החלה לטפס בחדות בחודשים האחרונים, להערכתם, עדיין לא מדובר בטריגר לשינוי מדיניות על ידי הפד', אולם ככל הנראה בפד' מתחילים להרגיש חוסר נוחות. בנוסף, להערכתם הירידות החדות בשוק המניות כנראה לא נגרמו בשל חשש מפני הרעה בנתונים הכלכליים; וגם, האם השיא שנרשם ביחס בין חוב החברות לתמ"ג העסקי בארה"ב צריך להטריד את המשקיעים?
האינפלציה בארה"ב ממשיכה לטפס
סביבת האינפלציה בארה"ב מצויה בעלייה. לדברי ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, "בעקבות הסרת המגבלות על המשק האמריקאי נרשמה עלייה במדד מחירי היצרן מרמות השפל, אך עדין מדובר ברמות נמוכות משמעותית מהרמה טרום המשבר".
האינפלציה בארה"ב המשיכה לטפס זה החודש השלישי ברציפות. מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה מעל התחזיות - טיפס באוגוסט ב-0.4% לאחר עלייה של 0.6% בחודש יולי ועלייה דומה ביוני.
מקור: לאומי שוקי הון
התחזיות היו לעליית מחירים קטנה יותר של 0.3%. מדד המחירים לצרכן (ליבה) - ללא מזון, אנרגיה, אלכוהול וטבק - עלה בשיעור דומה, אך גבוה ביחס לצפי שעמד על 0.2%. ובקצב שנתי רשם המדד עלייה של 1.3% באוגוסט לעומת 1% ביולי ומעל הצפי לעלייה של 1.2%. בלאומי שוקי הון מציינים כי מדד הליבה רשם באוגוסט קצב שינוי שנתי של 1.7% ומתחיל להתקרב לרמות טרום התפרצות נגיף הקורונה.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפד' לא יגיב, אבל הדולר נחלש
"האינפלציה בארה"ב עלתה והפד' לא יגיב גם אם היא תמשיך לעלות", כך מעריכים כלכלני בנק הפועלים בסקירתם השבועית. "הפד' הביע חשש מאינפלציה שהיא נמוכה לאורך זמן מ-2%, אך האינפלציה בארה"ב גבוהה מזו שברוב המדינות המפותחות, והיא גם לא כה רחוקה מ-2%. תחת המדיניות של 'יעד אינפלציה ממוצע' הפד' צפוי לא להגיב גם על אינפלציה שגבוהה משמעותית מ-2%. לאורך זמן מדיניות זו צפויה לשחוק ריאלית את החוב הפדראלי של ארה"ב, והיא כנראה גם אחד הגורמים העומדים מאחורי חולשת הדולר בעולם בחודשים האחרונים".
בפד' עשויים להתחיל להרגיש חוסר נוחות בגלל האינפלציה
מנתוני האינפלציה ניתן ללמוד שהגורמים לאינפלציה בארה"ב באים בעיקר מצד ההיצע וקשורים כנראה למחסור בשרשרת ההספקה והתייקרות היבוא, בין היתר גם לחולשת הדולר. כך לדברי אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש. "אם הסיבות לאינפלציה קשורות להתייקרות ההיצע (בלי להתייחס לשערו של הדולר) הן רלוונטיות גם למדינות האחרות, כולל לישראל", מציין זבז'ינסקי.
לפי מדדי האינפלציה החציונית, הנמדדים ע"י הפד', שמציגים סביבת אינפלציה יציבה, האינפלציה כמעט לא ירדה בזמן המגפה.
מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז'
לדברי זבז'ינסקי "עדיין לא מדובר באינפלציה שדורשת התייחסות של הבנק המרכזי, אך העלייה המהירה בחודשים האחרונים עשויה להתחיל לגרום לחוסר נוחות של הפד' שלאחרונה אמר שהוא לא רואה שום אינפלציה בעתיד הנראה באופק".
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הירידות במניות לא קשורות לחשש מפני הרעה בכלכלה
זבז'ינסקי מעריך כי התנהגות שוק אג"ח החברות בארה"ב לאחרונה ממחישה שהירידות במניות לא כל כך קשורות לחשש מפני הרעה בכלכלה מאחר שהן לא פגעו אפילו באג"ח מתחת לדירוג השקעה. "בירידות דומות במניות שהיו בחודש יוני אג"ח ה-HY הגיבו יותר חזק", הוא כותב בסקירתו השבועית.
מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז'
ביטוי נוסף לעוצמתו של השוק הקונצרני משתקף בהיקף גבוה של ההנפקות. בשבוע שעבר גם ההנפקות המצטברות מתחילת השנה של אג"ח ה-HY (תשואות גבוהות) עברו את הרמה של שנה שעברה כולה לאחר שבקטגוריית IG (דירוג השקעה) זה קרה כבר בחודש יוני.
גידול בהנפקות אג"ח החברות מוביל לגידול מהיר בחובות של המגזר העסקי ולשיא ביחס בין סך חוב החברות לתמ"ג העסקי בארה"ב. מצב זה מעורר חשש רב בקרב הרגולטורים ואצל חלק מהמשקיעים.
מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז'
העלייה בחוב לא בהכרח תגרום לגל ענק של פשיטות רגל
אולם, "צריכים לזכור שבמקביל לעלייה בחובות ירדו הריביות, כפי שמשתקף בירידה בקופון הממוצע שהגיע לאחרונה לרמה הנמוכה אי פעם גם באג"ח HY וגם ב-IG", כותב זבז'ינסקי. "היחס בין סך תשלומי הריבית (קופון ממוצע כפול כמות האג"ח המונפקת) לרווחי החברות הבורסאיות (EBITDA של Russell 3000) מראה שעומס שירות החוב של כלל החברות רחוק מלהיות ברמות חריגות וזה כאשר רווחי החברות הוטו כלפי מטה ברבעון השני בגלל הסגר".
- 3.אנונימי 13/09/2020 22:34הגב לתגובה זולא מבין כלום הכתב הזה. מערב מקרו במיקרו, אינפלציה בריבית בשוק מניות, בחובות. איזה סלט.אם אין מה לכתוב, לא חייבים.שתיקה שווה אלף מילים וגם סייג לחוכמה.
- 2.ג'ון בריון 13/09/2020 18:30הגב לתגובה זוכמו מאש בלי לדבר עליו.
- 1.אלכס אתה תותח (ל"ת)kobes 13/09/2020 18:20הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
