מסכים ירוקים: הדאו ג'ונס עלה ב-1.7%, הנאסד"ק ב-1.5%
יום המסחר בוול סטריט התנהל בעליות שערים. בפתיחה נרשמו עליות חדות במיוחד כשהדאו זינק ב-3.4% והנאסד"ק ב-2.4%, אך בהמשך המדדים נחלשו. בסגירה עלה הדאו ג'ונס ב-2.4% והנאסד"ק ב-1.8%. למרות החששות מפני התפרצות מחודשת של קורונה, המשקיעים אופטימיים לנוכח הגברת מעורבות הפד' בשוק האג"ח הקונצרני, כפי שדווח אתמול, כאשר היום דווח על תכנית חדשה של ממשל טראמפ להשקעה בתשתיות בהיקף של כטריליון דולר. בנוסף, דוחף את השווקים הזינוק במכירות הקמעונאיות, ואילו יו"ר הפד' מפציר בקונגרס לעשות יותר כדי לעזור לכלכלה להתאושש.
מדדים בוול סטריט
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%
מאקרו
היום דווח על זינוק במכירות הקמעונאיות בארה"ב בחודש מאי של 17.7%, זהו הזינוק החד ביותר אי פעם, על רקע צניחה של 16.4% בחודש הקודם (אפריל). הנתונים הכו את הצפי לעליות של 8% בחודש מאי על רקע ההקלות בסגר במדינה (לכתבה המלאה).
בגזרת מתן התמריצים לכלכלה האמריקאית, על פי דיווח ברשת החדשות Bloomberg הבית הלבן בוחן השקת תכנית חדשה להשקעה בתשתיות בהיקף של טריליון דולר, בניסיון להניע את הכלכלה. על פי הדיווח התכנית תיועד בעיקר לתשתיות מסורתיות כגון כבישים וגשרים, אך יוקצו גם כספים לתשתיות תקשורת אלחוטית (5G) ופס רחב.
- אמזון לעניים? החברה משיקה את Amazon Bazaar לשווקים המתפתחים
- אמזון חותמת על עסקה של 38 מיליארד דולר עם OpenAI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עדות פאואל: יו"ר הפד' ג'רום פאואל החל היום את עדותו בת היומיים בפני הקונגרס בנושא חוסן הכלכלה האמריקאית במסגרתה התריע כי עדיין קיימת "אי ודאות משמעותית" בנוגע לקצב ההתאוששות של כלכלת ארה"ב והוסיף כי עסקים קטנים, ובעלי הכנסה נמוכה עדיין נמצאים בסיכון גבוה, באופן אשר עשוי להרחיב את אי השוויון הכלכלי הקיים.
בתשובותיו לסנאטורים לחץ פאואל בעדינות על הקונגרס לעשות יותר כדי לעזור לכלכלה להתאושש, כאשר כמה מהערותיו יצרו עצבנות זמנית בשוק, בשעה שהמשקיעים מנסים לנתח את דבריו באמצע אווירה אופטימית שסוחפת את וול סטריט הערב (לכתבה המלאה).
פחות מטריד כרגע את המשקיעים: הכלכלה העולמית נמצאת בדרכה להתכווצות משמעותית יותר מכפי שהוערך באפריל, כך לדברי הכלכלנית הראשית של קרן המטבע העולמית. לדבריה "לראשונה מאז השפל הגדול, גם כלכלות המדינות המפותחות וגם כלכלות המדינות המתעוררות יהיו במיתון בשנת 2020" (לכתבה המלאה).
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בגזרת הסחורות: מחיר הנפט (WTI) עלה ב-2.7% לרמה של כ-38 דולרים לחבית, לאחר שסוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) דיווחה כי הביקוש לנפט בשנת 2020 צפוי לעמוד על 91.7 מיליון חביות ליום, גבוה בכמעט 500,000 חביות מהתחזית הקודמת שסיפקה במאי, עקב משלוחים גבוהים מהצפוי במהלך ההשבתה של משבר הקורונה.
מניות במרכז
מניית APPLE (סימול: AAPL) עלתה ב-2.65%. לאחר שהמניה שברה שיא חדש בשבוע שעבר, בבנק ההשקעות סיטי העלו את מחיר היעד שלהם למניה מרמה של 310 דולר לרמה של 400 דולר - אפסייד של כ-15%.
מניית TESLA INC (סימול: TSLA) ירדה ב-0.9%. החברה דיווחה כי יצרנית הרכבים החשמליים בדרך לשת"פ עם ענקית הכרייה האנגלית-שוויצרית Glencore. במסגרתו, תעשה החברה שימוש בקובלט שיסופק לצורך ייצור סוללות ליתיום-יון במפעל החדש שלה “Gigafactory". על פי ההערכות, ענקית הכרייה, יכולה לספק לטסלה עד 6,000 טון קובלט בשנה, כשמחיר טון קובלט עומד נכון להיום על 30 אלף דולר.
עוד יצרנית רכבים חשמליים שמרכזת עניין. מניית Nio (סימול: NIO) שזינקה ב-35% במסחר המוקדם, אך עברה מאז לירידות ובסוף סגרה בעלייה של 2.4%, לאחר שיצרנית הרכבים החשמליים הסינית דיווחה על השלמת הנפקת מניות אמריקאיות (ADS) לפי מחיר של 5.95 דולרים למניה ובתמורה כוללת של כ-428 מיליון דולר. צריך לציין שמחיר היעד הממוצע שמעניקים האנליסטים למניה עומד על 5.4 דולרים - נמוך בכ-20% ממחיר השוק הנוכחי.
מניית iQIYI Inc (סימול: IQ) מזנקת ב-26%, לאחר דיווח לפיו חברת Tencent Holdings (סימול: TCEHY) מנסה להפוך לבעלת המניות הגדולה ביותר בספקית שירותי הסטרימיג הסינית. על פי הדיווח, Tencent פנתה לחברת Baidu (סימול: BIDU) המחזיקה 56% ממניות IQ בנוגע לרכישת חלק מאחזקה. מניית Baidu קופצת ב-6%.
ישראליות בוול סטריט
מניית צ'ק פוינט (סימול: CHKP) עלתה ב-1.8%, המניה במומנטום חיובי בשבועות האחרונים והיא נסחרת כעת סביב ה-110 דולר. גם יתר חברות הסייבר במגמה חיובית - מניית פאלו אלטו (סימול: PANW) עולה ב-1.1%, ומניית סייבר ארק (סימול: CYBR) עולה בכ-1.8%.
- 9.קהמדע 16/06/2020 22:57הגב לתגובה זומה עם קהמדע
- 8.יצאתי היום , זו בועה שתתפוצץ לכולם בפרצוף. היזהרו (ל"ת)מאיר 16/06/2020 21:12הגב לתגובה זו
- 7.בפתיחה : טסלה עולה בעקבות העיסקה, ושיניתם ליורדת ... (ל"ת)מצחיק 16/06/2020 18:11הגב לתגובה זו
- 6.כן..זה זה!! (ל"ת)איצ 16/06/2020 16:52הגב לתגובה זו
- מה הכוונה איציק לזה זה? כולה עשוי ליפול איזה 30 אחוז גג (ל"ת)נביא 16/06/2020 17:56הגב לתגובה זו
- 5.איצ 16/06/2020 16:37הגב לתגובה זושלא יתכן פרקטית/מעשית להיותו כזה.
- נביא 16/06/2020 17:58הגב לתגובה זוהאחרונים מעכשיו יבואו טיסות של אפילו אלפי אחוזים אתה יודע מה זה שהאמריקנים זורקים לשווקים בקלות אלפי טריליוני דולר..תחשוב על זה אחי
- 4.. 16/06/2020 16:33הגב לתגובה זוהמצב הפיזי והנפשי!!!
- לאיציק לא נורא ולא בטיח רק למעלה גיסנו (ל"ת)נביא 16/06/2020 17:59הגב לתגובה זו
- 3.. 16/06/2020 16:00הגב לתגובה זוהכלכלה משובח וארצות הברית דוחפת בכסף שאין לה? הרי ידוע לפי כל הסטטיסטיקות והמחקרים שבסיכומו של יום 85 אחוז מהמשקיעים והמומחים מפסידים חלק ניכר או את כל כספם? גם ברור שכמו בעבר על פני 100 שנים הרי גם קדימה כ 18% ממניות ה"איכות" שרצות היום לא תהיינה קיימות בכלל!!אנו בפני חור שחור שסופו מי ישורנו.
- 2.קזינו אחד ענק! לא נראה לי שמישהו מבין מה קורה פה (ל"ת)תומר 16/06/2020 15:37הגב לתגובה זו
- 1.בורסה זה לא משחק ידוע מראש (ל"ת)אנונימי 16/06/2020 15:21הגב לתגובה זו
- לאנונימי היגזמת 16/06/2020 18:43הגב לתגובה זוצורת השקעתך?אתה הולך אל הלא נודע ומרוויח או מפסיד..אני חושב שגם במיקצועך הנהלת חשבון אתה חייב ואף הולך על עובדות ולא על השערות. נכון? אתה דווקא סבא'לה חביב למדי.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
