הפתעה: ה-ECB מגדיל את תוכנית הרכישות שלו בעוד 600 מיליארד אירו
במקביל לנתוני המאקרו החלשים, הבנק המרכזי באירופה מציג היום גישה "יונית" במיוחד בנוגע לתמיכה שלו בכלכלה האירופאית ובשווקים הפיננסים בפרט. הבנק מודיע על הרחבה משמעותית (600 מיליארד אירו) בתוכנית החירום שהוכרזה בחודש מארס האחרון ונועדה להוריד את עלויות המימון בשוק האג"ח הממשלתי.
נזכיר כי בחודש מארס האחרון הודיע הבנק על תוכנית חירום (PEPP) בהיקף של 750 מיליארד אירו לטובת מימון הגירעונות הממשלתיים שנוצרו בעקבות התפרצות נגיף הקורונה. לנוכח קצב הרכישות בתקופה האחרונה היה ברור כי הבנק יצטרך להגדיל את תוכנית זו, אך הצפי היה לעלייה של 300-400 מיליארד אירו "בלבד" והרחבה נוספת של התוכנית בספטמבר הקרוב (כפי שציינו אתמול). ה-ECB בחר היום שלא להמתין ומצליח להפתיע.
במקביל לתוכנית זו, ה-ECB צפוי להמשיך את תוכנית הרכישות הקבועה שלו (APP), שמבצעת היום רכישות של בערך 20 מיליארד אירו בחודש. בנוסף לתוכנית זמנית בהיקף של 120 מיליארד אירו שצפויה לפעול עד סוף השנה.
באופן צפוי, ה-ECB מותיר את הריביות ללא שינוי: הריבית על הפיקדונות עומדת על מינוס -0.4%. הבנק טוען כעת כי הריביות ישארו ברמות הנוכחיות או נמוכות מכך עד שהבנק יצליח להגיע ליעדי האינפלציה שלו (בתרגום חופשי: לעולם).
- ביחד או לחוד: כך פועל המנגנון של האיחוד האירופי
- בהתאם לציפיות: ה-ECB מוריד את הריבית ב-0.25% ל-3%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסיבת העיתונאים טענה יו"ר הבנק, כריסטין לגארד, כי תרחיש הבסיס של הבנק צופה כי התמ"ג יתכווץ ב-8.7% במהלך השנה הנוכחית. בשנה הבאה צפוי התמ"ג לזנק ב-5.3%. האינפלציה צפויה להסתכם השנה ב-0.3% בלבד.
תחזית הצמיחה/ אינפלציה של ה-ECB לאיחוד האירופאי לשנים הבאות
- 6.מחריד פה 04/06/2020 17:05הגב לתגובה זותודה לנגיד בנק ישראל. לדעתי, הוא בדרך הביתה.
- 5.רבקה 04/06/2020 16:24הגב לתגובה זוההתפלפלויות של לאגארד, לא יעזרו לה או לאירופאים.
- 4.אנונימי 04/06/2020 16:20הגב לתגובה זועמית האם תוכל לברר מה קורה עם התביעה שהוגשה נגד ה ecb בנוגע כלכל תכניות התמריצים שלו. יש לדעתי עוד חודש עד מתן תשובה לבית המשפט..
- 3.הצלף 04/06/2020 16:07הגב לתגובה זובעיקר שהמדפסת עובדת שעות נוספות כל מדינה בגרעון 10 20 30 40 טריליון מה זה משנה העיקר שהבורסות עפות והעשירים מרוויחים יש תחושה שאין משבר כלכלי אבל ... בסוף מישהו יצטרך לכסות את החוב העלאת מיסים מטורפת זה יגיע שאלה של זמן
- 2.זורקים מספרים לאוויר סתם... מדפיסים שם ירוקים??? מה זה (ל"ת)כלכלן 04/06/2020 15:34הגב לתגובה זו
- 1.לוי 04/06/2020 15:29הגב לתגובה זוהאמת צריך לזרום עם השיטה המקובלת בעשור האחרון וזה הזרמת כספים מסיבית לשווקים ורק לדאוג להודיע שאין אינפלציה עקב זה והתמורה בשוקי ההון תהיה חיובית רק לא לקבל רגליים קרות מידי פעם כשיש נפילות זמניות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
