כריסטין לגארד
צילום: gettyimages

הפתעה: ה-ECB מגדיל את תוכנית הרכישות שלו בעוד 600 מיליארד אירו

הבנק המרכזי באירופה מציג מסר מאוד יוני לשווקים: הצפי בשוק עמד על הגדלה של 300-400 מיליארד אירו בלבד. בנוסף, ה-ECB בוחר להרחיב את טווח התוכנית עד ליוני 2021. הבנק מספר תחזית קודרת לצמיחה באיחוד
עמית נעם טל | (6)

במקביל לנתוני המאקרו החלשים, הבנק המרכזי באירופה מציג היום גישה "יונית" במיוחד בנוגע לתמיכה שלו בכלכלה האירופאית ובשווקים הפיננסים בפרט. הבנק מודיע על הרחבה משמעותית (600 מיליארד אירו) בתוכנית החירום שהוכרזה בחודש מארס האחרון ונועדה להוריד את עלויות המימון בשוק האג"ח הממשלתי. 

נזכיר כי בחודש מארס האחרון הודיע הבנק על תוכנית חירום (PEPP) בהיקף של 750 מיליארד אירו לטובת מימון הגירעונות הממשלתיים שנוצרו בעקבות התפרצות נגיף הקורונה. לנוכח קצב הרכישות בתקופה האחרונה היה ברור כי הבנק יצטרך להגדיל את תוכנית זו, אך הצפי היה לעלייה של 300-400 מיליארד אירו "בלבד" והרחבה נוספת של התוכנית בספטמבר הקרוב (כפי שציינו אתמול). ה-ECB בחר היום שלא להמתין ומצליח להפתיע. 

במקביל לתוכנית זו, ה-ECB צפוי להמשיך את תוכנית הרכישות הקבועה שלו (APP), שמבצעת היום רכישות של בערך 20 מיליארד אירו בחודש. בנוסף לתוכנית זמנית בהיקף של 120 מיליארד אירו שצפויה לפעול עד סוף השנה. 

באופן צפוי, ה-ECB מותיר את הריביות ללא שינוי: הריבית על הפיקדונות עומדת על מינוס -0.4%. הבנק טוען כעת כי הריביות ישארו ברמות הנוכחיות או נמוכות מכך עד שהבנק יצליח להגיע ליעדי האינפלציה שלו (בתרגום חופשי: לעולם). 

במסיבת העיתונאים טענה יו"ר הבנק, כריסטין לגארד, כי תרחיש הבסיס של הבנק צופה כי התמ"ג יתכווץ ב-8.7% במהלך השנה הנוכחית. בשנה הבאה צפוי התמ"ג לזנק ב-5.3%. האינפלציה צפויה להסתכם השנה ב-0.3% בלבד. 

תחזית הצמיחה/ אינפלציה של ה-ECB לאיחוד האירופאי לשנים הבאות

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מחריד פה 04/06/2020 17:05
    הגב לתגובה זו
    תודה לנגיד בנק ישראל. לדעתי, הוא בדרך הביתה.
  • 5.
    רבקה 04/06/2020 16:24
    הגב לתגובה זו
    ההתפלפלויות של לאגארד, לא יעזרו לה או לאירופאים.
  • 4.
    אנונימי 04/06/2020 16:20
    הגב לתגובה זו
    עמית האם תוכל לברר מה קורה עם התביעה שהוגשה נגד ה ecb בנוגע כלכל תכניות התמריצים שלו. יש לדעתי עוד חודש עד מתן תשובה לבית המשפט..
  • 3.
    הצלף 04/06/2020 16:07
    הגב לתגובה זו
    בעיקר שהמדפסת עובדת שעות נוספות כל מדינה בגרעון 10 20 30 40 טריליון מה זה משנה העיקר שהבורסות עפות והעשירים מרוויחים יש תחושה שאין משבר כלכלי אבל ... בסוף מישהו יצטרך לכסות את החוב העלאת מיסים מטורפת זה יגיע שאלה של זמן
  • 2.
    זורקים מספרים לאוויר סתם... מדפיסים שם ירוקים??? מה זה (ל"ת)
    כלכלן 04/06/2020 15:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לוי 04/06/2020 15:29
    הגב לתגובה זו
    האמת צריך לזרום עם השיטה המקובלת בעשור האחרון וזה הזרמת כספים מסיבית לשווקים ורק לדאוג להודיע שאין אינפלציה עקב זה והתמורה בשוקי ההון תהיה חיובית רק לא לקבל רגליים קרות מידי פעם כשיש נפילות זמניות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.