בזוס
צילום: gettyimages

עובדים לשעבר באמזון טוענים שהחברה עשתה שימוש פסול בנתוני המכירות שלה

מדובר בהאשמות שעומדות בניגוד למדיניות החברה לפיה אינה עושה שימוש במידע של מוכרים באמצעותה. פרשת  "קימבריג' אנליטקה"  חדשה בארה"ב? 

ניצן כהן | (2)

פרסום היום בכלי התקשורת בארה"ב מלמד כי 20 מעובדי המותג הפרטי של אמזון טוענים כי החברה שאבה מידע של חנויות שמוכרות אצלה והציע ללקוחותיהם הצעות מהמותג הפרטי שלה או בקיצור עשתה שימוש פסול במידע שנצבר ונשמר אצלה תוך ניצול מעמדה בקרב המוכרים באמצעותה.

אם ההאשמות הללו נכונות הרי שמדובר בהפרת אמון קשה מאוד של אמזון שהיא חלום הבלהות של סוחרים במרחב הווירטואלי אבל לא רק, ונסביר.

בחנויות ענק כמו אמזון ואיביי פועל המנגנון בצורה לפיה מוכר "פותח חנות" באתר של החברה ומציע את מרכולתו לגולשים. אמזון ודומותיה מחייבות את הסוחרים לתת שירות ברמה גבוהה ללקוחות כמו ביטול עסקאות בזמן מהיר, הבטחה כי המוצר שהוזמן הוא זה שיתקבל, אפשרות להחזיר ולהחליף מוצרים וכן הלאה. אמזון ואיביי למעשה עושות את פרנסתן מאמון של הסוחרים והלקוחות כשהן נחשבות פרו-לקוח, מה שהופך את חוויית הקניות לבטוחה הרבה יותר עבור הצרכנים.

מעבר לכך, חברות כמו אמזון ודומותיה משקיעות משאבים רבים בפיתוח אלגוריטמים שיאפשרו למצוא מוצר בזמן קצר מאוד ויציעו מוצרים משלימים או חלופיים וכך, ככל שצרכן רוכש יותר מוצרים באמזון, החברה לומדת יותר טוב את הרגלי הקניה שלו והצרכים שלו ומציעה לו מיוזמתה מוצרים, כך למעשה גובר הסיכוי שמי שמחזיק ב"חנות" באמזון ימכור יותר מוצרים וכספו מובטח על-ידי החברה.

בעולם הפיזי השיטה פועלת אותו הדבר בהתאמות של המרחב. כלומר, יצרן יוצר קשר עם קמעונאי גדול שיש לו סניפים ויכולת שיווק טובה ומעמיד על המדף את מרכולתו ולאחר המכירה שמתבצעת במרחב הפיזי של הקימעונאי הם מתחלקים בתמורה על-פי מפתח שהם קובעים ביניהם.

המכירה בשיטה הזו מחייב אמון בלתי מסויג של כל הצדדים המעורבים בסוג כזה של עסקאות. במרחב הפיזי אם הקימעונאי יגלה שהמוצר של הסוחר שמוכר באמצעותו נמכר במספרים גדולים הרי שינסה להקצות לו שטחי מכירה גדולים יותר, וזה טוב ונכון. אבל אם הוא יקים מותג פרטי, יפריע לסוחר למכור את מרכולתו ובמקום זאת יציע את המותג הפרטי (הרווחי יותר עבורו) הרי שהוא משחק משחק "מלוכלך" שלאורך זמן עלול להביא לתסבוכות גדולות מתחומים משפטיים, צרכניים והגבלים עסקיים שונים.

העובדים שמצוטטים בכלי התקשורת בארה"ב הציגו לוול סטריט ג'ורנל שורה של מסמכים המוכיחים לטענתם את השיטה של אמזון של "גניבת" עסקאות מהמוכרים שלה מה שעלול להביא לפתיחת חקירה פלילית נגד החברה שהעידה אך לא מזמן בפני ועדה של הקונגרס האמריקאי שחקרה את מדיניות הפרטיות בקרב ענקיות האינטרנט, שאינה מעלה על דעתה לעשות מעשים מסוג זה והם נוגדים את מדיניותה המוצהרת.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דירה=קורת גג 23/04/2020 21:08
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 1.
    ידוע כבר שנים (ל"ת)
    דוד 23/04/2020 19:41
    הגב לתגובה זו
סין מניותסין מניות

סין עוברת למתקפה - מדיניות כלכלית מרחיבה בשנה הבאה

סין מתכננת לאמץ מדיניות פיסקלית מרחיבה בשנת 2026, כדי להניע מחדש את הצמיחה הכלכלית

רן קידר |

סין מתכננת לאמץ מדיניות פיסקלית מרחיבה בשנת 2026, במטרה להניע מחדש את הצמיחה הכלכלית. על פי הצהרה רשמית של משרד האוצר, הממשלה מתכננת הרחבה ניכרת של ההוצאה התקציבית. המדיניות החדשה באה על רקע אתגרים כלכליים מורכבים, ובראשם משבר נדל"ן ממושך ולחצים חיצוניים הולכים וגוברים לרבות מלחמת המכסים מול ארה"ב, אם כי חשוב להדגיש כי סין מצאה תחליפים לשוק האמריקאי, ומול ירידה משמעותית במכירות לארה"ב היא מעלה מכירות בשווקים אחרים בעולם. 


השקעות אסטרטגיות במגזרי העתיד

ההשקעות הממשלתיות יתמקדו בתחומים אסטרטגיים: ייצור מתקדם, חדשנות טכנולוגית ופיתוח הון אנושי. צעדים אלו חיוניים כדי להשאיר את סין תחרותית בשווקים העולמיים וגם כדי להתגבר על משבר הנדל"ן שקיים במדינה שפוגע בתעסוקה ובביקושים הפנימיים.


משרד האוצר הסיני הדגיש כי הביקושים המקומיים יהוו את עמוד השדרה של הצמיחה ב-2026. התכנית כוללת צעדים להגדלת הכנסות משקי הבית ועידוד הצריכה, תוך הפחתת התלות ביצוא והשקעות זרות. בין היוזמות הבולטות: תכנית לאומית להחלפת מוצרי צריכה, המעניקה סובסידיות לרכישת מכשירי חשמל חסכוניים באנרגיה. התכנית כבר הניבה תוצאות מרשימות, עם עלייה ניכרת בהיקף הרכישות באזורי הפריפריה.

משרד האוצר הסיני מתכנן גם לשפר את מנגנון הנפקת אגרות החוב הממשלתיות, במטרה להבטיח יעילות מירבית והגברת גמישות בניהול התקציב. שינוי זה מגיע על רקע מגבלות המדיניות המוניטרית - עם שיעורי ריבית נמוכים שאינם מאפשרים הפחתה נוספת, הכלים הפיסקליים הופכים למרכזיים יותר. המהלך שם את סין בניגוד למדיניות מצמצמת שאימצו כלכלות רבות אחרות, תוך ניסיון לאזן בין יציבות פיננסית לבין תמריצי צמיחה.

ההחלטה להרחיב את ההוצאה הממשלתית משקפת הבנה עמוקה של המורכבות הכלכלית. כמדינה בעלת היקפי הייצור והצריכה הגדולים בעולם, סין מכירה בצורך להתאים את המדיניות באופן שוטף. בשנה שחלפה, למשל, המדינה סייעה לעסקים קטנים ובינוניים באמצעות הלוואות בערבות ממשלתית, צעד שסייע לשמר רמות תעסוקה יציבות.


עובדים צעירים נכנסים לשוק העבודה, קרדיט: גרוקעובדים צעירים נכנסים לשוק העבודה, קרדיט: גרוק

שוק העבודה בארה״ב קופא: החברות מעדיפות להמתין ולא לגייס

למרות המשך הצמיחה הכלכלית, ארגונים בוחרים לשמור על מצבת עובדים רזה, להקפיא גיוסים ולהישען על טכנולוגיה ובינה מלאכותית במקום על הרחבת כוח האדם

אדיר בן עמי |

שוק העבודה האמריקאי נכנס לשנת 2026 כשהגישה הדומיננטית בקרב החברות היא להימנע מגיוסים מיותרים. לאחר תקופה ארוכה של אי־ודאות, חברות רבות מעדיפות לשמור על מבנה ארגוני רזה, להאט החלטות כוח אדם ולהתבסס יותר על טכנולוגיה ואוטומציה במקום על עובדים חדשים.

לפי תחזיות של אתר הדרושים Indeed, קצב הגיוס בשנה הקרובה צפוי להיות נמוך במיוחד, עם צמיחה שולית בלבד במספר המשרות. ההערכה היא שחברות רבות אינן רואות צורך להרחיב את כוח האדם גם אם הפעילות העסקית תימשך. כבר כעת ניתן לראות הצהרות פומביות שממחישות את המגמה. שופיפיי, אחת מחברות האי־קומרס הבולטות, הודיעה כי בכוונתה לשמור על מצבת עובדים יציבה גם בשנה הקרובה, לאחר יותר משנתיים ללא גידול בכוח האדם. גם Chime, חברת פינטק הצומחת במהירות, אותתה כי אינה מתכננת הרחבות משמעותיות.

עמדה דומה עלתה בכנס של מנכ"לים שנערך בניו יורק ביוזמת בית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת ייל. בסקר שנערך בקרב המשתתפים, 66% מהמנהלים השיבו כי הם מתכננים להקפיא גיוסים או אף לצמצם את מספר העובדים, בעוד שרק כשליש ציינו כי בכוונתם לגייס עובדים חדשים.


״נחכה ונראה״


מנהלים בענף ההשמה מתארים אווירה של "נחכה ונראה". לדבריהם, חוסר הוודאות סביב הכלכלה, המדיניות המוניטרית והשפעת הבינה המלאכותית מוביל חברות להעדיף השקעה בהון ובמערכות טכנולוגיות על פני הרחבת כוח האדם. הזהירות הזו באה לידי ביטוי גם בנתונים המאקרו־כלכליים. שיעור האבטלה בארה"ב עלה בנובמבר ל־4.6%, הרמה הגבוהה ביותר בארבע השנים האחרונות. אף שמדובר עדיין ברמה שאינה נחשבת גבוהה היסטורית, העלייה מאותתת על היחלשות מסוימת בשוק העבודה.

במהלך 2025 נוספו משרות בעיקר בענפים כמו בריאות וחינוך, אך במקביל מתרבים הסימנים לכך ששוק הצווארון הלבן מאט. תחומים שבעבר הובילו את הגיוס כמו טכנולוגיה, שיווק, ניתוח נתונים ופיתוח תוכנה מציגים ירידה חדה בפרסומי משרות חדשות. חברות גדולות ומוכרות תרמו לתחושת הקיפאון. אמזון, ורייזון, טארגט ו־UPS ביצעו קיצוצים במשרות משרדיות בחודשים האחרונים. מהלכים אלה חיזקו את תחושת חוסר הביטחון בקרב עובדים מקצועיים, גם בענפים שנחשבו עד לאחרונה ליציבים.