דיימון
צילום: gettyimages

ג'יי פי מורגן מדווח על ירידה של 69% ברווח, אך האם הנתון כבר מגולם?

בעקבות המיתון בארה"ב, הבנק הגדול בארה"ב נאלץ להגדיל את הרזרבות להפסדי אשראי ב-6.8 מיליארד דולר. במקביל, ההכנסות של הבנק ירדו ב-2.6% ביחס לתקופה המקבילה. אך לאחר ירידה חדה במרץ ולנוכח פעולות הפד', האם החדשות השליליות כבר מתומחרות?
עמית נעם טל | (15)

ברקע להתפרצות נגיף הקורונה בחודשים האחרונים, עונת הדוחות בוול סטריט מתחילה לצבור תאוצה כאשר הפוקוס צפוי להתמקד בימים הקרובים בסקטור הבנקאות. הראשון לדווח הוא ג'יי פי מורגן (סימול:JPM), הבנק הגדול בארה"ב. מניית הבנק מטפסת כעת  ב-2.3%. 

הבנק דיווח על הכנסות של 29.07 מיליארד דולר ברבעון האחרון, ירידה של 2.6% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הכנסות הבנק מריבית הסתכמו ב-14.5 מיליארד דולר, ללא שינוי ביחס לתקופה שעברה וזאת למרות הורדות הריבית החדות שהתרחשו ע"י הפד'. ההכנסות שלא תלוית בריבית הסתכמו ב-14.5 מיליארד דולר, ירידה של 5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. 

בשורה התחתונה, הרווח הנקי של הבנק ירד ב-69% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד והסכתם ב-2.86 מיליארד דולר בלבד, או 0.78 דולר למניה. מדובר בנתון הנמוך ביותר מאז 2013 הירידה החדה ברווח מיוחסת בעיקר להפרשות של 6.8 מיליארד דולר שביצע הבנק לטובת יצירת רזרבות להפסדי אשראי הצפויים בעקבות המיתון בארה"ב. בבנק צופים כי הם יצטרכו להגדיל את רזרבות אלו גם ברבעון הקרוב. 

ג'יימי דיימון, מנכ"ל הבנק טען היום עם פרסום הדוחות כי "לבי יוצא לקהילות והפרטים, שנפגעו בצורה המשמעותי ביותר מכל משבר הקורונה לאורך ההיסטוריה שלנו, ג'יי פי מורגן בנתה את המוניטין שלה על היותה שם עבור לקוחות, לקוחות וקהילות בתקופות הקריטיות ביותר. סביבה חסרת תקדים זו אינה שונה. אנו נעשה כל שביכולתנו כדי לעזור לעולם להתאושש מהמשבר העולמי הזה".

דימון הוסיף כי "החברה נכנסה למשבר זה במצב של חוזק, ואנחנו נשארים מהוונים היטב ונזילים מאוד - עם יחס הון רובד1 של 11.5% וסך משאבי נזילות של למעלה מטריליון דולר. החברה הציגה ביצועים טובים בסביבת כלכלית קשה מאוד וייחודית. בהתחשב בסיכוי למיתון חמור למדי, היה צורך לבנות עתודות אשראי של 6.8 מיליארד דולר, מה שהביא לעלויות האשראי הכוללות של 8.3 מיליארד דולר ברבעון". 

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    דירה=קורת גג 15/04/2020 06:35
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 8.
    משה תחנה מרכזית 14/04/2020 21:55
    הגב לתגובה זו
    ירידה של 2.6% ו5% שורה תחתונה ירידה של 68%איך הגיעו ל68?
  • 7.
    איתן 14/04/2020 15:51
    הגב לתגובה זו
    לא יאומן ככה מריצים הפד והאדמוני את הבורסה פשוט פשע
  • 6.
    איך הוציאו דוחות לרבעון ראשון כעבור שבועיים בלבד? (ל"ת)
    Q 14/04/2020 15:38
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הנפילה תהיה החל מרבעון שני (ל"ת)
    כלכלן 14/04/2020 15:34
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בכמה אחוזים תעלה המניה????? חחחח זה המצב ההזוי (ל"ת)
    משה 14/04/2020 15:32
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דן 14/04/2020 15:15
    הגב לתגובה זו
    תאריכים הסטורים - לגזור ולשמור .
  • fu,c 15/04/2020 13:40
    הגב לתגובה זו
    שורט ?!
  • מה מיןחד בהם ? (ל"ת)
    14/04/2020 16:41
    הגב לתגובה זו
  • אבל כרגע זה לא נראה ככה (ל"ת)
    אשמח שהשוק יפול 14/04/2020 16:30
    הגב לתגובה זו
  • יעקב 14/04/2020 16:17
    הגב לתגובה זו
    מה קורה מ16?
  • אתה תראה לבד ! (ל"ת)
    דן 14/04/2020 17:53
  • 2.
    כמה שהמצב האמיתי יותר גרוע השוק עולה יותר.שגעון זמני (ל"ת)
    שלמה 14/04/2020 14:59
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בינתיים ה-futures בסדר (ל"ת)
    גל 14/04/2020 14:54
    הגב לתגובה זו
  • ברור- הפד מריץ את השוק דרך החוזים בשביל טראמפ (ל"ת)
    שלומי 14/04/2020 15:35
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.