ברוך שמעוני
צילום: יחצ
משבר הקורונה

מותק, העולם התכווץ - גלובליזציה ונגיף הקורונה

התפשטות הנגיף היא תוצר של הגלובליות אבל גם יצרן שלה. היא מתאפשרת הודות לגלובליות של אמצעי התחבורה, של העסקים ושל צליינות. לא מדובר עוד בנגיף סיני, אלא בנגיף גלובלי שמחייב פעולה משולבת ומאורגנת ברמה העולמית

ישבו רבי יהודה, רבי יוסי בן חלפתא ורבי שמעון וישב יהודה בן גרים עמהם... פתח רבי יהודה ואמר: כמה נאים מעשיהן של אומה זו (הרומאים)! תיקנו שווקים, תיקנו גשרים, תיקנו מרחצאות! ר' יוסי שתק. נענה רבי שמעון בן יוחאי ואמר: כל מה שתיקנו לא תיקנו אלא לצורך עצמן: תיקנו שווקין - להושיב בהן זונות, מרחצאות - לעַדֵּן בהן עצמם, גשרים - ליטול מהן מכס!" (בבלי: שבת לג ע"ב - לד ע"א).

 

לא צריך לשכנע אף אחד בכך שנגיף הקורונה מייצג תופעה גלובלית. תופעה שמתפשטת כל יום למקומות חדשים, כזו שבכל קצה של העולם עוסקים בה באופן אינטנסיבי. עם זאת, אולי כדאי לחזור ולהגדיר מהי הגלובליזציה הזו שכולנו מדברים עליה כעל עניין מובן מאליו ואיך נגיף הקורונה לא רק מיוצר על ידה אלא גם מייצר אותה.

אבל לפני שנפנה להגדרת הגלובליזציה, בואו נסגור את הפינה עם אלו ששוללים את רעיון הגלובליזציה בטענה שאין חדש תחת השמש. לדברי אלו, מאז ומתמיד היה מסחר בין עמים המרוחקים אלו מאלו ותמיד אומות חזקות כבשו אומות פחות חזקות מהן, כפי שאנחנו מוצאים בדברי המחאה של רבי יהודה כלפי הכיבוש הרומאי בציטטה שפותחת את הדברים.

כמו בתקופה הנוכחית, גם בתקופת הרומאים מרובת הכיבושים או בתקופת ימי הביניים, התקיימו מפגשים בין אנשים וסחורות עברו מיד ליד בין אנשים מקהילות מרוחקות אלו מאלו. למשל, הסחר שקיימה וונציה באגן הים התיכון במאה ה-13; מסעות וסקו דה גמה בסוף המאה ה-15; או מסעות המסחר הימי של הוויקינגים במאות ה-8–11 עם עמי אירופה.

מה נשתנה בגלובליזציה הזאת?

ובכל זאת, דומני שיש שינוי עצום בין הגלובליזציה העתיקה לזו הנוכחית. על מנת להבין את השוני בין השתיים אציע תחילה הגדרה לגלובליזציה העכשווית. הסוציולוג אנתוני גידנס, למשל, טוען שלמרות שבעבר היו מפגשים חוצי יבשות ואוקיאנוסים, הגלובליזציה כיום היא שונה.

זו מתאפיינת באינטנסיביות ובתאוצה חסרות תקדים של מפגשים בין אנשים, סחורות ותרבויות ממקומות שונים ברחבי העולם. ואם להיות יותר ספציפי, בניגוד לעבר, הגלובליזציה היום משקפת ריבוי של מפגשים לאורכו ולרוחבו של העולם בדרך של זרימת סחורות ומכונות על ידי ארגונים רב לאומיים ומדינות; של זרימת כסף בשוק המטבע ובבורסה; של מעבר אנשים, תיירים, מהגרים, פליטים, אנשים שהוגלו ועובדים זרים; של תפוצת דימויים ומידע המיוצרים על ידי עיתונים, מגזינים, טלוויזיה וסרטים; של זרימת רעיונות הקשורים לתנועות אידיאולוגיות המחזיקות באלמנטים מערביים כמו דמוקרטיה, חופש, רווחה, זכויות אזרח; וכפי שמראה לנו נגיף הקורונה, גם של זרימת מחלות ווירוסים, כפי שהראו כבר בעבר הלא רחוק נגיפי האיידס והסארס.

הבחנה נוספת בין "הגלובליזציה" העתיקה לזו המודרנית תסייע לנו להבין את תפקידו של נגיף הקורונה כתוצר וכיוצר של הגלובליזציה. לשם כך, נדמיין לרגע ילד או ילדה בשנת 2020 שבמקום כלשהו על פני כדור הארץ משתמשים בדמי הכיס שלהם על מנת לקנות פחית פפסי קולה (או כל אדם אחר שרוכש מכונית מסוג הונדה או מכשיר סלולרי קוריאני).

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

קניית פחית הקולה היא אפשרית משום שבעולם הגלובלי מוצרים שמיוצרים מצדו האחד של העולם נגישים באופן מיידי וקל יחסית לאנשים בצדו האחר (נזכיר שפפסי קולה נכנסה לישראל רק בשנת 1991). יחד עם התנועה הגוברת של אנשים, כסף וסחורות, תאגידים עסקיים משתמשים באמצעים טכנולוגיים חובקי עולם על מנת לחצות גבולות של זמן ומקום ולחדור גבולות של לאום, שפה ותרבות. הם מגיעים לכל עיר, לכל כפר ולכל שכונה בעולם ויוצרים מיזוג של טעמים בתחומי צריכה כמו מזון, קולנוע, טלוויזיה או אופנה. 

אבל ההשפעה הגלובלית על המקום (local), היא רק צד אחד של הגלובליות המודרנית. השפעת המקום על הגלובליות היא צדו השני. לשם כך, נחזור לילדה או לילד ולפחית הפפסי קולה. עצם רכישת הפחית, אני טוען, לא רק מתאפשרת הודות לגלובליזציה אלא גם מייצרת את הגלובליזציה עצמה.

מה הקשר בין פחית הפפסי לדונאלד טראפ?

כפי שהייתה טוענת הסוציולוגית לסלי סקלייר, רכישת הפחית היא פרקטיקה טראנס-לאומית (חוצת לאום) שתורמת לכך שהעולם עובר תהליכים מואצים של האחדה. לטענתה, כיום כשאדם (קבוצה, ארגון, או כל סוכן אחר) רוכש מוצר בכל חלק של העולם, הוא מעורב במקרים רבים בפרקטיקה כלכלית, פוליטית ותרבותית גלובלית.

כלומר, ברכישה של פחית הפפסי קולה הילדה או הילד (או כל אדם שרוכש מחשב אישי, מכונית, או מוצרי מזון ולבוש, המיוצרים על ידי ארגון בינ"ל) מחזקים את חברת פפסיקו האמריקאית מבחינה כלכלית ואת ארה"ב מבחינה פוליטית ויוצרים מצב של תלות הדדית. בו בזמן הילד והילדה חושפים את עצמם להשפעה תרבותית, כמו פיתוח של הרגלי צריכה, טעם, סגנון, ערכים ורצונות שמקורם בתרבויות מרוחקות, שמייצרת את ההומוגניות הגלובלית בטעמים ואפילו בתפישה עצמית ובזהות.

הטענה כאן היא, אפוא, שבניגוד לעבר שבו מסחר או מלחמות עם גורמים מרוחקים שימשו לחיזוק ולביצור מקומי, בגלובליזציה הנוכחית מפגשים עם גורמים מרוחקים מייצרים מציאות על- מקומית, גלובלית, בעלת חיים משלה, כזו שהיא נפרדת במידת מה מהמציאות המקומית.

למען הדיוק צריך להזכיר שיחד עם הגלובליות של דמיון וטעמים, כלומר עם הפיכתו של סגנון החיים ליותר הומוגני, גוברת גם הנטייה להיאחז, ואולי אף להגן, על ערכים מקומיים עמוקים כמו דת, שפה, אומנות וספרות.

למשל, המסע לעידוד השפה המנדרינית בסינגפור, לאחר שנים של הטמעת השפה האנגלית במערכת החינוך; הענישה שהונהגה בקוויבק לעסקים המפרסמים את עצמם באנגלית; המאבק המתמשך בעולם לעצמאות לאומית, שהדוגמא המובהקת ביותר לכך היא בריה"מ לשעבר; או ההתנגדות לחדירת הארגונים הרב לאומיים למדינות שונות כמו שקרה בשבדיה עם כניסתה של מקדונלדס או ההתנגדות להצבת הקשתות המוזהבות של מקדונלד בצומת גולני בישראל (כשאלו ניצבים גבוה יותר מאנדרטת הזיכרון לחלליי גולני).

חזרה לנגיף הקורונה

התפשטות נגיף הקורונה פועלת בתוך ועל הגלובליזציה בדיוק כמו הרכישה של פחית הפפסי קולה. כלומר, גם היא תוצר של הגלובליות אבל גם יצרן שלה. היא מתאפשרת הודות לגלובליות של אמצעי התחבורה, של העסקים ושל צליינות (ואולי של עוד מרכיבים שטרם נחשפנו אליהם) אולם בתורה היא גם מייצרת את הגלובליות הזו בדיוק.

ראו שילוב הידיים הגלובלי בניסיון לפתח חיסון במהירות האפשרית. חוקרים ביפן ובתאילנד מנסים להשתמש בתרופות נגד האיידס, חברה מטאיוואן מתכוונת לשתף פעולה עם מרכזי מחקר בארצות הברית לצורך פיתוח חיסון הולם, ומדענים מאוניברסיטת אוקספורד משתפים פעולה עם יצרנית איטלקית כדי לייצר מנות של חיסון לצורכי מחקר. ובישראל, ד"ר עמוס דניאלי מאוניברסיטת בר-אילן עוסק בפיתוח של טכנולוגיה חדשה לקיצור זמן האבחון של חולה קורונה משעה לכ־15 דקות (מעריב, 19.2.2020).

התפשטות הקורונה מראה לנו, אפוא, שהעולם לא רק מתכווץ מבחינה מעשית (אנשים נדבקים במקומות רבים בעולם) אלא הופך גם למקום שיושביו מחזיקים בתודעה גלובלית משותפת הרואה בו (בעולם) מקום אחד. מבחינת התודעה הגלובלית הזו, נגיף הקורונה הוא לא נגיף "סיני" שכפוף לגבולות הלאומיים הסינים או לטיפול על ידי הרשויות הסיניות בלבד, אלא נגיף גלובלי שמחייב פעולה משולבת ומאורגנת ברמה הגלובלית משום שהוא חוצה במהירות גבולות לאומיים שהוא אינו מכיר בהם.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מאמר מצויין. מלמד מאוד (ל"ת)
    יואב 04/03/2020 14:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לילי 01/03/2020 08:50
    הגב לתגובה זו
    נענה רבי שמעון בן יוחאי ואמר: כל מה שתיקנו לא תיקנו אלא לצורך עצמן: תיקנו שווקין - להושיב בהן זונות, מרחצאות - לעַדֵּן בהן עצמם, גשרים - ליטול מהן מכס!" (בבלי: שבת לג ע"ב - לד ע"א). גלובליזציה טובה אם אנו נהנים ואם מתענים לא טובה . לכן גלובליזציה צריך שתהייה מאוזנת ללא גירעון בצד אחד ועודף בצד השני
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.