2020 תהיה תנודתית לפאונד הבריטי על רקע חששות מברקזיט ללא הסכם
ניצחונו של בוריס ג'ונסון והמפלגה השמרנית בבחירות, אמנם העלתה את לזמן קצר את האופטימיות בשווקים, אבל דיווחים על הרצון להוציא לפועל את היציאה מהאיחוד האירופאי, גם ללא הסכם, מהדהדת בעולם כולו.
על רקע הדיווחים הזורמים מבריטניה, המסחר בבורסות אסיה מתנהל בצורה מעורבת, כאשר בשעה האחרונה מרבית המדדים עוברים לירידות קלות. הניקיי יורד ב-0.55%, ההאנג סנג יורד ב-0.1%, מדד שנגחאי יורד ב-0.2%.
כאמור, התאריך החדש שנקבע ליציאתה של בריטניה מהאיחוד עומד על ה-31 לינואר, תאריך שג'ונסון רוצה לעמוד בו בכל מחיר. בשל כך, אתמול הפאונד הבריטי איבד יותר מ-1% ביחס לדולר ונסגר על 1.3105 פאונד לדולר.
"מבחינה אסטרטגית, זה מהלך חכם של ג'ונסון, שמכריח את האיחוד להגיע אל שולחן המשא ומתן, כדי להגיע להסכמות עוד לפני סוף השנה", אמר רודריגו קטריל, אסטרטג בכיר בבנק האלומי של אוסטרליה. "הצעד מראה שבריטניה בדרך לשנה מאוד תנודתית, כשאי אפשר לשלול את הברקזיט ללא הסכם", הוסיף.
- "יש שיטה להרוויח בבורסה, הבעיה שרוב המשקיעים הפרטיים נכנעים לרגשות במקום לרווחים"
- בורסות יכולות לרדת לאורך זמן - מבט על התשואות של הבורסות הגדולות ב-20 השנה האחרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל לפאונד המתרסק, מטבעות אחרים מתחזקים. אינדקס הדולר, שמודד את ביצועי המטבע האמריקאי כנגד מטבעות אחרים, עלה מ-97 ל-97.337. הין היפני, עלה אף מ-109.2 ל-109.46, כשהדולר האוסטרלי התחזק מעט מ-0.6835 לדולר אמריקאי, ל-0.6847 לדולר.
יוליוס בר: "אין קטליזטורים לשוק המניות הבריטי"
בתוך כך, פטריק לאנג, ראש תחום המחקר במניות ואסטרטגיה בבנק יוליוס בר התייחס לשוק המניות הבריטי וקבע כי ב-2020 הבורסה הבריטית תרד.
"הסבירות לברקזיט בטווח הקצר גדלה אבל אי הודאות לגבי תנאי הברקזיט תישאר. שוק המניות הבריטי הוא דפנסיבי ונוטה להראות ביצועי חסר יחסיים כשסקטורים מחזוריים ואזוריים אחרים מראים ביצועים טובים.
"לפי דעתנו, הראלי בשווקים בבריטניה יהיה בעל משך חיים קצר כשאי הודאות המוחשית לגבי מתווה הברקזיט וההשפעות הכלכליות יישארו במקומם בעתיד הנראה לעין. בעקבות זאת, אנו מותירים את המלצת החסר שלנו ללא שינוי לעת עתה.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"שוק המניות הבריטי הראה ביצועי חסר מובהקים ביחס לשווקים אחרים השנה. למרות זאת, התמחור של השוק הבריטי בהכללה הוא בהתאם לממוצעים היסטוריים ואנו לא רואים בזמן הקרוב קטליזטורים לשינוי ההמלצה שלנו. בתוך שוק המניות הבריטי נעדיף חברות בשווי גבוה שהן בחשיפת חסר לבריטניה ובחשיפה גבוהה יותר לשווקים גלובליים, דוגמת חברות מתחום הבריאות, חברות גז ונפט וספקיות חומרי גלם", סיכם לאנג.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
