רשתות חברתיות פייסבוק גוגל
צילום: Istock

רשות ההגבלים בוחנת את כוחן של גוגל ופייסבוק - בעזרת הציבור

רשות ההגבלים העסקיים מנסה לערב את הציבור, אך בעיקר את החברות בגזרת ההיי-טק הישראלי, בדיונים על כוחן של חברות ה"סופר פלטפורמות" והשפעתן על התחרות
משה בנימין |

רשות ההגבלים העסקיים פרסמה היום (יום ג') קול קורא לקבלת התייחסויות מהציבור בנוגע להיבטי תחרות של כלכלת האינטרנט. במסמך עצמו מפורטים שמותיהן של החברות המרכזיות - ענקיות האינטרנט - שאליהן המסמך מכוון: גוגל, אמאזון, פייסבוק, אפל ואחרות. פרסום הקול הקורא מגיע כהכנה לקראת מחקר שמתכננת הרשות בעניין ההשלכות של סוגיות מרכזיות בתחום המקוון על התחרות במשק.

למרות הפנייה לקהל הרחב, הרשות מחכה בעיקר להתייחסות מצד "חברות הזנק וחברות מבוססות ומובילות בתחום ההיי-טק". צוותי החשיבה של הרשות צמצמו את הנושא ל-4 סוגיות מרכזיות שאותן תרגמו לשאלות מכוונות שהוצגו לקהל, שעליהן יש לתת את הדעת. הראשונה עוסקת בפיקוח על מיזוגים ובכלל זה מתבקשת התייחסות לשאלה, "אם יש להגביר את הפיקוח על מיזוגים של חברות טכנולוגיה גדולות, להשפעות שעשויות להיות לכך על התחרות וכן על התמריצים להשקיע בתחום הטכנולוגיה".

השאלה השנייה נוגעת לאופן עריכת ניתוח תחרותי בענפי משק דיגיטליים, ובפרט לאופן

הגדרת שווקים והערכת כוח שוק; השאלה השלישית עוסקת בהשפעה התחרותית של מתן הוראות רגולטוריות ספציפיות המגבילות התנהגויות של חברות דומיננטיות, כגון חובה לאפשר גישה לממשקי תוכנה, API, מסדי נתונים, וכו'; השאלה הרביעית מתייחסת לחשיבות שיש לגישה לנתונים במגזר הטכנולוגי, דהיינו big data ולשאלה כיצד, אם בכלל, רשויות תחרות צריכה להתמודד עם החשש לחסימת הכניסה לשווקים כתוצאה מיתרון תחרותי הנובע מגישה למאגרי נתונים.

במבוא לקול הקורא, הרשות ממקמת את עצמה יחד עם רשויות ההגבלים מסביב לעולם: "כפי שפורסם רבות בתקשורת, מספר רשויות הגבלים מסביב לעולם בוחנות סוגיות נבחרות הקשורות בכלכלה דיגיטלית. הרקע לבדיקות אלו הוא השיח הציבורי בעניינים כגון הגנת מידע, פרטיות, אמינות תכני החדשות והמידע ברשת, השלכות חברתיות שנובעות משירותים דיגיטליים ועוד". 

ברשות מסבירים כי מדיניות אי ההתערבות בשווקים מבוססי חדשנות דיגיטלית הייתה זו שעודדה את התפתחות התחום שבתמורה הוביל להגברת התחרות בשווקים משיקים לצד שינוי מבורך בא-סימטריית המידע, לטובת הציבור, בשווקים שעברו טרנספורמציה דיגיטלית. עם זאת רשויות ההגבלים מסביב לעולם החלו להקדיש לאחרונה תשומת לב מיוחדת ל"סופר-פלטפורמות" (גוגל, אמאזון, פייסבוק, אפל וכו'), חברות שבהגדרה מספקות תשתית להפצת תוכן ושירותים דיגיטליים.

החשש הנובע מחברות אלו, בא לידי ביטוי, לדעת הרשות, מיכולתן להפעיל את כח השוק שלהן הן כלפי יצרני התוכן והן כלפי הצרכן הסופי. הרגולציה, וכאן הרשות הישראלית חושפת טפח למה שבאמת עומד לנגד עיניה, נועדה "לעזור לחברות חדשות בכך שהיא יכולה לספק מגרש משחקים שוויוני יותר שבו הן יכולו להתחרות בחברות הקיימות". כמו כן מציינת הרשות כי בחינה קפדנית של בקשות מיזוג ורכש עשויה להקשות על רכש של חברות קטנות על ידי ענקיות התחום. באותה נשימה מוסיפה הרשות כי השוק הישראלי מאופיין בעסקאות מסוג אלו, של רכישת חרות בתחילת דרכן על ידי ה"סופר-פלטפורמות" - עסקאות שב-2017 הסתכמו במחזור של 23 מיליארד דולר. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.

מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.