לקראת השבוע בוול סטריט - אלו האירועים שיתנו את הטון
שבוע המסחר מעבר לים צפוי להיפתח מחר (ב') בסימן התחדשות מלחמת הסחר על רקע הצעדים שבכוונת הבית הלבן להשית על מוצרים סיניים. הבית הלבן הודיע ביום שישי האחרון על הטלת מכס בגובה 25% על מוצרים סיניים ב-50 מיליארד דולר, אשר הביאה בתגובה הטלת מכסים על ידי סין, בהיקף דומה, על ייבוא מוצרים מארה"ב.
"מכסי הנגד" של סין כללו מוצרים חקלאיים ורכבים, כמו גם מוצרים בענף האנרגיה, כאשר העלאת המכסים בפועל צפויה להיכנס לתוקף בתוך מספר שבועות. התפתחויות אלו משקפות החרפה במחלוקות הסחר בין המדינות. במידה והחרפה זו תימשך, היא עלולה לפגוע בכלכלה הגלובלית, ובמקביל לתמוך בעליה בקצב האינפלציה בעולם.
בתוך כך, עיני המשקיעים נשואות לווינה, שם תיערך פסגת המדינות החברות בארגון אופ"ק והשאלה הגדולה היא האם המדינות יאריכו את הסכם קיצוץ תפוקת הנפט או שמא יגבירו את התפוקה על מנת לקזז את ההשפעה של הטלת הסנקציות על ייבוא נפט מאיראן. הפגישה הנוכחית של אופ"ק רוויה בניגוד אינטרסים. בשונה מהפגישה הקודמת, אז מחיר הנפט הנמוך שפגע בהכנסות המפיקות מנפט חיפה על האינטרסים המנוגדים, ערב הסעודית ורוסיה מעוניינות בהגברת התפוקה.(לכתבה המלאה)
נגיד הבנק המרכזי של אירופה, מריו דראגי, צפוי לנאום ביום שני בשעות הערב וככל הנראה להמשיך להגן על ההחלטה הדרמטית שניתנה בשבוע החולף, אז הודיע דראגי על צמצום הרכישות של הבנק לכ-15 מיליארד אירו בחודש החל מספטמבר, עד לחודש דצמבר השנה ואז התמיכה בשווקים תיפסק. (לכתבה המלאה)
- חבר הפד מירן מזהיר: הריבית גבוהה מדי ועלולה להוביל לעלייה באבטלה
- שיא של 4 שנים בבקשות החוזרות לדמי אבטלה בארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דראגי הודיע בנוסף כי הריבית בגוש האירו רחוקה מאד מלעלותוציין שהריבית תוותר ללא שינוי "לפחות עד קיץ 2019". פסגות: "ה-ECB ימשיך להשקיע מחדש את הקופונים שהוא מקבל מההחזקות שלו ואת האג"ח שיגיעו לפדיון. להערכתנו, סיום ההרחבה הכמותית הוא תוצאה של לחצים פוליטיים מכיוון גרמניה, שרק התחזקו לאחר ההתפתחויות הפוליטיות האחרונות באיטליה וספרד, ולא של שיפור אמיתי בסביבה הכלכלית. לראיה, דראגי נשמע במסיבת העיתונאים הרבה יותר יוני מכפי שנשמע בעבר. דראגי ציין שההאטה בפעילות הכלכלית נמשכת ושהיא אף צפויה להמשך ברבעון השני של השנה".
ביום רביעי יו"ר הפד' ג'רום פאואל צפוי לשאת נאום. רק בשבוע שעבר פאואל העלה את הריבית לרמה של 1.75% עד 2% וצופה 4 העלאות ריבית השנה. פסגות: "הפד' אמנם עדכן את תחזית הריבית לסוף 2018 אך באותו הזמן הותיר על כנה את תחזית הריבית לסוף 2020 כך שבטווח הבינוני כלום לא השתנה ולכן שוק האג"ח כמעט ולא הגיב. עם זאת, מהדברים של פאוול במסיבת העיתונאים עולה שחלק מהחברים בפד' מעריכים שפוטנציאל הצמיחה של המשק האמריקאי עשוי לגדול, מה שיגרור גם עליה בריבית הנייטרלית. בתרחיש כזה בפד' עשויים לעדכן גם את תחזיות הריבית לטווח הארוך יותר. תגובת השוק ובעיקר השתטחות עקום התשואות מלמדת שהמשקיעים לא ממש בונים על תרחיש כזה ונראה שלפחות על פי השוק, התרחיש בו הפד' נאלץ לעצור את העלאות הריבית מוקדם מהצפוי סביר יותר".
מאקרו
ביום רביעי בארה"ב יפורסמו נתוני מכירות הבתים הקיימים לחודש מאי. הצפי הוא למכירות של 5.55 מיליון בתים לעומת 5.46 מיליון בתים בחודש אפריל. בנוסף יפורסם מלאי הנפט הגולמי בארה"ב.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ביום חמישי יפורסמו נתוני תביעות החדשות לדמי אבטלה בארה"ב בשבוע החולף. הצפי הוא ל-220 אלף תביעות לעומת 218 אלף בשבוע הקודם.
באותו היום יפורסם מדד הייצור של פילדלפיה לחודש יוני כאשר הצפי הוא לקריאה של 28.3 נקודות לעומת 34.4 נקודות בחודש הקודם.
ביום חמישי בלילה נגיד הבנק המרכזי בבריטניה קארני צפוי לשאת נאום.
- 2.Fisherking 17/06/2018 21:22הגב לתגובה זוקפיצת הפרסומת של ניע הראל המחבלים לי שוב חשוב בקריאת כתבות..
- 1.הכיוון למעלה (ל"ת)רחוב העליה 17/06/2018 20:26הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
