TV

חברת קונגרס לצוקרברג: "נראה כאילו נחתמה עסקה עם השטן"

לאחר שהפגין קור רוח מרשים בחקירה צולבת מול עשרות סנטורים בבית הנבחרים האמריקאי, מייסד פייסבוק ממשיך היום את השימוע הדרמטי בקונגרס
משה בנימין | (3)

ההצגה הטובה בעולם בכיכובו של מארק צוקרברג ממשיכה לערב נוסף. לאחר שהפגין קור רוח מרשים בחקירה צולבת מול עשרות סנטורים בבית הנבחרים האמריקאי, מייסד פייסבוק ממשיך היום (יום ד') את השימוע הדרמטי בקונגרס שכל עיני העולם נשואות אליו.

בהמשך ישיר של השאלות שנשאל אתמול והטיעונים מנגד של צוקרברג, הדיון נסוב סביב נושאי הדאגה לפרטיות המידע של הגולשים, סוגיות אבטחת המידע והדרך שבה פייסבוק ניהלה את מקרה פרשת קיימברידג' אנליטיקה. צוקרברג נשאל "מדוע זו לא העדיפות הראשונה שלכם להסביר מה אתם עושים עם המידע שאתם אוספים?"

צוקרברג: "יש לגולש בפייסבוק אפשרות שליטה במה לעשות עם המידע שלו בכל רגע נתון – לשתף לכולם או לאנשים ספציפיים. אני עדיין חושב שאנחנו יכולים לעשות עבודה טובה יותר בלהסביר איך הפרסום עובד אבל אנחנו לא מוכרים מידע. כנראה שאנחנו לא מסבירים את זה טוב מספיק בהתחשב בבלבול סביב הנושא".

קוצר הרוח שמפגינים נבחרי הציבור האמריקאיים כלפי צוקרברג בולט מאוד בשימוע היום. במקרים רבים חברי הקונגרס מחייבים את מייסד פייסבוק לענות בכן או לא לשאלותיהם, גם כדי למנוע ממנו מריחות מיותרות ומנגד כדי לנצל את זמנם המוקצב בצנעה לכל אחד - 4 דקות ותו לא. חברת הקונגרס קאת'י קאסטור שהצליחה לדחוק את צוקרברג לפינה ולהוציא ממנו אנחות תסכול אמרה: "נראה כאילו נחתמה כאן עסקה עם השטן. אמריקאים לא אוהבים שמרגלים אחריהם ולא אוהבים שעושים עליהם מניפולציות - נראה שפייסבוק הפכה למקום שבו עוקבים אחרי כולם".

שאלה מעניינת מאוד נשאל צוקרברג על ידי ג'ו קנדי, סנטור ממסצ'וסטס: "האם פייסבוק מאפשרת למפרסמים לטרגט מידע שהוסר על ידי גולשים?". על כך השיב צוקרברג ב"לא" החלטי. קנדי הוסיף עוד בסוגיה זו ושאל: "האם המפרסמים מקבלים גישה למידע שהגולשים לא יודעים שבכלל נאסף? האם ישנו מידע על גולשים שהם כלל לא מודעים לקיומו?"

צוקרברג השיב ואמר כי "טרגוט המודעות מבוסס על מידע שהגולשים שיתפו. עם זאת, פייסבוק במקביל מבצעת בדיקות נוספות שעל פיהן מחליטה למי מהגולשים יוצגו המודעות בהתבסס על מידע נוסף/מידע על - מטה-דאטה, אך זה שונה מלהראות את זה למפרסמים". קנדי סיכם ואמר שלדעתו בשורה התחתונה דברים אלו "אינם עומדים בקנה אחד עם האמירה שלגולשים יש שליטה על המידע שלהם".   

 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

לרוב השאלות צוקרברג עונה במתינות תוך הפגנת שליטה במידע ורצון להסביר באריכות. עם זאת, חלק מהשאלות מעלות בו אי נוחות שבולטת לעיני הצופים ואחת מהן עסקה בתביעות ייצוגיות שהוגשו נגד פייסבוק בשנת 2010 ו-2013 כאשר לטענת חברת הקונגרס החברה לא נאלצה לשלם פיצוי כספי לתובעים/גולשים.

צוקרברג טען שאינו זוכר את התביעות הללו ואת תוצאותיהן, אך זה לא סיפק את חברת הקונגרס שהמשיכה ללחוץ על אותה הנקודה. לסיום הזמן שהוקצב לה אמרה חברת הקונגרס כי היא שואלת את השאלות הללו משום שלדעתה, פרצות האבטחה בפייסבוק ותופעות זליגת המידע שחוזרות ונשנות הן כתוצאה מכך שפייסבוק לא נאלצה לשלם פיצוי או שלא נענשה בצורה של תשלום קנס וייתכן כי זו הגישה שבה צריך להתמודד איתה.

מייק דויל, חבר קונגרס מפנסילבניה שאל את צוקרברג על גילוי זליגת המידע באמצעות כתבה מגארדיאן: "האם אתה בדרך כלל לומד על מקרים שכאלו דרך התקשורת? נראה כאילו עצמתם עין במקרה הזה". על כך השיב צוקרברג: "אינני מסכים עם ההצהרה הזו". דויל בתגובה אמר לו כי "נראה שהיה אכפת לכם יותר למשוך אליכם מפתחי אפליקציות ופחות לדאוג לשמירה על הגולשים".

נדמה שחברי הקונגרס הופיעו לשימוע ביומו השני לוחמניים יותר מאשר אתמול ומאפשרים לצוקרברג פחות זמן להרחיב בתשובות או להתחמק. ייתכן והאווירה הכללית שגורסת כי צוקרברג יצא אתמול כשידו על העליונה והרוויח נקודות זכות על חשבון הסנאטורים שלא תמיד שלטו במידע גונבה לאזניהם. 

בעניין פרשת קיימברידג' אנליטיקה נשאל צוקרברג האם פייסבוק תתבע את החוקר אלכסנדר קוגן שנטען כי הונה את החברה. לדברי צוקרברג "אנחנו בודקים את העניין כעת ונכון לעכשיו הוא מוחרם, לא אפשרות להשתמש בפלפטפורמה" .

בין שאר הנושאים המרכזיים, מספר חברי קונגרס מעמתים את צוקרברג עם סוגיות נוספות כגון ייצוג מגוון בין חברי ההנהלה של הרשת החברתית ומכירת תרופות וסמים על גבי הפלטפורמה. דייויד מקינלי, רפובליקן מווסט וירג'יניה שאל את צוקרברג מדוע החברה שלו מאפשרת מכירת חומרים אופיאודיים ללא מרשם. כשצוקרברג ניסה להשיב הוא נבלם על ידי מקינלי שהוסיף "החברה שלך עוברת על החוק ומאפשרת מכירת תרופות שדורשות מרשם וכך אתם פוגעים באנשים". מקינלי דרש לדעת גם מדוע הפוסטים הללו אינם מוסרים מהרשת ומהי האחריות של 20 אלף האנשים שצוקרבר מעסיק לשם כך. 

טוני קרדנס, סנטור מקליפורניה החזיר את צוקרברג לסוגיית רכישת המידע מחברות איסוף דאטה. לשאלתו האם פייסבוק רכשה מידע, ענה צוקרברג "הפסקנו". קרדנס לא נסוג ושאל "אך עשיתם זאת כדי לבנות את החברה" ועל כך ענה צוקרברג, "זה היה הסטנדרט המתבקש של התעשייה".

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    בא 12/04/2018 09:23
    הגב לתגובה זו
    בפייסבוק .בכלא יפגוש פסיכופתים ואת העולם האמיתי .בטח גם אנשים ניסחטו בגללו .הוא המנהל .
  • 2.
    אנשים בסוריה רוצים להודות למרק על מהפיכת הפייסבוק . (ל"ת)
    בא 12/04/2018 09:09
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בא 12/04/2018 09:07
    הגב לתגובה זו
    הזמן .לכו חפסו לכם חברים אמיתיים ולא ווירטואליים ,חברים ווירטואליים זה נורמלי עד גיל 5.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.