עוגת הפרסום 2017
צילום: יח"צ

אי של אי ודאות: גידול קל בשוק הפרסום, שליש מהכסף בדיגיטל

עם תוספת של 100 מיליון שקל, 2017 מביאה משב רוח אופטימי אך השוק המקומי עדיין לא מפגין ביצועים מרשימים בהשוואה למשק ולשוק הפרסום העולמי. סקירה

משה בנימין |

לאחר שנת קיפאון ב-2016, נראה כי 2017 נסגרת עם בשורה חיובית יחסית לשוק הפרסום המקומי שבע המרורים: על פי נתוני איגוד השיווק הישראלי ויפעת בקרת פרסום, עוגת הפרסום בישראל גדלה בשנה החולפת ב-2.6%, ובמספר מדובר בתוספת של 100 מיליון שקל בהוצאה לפרסום, והתייצבה על כמעט 4 מיליארד שקלים. 

בעוד האינפלציה בישראל ב-11 החודשים הראשונים של 2017 עמדה על 0.3% (האינפלציה של חודש דצמבר טרם פורסמה, מ"ב), הרי שריאלית נרשם גידול בהוצאה לפרסום. כמו כן, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הצמיחה במשק הישראלי עמדה בשנת 2017 על 3%, כך שהצמיחה בשוק הפרסום לא הייתה רחוקה מהביצועים בשוק הכללי.

השנה האחרונה היא אינדיקטור אופטימי מאוד עבור הענף וראיה לכך הן השנים הקודמות שבהן שוק הפרסום דשדש ודרך במקום לעומת הצמיחה במשק. כך לדוגמה בבדיקת טווח השנים שבין 2005 ל-2015 האינפלציה בשוק הישראלי עמדה על 19.62% (נתוני הלמ"ס) ואילו שוק הפרסום גדל ב-91 מיליון שקל בלבד, כך שריאלית נגרע מהשוק 645 מיליון שקלים. שנת 2016 הייתה רעה לעולם הפרסום - ובסיומה השוק היה פסימי מאד

מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, נתי יעקבי אומר כי "בראייה רב שנתית הגידול בהוצאות לפרסום, קטן משמעותית מהצמיחה במשק. הדיגיטל ממשיך להיות הקטר של עוגת הפרסום בשל היותו סביבת מחייה מקבילה ולא רק מדיה, שנה טובה לטלוויזיה ששומרת על הבכורה בעוגת הפרסום ולשילוט החוצות ההופך בהדרגה למדיית פרימיום".

 

שליש מהכסף בעולם הפרסום הולך לדיגיטל

לאחר גידול של 15% בין 2016 ל-2017, תחום הדיגיטל ממשיך להתפתח ולהשתלט על נתח שוק נוסף עם גידול של 13%, כשהוא נאמד בהיקף פעילות של 1,329 מיליארד שקל ומהווה כ-33% משוק הפרסום הישראלי לעומת 30% בשנה המקבילה אשתקד.

נתון נוסף שממחיש את כוחו של הדיגיטל מגיע משוק הטלוויזיה שרושם גידול של 4% בשנה החולפת (לאחר קיטון של 2% בשנת 2016) אך נותר על נתח שוק של 37% בהיקף פעילות כספית של 1,476 מיליארד שקל. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

על פי נתוני האיגוד ויפעת, 3 מנועי הצמיחה של הסקטור הדיגיטלי בישראל הם הווידאו, התוכן השיווקי והשת"פים המסחריים. "הפרסום בווידאו ממשיך לצמוח שכן יכולות הפילוח של האונליין ממקסמות את יחסי ההמרה, ורף הכניסה יחסית נמוך מהטלוויזיה. לפי הערכות, ההכנסות של אתרי התוכן  הישראלים, גדולים כקטנים, ממכירת תוכן שיווקי ושת"פים מסחריים מגיעות לבין 25% עד 50% מסך ההכנסות הכוללות שלהם. מחלקות התוכן השיווקי פורחות ולא מפסיק לגייס טאלנטים, ואף מייצרות בתשלום חומרי תוכן שיווקי אל מחוץ לפלטפורמות שלהם". 

עוד עולה מסקירת יפעת והאיגוד, כי גוגל ממשיכה להיות הגורם הדומיננטי בשוק הפרסום בארץ עם כלי הפרסום שלה ה-ADWORDS, יוטיוב, GDN ו-AdX. בתוך כך, פייסבוק התזזיתית שממשיכה להתחדש בכלי פרסום מתבססת כגורם דומיננטי בסצנת הפרסום המקומית ואף מצליחה לצמוח בתחום ה-ADS שהוא פרסום דיספליי מטורגט.

"משיחות עם מפרסמים עולה כי הגדולים שבהם מתחילים להכניס את ניהול המדיה הדיגיטלית כ-IN HOUSE, מתוך הבנה כי במקום לשלם את עמלת הניהול למשרדי הדיגיטל, עדיף להעסיק בארגון מנהל מדיה שכיר שיהיה מחוייב למותג שלהם בלבד ויוכל לייצר שת"פים חיוניים לארגון".

"הדיגיטל יגיע ל-50%". תלמה בירו 

מנכ"לית איגוד השיווק הישראלי, תלמה בירו אומרת כי "השחקנים הגדולים בשוק הפרסום הישראלי הם גוגל ופייסבוק הכובשים את כל שרשרת הערך של הפרסום וגורפים סכומי עתק. בשנה הקרובה אנו צופים שילך ויגבר לחצם של גופי השידור והתוכן הישראלים, הדוחקים ברגולטור לפקח ולמסות את השחקנים הגלובליים, בעיקר לאור העובדה שמחקרים מלמדים שהדיגיטל יגיע לכדי 50% מעוגת הפרסום העולמית כבר בשנת 2020".

 

שוק נוסף ש"מתקן" רושם צמיחה הוא האאוטדור - החוצות, עם גידול של 9% לעומת קיטון של 10% בשנה המקבילה אשתקד. היקף פעילותו של שוק החוצות נאמד בכ-283 מיליון שקל המהווים כ-7% מעוגת הפרסום בישראל. אירוע חריג לטובה השנה מבחינת ענף החוצות שתרם לגידול בהכנסות שלו, היה פיצול ערוץ 2. עקב כך, חודשים אוקטובר ונובמבר היו עם ביקוש שגדול מההיצע, בדומה לחודש בחירות, והזרמה של מיליונים לקטגוריה. גם העובדה שפרסום כנען חזר לפרסם על האוטובוסים של חברת דן באמצע השנה שעברה, יצרה גידול בהכנסות הענף השנה.

יעקבי ובירו מסרו כי "ענף החוצות מוכיח יכולת עמידה מול המדיום הדיגיטלי, ובניגוד לעיתונות שמאבדת בהדרגה את הקהל שלה לטובת הדיגיטל, ענף החוצות ישמור על היקפיו ואולי אף יגדיל אותם בכפוף להתפתחויות טכנולוגיות. בשנים הקרובות נראה ללא ספק פרסומות מבוססות מיקום, שעה וקהל עם יכולת לפילוח ואופטימיזציה".

העיתונות ממשיכה לרדת

מי שממשיך את הצניחה החופשית הוא שוק העיתונות שמשכפל את הירידה מהשנה הקודמת ורושם, שוב, קיטון של 12% בפעילות עם "מחיקה" של 85 מיליון שקל, ל-623 מיליון שקלים, כשהוא תופס נתח שוק של 16% בלבד.

מיטיבי הלכת וותיקי עולם הפרסום יכולים רק להעלות זיכרונות מימי הזוהר של שוק העיתונות שעמד ב-2005 על נתח שוק של 50% בשוק הישראלי. מגמת הצמצום וההתכנסות נמשכת ועוד שני עיתונים ותיקים נסגרו השנה: "ראש אחד"  שעבר לדיגיטל ו"וסטי" העיתון בשפה הרוסית מבית ידיעות אחרונות שהפך מעיתון יומי לעיתון המופץ ביום ו' בלבד.

יחד איתו הרדיו מאבד גובה ונתח שוק. לאחר גידול של 4% בשנת 2016 ובסך הכל 4 שנים רצופות של גידול, סקטור הרדיו רשם ב-2017 ירידה משמעותית של 18% וניצב על היקף פעילות של 223 מיליון שקל עם נתח שוק של 6%. 

הסיבה המרכזית לירידה הגדולה בהוצאות הפרסום ברדיו, למרות שנה טובה מאד של הרדיו האזורי, נעוצה בתקלה שהתגלתה במערכות המידע של תאגיד השידור הציבורי כאן עם המעבר לבעל הזיכיון החדש - טרגט ספיריט. התקלה השביתה כליל את יכולת שידורי הפרסומות בקול ישראל למשך כחודשיים וחצי ורצף הפרסומות נקטע לחלוטין, ועל פי פרסום באייס, התאגיד הפסיד כ-12 מיליון שקלים בפרק זמן זה. 

מפגרים מאחורי שוק הפרסום בעולם

משנה למנכ"ל ומנהל המדיה ביהושע TBWA נבו כרמי אומר בשיחה עם אייס כי "גידול של 2.6% בעוגת הפרסום הוא גידול כמעט זניח, בטח כשמסתכלים עליו אל מול הגידולים בהוצאה לצריכה פרטית על סחורות ושירותים והצמיחה במשק".

לדבריו, "העוגה הזו למעשה משקפת 10 שנים רצופות של סטגנציה ובמונחים ריאליים יש כאן למעשה קיטון. גם בראייה אל מול הגידולים בהוצאה לפרסום בעולם אנחנו כאן בפיגור גדול".

כרמי הוסיף עוד כי "הדבר הבולט ביותר בעוגה עצמה הוא עצמתה של הטלוויזיה בישראל, בראייה אל מול המגמה המתמשכת בו הדיגיטל הולך וצובר תאוצה ומגדיל את חלקו בעוגה, היכולת של הטלוויזיה לצמוח היא הרבה יותר משמעותית מ-4% כפי שמשתקף בעוגה. את הירידה של הרדיו אי אפשר כמובן ליחס להיחלשות המדיום, החלפת זיכיונות מכירה במעבר מרשות השידור לתאגיד זה ההסבר המלא לירידה השנה. העלייה בשילוט חוצות מהווה בעיקר "תיקון שוק" אל מול שנה חלשה מאד לענף ב 2016".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.