הראלי במניות הטכנולוגיה יימשך? המוסדיים בוול סטריט חלוקים

אלמוג עזר |
נושאים בכתבה טכנולוגיה

עד כה שנת 2017 הייתה השנה של מניות הטכנולוגיה בוול סטריט. אותן מניות היו המנוע המרכזי מאחורי הראלי במדדי המניות בניו יורק כאשר מדד ה-S&P 500 עלה 8.8% מתחילת השנה, מדד הנאסד"ק כמעט 17%. כמעט חצי שנה מאחורינו ועתה המשקיעים שואלים את עצמם, האם הראלי הזה יכול להמשיך קדימה, או שזה הזמן להקטין אחזקות. 

ובכן נראה שגם המוסדיים בארה"ב מתחבטים ביומיום בשאלה דומה. זאת כאשר נרשמת חלוקת דעים בין קרנות הגידור לקרנות הנאמנות בענף. בסקירה ששלח הבנק גולדמן זאקס נכתב כי "גם קרנות הנאמנות וגם קרנות הגידור נהנו עד כה בשנת 2017 מהעליות במניות סקטור הטכנולוגיה". אם כי בבנק מציינים כי החל מהרבעון השני, החל להירשם פיצול בהחזקות בין שני המנהלים המוסדיים. 

"למרות שהן עדיין מחזיקות באחזקת יתר את מניות הטכנולוגיה ביחס לשוק, קרנות הנאמנות הקטינו את האחזקות שלהן ברבעון האחרון" כך ציינו בגולדמן זאקס. בד בבד, מנהלי קרנות הגידור הגדילו את החשיפה שלהן לכדי 25% מסך האחזקות (שווי מניות הטכנולוגיה במדד ראשל 3,000 מגיע לכדי שיעור של 21%)

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.