גרף

נכנעה ללחץ: מיילן מורידה את מחיר האפיפן בשיעור דרמטי -אבל יש כוכבית

גיא בן סימון | (4)
נושאים בכתבה מיילן

ההד הציבורי עשה את שלו. לאחר ההתבטאות החריפה של הילרי קלינטון אמש בדבר מחיר תרופת ה'אפיפן', מיילן מעדכנת כעת כי היא מורידה את מחיר התרופה נגד אלרגיה (ערכה ל-18-12 חודשים) ב-50% מ-600 דולר ל-300 דולר.  מדובר בהפחתת מחיר רק לאלה המתקשים להשיגה בשל סוגיית המחיר (משפחות המשתכרות מתחת ל-97,200 דולר בשנה וקריטריונים דומים נוספים). עבורם תסבסד מיילן את מחיר התרופה. 

המניה תיקנה מעלה בשיעור חד בת"א לאחר ההודעה מירידות של מעל 5% לירידות של 2% בלבד, וכעת חזרה לירידות של 4.4% במחזור מסחר של 56 מיליון שקל, לעומת מחזור יומי של 13.8 אלף שקל בממוצע בחודש האחרון.

גרף תוך יומי של מניית מיילן בת"א:

אמנם מדובר בפגיעה קשה מבחינת מיילן שכן האפיפן היא התרופה המרכזית בפורטופליו שלה ואחראית על 40% מהרווח התפעולי בשנת 2015, אך נראה שבשוק סבורים שהמהלך יביא להורדת הלחץ הציבורי על החברה. במסחר המוקדם בוול סטריט המניה עולה כעת סביב 3% אחרי נפילה של 5.4% אתמול במחזור גדול. 

נציין כי כמעט חלפה לה שנה מאז קלינטון יצאה כנגד מחירי התרופות הגנריות בראש חוצות, והסקטור בארה"ב סבל מלחץ מתמשך כאשר גלי ההדף הגיעו גם לתל אביב. ארבעת מניות הפארמה הגדולות תופסות נתח שוק של כמעט 30% ממדד המעו"ף ואלו מכבידות על המדד שמאבד כ-1%. הסאגה הנוכחית קיבלה תאוצה בתחילת השבוע כאשר יו"ר החברה רוברט קורי קיבל זימון לקונגרס כדי להסביר כיצד קפץ מחיר התרופה בשיעור כה מוגזם. הזימון הגיע בעקבות דרישותיהם של שלושה סנטורים בעניין.

מיילן חולשת על נתח שוק של יותר מ-90% לטיפול מציל חיים עם האפיפן לאחר שהמתחרה יצאה מהשוק לפני כחצי שנה. אותה בלעדיות אפשרה לחברה להזניק את מחיר האפיפן מ-100 דולר בשנת 2008 ליותר מ-600 דולר, וכעת עם ההדר הציבורי החברה כאמור מורידה את המחיר באגרסיביות. נזכיר כי רק ב-2015 מכירות האפיפן הגיעו ל-1 מיליארד דולר.

נציין כי בתגובה להד התקשורתי ולתגובה החריפה של קלינטון והבית הלבן, מיילן מסרה בתגובה כי היא עובדת על פתרון למטופלים ולמשפחותיהם, ונראה כי החברה אכן עמדה במילותיה. הדבר הגיע באותה נשימה עם ההסבר לפיו אין מה להשוות בין עליית מחירי התרופות - של 100 אלף דולר - שהביאה לזעם הציבורי, לעומת מחיר ה'אפיפן' פרי יצורה.

מנכ"לית מיילן הת'ר ברש נשאלה בראיון ל-CNBC מדוע מחיר התרופה זינק ב-1,000% - (לכתבה מלאה)

קיראו עוד ב"שוק ההון"

יונתן קרייזמן על הנפילות במחירי התרופות: הזדמנות או סכין נופלת?

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    בא 25/08/2016 16:26
    הגב לתגובה זו
    איך הוא יעוף . איך הדמוקרטים מצאו אותו , אפילו תרומות כבר לא יעזרו למיילן . הוא יצטרך לחזור למכור מכוניות משומשות .
  • 2.
    א.ע 25/08/2016 15:43
    הגב לתגובה זו
    לאחר שספגה מכה בבורסה על הפקעת מחירי התרופה נבהלה מיילן והורידה את מחיר התרופה ועל זה נאמר הוסיפה חטא על פשע ,מאחר ואם היא מרוויחה כעת אז לפני כן הייתה גזלנית ועל כך מגיע לה עונש.
  • כפולה ? מה עם זה שהיצור הזה נולד ? (ל"ת)
    בא 25/08/2016 16:55
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ציון 25/08/2016 14:45
    הגב לתגובה זו
    כול הענף הזה יספוג בעתיד ניגמרה החגיגה
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

חן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסףחן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסף
דוחות

נקסט ויז'ן: ההכנסות זינקו ב-62%, הצבר חוזר לעלות ל-124 מיליון דולר

הרווח הנקי של חברת המצלמות המיוצבות קפץ ב-56% ל-28 מיליון דולר ברבעון השלישי; בסיס הלקוחות התרחב ל-189, והחברה ממשיכה לשמור על שיעורי רווחיות גבוהים אבל עם סימני האטה בתזרים

מנדי הניג |

נקסט ויז'ן מערכות מיוצבות נקסט ויז'ן 1.23%   שמפתחת מצלמות מיוצבות לרחפנים ולכלים בלתי מאוישים, ממשיכה את רצף הצמיחה גם ברבעון השלישי. ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-47.3 מיליון דולר, עלייה של 62% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה החברה הכנסות של 120 מיליון דולר, כך שנכון לעכשיו היא נראית קרובה לעמוד בתחזית השנתית שהציבה הכנסות של 160 מיליון דולר. במהלך השנה האחרונה הגדילה החברה את מספר לקוחותיה הפעילים מ-173 ל-189, מה שמשקף התרחבות בביקוש ובפיזור לקוחותיה הגלובליים.

נכון למועד פרסום הדוחות, צבר ההזמנות של נקסט ויז'ן עומד על 124 מיליון דולר, לעומת 110 מיליון דולר בסוף הרבעון הראשון. עם זאת, עיקר הגידול בצבר נובע מהזמנה גדולה אחת שהתקבלה לאחרונה בשווי של כ-24 מיליון דולר, לאספקה עד יולי 2026. בלי אותה הזמנה, הצבר היה מציג ירידה לעומת הרבעון הקודם.

צבר ההזמנות חוזר לעלות

אחרי ירידה בצבר ברבעון השני (110 מיליון דולר), נקסט ויז'ן מדווחת כעת על צבר של 124 מיליון דולר נכון למועד אישור הדוחות - עלייה של 12% בתוך שלושה חודשים. מדובר ברמה דומה לזו שנרשמה בתחילת השנה, מה שמאותת על חזרה לקצב הזמנות גבוה מצד הלקוחות.

הצבר הגבוה נובע, בין היתר, מהזמנה משמעותית שהתקבלה בינואר 2025 מצד גורם שלישי שאינו קשור לחברה, בסך של 12.1 מיליון דולר. ההנהלה מציינת כי קיים ביקוש מתמשך לפתרונות החברה, במיוחד מצד לקוחות חוזרים וגופים ביטחוניים במערב.

הרווח הגולמי עמד על 32.5 מיליון דולר, שהם כ-69% מההכנסות - עלייה של 55.5% לעומת 20.9 מיליון דולר ברבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם הרווח הגולמי ב-85.5 מיליון דולר (71% מההכנסות), גידול של 42% בהשוואה ל-60.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

הרווח התפעולי ברבעון עלה ל-28.3 מיליון דולר (60% מההכנסות), לעומת 18.7 מיליון דולר ברבעון המקביל - גידול של 51%. במצטבר מתחילת השנה: רווח תפעולי של 73.5 מיליון דולר, עלייה של 39% בהשוואה לשנה שעברה.