זו הסיבה לעליות הבוקר בשוקי המניות - המומנטום יימשך?
מגמת חיובית אחזקה הבוקר בשוקי המניות באסיה (הניקיי 225 עלה 0.7%) והעליות נמשכות בשעה זו גם בבורסות אירופה (הדאקס עולה 0.35%) כאשר גם מדד המעו"ף בת"א מקבל רוח גבית. הסיבה, צעדיו של הבנק המרכזי ביפן שהודיע הבוקר כי ימשיך לספק נזילות באותו הקצב (677 מיליארד דולר בשנה). מדובר בצעדים שמשדרים לשוק את הנכונות של הממשל היפני לדחוף את הכלכלה קדימה.
הצעד הזה מגיע לקראת שורה של העלאות מיסים משמעותיות הצפויות בחודש אפריל ביפן ובראשן העלאת המע"מ בשיעור של 3%, דבר שעלול לגרום להתכווצות הרבעונית הגדולה ביותר מאז חודש מארס 2011, אז התרחשה ביפן רעידת האדמה הגדולה. בתוך כך, הבנק המרכזי ממשיך לשמור תחמושת, כדי להתמודד עם הסיטואציה הצפויה.
ההודעה של הבנק הייתה אמנם צפוייה כמעט ע"י כל 34 הנשאלים בסקר בלומברג, ועדיין התגובה בשווקים הינה חיובית. בנוסף הודיע הבנק על צפי לירידה בייצוא ולעלייה בתפוקה התעשייתית ובהשקעות.
נגיד הבנק המרכזי של יפן, הורוהיקו קורודה, צפוי לאתגר לא פשוט כדי להגיע ליעד אינפלציה שנתי בשיעור של 2% בעוד היטל המס על מכירה ראשונה של נכס, יעלה לראשונה מזה 17 שנים ויעיק על שוק המגורים והעסקים.
- טראמפ: ״אתן לך כל שתבקשי״
- האישה הראשונה שתנהיג את יפן ואיך זה משפיע על הניקיי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הכלכלן הראשי ב- Credit Agricole היפני אומר כי "הבנק המרכזי צריך להיות מוכ לפעולה. הפעילות של קורודה במדיניות המוניטרית תיבחן ע"י המשקיעים, כשהוא לא רוצה להתפס כפאסיבי שמגיב לנעשה באיחור."
כאמור, ראש הממשלה, שינזו אבה החליט להעלות את שיעור המע"מ ל-8% לעומת השיעור הנוכחי שעומד על 5% בלבד. אבה נאלץ לעשות את הצעד הזה כדי לרסן את החוב הממשלתי, שיגיע ע"פ נתוני קרן המטבע ל-242% מהתמ"ג.
"פיחות הין לא פועל לטובת הכלכלה היפנית"
הכלכלן הראשי של הראל פיננסים, עופר קליין אמר כי "ביפן האינדיקטורים האחרונים לא מעודדים: הצמיחה ברבעון האחרון עודכנה כלפי מטה ל-0.7% בשיעור שנתי, 1% באומדן הראשוני, בעיקר בשל התרחבות נמוכה יותר בהשקעות (3% לעומת 5.3% באומדן קודם) ובצריכה הפרטית (1.6% לעומת 2% באומדן הקודם). בנוסף, הגירעון בחשבון השוטף שבר שיא ועמד על כ-15.4 מיליארד דולר בחודש ינואר (כ-3.1% תוצר במונחים שנתיים)."
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"למעשה, מציין קליין "החשבון השוטף שלילי מאוקטובר 2013, והגירעון בו הולך ומתרחב בשל התרחבות הגירעון המסחרי; מדיניות הממשלה שהובילה להיחלשות הין, תרמה פחות מהצפוי לגידול ביצוא, ותרמה הרבה יותר לגידול ביבוא, בעיקר בשל עלות האנרגיה. נזכור כי ממרץ 2011 חלק מהכורים המייצרים חשמל הושבתו בשל האסון בפוקושימה, ומספטמבר 2013 כל הכורים הגרעיניים מושבתים, דבר שתרם לגידול משמעותי ומתמשך בעלות יבוא הגז הנוזלי, הנפט והתזקיקים."
"חלק מהתייקרות היבוא פוגעת בעקיפין ביצרנים המקומיים (וביצואנים) דרך עלויות הייצור שעולות (אנרגיה וחומרי גלם שחלקם המכריע מיובא). על פי הערכה נוכחית, כ-80 אחוזים מהעלייה במדד המחירים לצרכן נובעת מהשפעת היחלשות המטבע."
"עד כה במרבית השנים היה ליפן עודף בחשבון השוטף וגירעון בחשבון המסחרי. התרחבות הגירעון בחשבון השוטף בחודשים האחרונים, פירושה שפיחות הין לא פועל לטובת הכלכלה היפנית. תוצאה זו מציבה בעיה משמעותית בפני ראש הממשלה אבה והתכנית הכלכלית שלו. להערכתנו, לא יהיה מנוס משינויים נוספים בתוכנית הכלכלית."
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
