פרופ' ברוורמן: "0% ניכוי מס במקור - בשנה הראשונה של עסק חדש"

יו"ר ועדת הכלכלה: "רפורמת מס יסודית היא תנאי להגדלת ההוצאות תוך צמצום הגירעון " מציע לראשונה שעסק קטן ישלם בשנה הראשונה לקיומו אפס אחוז ניכוי מס במקור
יעל גרונטמן | (11)

פרופ' אבישי ברוורמן, יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת מטעם מפלגת העבודה ולשעבר בכיר בבנק העולמי, מציע בראיון ל-Bizportal לפתור את בעיית הגירעון על ידי רפורמה מרחיקת לכת בתחום המס בישראל, כך שניתן יהיה להגדיל את סעיפי ההוצאות תוך הקטנת הגירעון, מבלי שמעמד הביניים ישלם את המחיר. העול צריך ליפול על החברות הגדולות.

בהתייחסו להחלטת הממשלה להעלות את יעד הגירעון לשנת 2013 ל-4.65% אמר ברוורמן, "ביחס לשנה הנוכחית זה היה די ידוע לכולם שרוב הסוסים כבר ברחו מהאורווה, לצערי עקב הניהול הכושל של התקציב על ידי ממשלה הקודמת, שבחלקו נבע מאימוץ התקציב הדו שנתי. אני שמח ששר האוצר לפיד החליט לבטל את התקציב הדו שנתי מ-2015 והילך. כידוע, נכנסנו לבור מאוד מאוד גדול בתקציב ולכן הדבר המרכזי שחשוב לעמוד בו כרגע הוא יעד הגירעון של 3% ב-2014 , כפי שהבטיח שר האוצר לנגיד פישר".

"להבדיל מהמצב באירופה, בישראל המצב יחסית טוב ויש תעסוקה מלאה, אבל הבעיה שלנו בישראל זה השכר שאינו תואם את המציאות ויוקר המחייה פה. השכר של רוב העובדים נמוך ביחס לשכר שמקבלים העובדים במדינות מפותחות וראוי ששכר זה יעלה".

"בישראל אין מיתון, לכן בהחלט השאיפה של הממשלה צריכה להיות להצליח להוריד את הגירעון מרמתו המאוד גבוהה כיום. צריך להבין כי בשל פרמיית הסיכון הביטחונית הייחודית לנו, הוצאות הריבית על הגירעון של ישראל הן הרבה יותר גבוהות משל מדינות אחרות, הוצאות אלו בסופו של דבר שוב יפלו על מעמד הביניים, ואת זה צריך למנוע על ידי הפחתת הגירעון".

"לישראל יש בעיה בכך שהצמיחה פה לא יכולה להשען רק על סטארטאפים וחברות היי טק גדולות. בפועל רוב התעשיות בישראל סובלות מפיריון נמוך, כלומת תפוקה לעובד נמוכה מזו שבמדינות המפותחות, וזה קשור לכך שלא משקיעים מספיק בחינוך, בהכשרה מקצועית ובטכנולוגיות. הצמיחה שאנחנו רואים בהיי טק לא באמת מחלחלת למטה לעובדים בחברות ובעסקים הבינוניים והקטנים במשק שאחראים למרבית הפעילות במשק".

בהתייחסות של יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת ליחסו לטיפול בהוצאות לעומת הצורך בהקטנת הגירעון הוא אומר "גם אני, בדומה לעמיתי מזה שנים רבות, הנגיד פרופ' סטנלי פישר, ליברלי לגבי ההוצאות ושמרן ביחס לגירעון".

"בישראל כבר מזמן ההוצאות על חינוך, בריאות ורווחה הן מהנמוכות בעולם המפותח. אם ישראל רוצה להשקיע יותר גם בתחומים אלו, כמו גם בהכשרה טכנולוגית, ובמקביל גם להפחית את הגירעון - אז במקרה שהממשלה הנוכחית תחליט להמשיך בדרך שהתווה נתניהו בממשלה הקודמת, אני צופה שנהיה במצב של קאץ' 22. הבחירה בפיתרון בדרך הישנה תמשיך להביא לפגיעה במצבו של מעמד הביניים".

"לעומת זאת, אני מציע דרך חדשה לטיפול בבעיית הגירעון. אני לא מתנגד להגדלת צד ההוצאות, אך זה חייב להיות משולב עם הגדלה תואמת בהכנסות המדינה. כפי שאני רואה זאת פעולה הכוללת את הפחתת הגירעון תוך הגדלת ההוצאות יכולה להתבצע רק תוך רפורמה המרחיקת לכת בתחום המס בישראל. מה שאנחנו רואים כיום, שהחברות הגדולות משלמות מס בשיעור כל כך נמוך, בעוד שנטל המס על מעמד הביניים כל כך גבוה - זה דבר שצריך להשתנות מהיסוד".

התוכנית שאני מציע היא מהפכה במערכת המס בישראל שתאפשר לגבות יותר מס ממי שהיום מתחמקים מתשלום מסים, או שיש להם רו"ח מצויינים שמסייעים להם לשלם רק שברי אחוזים.

התוכנית של פרופ' ברוורמן (כמו כל דבר בישראל) מתחלקת ל-3:

1. "המנדט הבריטי הסתיים ולכן אין שום סיבה שמדינת ישראל תתקיים כבר 65 שנה עם פקודת מס הכנסה מימי המנדט. מדינת ישראל צריכה חקיקה מודרנית ושקופה שתצמצם למינימום את האפשרות של החברות הגדולות והחזקות במשק לבצע את תיכנוני המס האגרסיביים".

2. "צריך חוק חדש שיצור לנו מערכת מס פשוטה יותר - כשהרעיון הוא שמשקי הבית משלמים מס אחד! כי אם לאדם יש גם הכנסות מעבודה, גם הכנסות ממספר דירות להשקעה, גם הכנסות מהון ודיבידנדים - צריך לחבר את כל אותן ההכנסות ולשלם עליהם מס אחד".

3. "ההערכות מדברות על כך ש-20% מהתוצר נובע מכלכלה שחורה - צריך לנהל מלחמה בלתי מתפשרת ואפקטיבית כנגד ההון השחור, כולל חקיקה חדשה גם בתחום הזה, שתגרום למשטרה, לרשות המסים ולרשות להלבנת הון לעבוד יחד. היום ברור שיש רבים שמעגלים פינות. לדוגמא עסק קטן שמחליט להתנהל ישר ועל פי חוק מביט ימינה ושמאלה ורואה שהוא מאבד את היתרון היחסי לחבר שלו שפועל מחוץ לחוק, לכן צריך בעניין זה ללכת בשיטה של מקלות וגזרים. אכיפה תקיפה למרמים, אבל מי שמתנהל ישר נקל עליו, וברור כמה לעסק קטן זה חשוב לצורך הישרדותו".

כצעד אופרטיבי מציע פרופ' ברוורמן לתת הקלה משמעותית בשנה הראשונה לקיומו של עסק חדש "אנחנו נפעל להקלות בימי אשראי, בדיווחים הדו חודשיים ובמקדמות. אני ממליץ פה לראשונה, שעסק קטן חדש ושעובד טוב, במקום לחנוק אותו ביום הראשון - שישלם בשנה הראשונה לקיומו אפס אחוז ניכוי מס במקור".

בהתיחסו למתיחות הביטחונית הגוברת מול סוריה אמר פרופ' ברוורמן, "אם תתרחש חס וחלילה מלחמה כמובן שנוציא את מה שצריך על מנת להגן על מדינת ישראל. אבל באופן כללי, ביחס לתוואי הוצאות הביטחון צריך לפעול על פי מתווה ברודט, לפיו יש מקום להקטין את הגידול תקציב הביטחון ולחתוך את הביזבוזים בו ולהשקיע את כל המאמצים בפיתוח יכולות הלחימה וההגנה של צה"ל בעידן החדש".

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    מרקו 06/05/2013 13:36
    הגב לתגובה זו
    משנה אם ברוורמן יקים פה מדינת משטרה סוציאליסטית נוסח שאבז וירדוף כל אזרח על רדתו לתהום
  • 8.
    אף אחד לא יודע מתי החבל יקרע. אחרי שהוא יקרע נשלח את (ל"ת)
    ברורמן להביא לפה חב' 06/05/2013 12:16
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מנהיג המהפכה 06/05/2013 11:15
    הגב לתגובה זו
    העלאת שיעור מס החברות יקטין את המס המתקבל ממס חברות עקב אילוץ החברות לבצע תיכנוני מס . ביטול פטורים והורדת שיעור המס יאפשר לחברות להתרכז בהשקעה ויצירה של רווח אמיתי .
  • 6.
    man39 06/05/2013 11:06
    הגב לתגובה זו
    מי שיבדוק את הוצאות המדינה יראה שהעול העצום ביותר הוא המגזר הציבורי שעושק את הקופה. אבל מישום מה בחלק הזה לא נוגעים...עופר עיני יותר חזק מכולם. כל מי שמכיר את המספרים יודע שאם היו מטפלים עמוקות שמגזר הציבורי לא היינו צריכים בכלל עוד גזרות היינו בכלל בעודף....
  • פשוט ונכון (ל"ת)
    מרקו 06/05/2013 13:37
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    משכורת נמוכה למורים וזו התוצאה!! (ל"ת)
    אזרח מודאג 06/05/2013 10:41
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אחד העם 06/05/2013 10:18
    הגב לתגובה זו
    " מה שאנחנו רואים כיום, שהחברות הגדולות משלמות מס בשיעור כל כך נמוך, בעוד שנטל המס על מעמד הביניים כל כך גבוה - זה דבר שצריך להשתנות היסוד".
  • 3.
    החברות "הגדולות " הם הקטר של המשק !! (ל"ת)
    פוץ, חרטטן, בלון 06/05/2013 10:12
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    המלש 06/05/2013 09:40
    הגב לתגובה זו
    כתבה מאלפת של אדם שמבין כלכלה גלובלית. טוב שהוא יור ועדת הכלכלה בכנסת. אני מקווה שגם יתיעצו עם הוועדה שבראשה הוא מכהן.
  • 1.
    נפוח וחרטטן שמעולם לא קידם משהו ממשי. (ל"ת)
    העבודה אעלק 06/05/2013 09:37
    הגב לתגובה זו
  • רק טיפש קופץ (ל"ת)
    לא יפה 06/05/2013 10:33
    הגב לתגובה זו