אירופה נעלה את 2012: הדאקס הגרמני סיכם זינוק של 29% בשנה החולפת

מדובר בזינוק הגדול ביותר שרשם המדד מאז 2003, כאשר אז הוא הוסיף 37%; ה-IBEX הספרדי השיל השנה 5.1%; רשימת המניות המנצחות בפנים
יואב כהן | (2)

יום המסחר האחרון לשנה זו באירופה ננעל בירידות שערים היום (ו'), לאחר מספר נתוני מאקרו שליליים על כלכלות היבשת וחששות המשקיעים מפני נפילת הכלכלה האמריקנית מעבר ל'צוק הפסיקלי'. נזכיר כי ביום שני הקרוב לא יתקיים מסחר באירופה בשל השנה החדשה. נשיא ארה"ב, ברק אובמה, צפוי להיפגש עם הנציגים הדמוקרטיים, מנהיג הרוב בסנאט, הארי ריד, ומנהיגת המיעוט בקונגרס, ננסי פלוסי. מצידם של הרפובליקנים צפויים להגיע רק יו"ר בית הנבחרים, ג'ון ביינר, ונציג המיעוט בסנאט, מיץ' מקונל. הפגישה נקבעה ל-21:00 שעון ישראל. בסיום יום המסחר, הפוטסי הלונדוני השיל מערכו 0.82%, הדאקס הגרמני איבד0.57% והקאק הצרפתי נחלש 1.48%. ה-Ibex הספרדי צלל 1.96%. בגזרת האג"חים, התשואה על האג"חים ל-10 שנים של ממשלת איטליה השילה 0.69% ל-4.499%. בספרד, התשואה על האג"ח הממשלתי ל-10 שנים איבדו0.53% ל-5.255%. כאמור, בסיכום השנתי מדד הדאקס סיכם את השנה הטובה ביותר שלו מאז 2003, לאחר שהוסיף 29% בשנת 2012. המדד האיטלקי סיכם את השנה עם עלייה של 7.8% והמדד הספרדי, ה-IBEX 35, השיל 5.1%. אתמול, מרבית הבורסות ביבשת ננעלו בעליות שערים. מדד הדאקס הוסיף 0.26% לערכו, הקאק הצרפתי התחזק ב-0.6% ובבריטניה לא התרחשו שינויים. ה-IBEX הספרדי השיל 0.22% מערכו. אז אי אפשר לסכם שנה במדדים מבלי להזכיר כמה מניות שהציגו תשואות נדירות באירופה: מניית לוידס בנקינג גרופ, בעלת הסימול LLOY בבורסת לונדון, זינקה 96% מתחילת השנה, אאיגון, בעלת הסימול AGN בבורסת הולנד, הוסיפה 58% וחברת התוכנה SAP טסה מעל 50% מתחילת השנה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    זיפו 28/12/2012 14:53
    הגב לתגובה זו
    להציג ירידה של ספרד 1.5% כנפילות באירופה בזמן שיתר המדדים יורדים קלות ובארהב אתמול התרחשה התאוששות אדירה זה עיוות שוק וזריעת פאניקה. אם בספרד שבו רוא"מ התפטר יורדים רק 1.5% זה אומר את ההפך שבאירופה דווקא צופים שיחות חיוביות. ביזפורטל כנראה חזק בשורטים ופוטים אחרת למה הכותרת המפחידה הזאת.
  • אתה צודק 28/12/2012 19:56
    הגב לתגובה זו
    אין לאנשים במה להתעסק
לאופולד אשנברנרלאופולד אשנברנר

ללא ניסיון בהשקעות: בן 23 גייס מיליארד וחצי דולר לקרן AI

בגיל 23 בלבד, ללא ניסיון השקעות קודם, לאופולד אשנברנר הצליח לגייס מעל 1.5 מיליארד דולר לקרן הגידור שהקים, המתמקדת בבינה המלאכותית ומשקיעה בחברות טכנולוגיה, אנרגיה וסטארט-אפים חדשניים
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה בינה מלאכותית

לאופולד אשנברנר הוא אחד המנהלים הצעירים ביותר בעולם קרנות הגידור. בגיל 23, ללא ניסיון השקעות מקצועי קודם, הוא הצליח לגייס כסף רב יותר לקרן החדשה שלו מרוב מנהלי התיקים המנוסים כשהם פותחים קרן עצמאית. הגיוס המוצלח נובע מהמוניטין שלו כמומחה צעיר לבינה מלאכותית, תחום שמושך עניין רב מצד משקיעים.


קרן ההגידור שלו, Situational Awareness, מנהלת כיום יותר מ-1.5 מיליארד דולר. הוא מתאר אותה כ"צוות חשיבה על בינה מלאכותית". האסטרטגיה כוללת השקעות במניות של חברות שצפויות להפיק תועלת מפיתוח טכנולוגיות AI - חברות מוליכים למחצה, תשתיות וחברות אנרגיה, יחד עם השקעות בחברות סטארט-אפ נבחרות כמו Anthropic. אשנברנר בחר לקרוא לקרן על שם המאמר שכתב על הזדמנויות וסיכוני הבינה המלאכותית המתקדמת. כשותף למחקר הוא גייס את קרל שולמן, חוקר בתחום הבינה המלאכותית שעבד בעבר בקרן ההשקעות של פיטר ת'יל.


התוצאות עד כה חיוביות. הקרן רשמה עלייה של 47% אחרי עמלות במחצית הראשונה של השנה. באותה תקופה, מדד S&P 500 עלה ב-6% כולל דיבידנדים, ומדד של קרנות גידור טכנולוגיות עלה כ-7%. אשנברנר, יליד גרמניה, עבד תקופה קצרה כחוקר ב-OpenAI לפני שעזב את החברה.

הכסף רץ אחרי ה-AI

אשנברנר אינו המנהל היחיד שמנסה לרכוב על גל הבינה המלאכותית. קרנות גידור המתמחות בתחום זה הוקמו בקצב מהיר בחודשים האחרונים. התופעה נובעת מהעניין הגובר של משקיעים להשתתף בסיפור הצמיחה של הבינה המלאכותית.


Value Aligned Research Advisors, חברת השקעות מניו ג'רזי שהוקמה על ידי האנליסטים הכמותיים לשעבר בן הוסקין ודיוויד פילד, השיקה קרן גידור המתמקדת בבינה מלאכותית במרץ. הקרן צברה כבר כמיליארד דולר בנכסים. החברה מנהלת בסך הכל כ-2 מיליארד דולר באסטרטגיות השקעה הקשורות לבינה מלאכותית. גם מנהלי קרנות מנוסים נכנסים לתחום. סטיב כהן, מנהל הקרן Point72, הקצה 150 מיליון דולר להקמת קרן גידור המתמחה בבינה מלאכותית. הקרן, שנקראת Turion על שם מדען המחשבים אלן טיורינג, מנהלת כיום יותר מ-2 מיליארד דולר ורשמה עלייה של כ-11% השנה עד יולי.


מאנדיי הנפקה
צילום: נאסדק

מאנדיי מאכזבת ונופלת ב-15%

עקפה את תחזיות ההכנסות והרווח למניה, ה-ARR צמח, אבל הפסד תפעולי והאטה בקצב הצמיחה שולח את המניה לירידות חדות

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מאנדיי

מאנדיי MNDY הכתה את הצפי גם בשורה העליונה וגם בתחתונה אבל זה לא עוצר אותה מלצנוח ב-15% במסחר המוקדם בוול סטריט. למרות פרסום תוצאות בסה"כ חיוביות, השחיקה ברווחיות ותחזית קדימה יחסית פושרת, גרמו לאכזבה גדולה עבור המשקיעים.  צריך להזכיר שמנדיי היא לא חברה "רגילה". היא חברת צמיחה. התמחור שלה נקבע בעיקר דרך היכולת שלה לצמוח כשכל פיפס בצמיחה בשורת ההכנסות והרווח הם קריטיים.

השוק מאוד מתגמל צמיחה, אבל ברגע שהוא רואה חריקות, הוא מפיל את המניות, כי ההבדל בתמחור בין חברת צמיחה, לבין חברה טובה, אך כזו שצומחת לאט הוא ענק. מאנדיי קיבלה תמחור של מכפיל רווח של 70-80 על רווחי השנה הבאה, כי העריכו שקצב הצמיחה ברווחים יימשך, והתחזית הנוכחית מלמדת על שחיקה ברווחיות וחשש מעלייה מתונה יותר. זו עדיין חברה חזקה וטובה, אבל היא נופלת היום בגלל החריקות. ועדיין מדובר במכפיל רווח של כ-50 בערך, כך שכשמדברים על חברות צמיחה העליות והירידות יכולים להיות מאוד דרמטיים על כל שינוי למעלה או למטה בקצב הצמיחה - השוק מאוד רגיש לכך.  


מאנדיי מפתחת פלטפורמת SaaS שעוזרת לארגונים בניהול משימות וניהול ארגוני. החברה שלפחות עד כה סיפקה לשוק תובנות שה-AI לא יפגע בה אלא רק יעזור, מדווחת על הכנסות של 299 מיליון דולר ברבעון השני עלייה שנתית של 27% מעל התחזיות בשוק שעמדו על 293.58 מיליון דולר. הרווח המתואם למניה (Non-GAAP) הסתכם ב-1.09 דולר, גבוה מהצפי ל־0.86 דולר - לקראת דוחות מאנדיי - למה מצפים האנליסטים?

למרות זאת, השורה התפעולית בלטה לשלילה: הפסד תפעולי לפי GAAP של 11.6 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי של 1.8 מיליון דולר בתקופה המקבילה, ומרווח תפעולי שלילי של 4% לעומת 1% בשנה שעברה. הרווח הנקי המדולל לפי GAAP ירד ל־0.03 דולר למניה, בהשוואה ל־0.27 דולר ברבעון המקביל. במונחי Non-GAAP נרשם שיפור לרווח של 1.09 דולר למניה, לעומת 0.94 דולר אשתקד. תזרים המזומנים החופשי המתואם עלה ל־64.1 מיליון דולר, לעומת 50.8 מיליון דולר לפני שנה.

ברבעון השני מאנדיי הגיעה למספר שיא של 1,472 לקוחות עם הכנסות חוזרות מעל 100 אלף דולר. שיעור השימור הכספי נטו בקרב לקוחות גדולים עמד על 117%. בנוסף, פתרון ה־CRM של החברה הגיע ל־100 מיליון דולר ARR, שלוש שנים בלבד לאחר שהושק. מאנדיי מינתה את האריס בבר לתפקיד סמנכ"ל השיווק ואת עדי דר לתפקיד סמנכ"ל חוויית הלקוח, והשיקה שלוש יכולות AI חדשות: Monday magic, Monday vibe ו-Monday sidekick במטרה להרחיב את השימושיות והאוטומציה בפלטפורמה.