"נוקיה גמורה"; רה-ארגון וחדלות פרעון על הפרק, התחזיות רעות

על פעולות מאוחרות מדי, סוכנות דירוג פעלתנית והבדלים במנטליות בין ערי בירה ביבשות שונות - האם נוקיה כבר על הקצה, או שהיא אחרי הקצה?
עידן קייסר | (7)

באתר 'סיקינג אלפא' פרסמו לאחרונה כותרת שאומרת כי "נוקיה גמורה - צריכה להתכונן לפשיטת רגל". בסוכנות מוד'יס ביום ו' האחרון חתכו את דירוג האשראי של יצרנית הסלולריים הפינית לקטגוריית 'זבל'. אתרי הטכנולוגייה האמריקניים מלאים בידיעות על כך שגם הורדת המחיר הדרסטית שנוקיה ביצעה לטלפון הדגל החדש שלה, הלומיה 900, לא תעזור. עם סנטימנט שלילי כל כך, החברה יכולה להיכנס לסחרור מוות מהיר.

החל מהיום, חברת AT&T מציעה בארה"ב את הטלפון ה'חדש' של נוקיה, הלומייה 900, בצבע חדש ובמחיר חדש. מחיר הלומיה עמד ב-3 החודשים האחרונים על 99 דולר, ומהיום הוא זמין במחיר של 49.99 דולר 'בלבד'. גרסה בצבע ורוד הוספה לפורטפוליו, על מנת להגדיל את מגוון לקוחות היעד.

ביום ו' האחרון, סוכנות הדירוג של מודי'ס הייתה פעילה מאוד, והיא חתכה גם את דירוג האשראי של נוקיה לטריטוריית 'זבל'. הורדת הדירוג באה בעקבות הודעת נוקיה על קיצוצים של 10,000 עובדים נוספים, ועל הפסד צפוי גדול מהמשוער. מוד'יס גם מסרה כי היא חוששת ממצבה של קופת המזומנים בחברה, ומקצב מכירות נמוך של הסמארטפונים החדשים מבוססי ווינדווס שלה. נזכיר כי מודי'ס היא סוכנות הדירוג השלישית שחותכת בזמן האחרון את דירוג אשראי של הענקית הפינית ל'רמות שלא ראויות להשקעה'.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    KAMPOS 21/07/2012 22:16
    הגב לתגובה זו
    נרדמים בשמירה לא מפתחים דברים חדשים החברה מין הסתם משתרכת טכנולוגית והתוצאה שהם נזרקים החוצה הבעיה של נוקיה שהיא כרגע כמו מטוס ג'מבו עם מנועים מושבתים ומטוס שכזה גם מגובה של מטר ואפילו חצי מטר עשוי להתרסק
  • 6.
    רון 16/07/2012 23:37
    הגב לתגובה זו
    שיעור ראשון בבית ספר למנהל עסקים .... לא לזלזל במתחרים שלך, כל הכבוד לגובס.
  • 5.
    אריק **** 16/07/2012 07:10
    הגב לתגובה זו
    שוק התיקשורת לקרית קריסה ובמיוחד נוקיה NOK וגם רים RIMM החברות לא מצליחות ליצר קו מוצר חדש שיכול להוביל את הטכנולוגיה החדישה שלהם למרוץ. סמסונג היא החברה המועדפת על רוב חברות יצרני התיקשורת בפלפוניה . להשקיע על המניות לדעתי בשורט חזק אין דרך מנוס מקריסה סופית !
  • 4.
    עידני - גם את טאואר הספידו פעם (ל"ת)
    007 16/07/2012 06:12
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דויד 16/07/2012 01:40
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן לעשות FULL CIRCLE ולהחזיר את הדרומי הביתה !
  • 2.
    שי 15/07/2012 23:28
    הגב לתגובה זו
    בחברה שחצנית וחסרת שמץ הגינות עסקית עם עובדים זוטרים וגם בכירים שלא היססולנצל ולשקר לחברות שעשו איתם עסקים.
  • 1.
    ishay70 15/07/2012 22:21
    הגב לתגובה זו
    הכל בגלל תוכנת הפעלה פרמיטיבית
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.