פרסום ראשון

מנופים מרחיבה את קניון ארנה בנהריה לטובת המשביר לצרכן

החברה אישרה הקמת מבנה מסחרי בשטח 6,000 מ"ר שיחובר לקניון בגשר זכוכית. עלות ההקמה והקרקע מוערכת בכ-58 מיליון שקל
לירן סהר | (4)

חברת מנופים פיננסים, בשליטת מרכוס ובר ואבי נקיקשווילי, מדווחת היום (ד') כי דירקטוריון החברה אישר את הרחבת קניון ארנה בצמוד לצומת נהריה. מבנה מסחרי בן שתי קומות בשטח כולל של 6,000 מ"ר יוקם בצמוד לקניון ויחובר אליו.

הקניון צפוי לכלול 11 אלף מ"ר שטחי מסחר ומלונית עם 24 חדרים. ל-Bizportal נודע כי המבנה יושכר למשביר לצרכן אשר צפויה להעביר את פעילותה מרחוב הגעתון בעיר. בקומת הקרקע צפויה המשביר להקים חנות קמעונאות ובקומות העליונות תוקם חנות הכלבו שתחובר בגשר זכוכית לקניון. בנוסף, למנופים זכויות בנייה נוספות על המבנה המסחרי שלפי הערכות עשויות לשמש למגורים.

העלות הכוללת של הקמת המבנה המסחרי, לרבות השתתפות בעלות עבודות התאמה לשוכר, מוערכת בכ-58 מיליון שקל, לרבות עלות הקרקע. הקרקע נרכשה ב-2007 תמורת 60 מיליון שקל ובחודש מאי התקבל היתר מלא לבניית הקניון והמלונית, זאת לאחר שנתקל בעתירות לבית המשפט מהעמותה לאיכות הסביבה בנהריה. עלות הפרויקט הכוללת מוערכת בכ-250 מיליון שקל

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    רן הירוקה 28/06/2012 13:13
    הגב לתגובה זו
    על ארשון לציון לא שואלים למה צריך. סינמה סיטי,גינדי,מטר אחד מהשני ובונים.רק בפריפריה שואלים למה.אז ככה אם לצים סנטר על כביש 4 יש הצדקה ולחאמד סנטר ולביג ועוד שופרסל אז גם לקניון בצומת החשוב הזה.אנשי מזרח נהריה יחוברו למערב ,יוכלו ללכת ברגל למרכז,מאזור מעלות יעצרו בצומת ולא יצטרכו להמשיך לקניון נהריה או לקריון.אני קונה במשביר וב h&o ולא מותגים,אני גר בבניין דירות בנהריה הירוקה ולא בהרחבה .שכונה חדשה מתוכננת במזרח העיר מצפון לצומת הגעתון ,פיתוח כביש 89 החדש משם לכברי בניית היכל תרבות חדש עם גשר התפילה,כל הקניונים יעבדו.יהיה עמוס.תהיו אופטימיים.גם בבתים בשנות ה-70 חשבו שצפונית לשוק הכרמל זה עולם אחר.כביש עוקף קריות,איקאה,מיזמי תיירות באכזיב המשוחררת,יביאו אנשים נופשים וקונים.קצת חזון.לא להפסיק ל ב נ ו ת.
  • 3.
    משקיע לשעבר 27/06/2012 21:49
    הגב לתגובה זו
    נכנסתם פעם לחנות שלהם? סחורה על הפנים. כל הקונספציה של רמי שביט התרסקה. מועדון 365 סטודנטים כבר נסגר. אופיס דיפו בבעיות. חברת הנסיעות בבעיות. הרעיון של הסינרגיה לא עובד כנראה.
  • 2.
    מנשה 27/06/2012 13:57
    הגב לתגובה זו
    יש משהו שאנחנו לא יודעים? אוכלוסייה אדירה הולכת לעבור לאזור? בקרוב נראה חילוץ של חברות נדל"ן מניב
  • 1.
    נתן 27/06/2012 13:55
    הגב לתגובה זו
    המחירים יקרסו, רשתות ייפלו, כל כך מטומטם שמקימים כל כך הרבה קניונים באזור ללא גידול דמוגרפי וברמה סוציואקונומית בינונית מינוס
נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.